شناسه خبر : 45286 لینک کوتاه

دورریز غذا

چرا حجم زیادی از مواد غذایی در ایران و جهان دور ریخته می‌شود؟

مجموع دورریز مواد غذایی در ۲۷ کشور اروپایی، ۹ میلیون تن در سال گزارش شده اما این آمار در ایران ۳۵ میلیون تن در سال است. براساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) هر روز به‌ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود. این میزان ضایعات مواد غذایی، ایران را در ردیف کشورهای تراز اول دنیا در زمینه هدررفت مواد غذایی قرار داده است. بر همین اساس سالانه ضایعات مواد غذایی در ایران معادل ۳۵‌ میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵ میلیارد دلار است. حجم مواد غذایی هدررفته در ایران به اندازه‌ای است که با آن می‌توان غذای 15 میلیون ایرانی را در سال تامین کرد.

35 درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود. بر این اساس از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور 35 میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود. در این زمینه می‌توان به 30 درصد ضایعات در نان، 25 تا 30 (و حتی 50) درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات، 10 درصد ضایعات در برنج، 25 درصد ضایعات در خرما و... اشاره کرد.

منطقی شدن قیمت‌ها تاثیر زیادی در کاهش ضایعات در سفره دارد و باعث می‌شود غذای کمتری به وسیله خانواده‌ها دور ریخته شود. اقدامی که برای نان صورت گرفت و بر اساس آخرین بررسی‌ها واقعی شدن قیمت آن و حذف یارانه نان تا 30 درصد از دورریز آن کم کرد. ضایعات غذا در ایران از مزرعه تا سفره وجود دارد و مقصر فقط مصرف‌کننده نیست. علاوه بر فرهنگ غلط مصرف در جامعه ایران، سیستم توزیع غیراصولی و حمل‌ونقل غلط مواد غذایی، از گوشت و لبنیات گرفته تا سبزیجات تازه و میوه‌ها باعث می‌شود بخش زیادی از این مواد غذایی به هدر بروند.