شناسه خبر : 45313 لینک کوتاه

رد مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب

ماجرای افزایش زادوولد افغانستانی‌ها در قم چیست؟

اواخر شهریورماه نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از تعیین تکلیف موضوع کنکور و تلاش برای حذف تاثیر قطعی معدل در جلسه‌ای علنی خبر داده بود. به‌گفته مجتبی ذوالنور، تلاش می‌شود تا قبل از شروع بررسی برنامه هفتم، مساله کنکور در مجلس را تعیین تکلیف کرده تا تاثیر قطعی معدل در کنکور حذف شود.

تلاش نمایندگان موافق با به تعویق انداختن مصوبه شورا، درنهایت باعث شد تا طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، در اولین روز مهرماه به شورای نگهبان فرستاده شود. قرار بود تا ۱۰ روز بعد از آن، نتیجه اعلام شود و در شرایطی که نمایندگان در انتظار تایید شورای نگهبان بودند، عصر روز سه‌شنبه خبر رسید که این اصلاحیه در شورای نگهبان رد شده و تاثیر معدل، پابرجا خواهد بود. طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر گفت: «طرح اصلاح تبصره (۵) ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در خصوص تغییر شیوه برگزاری کنکور سراسری، در جلسه روز گذشته شورای نگهبان بررسی و مغایر با قانون اساسی شناخته شد. این طرح شیوه پیش‌بینی‌شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای برگزاری کنکور را که از سال گذشته اجرایی شده بود و کنکور اخیر هم بر مبنای آن برگزار شد، تغییر می‌داد و برگزاری آن را به شیوه سال‌های قبل از ۱۴۰۲ بازمی‌گرداند.» او درباره دلیل رد این مصوبه توضیح داد: «تغییر شیوه برگزاری کنکور در جلسه امروز شورای نگهبان، مغایر اصولی از قانون اساسی شناخته شد؛ هم اصل موضوع و هم زمان اجرای موضوع مغایر شناخته شد.» براساس اعلام او، برگزاری آزمون سال ۱۴۰۳ به روال برگزاری آزمون سراسری قبل از سال ۱۴۰۲، با توجه به فاصله زمانی‌ که تا زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳ وجود دارد، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی است. به‌محض اعلام خبر بررسی موضوع از سوی مجلس و احتمال حذف کنکور به روش جدید، اعلام شد که کنکور سراسری سال‌های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ با تاثیر مثبت معدل، مشابه کنکور سال‌های ۱۴۰۱ به‌قبل برگزار خواهد شد؛ خبری که داوطلبان کنکور را بیش ‌از گذشته آشفته کرد.

آنها که تاکنون در راستای مصوبه قبلی، درس‌های عمومی را به کناری گذاشته بودند حالا با چهار درس ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، عربی و معارف اسلامی مواجه شدند که باید به‌صورت کنکوری می‌خواندند.

«تبدیل وضع» استادان از پیمانی

محسن برهانی، استاد دانشگاه و حقوقدان، در مصاحبه با روزنامه اعتماد از مصوبه‌ای می‌گوید که یک ماه پس از استقرار دولت سیزدهم برای برخورد با استادان دانشگاهی ابلاغ شده است. بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:‌ متاسفانه به نظر می‌رسد جریانی در کشور تلاش می‌کند، استادان حوزه و دانشگاه را منحصر در نقش نخست (آموزش‌های آکادمیک) کند و از آنها پرداختن به سرفصل‌های درسی را مطالبه می‌کند که ای‌کاش به همین میزان اکتفا می‌کردند؛ دیده شده است که این جریانات رادیکال حتی صرف کار آکادمیک را نیز برنمی‌تابند و به دنبال یافتن عقاید باطنی هستند. برای آنکه استادان کشور را به سکوت وادار کنند نیازی نیست برای همه استادان پرونده‌سازی کنند، بلکه در هر شهر یا دانشگاهی چنانچه برای یک یا دو استاد مشکلات شغلی ایجاد شود، سایر استادان به سمت محافظه‌کاری سوق پیدا کرده و اظهارنظر نخواهند کرد. عدم بیان اظهارنظرها از سوی استادان در امور اجتماعی و سیاسی، یعنی سکوت نخبگانی. زمانی که فضای کشور از صدای خوش‌الحان نخبگان و استادان خالی شد. چنین وضعیتی یعنی مرگ فضیلت و سیطره رذیلت فضای اجتماعی و سیاسی کشور. در ماه‌های اخیر پروژه «تبدیل وضع» استادان از پیمانی به رسمی آزمایشی هم دچار مشکل شده است. بسیاری از دانشگاه‌ها اجازه تبدیل وضع به استادان نمی‌دهند! چرا؟ چون اگر استادی از وضعیت پیمانی، به رسمی آزمایشی بدل شد، قطع رابطه و اخراج او دشوارتر می‌شود و ربطی به ماجرای سال گذشته ندارد و جریان‌هایی به‌محض رسیدن به قدرت شروع به برنامه‌ریزی کردند. در واقع بر اساس اسناد غیرقابل انکار، طراحی خالص‌سازی دانشگاه‌ها از مدت‌ها قبل صورت گرفته بود و امروز در حال اجرایی شدن است. استاد تعلیق می‌شود در حالی که اساساً برای او حکمی صادر نشده است. این وضعیت شتر گاو پلنگ فاجعه است. فردا روزی ممکن است هر استادی در کشور بدون رسیدگی و دفاع از خود، حتی بدون اطلاع (این مورد دقیقاً در مورد شخص بنده رخ داده است) تعلیق شده و پرونده برای دستگاه قضا ارسال شود.

افزایش نرخ زادوولد افغانستانی‌ها

اکبر زارعی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم، با بیان اینکه نرخ تولد اتباع در قم جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد، گفت: میزان زادوولد اتباع در قم با توجه به تعداد جمعیت ساکن آنها در این استان، مساله طبیعی و عادی است. به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم، وی  در این‌باره گفت: نرخ زادوولد در برخی از اتباع مانند افغانستانی‌ها به خاطر فرهنگ بومی و سنت‌های جاری در بین آنها به صورت معمول بیشتر از ایرانیان است ولی نرخ زادوولد آنها در استان قم کاملاً حالت عادی و معمولی دارد. او با بیان اینکه برخی از حرف و حدیث‌ها در مورد تعداد بالای زادوولد اتباع در قم برخلاف واقع است، اضافه کرد: نرخ زادوولد اتباع در قم جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد و کاملاً تابعی از تعداد و همچنین فرهنگ بومی این افراد است. زارعی گفت: طبق مصوبه شورای تامین استان قم در سال گذشته، اجازه هیچ‌گونه افزایش جمعیت مهاجران افغانستانی در قم داده نمی‌شود و از سال گذشته جمعیت اتباع خارجی در قم کاملاً کنترل و مدیریت شده است. وی خاطرنشان کرد: در موضوع پررنگ کردن تعداد بالای زادوولد اتباع در قم باید دست‌های پنهان دشمنان را رصد و پایش کرد؛ دشمنان به شدت مترصد فرصتی هستند که با به راه انداختن حرف‌های بی‌پایه و اساس سبب ایجاد بدبینی در میان مردم این دو کشور همسایه با اشتراکات بالای زبانی و دینی شوند. مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم با بیان اینکه کمتر از ۲۰ درصد جمعیت استان قم را اتباع خارجی تشکیل داده‌اند، گفت: طبق آخرین سرشماری‌های اتباع در سال ۱۴۰۱، ۲۲۰ هزار تبعه از ۱۲۰ ملیت جهان در قم زندگی می‌کنند که بخش زیادی از آنها را مهاجران افغانستانی تشکیل داده‌اند. وی عنوان کرد: در برخی از مناطق استان قم مانند شهرستان جعفرآباد به خاطر کارکردهای اقتصادی آن، تراکم مهاجران افغانستانی بیشتر از سایر مناطق است و این قبیل مسائل سبب می‌شود که گاهی تصور شود تعداد اتباع در همه مناطق استان قم، بیشتر از مردم بومی است. مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم تاکید کرد: یک مساله مهم در مورد حضور اتباع در قم این است که بخش مهمی از مساله عمرانی، اقتصادی و به ویژه کشاورزی این استان به حضور و فعالیت اتباع گره خورده و بدون حضور آنها ممکن است اختلال‌های جدی در روند آنها به وجود بیاید.

وام ۱۵۰میلیونی برای سربازان

به گزارش شبکه شرق، حالا چند سالی می‌شود که با ابلاغ طرح ملی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، از سال ۹۶ مقرر شد مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با مشارکت حداکثری نیروهای مسلح، دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و خصوصی با شعار هر سرباز، یک مهارت، یک شغل اجرا شود. هر سربازی هم که این دوره‌ها را طی کند، می‌تواند از وام اشتغال‌زایی ۱۵۰ میلیون‌تومانی استفاده کند و برای بهره‌مندی از این وام و تسهیلات هم تا پنج سال بعد از اتمام دوره سربازی، وقت دارد. به‌گفته محمدجواد زاده‌کمند، فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح، از اوایل نیمه‌ دوم سال جاری پرداخت وام به افراد دارای شرایط آغاز می‌شود: «امسال هم از سوی دولت دو هزار میلیارد تومان اعتبار دراین‌ زمینه داریم. البته تلاش ما این است که از ظرفیت استان‌ها هم مانند سال گذشته استفاده کنیم تا این مبلغ افزایش پیدا کند. برای سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار دو هزار میلیاردتومانی در نظر گرفته شده که به‌زودی روند ثبت درخواست و اعطای وام‌ها آغاز خواهد شد.»

مخالفت مجلس با حذف شناسنامه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران با حذف شناسنامه و تجمیع کارکرد کارت‌های گوناگون در خدمات عمومی دولت روی کارت هوشمند ملی مخالفت کردند. متن بند الحاقی ۱ و تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۵ لایحه برنامه هفتم توسعه که با رای نمایندگان از لایحه برنامه حذف شد، به شرح زیر است: «به‌منظور پیاده‌سازی قابلیت‌های کارت هوشمند ملی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری و جلوگیری از تعدد صدور کارت‌های گوناگون در خدمات عمومی دولت، سازمان ثبت‌احوال کشور مکلف است با ایجاد بستر لازم و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی و سایر اشخاص حقوقی متولی ارائه خدمات نسبت به تجمیع کارکردها روی کارت هوشمند ملی اقدام کند، به ‌نحوی ‌که تمام گواهی‌ها، مجوزها و مالکیت‌های متناظر با هر شخص حقیقی از طریق کارت هوشمند ملی یا خدمات الکترونیکی متناظر آن قابل اجرا و احراز باشد. در راستای ایجاد هویت هوشمند اشخاص حقیقی، سازمان ثبت‌احوال کشور مکلف است با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با اشخاص حقیقی و تجمیع آن در پایگاه اطلاعاتی هویتی کشور به‌نحوی اقدام کند تا امکان ارائه خدمات هویتی مرتبط با این اطلاعات از طریق کارت هوشمند ملی میسر شود.»

وضعیت نگران‌کننده اسقاط خودرو

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفته است که در بودجه سال ۱۴۰۲ برای قانون هوای پاک ۸۴۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد و ما توانستیم در این‌ زمینه ردپای خوبی در قانون بودجه بگذاریم تا در سال‌های بعد هم افزایش یابد. داریوش گل‌علیزاده در ادامه گفت که اسقاط خودروهای فرسوده در کشور نگران‌کننده است. او اسقاط نشدن خودروهای فرسوده را یکی از معضلات اصلی در جهت اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت: «در سال گذشته کمتر از ۲۵ هزار خودرو اسقاط شد، این در حالی است که یک‌ میلیون خودرو پلاک‌گذاری شد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.» 

♦♦♦

شرق‌آنلاین: در هتل اسپیناس تهران، به مناسبت نود و سومین سالروز تاسیس دولت سوم سعودی با عنوان پادشاهی عربستان سعودی (یوم الوطنی) رقص العرضه، رقص شمشیر عربستانی‌ها، انجام شد.

ایسنا: حکم اعدام برای چهار متهم فروشنده الکل در استان البرز صادر و 6400 لیتر متانول توقیف شد.

ایرنا: رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در واکنش به انتشار تصاویری از منوی نامتعارف غذا در یکی از مدارس، اظهار کرد: این دولت تکلیفش با این مسائل روشن است و هیچ عمل اشراف‌گرایانه و غیرمتعارفی را نه قبول دارد و نه برمی‌تابد.

ایلنا: نوبت اول آزمون اختصاصی کنکور سال ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم آزمون اختصاصی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۷ و ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

مهر: مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید: «سفرهای تابستانیِ اخیر یکی از عوامل شیوع بیماری‌های عفونی و انتشار ویروس‌ها هستند. ضروری است افرادی که از سفر بازمی‌گردند و مشکوک به بیماری هستند، سه تا پنج روز خود را قرنطینه کنند تا ویروس حالت بیماری‌زایی خود را از دست بدهد و علائم کاهش یابند.»

فارس: محمد‌اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، از ابتلای سالانه ۱۷ هزار نفر به اختلال استرس به دلیل حوادث ترافیکی خبر داد و گفت: «براساس برآوردهای اولیه استخراج شده از کوهورت سلامت و ایمنی ترافیک پرشین، حدود ۹ درصد از مصدومیت‌های بستری در بیمارستان‌های با بخش تخصصی تروما، مبتلا به ناتوانی شدید براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی می‌شوند که بخش قابل‌ توجهی از این ناتوانی‌ها، دائمی می‌شود.

شرق‌آنلاین: انتشار نامه‌ای عجیب درباره بسته شدن کافه‌های اطراف دانشگاه تهران در حالی خبرساز شده که هنوز صحت آن تایید نشده است. در این نامه که گویا از سوی محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به وزیر علوم نوشته شده است، درباره اقداماتی برای بسته شدن کافه‌های اطراف دانشگاه تهران در راستای گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی و جلوگیری از اشاعه فرهنگ غیرخودی توضیحاتی ارائه شده است.

ایرنا: حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، درباره نقاط و پهنه‌های آرامستان‌های جدید پایتخت گفته است که یکی از نقاط در نظر گرفته‌شده برای این موضوع، اطراف کوه بی‌بی‌شهربانو است.

♦♦♦

دوربین در دستشویی مدرسه دخترانه

شرق نوشت: هفته گذشته اولیای دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه فرزانگان۱ مقابل آموزش و پرورش منطقه ۶ تهران تجمع کردند. دلیل تجمع این خانواده‌ها تغییر مدیریت مدرسه بود، یکی از والدین درباره این تغییر و تحول به خبرآنلاین می‌گوید: مدیریت جدید مدرسه معلم‌هایی را که دانش‌آموزان با آنها ارتباط خوبی داشتند کنار گذاشته، با معلم‌های مردی که در این مدرسه تدریس می‌کردند نیز قطع همکاری کرده و در بخش‌های مختلف مدرسه دوربین کار گذاشته بود، حتی در سرویس‌های بهداشتی مدرسه.

 

ماموریت ویژه قوه قضائیه درباره جرایم بدحجابی

اعتماد نوشت: فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس، درباره لایحه عفاف و حجاب که هفته گذشته در صحن مجلس مدت زمان اجرای آن به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد، گفت: برای کاهش برخوردهای سلیقه‌ای، وظیفه برخورد با افرادی که بدحجابی دارند، به قوه قضائیه سپرده شد. در این مدل افراد پس از شناسایی از طریق دوربین‌های شهری، مورد شناسایی قرار گرفته و پرونده آنان به قوه قضائیه ارجاع می‌شود. در قوه قضائیه این پرونده مطابق قانون مورد بررسی قرار گرفته و قاضی حکم لازم را صادر می‌کند.

 

سه هزار کودک بازمانده از تحصیل

ایسنا نوشت: مریم خاک‌رنگین، رئیس گروه کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی، گفت، از میان کودکان بازمانده از تحصیل که از سوی مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی مورد شناسایی قرار گرفته‌اند، حدود سه هزار نفر در تهران هستند که نزدیک صد درصد آنها جزو اتباع و فاقد کد خانوار هستند و امکان ثبت‌نام در مدارس برایشان مقدور نیست. وی گفت: کودکان مهاجر برای ثبت‌نام در مدارس باید ابتدا در سامانه مربوطه ثبت‌نام کنند تا مجوز ثبت‌نام در مدارس را داشته باشند، اما این سامانه همیشه در مهرماه یا آبان‌ماه باز بود و همین امر موجب می‌شد کودکان مهاجر با تاخیر ثبت‌نام کنند.

 

نگرانی از فروش سیگار نزدیک مدارس

هم‌میهن نوشت: بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گفته است که چند هفته قبل نامه‌ای از وزیر آموزش‌وپرورش دریافت شد که با ابراز نگرانی نسبت به فروش محصولات دخانی در نزدیکی مدارس، خواستار وضع یا اجرای ضوابط محدودکننده فروش در اطراف مراکز آموزشی شده بود. وی گفت: سال ۱۳۸۷ وزارت بهداشت دستورالعملی طبق ماده ۷ قانون جامع کنترل دخانیات در ستاد کشوری تصویب و با تایید ریاست‌جمهوری وقت ابلاغ کرد که براساس آن تنها سه ‌صنف سوپرمارکت، خواربار و سقط‌فروش، اجازه خرده‌فروشی محصولات دخانی را داشتند.