شناسه خبر : 45936 لینک کوتاه

فرصت کوتاه برای حفظ یوزپلنگ ایرانی

117 میلیارد تومان جریمه خشکاندن 13 چنار ولیعصر

به گزارش شبکه شرق، دکتر علی صادقی‌تبار با اشاره به اینکه بدن زنان به‌طور فیزیولوژیک در هر ماه یک تخمک آزاد می‌کند، درباره شرایط فریز تخمک بیان کرد: البته ممکن است این تخمک هم مناسب نباشد و نمی‌توان صرفاً برای برداشت یک تخمک اقدام به عمل جراحی کرد؛ بنابراین حتماً باید یک سیکل درمانی ناباروری برای فردی که قصد انجام فریز تخمک دارد، انجام شود و بعد تخمک‌های حاصل‌شده را برای فریز ببرند. او تاکید کرد: از این‌رو این کار یک خدمت جدا نیست و باید یک سیکل درمان ناباروری برای فریز تخمک (حتی در کسانی که مشکل باروری ندارند) انجام شود که هزینه آن در مراکز عمومی غیردولتی مانند مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا حدود ۱۵ میلیون تومان و در مراکز خصوصی بالاتر است. از طرفی بسته به میزان زمان نگهداری تخمک هزینه نگهداری هم متفاوت است که البته چندان زیاد نیست. رئیس مرکز فوق‌تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا، ادامه داد: بر این اساس شرایط به گونه‌ای نیست که بانوان فکر کنند با یک اقدام درمانی ساده می‌توانند تخمک خود را فریز کنند؛ بلکه باید یک سیکل درمان ناباروری شامل استفاده از دارو برای تحریک تخمدان دریافت کنند تا بتوان تخمک را برداشت کرد. وی در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری، اظهار کرد: بیمه‌ها هزینه یک سیکل درمان ناباروری را حدود هفت میلیون تومان برآورد کرده‌اند؛ این در حالی است که هزینه واقعی این درمان‌ها حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون در مراکز عمومی و دولتی و در مراکز خصوصی حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است که باز هم بیمه ۹۰ درصد از هفت میلیون تومان را پرداخت می‌کند. در واقع به بیانی واضح بیمه‌ها کمتر از نیمی از هزینه‌های تشخیص اولیه ناباروری و انجام اعمال جراحی احتمالی در مراکز عمومی غیردولتی و بیمارستان‌های نظامی را پرداخت می‌کنند و در مراکز خصوصی که تعرفه‌ها بالاتر است طبیعتاً هزینه‌ها گران‌تر می‌شود. او به مصوبه اخیر مجلس درباره پوشش بیمه‌ای «روش‌های نوین درمان ناباروری» اشاره کرد و گفت: در زمینه فریز تخمک در حال حاضر تنها اگر فردی در پروسه درمان ناباروری باشد، این خدمت برایش تحت پوشش بیمه است و خدمت فریز تخمک هنوز برای دختران جوانی که بخواهند باروری‌شان در سال‌های آتی حفظ شود،‌ تحت پوشش بیمه نیست که اخیراً مجلس شورای اسلامی به تصویب قوانینی در جهت تحت پوشش بیمه رفتن این خدمت نیز ورود کرده است. صادقی‌تبار تاکید کرد: تمامی خدمات فریز (تخمک و جنین) که در مسیر درمان ناباروری ارائه می‌شود، تحت پوشش بیمه است اما وقتی صحبت از فریز تخمک می‌شود ممکن است گاهی شرایط متفاوت باشد؛ مثلاً اگر خانم متاهلی در حال حاضر قصد بارداری نداشته باشد و در عین حال مشکلی هم برای باروری نداشته باشد و فقط بخواهد با هدف حفظ باروری فریز تخمک را انجام دهد تا بعداً اقدام به بارداری از این طریق کند، پوشش بیمه‌ای شامل حال او نمی‌شود. وی به تبصره بند ب ماده ۸۱ لایحه برنامه هفتم توسعه که بر امکان فریز تخمک و بهره‌مندی از بیمه پایه مربوط به آن در دختران مجرد بالای ۳۰ سال تاکید کرده اشاره کرد و در مورد چالش‌های فردی یا حقوقی در این زمینه،‌ توضیح داد: به‌طور کلی فرآیند درمان ناباروری با رعایت اصل محرمانگی انجام می‌شود ولی اگر دختر خانمی که دوشیزه (باکره) است بخواهد اقدام به فریز تخمک کند باید با اذن پدر این کار را انجام دهد. از طرفی حتی اگر خانمی بخواهد جراحی مرتبط با اندام‌های تولیدمثل انجام دهد بر اساس قوانین موجود، همسرش باید رضایت دهد.

مدیران قشم به هشدارها توجه نکردند

لایروبی اسکله بهمن در جزیره قشم باعث نابودی بزرگ‌ترین زیستگاه مرجانی این جزیره شده است. یکی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های مرجانی ایران در پارک زیتون جزیره قشم در استان هرمزگان واقع شده؛ اما به نظر می‌رسد سازمان منطقه آزاد و سازمان بنادر به دلیل لایروبی غلط اسکله بهمن، این ذخیره‌گاه مهم دریایی را به مرگ و نابودی کشانده‌اند. بنابر اظهار فعالان محیط زیست و پیگیری‌های روزنامه «شرق»، در اسفند سال 1401 و اردیبهشت 1402 لایروبی اسکله بهمن قشم و تخلیه آن در محدوده نزدیک به مرجان‌ها باعث مرگ‌ومیر این جانداران ارزشمند خلیج‌فارس شده است. معمولاً هر سال لایروبی اسکله بهمن به منظور افزایش عمق بستر انجام می‌شود تا شناورها بتوانند در اسکله پهلو بگیرند؛ اما شیوه انجام این پروژه‌ها و محل تخلیه مواد حاصل از لایروبی نکات پراهمیتی است که معمولاً مورد بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی و پیمانکاران قرار می‌گیرد. در سایه نبود نظارت سازمان محیط زیست و بی‌توجهی مدیران دولتی به اهمیت محیط زیست دریایی، پیمانکاران صرفاً با هدف کاهش هزینه‌های خود، لای برداشت‌شده را در نزدیک‌ترین نقطه به محل اسکله تخلیه می‌کنند. این اقدام باعث ازبین‌رفتن بخشی از آب‌سنگ‌های مرجانی قشم شده است. بی‌توجهی به ملاحظات محیط‌زیستی و نبود مطالعات ارزیابی در روند لایروبی اسکله‌ها معضلی کلی است؛ اما بر اساس آخرین اخبار و گزارش فعالان محلی، این بار دامن مرجان‌های قشم را گرفته است. «شرق» در گزارش پیش‌رو در گفت‌وگو با کارشناسان جزئیات مرگ مرجان‌های قشم را بررسی کرده است. علی بیات، غواص و کنشگر محیط زیست قشم، با اشاره به اینکه محل تخلیه گل‌ولای ناشی از لایروبی، تنها 100 تا 200 متر با اسکله بهمن فاصله دارد، می‌گوید: «لای‌های برداشت‌شده از کف اسکله را روی دماغه قشم می‌ریزند و در زمان وقوع جزرومد، جریان آب اینها را به سمت بزرگ‌ترین ریف مرجانی جزیره می‌کشاند. متاسفانه در حال ‌حاضر کار از کار گذشته و این لایروبی، مرجان‌ها را تا حدودی تحت‌الشعاع قرار داده و آنها را تخریب کرده است. قبل از اجرای لایروبی، آن‌هم در این وسعت، درباره تخریب مرجان‌ها نگران بودیم و به مسوولان محلی هشدار هم داده بودیم که احتمال وقوع چنین فاجعه‌ای وجود دارد، اما نتیجه‌ای نداشت.»

فقط پنج سال برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی فرصت داریم

حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، در رابطه با اقدامات صورت‌گرفته برای احیای طعمه‌های یوزپلنگ ایرانی در زیستگاه اظهار داشت: از حدود دو سال پیش موضوع ایجاد شبکه‌ای از زیستگاه‌ها برای تقویت حفاظت یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه‌های طبیعی آغاز شد. وی ادامه داد: با وجود آنکه مجموعه حفاظتی توران وسعت زیادی (حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار) دارد، تنها بخش تقریباً کوچکی از آن عاری از دام بوده که حقوق عرفی آن خریداری شده و به عنوان هسته مرکزی هم دارای امنیت است و هم تعارض بسیار اندکی در آن وجود دارد. از‌این‌رو این بخش می‌تواند به عنوان یک هسته مرکزی، پویایی زادآوری یوز را حمایت کند. وی بیان کرد: یوزهایی که متولد می‌شوند، نیاز به زیستگاه‌های متعددی دارند که به صورت یک شبکه امکان اتصال به هم را داشته باشند و قلمروهای جدید را تشکیل بدهند تا بقای یوز تضمین شود و در غیر این صورت در یک محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارهکتاریِ امن قرار نیست یوزپلنگ بقا پیدا کند. البته این نکته هم ناگفته نماند که در همین محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزارهکتاری هم که امن و عاری از تعارض شده، تراکم طعمه بالا نیست چرا که ما در کل مجموعه توران چیزی حدود ۲۵۰۰ راس طعمه با جثه متوسط داریم که نزدیک به هزار راس آن کل و بز بوده که در زیستگاه‌های کوهستانی زیست می‌کنند و خارج از زیستگاه‌هایی هستند که یوز می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و باید آنها را به عنوان طعمه پلنگ در منطقه توران در نظر گرفت. وی افزود: تعداد ۱۵۰۰ راس طعمه باقی‌مانده نیز در عرصه بسیار وسیعی پراکنده‌اند و بنابراین تراکم طعمه بسیار پایین بوده و یوزها به ویژه یوزهای مادر برای سیر کردن خود و توله‌هایشان کوشش زیادی را متحمل می‌شوند. به‌طور قطع این تعداد طعمه به علاوه تعدادی خرگوش در یک محدوده وسیع، به هیچ وجه بقای یوزپلنگ را تضمین نمی‌کند.

جریمه فردی که ۱۳ چنار خیابان ولیعصر را خشکاند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره علت سربری درختان در برخی مناطق تهران توضیح داد. علی‌محمد مختاری درباره سربری درختان گفت: در مناطق کم‌برخوردار نیز به توزیع عادلانه فضای سبز خواهیم پرداخت و سعی داریم مناطق کم‌برخوردار را از این منظر غنی کنیم. سرانه فضای سبز در تهران قابل قبول است و تا سال آینده این سرانه را به ازای هر نفر به ۱۸ مترمربع خواهیم رساند.

مختاری با بیان اینکه حفظ باغات در مناطق کم‌برخوردار از فضای سبز جزو سیاست‌های اصلی ماست و خوشبختانه عملکرد خوبی نیز در این زمینه داشتیم، گفت: سربری درختان در بعضی مناطق مانند خیابان ولیعصر (عج) که ۱۳ اصله درخت بدون مجوز و شاید عمداً سربری شد اخیراً انجام گرفت. ما متخلف را ۱۱۷ میلیارد جریمه کردیم و علاوه بر برخورد با مالک اجازه ادامه کار از او گرفته شد. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران گفت: ممکن است سربری درختان به دلیل آفت باشد ولی در غیر این صورت اگر سربری شود، شدیداً با خاطیان برخورد خواهد شد. ما هیچ‌وقت اجازه سربری نمی‌دهیم مگر اینکه درختی خطرناک باشد و نیاز به مهار داشته باشد.

انفجار دنبال‌کننده در پنج روز

صادق بوقی که صفحه اینستاگرامش بسته شده بود بعد از باز شدن مجدد در عرض پنج روز تعداد دنبال‌کننده‌هایش به یک میلیون نفر رسید. زمان بسته شدن صفحه صادق بوقی او ۱۲۹ هزار دنبال‌کننده داشت.  روند افزایش دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام صادق بوقی همچنان ادامه دارد و فقط خدا کند مسوولان معنای این رفتار اجتماعی را بدانند و به خود آیند. چند روز قبل هم در مطلب علت رشد انفجاری اعضای اینستاگرام صادق بوقی به این قضیه اشاره کرده بودیم که پیام این رشد انفجاری را باید جدی گرفت، پیام بسیار صاف و صریح است:  مردم شادی می‌خواهند. صادق بوقی پیرمردی ۷۰ساله اهل گیلان است که با آوازخوانی و رقصیدن خود در بازار بزرگ شهر رشت شهرت پیدا کرد. او به دلیل حرکات موزون و انرژی بالای خود در میان مردم بسیار محبوب است. صادق بوقی در گذشته سال‌ها به عنوان بوقچی، لیدر و تبلیغاتچی در کنار تیم‌های فوتبال شمالی (بیشتر سپیدرود رشت) فعالیت می‌کرد و به همین دلیل به او لقب «صادق بوقی» داده‌اند. 

♦♦♦

ایسنا: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در حاشیه  جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: سگ‌گردانی در شهر کار بسیار اشتباه و غیرقانونی است به‌خصوص که بدون مقدمات و قاعده و قانونمندی و رعایت شرایط در حال انجام است، مراجع قانونی باید حتماً ورود کنند و فرهنگش را به نحوی تغییر دهند که اگر کسی خواست سگ‌کردانی کند، با ضوابط این کار را انجام دهد.

ایرنا: شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: اولین پرواز حج عمره با درخواست سازمان حج و زیارت از ۱۳ دی‌ماه انجام می‌شود. بعد از انجام پروازهای حج تمتع برنامه‌ریزی برای پروازهای حج عمره با توجه به درخواست‌های سازمان حج و زیارت صورت گرفت و با تلاش‌های صورت‌گرفته ارتقای کمی و کیفی پروازها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

فارس: مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هنوز تعداد وسایل حمل‌ونقل عمومی کافی نیست، گفت: در ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی برای ناوگان شهری پایتخت خریداری نشده است.

شرق‌آنلاین: اکبر نصراللهی، سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی توضیح داد:  «هیات منصفه بعد از استماع دفاعیات مدیرمسوول روزنامه شرق، او را به اتفاق آرا مجرم دانستند. اتهام مهدی رحمانیان «نشر مطالب خلاف واقع» موضوع شکایت دادستان تهران در مورد تیتر «مخالفت ۸۴درصدی با الزام زنان به رعایت حجاب» در تاریخ سوم آبان ۱۴۰۲ است.

ایلنا: دیوان عدالت اداری، حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثراً مرتبط با رشته‌های پزشکی هستند، یک‌شبه صادر کرد.

فارس: لایحه «طرح کنترل فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در کشور» مدتی پیش از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه شد. به‌تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس نقدی بر این لایحه منتشر کرد که در آن تاکید شد فرونشست از پدیده‌های چالش‌برانگیز برای کشور است؛ به‌طوری ‌که کنترل آن در حوزه شکل‌گیری و کاهش اثرگذاری این پدیده، به اتخاذ اقدامات ویژه نیاز دارد و به همین دلیل پرداختن به این موضوع دارای ارزش بالایی است.

♦♦♦

برگزاری نشستی عجیب درباره «ابعاد فقهی کاشت ناخن»

شرق نوشت: حوزه علمیه زنان استان مرکزی، نشست «علمی-ترویجی» بررسی ابعاد فقهی «کاشت ناخن» را برگزار کرد. در این نشست کاشت ناخن «هجمه فرهنگی» توصیف و استفاده از آن برای مسلمانان هنگام نماز خواندن «حرام» دانسته شد. سمیه حسینی رئیس این نشست گفت: کاشت ناخن یک هجمه فرهنگی محسوب می‌شود؛ آنچه محل بحث است، نوعی از ناخن مصنوعی است که پودری یا ژله‌ای است و به سختی برداشته می‌شود، به‌طوری که آب به زیر آن نفوذ نمی‌کند. مساله مهم مورد پژوهش این است که آیا مانعی برای طهارت و عبادت ایجاد می‌کند یا خیر؟

 

افزایش شمار گردشگران کشور

اعتماد نوشت: سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درباره آمار گردشگری در شش‌ماه اول سال اظهار کرد: در شش‌ماه اول سال ۱۴۰۲ آمار گردشگری در کشور چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته 5 /48 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بعد از حوادث ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به تبلیغات ایران‌هراسی، از آمار گردشگران کاسته شود ولی رشد 5 /48 درصد نشان می‌دهد که این رقم معکوس است. هر چند یک رقم درشت که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است مربوط به کشور آذربایجان است.

 

آنفلوآنزا تا دو هفته دیگر به اوج می‌رسد

ایسنا نوشت: آمیتیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی، درباره وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا هنوز هم در کشور بالاست و به نظر می‌رسد اواخر آذر و اوایل دی، به پیک برسد، سپس شاهد کاهش موارد ابتلا باشیم. هم‌اکنون با شیوع آنفلوآنزای نوع A که جدی‌تر و شدیدتر است مواجه هستیم، این نوع آنفلوآنزا از اواخر شهریور و اوایل مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آذر و اوایل دی ادامه دارد و هنوز زود است که بگوییم موارد ابتلا به این بیماری کاهش یافته، هرچند دیگر شدت سابق را ندارد.

 

مرگ تدریجی رشته بیهوشی در ایران

هم‌میهن نوشت: علیرضا جلالی‌فراهانی، رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران با اشاره به کمبود متخصص بیهوشی در کشور، گفت: در حدود سه سال گذشته اقبالی به رشته بیهوشی نبوده و بیش از ۷۰ درصد ظرفیت رشته بیهوشی در دوره دستیاری خالی مانده است و امروز شاهد هستیم که بسیاری از دانشگاه‌های سطح ۲ و ۳ کشور اصلاً دستیار بیهوشی ندارند یعنی تعداد ورودی‌های آنها صفر است. در دانشگاه‌های سطح یک کشور تعداد ورودی‌ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده و شاهد هستیم که پزشکان عمومی که برای دستیاری قصد شرکت دارند تمایلی به حضور در رشته بیهوشی نداشته و به رشته‌های دیگر وارد می‌شوند.