شناسه خبر : 45893 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاییز بدون بارش

چرا سوخت‌ها استاندارد نیست و نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانند؟

اقراریان، سخنگوی شورای شهر تهران، درباره اینکه مسوولیت حضور «حجاب‌بان‌ها» و تصویربرداری از زنان و دختران بر عهده چه نهادی است، گفت: بیش از ۱۵۰ ایستگاه مترو در تهران وجود دارد که در برخی از این ایستگاه‌ها یگان حفاظت مترو یا طرح‌های دیگر اجتماعی به وسیله نیروهای فعال مردمی ذیل نظارت مجموعه فرهنگی مترو فعال شده است. حجاب‌بان‌ها ذیل نظارت «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می‌کنند. اما نمی‌شود فعالیت‌های مردمی با هر سلیقه‌ای در مکان‌های عمومی اتفاق بیفتد و باید تمام بازخوردهای اجتماعی و شکل‌های قانونی و حقوقی این فعالیت‌ها بررسی شده باشد. آنچه مسلم است این است که اجرای هر یک از احکام باید به بهترین شکل ممکن انجام شود و در زیرساخت‌ها بگنجد. ضمن آنکه قابلیت تبیین برای تمام اقشار جامعه را داشته باشد. وقتی همه صبح که بیدار شده و با اتفاقی غافلگیر و شوکه می‌شوند یعنی ما تبیین لازم را اجرا نکرده‌ایم. به گزارش شرق لایحه «حجاب و عفاف» تا جایی شکاف عمیق میان جامعه و حاکمیت به وجود آورد، که تهیه و تدوین آن هم بین مسوولان تنش‌هایی به وجود آورده و مسوولیت این لایحه را به گردن دیگری می‌اندازند تا خود را از این لایحه ۷۲ماده‌ای پر از ایراد که دوباره به مجلس فرستاده شده است مبرا کنند.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرده که «قوه قضائیه این لایحه را تدوین کرده است». دستگاه قضا بلافاصله طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «با دستور ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی فرهنگی لایحه‌ای ۹واحدی را تدوین کرده است و از سخنگو خواسته شد اظهارنظر دقیقی داشته باشد تا همدلی سه قوه حفظ شود». آن‌طور که در این بیانیه آمده اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، به تدوین قوانین جدید رغبتی نداشته و بارها عدم تمایل خود را ابراز کرده است. دستگاه عالیه در بیانیه خود به روند تصویب این قانون در مجلس، اصل ۸۵ و ۷۲ ماده‌ای شدنش نیز اشاره کرده است. پس از اصل ۸۵ شدن لایحه حجاب و عفاف، برخی کارشناسان حوزه سیاست و حقوقدانان بر این عقیده بودند که هیات‌رئیسه مجلس به ویژه قالیباف در آخرین سال فعالیت مجلس با این تصمیم آنهایی را که پای صندوق‌های رای می‌روند مجاب و اقناع  کرده و از سوی دیگر از بررسی علنی که احتمال ایجاد تنش یا تشدید اختلاف نظر را داشت، خودداری کردند. جالب آنکه هیات اجرایی، نمایندگانی را که با تصمیم اصل ۸۵ شدن این لایحه مخالفت کرده بودند (به گفته این نمایندگان) ردصلاحیت کرده است.

سوخت‌های وزارت نفت استاندارد نیست

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در جریان صدونودونهمین جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت آلودگی هوا و شرایط نامناسب برای شهروندان تهرانی اظهار کرد: وزارت نفت استانداردهای لازم را در استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت به کار نگرفته و سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت، گاز، نفت کوره و نفت سفید مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه نشده است. وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه‌تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده است بلکه به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت داشته‌اند. پیرهادی با بیان اینکه اسامی و توناژ مصرف این ۱۴ نیروگاه وجود دارد گفت: این نیروگاه‌ها که در سال ۱۴۰۱ مازوت‌سوزی انجام دادند، اگر امسال از این کار خودداری کنند از آنها تقدیر خواهیم کرد. وی در مورد اسامی این نیروگاه‌ها گفت: ایران‌شهر، منتظرقائم، شهید رجایی، شهید سلیمی، رامین، منتظری، سهند، تبریز، زرند، بندرعباس، طوس، شهید مفتح، شازند و بیستون از نیروگاه‌هایی هستند که مازوت‌سوزی انجام داده‌اند. پیرهادی با اشاره به اینکه وزارت نیرو مکلف به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است که هنوز به نحو مطلوب محقق نشده است افزود: از قوه قضائیه و سایر دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌شود که موضع را پیگیری و نتیجه را اعلام کنند.

عذرخواهی شرکت گاز برای مازوت‌سوزی شازند

شرکت گاز استان مرکزی و توزیع برق حرارتی شازند در اطلاعیه‌ای مشترک از آغاز مازوت‌سوزی موقت در نیروگاه شازند به دلیل سرما و افزایش مصرف گاز خبر دادند. در این اطلاعیه، ضمن عذرخواهی از مردم به علت شروع مصرف مازوت، وعده داده شده همه تلاش‌ خود را برای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه و کاهش دوره مصرف مازوت به کار خواهند گرفت. در این اطلاعیه آمده است: در زمان حاضر به دلیل ورود فصل سرد سال و برودت هوا چالش اساسی صنعت برق، سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها، جلوگیری از تشدید ناترازی چندین‌ساله شبکه برق و گاز و حفظ پایداری شبکه در مناطق مختلف کشور است. تلاش‌های مسوولان استان (مرکزی) از ابتدای سال تاکنون در راستای تامین گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند با وجود افزایش مصرف گاز در کشور باعث شد نسبت به سال گذشته بیش از یک ماه از مصرف سوخت دوم جلوگیری شود و همزمان به منظور کاهش مصرف سوخت با تصمیمات اتخاذشده یک واحد نیروگاه معادل ۲۵ درصد ظرفیت تولید تا پایان سال تعطیل و از مدار خارج شد. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است؛ متاسفانه طی روزهای اخیر به دلیل برودت هوا و با توجه به افزایش روزافزون گاز در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش خانگی، تامین کامل سوخت گاز نیروگاه‌ها ممکن نبوده و به علت محدودیت‌های اعمال‌شده در سوخت گاز نیروگاه‌های کشور، نیروگاه شازند نیز به اجبار جهت تامین برق و حفظ پایداری شبکه طی روزهای آینده ناگزیر به استفاده از سوخت دوم (مازوت) خواهد شد. این اطلاعیه افزوده است؛ ضمن عذرخواهی از مردم شریف استان مرکزی به‌ویژه شهروندان اراک و شازند به اطلاع می‌رساند که مسوولان استان حداکثر تلاش خود را در راستای تامین سوخت گاز طبیعی و کاهش دوره مصرف سوخت دوم به کار خواهند بست.

غربالگری به معنای سقط نیست

به گزارش شبکه شرق، قانون منع غربالگری و تمرکز عده‌ای در رادیو تلویزیون مبنی بر تشویق به تولد نوزاد در هر شرایط، وضعیت نگران‌کننده‌ای درباره آینده مادران و نوزادان به وجود آورده است. دولت نیز با توجه به هزینه کمتر پیشگیری از بیماری، بر درمان تمرکز کرده که هزینه بسیار بیشتری بر گردن کشور می‌اندازد. محمدحسین مدرسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص ژنتیک، درباره مشکلات قانون منع غربالگری گفت: در قانون این مسائل تصویب شده است و در کشوری که مجلس چنین قانونی را تصویب می‌کند مساله سیاسی است و قانون هم مانند دیگر قوانین ایراد دارد. نکته مهم اینجاست که معمولاً اشکالات قانون با دستورالعمل‌ها حل می‌شود. قانون قرآن خدا نیست و حتماً اشکالاتی دارد و از نظر علمی نیز می‌گوییم که اشکال دارد. حالا که قانون تصویب شده و در دوره آزمایشی قرار دارد باید دستورالعمل‌های مناسب برای آن نوشته شود. قانون جمعیت نیازمند نوشتن ده‌ها دستورالعمل است که نوشته نشده است. این دستورالعمل‌ها می‌تواند ابعاد منفی این قانون را اصلاح کند. الان توپ در زمین وزارت بهداشت است که باید دستورالعمل‌هایی برای این موضوع بنویسد. وی در ادامه افزود: این قانون همین الان هم که دستورالعمل قوه قضائیه برای آن آمده هنوز مشکل دارد. مثلاً در قانون نوشته وقتی اجازه سقط می‌دهند که مطمئن باشند ولوج عروج روح شکل نگرفته باشد یعنی اگر تصمیم گرفتید که بچه نقص دارد، باید قاضی و بیمارستان مطمئن شوند ولوج روح شکل نگرفته باشد. قوه قضائیه حالا آن را تفسیر کرده و این مساله را تکامل دست‌وپا و چهره بچه در نظر گرفته است.

جایگزین استادان

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۱۸ هزار دانشجوی دکترای جوان انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین استادان حق‌التدریسی شدند، گفت: فضای انقلابی با جذب استاد جوان ممکن می‌شود. یکی از ثمرات طرح‌های دستیار آموزشی و اعضای هیات علمی وابسته که از ابتدای فروردین مورد تاکید ما بود، گسترش فضای انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی است. دانشگاه مقرر کرد تا تعداد اعضای هیات علمی وابسته برابر با ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشد. ما «وَیل لِّلمُطَفِّفِینَ» را برای خود مقرر کردیم تا دانشگاه به دانشجو کم‌فروشی نکند. تکیه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویی از بیش از ۸۰ درصد در گذشته، امروز به ۵۲ درصد رسیده است. شهریه یک نیمسال تحصیلی در دانشگاه با شهریه یک مدرسه یکسان است. ما رویکرد فشار شهریه‌ای بر دانشجو را سرلوحه کار خود قرار نداده‌ایم. همچنین همزمان با بزرگ‌سازی اقتصاد دانشگاه، در حال کاهش سهم شهریه از درآمدهای خود هستیم.

برخلاف پیش‌بینی‌ها، پاییز امسال کم‌بارش شد

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف پیش‌بینی‌های این سازمان در آستانه آغاز پاییز ۱۴۰۲ و حتی در هفته‌های نخست پاییز امسال شاهد کم‌بارشی در اغلب نقاط ایران بودیم، توضیح داد: در ماه‌های پایانی تابستان و هفته‌های ابتدایی پاییز ۱۴۰۲، پیش‌بینی‌های فصلی هواشناسی از این حکایت داشت که در پاییز امسال احتمالاً متوسط مقدار بارش در سطح کشور به میزان نرمال یا کمی بیشتر باشد، اما نکته مهم این است که اساساً در پیش‌بینی‌های هواشناسی با مساله احتمالات سر و کار داریم و بعضاً ممکن است پیش‌بینی‌های اولیه با تغییراتی مواجه شود. وی افزود: حتی درباره پیش‌بینی‌های چندروزه هواشناسی نیز این احتمال وجود دارد که وضعیت جوی دقیقاً مطابق آنچه از روزهای قبل پیش‌بینی شده است، پیش نرود. این اتفاقی است که در تمام نقاط دنیا رخ می‌دهد و در کشورهای پیشرفته نیز بعضاً شاهد آن هستیم که پیش‌بینی‌های چندروزه‌ای که در یک روز خاص اعلام می‌شود، در روزهای بعد تغییر می‌کنند. به همین دلیل است که مراکز پیش‌بینی هواشناسی در همه کشورها، در تمام روزهای هفته در حال فعالیت هستند و همه‌روزه پیش‌بینی‌های قبلی خود را به‌روزرسانی می‌کنند تا آنچه به عنوان پیش‌بینی مطرح می‌شود، به واقعیتی که در آینده رخ خواهد داد، نزدیک‌تر باشد. ضیائیان با تاکید بر اینکه بررسی نقشه‌های هواشناسی در شهریورماه از احتمال پرباران بودن پاییز ۱۴۰۲ در اغلب نقاط کشور حکایت داشت، عنوان کرد: مهرماه امسال وضعیت بارندگی‌ها در ایران طبق پیش‌بینی‌های اولیه مناسب بود؛ به نحوی که در اولین ‌ماه پاییز، متوسط بارندگی‌ها در سطح کشور نسبت به میانگین بلندمدت حدود 3 /12 درصد بیشتر بود. در آبان‌ماه نیز با وجود اینکه در روزهای ابتدایی شاهد دوره کوتاهی از خشکی بودیم، اما بارندگی‌های مناسب در روزهای پایانی این ماه باعث شد که در مجموع دو ماه ابتدایی پاییز ۱۴۰۲، میزان بارندگی‌ها در سطح کشور تقریباً با شرایط نرمال یا همان متوسط بلندمدت برابر باشد.

♦♦♦

‌ایران: به گفته سرهنگ «رسول جلیلیان»، رئیس پلیس فتای البرز،  اعضای باند کلاهبرداران سایبری که با تماس تلفنی و ترفند برنده شدن در قرعه‌کشی حساب بانکی افراد را خالی می‌کردند در استان البرز دستگیر شدند.

شرق: نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر، می‌گوید: اعتراف و اذعان ضمنی معاون حمل‌ونقل و ترافیک به متوقف گذاشتن اتوبوس‌های آماده‌به‌کار در پارکینگ به بهانه عدم تعیین تکلیف مدیریتی درحالی‌که در روزهای آلوده و سرد سال شهروندان منتظر گشایش در حوزه حمل‌ونقل عمومی هستند، مصداق عملی عذر بدتر از گناه است.

ایسنا: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی چالش‌های حکمرانی پیش‌روی ایران را بررسی کرد و چالش‌های نسل Z و آلفا برای حکمرانی آینده را از جمله مهم‌ترین آنان دانست.

ایرنا: فاطمه رجائی‌راد، جراح فک و صورت آملی که در یک مراسم رسمی بدون حجاب شرکت کرده و همین امر باعث تعلیق او از دانشگاه و تعطیلی مطبش نیز شده بود، در صفحه اینستاگرامش از اخراج قطعی خود از دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد.

 شرق‌آنلاین: احمد علوی، عضو شورای شهر تهران، درباره محدودیت‌های ایجادشده برای ورود گردشگر از طریق سردر باغ ملی به میدان مشق از سوی وزارت امور خارجه و عدم اجرای مصوبه دولت انتقاد کرد.

اعتماد: از ابتدای آذرماه تاکنون و طی سه هفته بر اساس اخبار منتشر شده؛ چهار زن و دختر به قتل رسیده‌اند. این جنایت‌ها در کرمانشاه، تهران، ارومیه و مشهد رخ داده است و متهمان آن همسر، نامزد، پدرشوهر و پدر قربانیان خشونت خانوادگی بوده‌اند.

ایسنا: علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، گفت: محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا در یک ماموریت سخت موفق به دستگیری شکارچیان متخلف و کشف و ضبط دو قبضه سلاح غیرمجاز شده و دو نفر از محیط‌بانان در این ماموریت به شدت مصدوم شدند.

ایرنا: عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به‌تازگی درباره کاوش‌های باستان‌شناسی گفته است: «کاوش به منظور دستیابی به اشیای تاریخی و دفینه‌های ارزشمند باستانی جزو وظایف ذاتی وزارت میراث فرهنگی است.»

♦♦♦

قطع داروی بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای

شرق نوشت: دارویی که به صورت محدود و قطره‌چکانی میان بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای توزیع می‌شد، به دلیل نبود بودجه کافی و تامین نشدن منابع کافی آن قطع شد؛ به همین دلیل خانواده‌ها و بیماران اس‌ام‌ای هفته گذشته باز هم تجمع دیگری را مقابل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار کردند تا این‌بار نه‌فقط درباره بی‌نظمی و تاخیر در توزیع؛ بلکه به توقف در توزیع داروی بیماران زیر 11 سال اعتراض کنند. این‌بار خبر قطع توزیع دارو پس از بی‌نظمی‌های مکرر در تامین و توزیع در حالی شنیده شد که رئیس‌جمهور از ابتدا درباره تامین دارو برای تمام بیماران وعده داده بود.

 

ملاک قیمت شیرخشک قیمت مصوب است

هم‌میهن نوشت: سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به طرح ساماندهی تامین و عرضه شیرخشک که از حدود یک ماه گذشته آغاز شده است، گفت: به دنبال اقدامات انجام‌شده، روزانه شاهد افزایش تامین و توزیع شیرخشک هستیم و بازار شیرخشک کشور دارد به سمت اشباع شدن می‌رود. با توجه به اصلاح سیاست‌های ارزی در زمینه شیرخشک، داروخانه‌ها موظف‌اند با استعلام کد رهگیری شیرخشک (UID) به همراه کد ملی کودک یا کد مجاز اتباع در سامانه تیتک (TTAC) شیرخشک را بدون تغییر قیمت نسبت به قبل برای مصرف‌کننده به فروش برسانند. 

 

چرا کویری‌ها در حال مهاجرت به شمال هستند؟

ایسنا نوشت: رضا علیزاده، جامعه‌شناس و هیات علمی دانشگاه گیلان، درباره دلایل افزایش مهاجرت به استان‌های شمالی گفت: باید دلایل جذب و دفع را نگاه کرد. اول باید دید چه مولفه‌هایی در شمال کشور وجود دارد که یزدی‌ها و اصفهانی‌ها و بوشهری‌ها و نقاط دیگر به اینجا می‌آیند. دلیل عمده و اصلی اینکه گیلانی‌ها زمین‌هایشان را می‌فروشند مشکلات اقتصادی است. از آن طرف برای کسانی که به شمال می‌آیند انگیزه‌های محیط زیستی وجود دارد. شما در خوزستان مشکل هوا دارید، یا در اصفهان مشکل آب دارید. از سوی دیگر زمین‌های گیلان نسبت به استان مازندران خیلی ارزان‌تر است.

 

36 بنای تاریخی امسال واگذار شدند

اعتماد نوشت: گزارش شهاب طلایی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، حاکی از آن است که در هفت ماه گذشته برای 36 بنا در 12 استان مختلف به وسیله این صندوق جذب سرمایه‌گذار صورت گرفته و قرار است 270 میلیارد تومان روی این بناها سرمایه‌گذاری شود. صندوق توسعه و احیا، ۴۰ بنای در حال بهره‌برداری را مشمول قوانین دوران کرونا کرده و ۳۴ بنا نیز تعیین تکلیف شد. امسال نیز ۲۰ بنا افتتاح خواهد شد. در حال حاضر حتی عمارت مسعودیه نیز دچار تخریب‌های اساسی شده و نیاز به مرمت دارد اما اقدامی در این‌باره صورت نمی‌گیرد.