شناسه خبر : 45417 لینک کوتاه

ادامه بحران کمبود معلم

اثر منفی کرونا بر سلامت روان چه بود؟

حامد مصلحی، سرپرست دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره خدمات سلامت روان که به شکل رایگان ارائه می‌شود، گفته است: «مطالعات مربوط به پنج سال اخیر که در سال 1401-1400 انجام شده است در حال جمع‌بندی و تحلیل است؛ بنابراین آمار جدیدی وجود ندارد اما منتظر هستیم که آمار جدید منتشر شود. آمار اختلالات روانپزشکی براساس روش پژوهشی که انجام می‌شود ممکن است متفاوت باشد اما آنچه مشخص است این است که بعد از پاندمی کرونا در تمام جهان، افزایش نیاز به خدمات روانشناختی را به‌طور ویژه داریم و ایران هم از این موضوع مستثنی نیست. در این زمینه همچنان که در دوره کرونا اقداماتی انجام شد، اکنون نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.» او درباره پوشش بیمه خدمات سلامت روان هم گفت: «افزایش پوشش بیمه نیاز همه است و تمام کسانی که در نظام سلامت کار می‌کنند در تلاش هستند تا خدمات بیمه‌ای مربوط به حوزه خود را افزایش دهند که به‌تبع آن ما هم تلاش می‌کنیم تا هم در بخش بستری و هم درمان سرپایی، پوشش بیمه‌ای افزایش یابد.»

۲۵۴ پل ناامن در تهران

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران آمادگی تهران در برابر زلزله‌ای به بزرگای ۷ ریشتر را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت که در تهران ۲۵۴ پل ناامن وجود دارد و برخی از آنها مانند پل حافظ که پل فلزی است، به دلیل فرسوده بودن و پایان یافتن عمر آنها، باید جمع شوند. محمد آقامیری درباره ایجاد کارگروه «تاب‌آوری شهر تهران» در شورای شهر تهران، گفت: «در این کارگروه ۴۰ نفر از اساتید دانشگاه در حوزه زلزله‌شناسی حضور دارند و در این کارگروه این اساتید به چهار سوال اساسی پاسخ دادند که یکی از این سوالات این است که آیا در تهران زلزله مهمی رخ خواهد داد یا خیر. همه اساتید حاضر در این کارگروه اتفاق نظر دارند که در تهران زلزله‌ای به بزرگای ۷ ریشتر رخ خواهد داد و این در حالی است که آمادگی تهران در برابر زلزله‌های بزرگ ۲۰ درصد است.» 

بیشترین شکایت مردم از فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام اینکه اکنون ۱۸۰ هزار کسب‌وکار دارای اینماد در حال فعالیت‌اند، گفته است که روزانه ۲۰ تا ۳۰ شکایت و ماهانه حدود هزار شکایت ثبت می‌شود که بیشترین عنوان شکایت نیز مربوط به ارائه نشدن کالا و خدمت است. امین کلاهدوزان در این باره گفت: «مجموعه شرکت‌های دارای اینماد بیش از ۱۸۰۰ همت معامله تجارت الکترونیک را ثبت کردند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸درصدی داشته است. در شش ماه نخست امسال ۴۰ هزار اینماد جدید صادر شده است و تا این لحظه اینمادهای فعال برای شرکت‌ها به ۱۸۰ هزار عدد رسیده است.» او همچنین با بیان اینکه هنوز بخشی از خریداران از اینماد آگاهی ندارند، ادامه داد: «بنابراین بخشی از مصرف‌کنندگان بدون توجه به اینکه سایتی اینماد دارد یا نه از آن خرید می‌کنند و بعد با مشکل مواجه می‌شوند. توصیه ما این است که حتی برای سایت‌هایی که اینماد دارند، با کلیک روی لوگوی اینماد، سوابق آن را بررسی کنید. در اصل در این بخش کاربر می‌تواند سوابق شکایت، تخلف و رسیدگی به آنها، رضایت سایر خریداران و... را مشاهده کنند.»

تکذیب تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها در ایران را تکذیب کرد. ابوالفضل کمالی با بیان اینکه بازدیدهای خود از مدارس سفارتخانه‌ها را به سرعت شروع کردیم و نظارت‌ها بر این مدارس بیشتر شده است، گفت: «مدارس سفارتخانه‌های خارجی در ایران از مدارس زیرمجموعه مرکز امور بین‌الملل هستند و در حال حاضر ۱۰ مدرسه مربوط به سفارتخانه‌های خارجی در کشور داریم.» او ادامه داد: «ما هیچ مدرسه‌ای را در هیچ سفارتخانه‌ای تعطیل نکردیم بلکه همه مدارس سفارتخانه‌ها را قانونمند کردیم. ممکن است در رسانه‌ها به اشتباه بحث تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها مطرح شده باشد که شدیداً این موضوع را تکذیب می‌کنم. سعی کردیم این مدارس ضابطه‌مند باشند یعنی اگر هدف سفارتخانه‌ای فقط دانش‌آموزان دیپلمات‌های کشور خودش باشد، مشکلی در این قضیه نداریم اما اگر قرار باشد خارج از عرف و قوانین دانش‌آموزان دیگر ما را مثلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانش‌آموز ما را ثبت‌نام کند، شدیداً مقابل این قضیه ایستاده‌ایم.»

آمار محصلان مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش، با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 /4 میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند، درباره مطالبات مالی و حقوقی معلمان این مدارس گفته است که بعضاً گرچه حقوق ماهانه معلمان مدارس غیردولتی به آنها پرداخت می‌شود، اما در خفا این پول‌ها از معلمان گرفته می‌شود که از طریق سازمان تامین اجتماعی پیگیر این امر هستیم. احمد محمودزاده در ویژه‌برنامه گفت‌وگو که از شبکه شاد پخش شد، با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی، ۲۰ هزار آموزشگاه غیردولتی، حدود ۳۵۰۰ مدرسه هیات‌امنایی در سطح کشور وجود دارد، ادامه داد: «همچنین این سازمان از هفت منطقه آزاد و تجاری و ظرفیت عظیم شوراهای آموزش‌وپرورش استان‌ها در سراسر کشور به ریاست استانداران برخوردار است و حدود 5 /4 میلیون دانش‌آموز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سازمان مدارس غیردولتی تحت سیاست‌های آموزش‌وپرورش هستند.»

بازداشت عاملان حمله به اتباع افغانستانی

علی ابراهیمی، فرمانده انتظامی استان قزوین با اشاره به انتشار کلیپی در شبکه‌های اجتماعی از حمله تعدادی از افراد خودسر به محل سکونت اتباع خارجی در شهر اقبالیه که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد، از اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی فوری پلیس در جهت شناسایی و دستگیری عوامل این اقدام مجرمانه خبر داد. او در این‌باره گفت: «ماموران پلیس امنیت عمومی استان با همکاری عوامل انتظامی شهرستان قزوین بلافاصله با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی موفق به شناسایی و بازداشت ۱۹ متهم در این زمینه شدند.» 

ادامه بحران کمبود معلم

بنا بر اعلام معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش‌وپرورش، درحالی‌که قرار بود امسال ۸۲ هزار معلم بازنشسته شوند، تنها ۵۳ هزار نفر بازنشسته شدند و حدود ۳۰ هزار معلم بازنشسته حاضر به ادامه خدمت و تدریس در کلاس‌های درس شدند. علی فرهادی درباره وضعیت جذب و استخدام معلمان در سال تحصیلی جاری گفت که امسال ۲۰۲ هزار معلم کم داشتیم. او با بیان اینکه ناترازی ۷۹ هزارنفری دانشگاه فرهنگیان به سال‌های ۹۲ تا ۹۸ برمی‌گردد، ادامه داد: «امسال قرار بود ۸۲ هزار معلم بازنشسته شوند اما ۵۳ هزار نفر بازنشسته شدند. طی هماهنگی با استان‌ها از بازنشستگان خواهش کردیم همکاری کنند و آنها هم حاضر به ادامه خدمت برای یک سال دیگر شدند. به عبارت دیگر ۳۰ هزار معلم بازنشسته حاضر شدند ادامه خدمت دهند.» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: «امسال بیش از سه میلیون نفر افزایش جمعیت دانش‌آموزی داشتیم. از همه معلمان شاغل خواهش کردیم که اضافه‌تدریس بگیرند. از بازنشستگان خواهش کردیم اضافه‌تدریس بگیرند و حتی از دانشجومعلمان با سابقه بالا هم خواهش کردیم اضافه‌تدریس بگیرند.»

سالانه ۲۵۰ مخاطره طبیعی

رئیس اورژانس کشور و رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت خبر داده است که در هر سال در ایران به‌طور متوسط ۲۵۰ مخاطره طبیعی روی می‌دهد: «در پی این مخاطرات سه‌هزار نفر کشته و 9 هزار نفر دچار مصدومیت فیزیکی می‌شوند و 5 /1 میلیون نفر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.» جعفر میعادفر در این‌باره گفت: «توسعه سریع شهرنشینی باعث شده تا بسیاری از ساکنان روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ ساکن شوند که از مقاومت و آمادگی لازم برای بلایا برخوردار نیستند. در توسعه شهرهای کشور مبانی کاهش خطر بلایا به‌درستی رعایت نمی‌شوند و آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا، کم است و آسیب ناشی از مخاطرات طبیعی بر مراکز بهداشتی درمانی، به‌خصوص مخاطرات آب‌وهوایی، رو به افزایش است.» او ادامه داد: «درباره بلایا و مشکلات سلامتی ناشی از آن، بالاترین متولی در کشور جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است و ساختارهای مختلفی در این وزارتخانه برای پاسخ، آمادگی و جبران آسیب‌های ناشی از بحران‌ها و بلایا را داراست.»

مهاجرت پرستاران از تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از مهاجرت پرستاران از تهران به شهرستان‌ها به‌ دلیل عدم همخوانی هزینه‌های زندگی و درآمد آنها خبر داد. حسین قناعتی گفته است که هزینه‌های تهران خیلی بالاست، مهم‌ترین چالش کل نیروی انسانی نظام سلامت در یک کلام خلاصه می‌شود؛ درآمد. یعنی اگر سطح درآمد را در حد قابل ‌قبولی بالا ببریم، ماندگاری و پیدا کردن نیروی انسانی به‌راحتی انجام خواهد شد. به گزارش مهر، او در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به کمبود نیروی پرستاری در کشور گفت: «بسیاری از پرستاران به ‌دلیل درآمدی که دارند و هزینه‌هایی که در شهر تهران هست، به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند و به شهرهای خودشان می‌روند.» قناعتی ادامه داد: «الان تمایل بیشتری وجود دارد که همکاران پرستار بروند نزدیک خانواده خودشان یا جایی که اجاره کمتر باشد و بشود زندگی کرد؛ بنابراین تامین مالی اینها یکی از مسائلی است که حالا ما یک روشی را خودمان پیدا کردیم.»

آمار ۶۱درصدی قبولی زنان در کنکور

نتایج پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در رشته‌های تحصیلی با آزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی، در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. با اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲، بیش از ۴۸۲ هزار کنکوری وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. حدود ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان زن و حدود ۳۹ درصد مردند. در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ تمام دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و چهار رشته دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد ۴۸۲ هزار و ۵۹۹ داوطلب قبول شده‌اند که از این تعداد ۱۸۹ هزار و ۸۴۰ نفر در رشته‌های تحصیلی با آزمون پذیرفته شده‌اند. 

♦♦♦

ایسنا: رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش گفته است که ۶۰۰ هزار دانش‌آموز خارجی مهمان از سایر کشورها در مدارس کشور در حال تحصیل هستند که «از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و نشان می‌دهد ایران از روز نخست یاریگر مظلومان بوده است».

ایلنا: عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از نامه‌نگاری برای برگزاری اردوهای مختلط علمی در دانشگاه‌ها و موسسات علمی خبر داد.

فارس: منتظر شُبّر، مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به آغاز فصل سرما، از کاهش اهدای خون در پایتخت ابراز نگرانی کرد. وی گفته است که اگرچه در ذخیره خون، مشکلی نداریم و سطح ذخیره در حد یک هفته است، اما با توجه به اینکه عمر پلاکت کوتاه و حداکثر سه روز است، وضعیت ذخایر آن مناسب نیست.

شرق‌آنلاین: بیش از 300 نفر از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس دانشگاه و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، خواستار حل مشکل تعلیق محسن برهانی، استاد حقوق این دانشگاه شدند.

ایسنا: پلیس فتا از کشف یک داروخانه اینستاگرامی با بیش از ۳۰ هزار قلم انواع داروی کمیاب و غیرقابل مصرف خبر داد.

ایلنا: دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال و بختیاری از تشکیل تیم ویژه بررسی موضوع فوت شش نوزاد در بیمارستان هاجر شهرکرد خبر داد.

ایسنا: قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه این وزارتخانه برای حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد و گفت: برنامه حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ‌التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده است.

مهر:‌ غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ارس، پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد حال و روز خوبی ندارد و این حیوان به دلیل شرایط نامناسب نگهداری به بیماری مبتلا شده است.

تسنیم: بر اساس آیین‌نامه جدید، مسوولیت سرویس مدارس به صورت کامل به شهرداری تهران سپرده شد، در حالی که در آیین‌نامه‌های قبلی فرمانداری تهران یک ورودی در این حوزه داشت.

♦♦♦

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

شرق نوشت: محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به تراز پایین آب دریاچه ارومیه از اقدامات انجام‌شده برای احیای این پهنه آبی گفت، آخرین وضعیت دریاچه از لحاظ مساحت آن تقریباً ۶۰۶ کیلومترمربع، از نظر حجم آب ۵۸۰ میلیون مترمکعب و از نظر تراز هم 80 / ۱۲۶۹ است. درواقع در پایین‌ترین سطح تراز خود قرار دارد. بارش‌هایی که در چند روز اخیر رخ داده است، شرایط را کمی متفاوت کرده است. به زودی رهاسازی آب از طریق سد چپرآباد به دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

 

ناآگاهی 60درصدی از اختلال روان

اعتماد نوشت: به گفته غلامرضا حاجتی عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، ۶۰ درصد ایرانیان از وجود اختلال روان خود اطلاع ندارند. وی در این‌باره گفت: «اختلالات روانپزشکی در صورت تشخیص ندادن، ۱۰ تا ۲۰ سال می‌توانند عمر افراد را کم کنند و طبق پیمایشی که در ایران انجام شده، ۶۰ درصد ایرانیان از وجود اختلال روان در خود، اطلاع نداشتند.» او با بیان اینکه خیلی از افراد نمی‌دانند دچار مشکل هستند و آگاه نیستند که باید خدمات سلامت روان دریافت کنند، ادامه داد: «سازمان بهداشت جهانی، روز جهانی بهداشت روان را برای افزایش توجه مردم و سازمان‌ها درباره اهمیت این امر در نظر گرفته است.»

 

توزیع شیر خشک با کد ملی

ایسنا نوشت: محمود آل‌بویه، مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت از 20 مهرماه عرضه شیرخشک رگولار (عادی) در داروخانه‌ها با ثبت کدملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه «تی‌تک» سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. وی ادامه داد: «این اقدام در راستای جلوگیری از قاچاق شیرخشک رگولار انجام می‌شود؛ البته شیرخشک متابولیک و رژیمی برای نوزادان خاص از گذشته تاکنون با ارائه کدملی توسط داروخانه‌ها عرضه می‌شده است. مسوولان داروخانه‌ها موظف‌اند کدملی متقاضی را در سامانه سازمان غذا و دارو ثبت کرده، سپس شیرخشک را به آنها عرضه کنند.»

 

ماجرای فوت یک دانش‌آموز

هم‌میهن نوشت: در هفته جاری یک دانش‌آموز دختر به‌نام مستانه شاهپری در منطقه عشایری ایذه درگذشت که علت آن زنبورگزیدگی اعلام شد. حالا آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان این موضوع را تایید کرده است. رضا فرامرزی، رئیس آموزش‌وپرورش عشایری خوزستان در این‌باره گفت: مستانه شاهپری، دانش‌آموز پنجمین پایه دبستان شهید بداغی عشایر ایذه بود که بسیار زود از بین ما رفت. در خوزستان به‌ویژه در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، بیش از ۱۰ هزار حادثه حیوان‌گزیدگی در سال گذشته رخ داده است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها