شناسه خبر : 45263 لینک کوتاه

یک سال بلاتکلیفی

سرنوشت ساختمان‌های ناایمن چه شد؟

31 شهریور و هفتم مهر پارسال، وقتی نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن به ترتیب و به فاصله یک هفته بازداشت شدند، نه خانواده‌هایشان و نه همکاران و نه حتی خودشان فکرش را هم نمی‌کردند که یک سال تمام در زندان بمانند؛ آن هم در بازداشت موقت. حالا اما یک سال پرتب‌وتاب طی شده اما این دو خبرنگار هنوز در بازداشت موقت‌اند و از خرداد امسال در بند زنان زندان اوین، زندانی. در یک‌سالی که گذشت، سروصدا کم نبود. حدود صد خبرنگار، احضار یا بازداشت شدند و بعد در ادامه، تعدادی از آنها شامل عفو و تعدادی محکوم شدند. الهه و نیلوفر اما جزو معدود روزنامه‌نگارانی‌اند که یک سال در بازداشت موقت ماندند و هنوز بلاتکلیف‌اند. در این مدت دو جلسه دادگاه آنها در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی با اتهامات همکاری با دولت متخاصم آمریکا و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی تشکیل شده اما هنوز حکمی برای آنها صادر نشده است، در حالی ‌که به گفته وکلایشان براساس ماده ۳۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، نهایتاً ظرف یک هفته باید رای صادر و به آنها ابلاغ می‌شد. شهاب‌الدین میرلوحی و پرتو برهانپور، وکلای الهه محمدی و نیلوفر حامدی در گفت‌وگو با هم‌میهن می‌گویند که پس از گذشت یک سال بازداشت موقت و براساس ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، قرار بازداشت آنها باید فک یا تبدیل و بلافاصله آزاد شوند. 

درخواست تشکیل کمیته‌ای برای پیشگیری از خودکشی پزشکان

انجمن علمی روانپزشکان ایران و جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی،‌ در نامه‌ای مشترک به وزیر بهداشت، راهکارهایی برای پیشگیری از خودکشی دستیاران تخصصی پزشکی ارائه دادند. آنها در بخشی از این نامه به بهرام عین‌اللهی نوشتند: «متاسفانه جامعه پزشکی، شاهد افزایش خودکشی دستیاران تخصصی پزشکی در سه سال گذشته بوده است. همچنین می‌دانیم اگر پزشکی دچار افسردگی باشد، ضریب خطایش تقریباً شش برابر افزایش پیدا می‌کند. در پژوهشی که به‌تازگی نتایج آن منتشر شده، مساله خودکشی در ۳۵۳ دستیار تخصصی در شهر تهران بررسی شده است. در این مطالعه عمده دستیاران وضعیت درآمدی نامطلوبی داشتند، ۲۵ درصد دستیاران از افسردگی شدید و بسیار شدید رنج می‌بردند و ۳۴ درصد ایشان افکار خودکشی داشتند که ۱۰ درصد، از این ‌نظر پرخطر تشخیص داده شدند. این میزان افکار خودکشی تقریباً ۱۰ برابر جمعیت عمومی است. رمزگشایی از این آمار که می‌تواند به عوامل محیط کار، نابسامانی‌های اقتصادی و دلواپسی‌های اجتماعی و شغلی همکاران مربوط باشد، امری مهم و ضرورتی انسانی است.‌» آنها در ادامه این نامه اعلام کردند که نظام سلامت با مساله‌ای بزرگ و جدی روبه‌رو است که ضرورت مداخله فوری را می‌طلبد و در ادامه، مداخلات پیشگیرانه و روانی-اجتماعی را پیشنهاد کردند. همچنین از وزیر بهداشت خواستند تا دستور دهد کمیته‌ای برای مداخله فوری در این ‌زمینه تشکیل شود؛ این کمیته می‌تواند مداخلاتی از جنس این موارد را در دستور کار خود قرار دهد. اما پیشنهاد آنها برای مداخلات پیشگیرانه شامل: استانداردسازی ساعت کار و کاهش ساعت در موارد غیرضروری موجود در برخی رشته‌ها، توجه به وضعیت حقوق، بیمه و بهینه‌سازی شرایط زندگی، مداخلات بهبوددهنده روابط بین‌فردی و احترام در محیط کار، تسهیل امکان خودسنجی وضعیت سلامت روان از طریق طراحی ابزار مناسب، فراهم کردن امکانات درمانی ویژه دستیاران با حفظ محرمانگی هویت ایشان، توجه به آموزش افراد کلیدی (Gatekeepers) مانند استادان، پرستاران و خود دستیاران، انجام مداخلات فوری پس از خودکشی یک دستیار برای سایر دستیارانی که ممکن است تحت ‌تاثیر قرار بگیرند و حمایت روانی از هم‌دوره‌ای‌ها، دوستان و خانواده دستیاران ازدست‌رفته در اثر خودکشی است. در ادامه هم اعلام‌شده که انجمن علمی روانپزشکان ایران و جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران، برای شکل‌دهی به این کمیته و مشاوره جهت طراحی و اجرای مداخلات، آمادگی کامل خود را اعلام می‌کند. این نامه به امضای رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران و رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران رسیده است.

بارش بی‌سابقه آستارا

مدیرکل مدیریت بحران گیلان گفته است که براساس آخرین گزارش‌ها، ۲۷۱ میلی‌متر باران در آستارا باریده که در ۱۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است. امیر مرادی با اشاره به تداوم بارش باران در شهرستان‌ها و وضعیت آستارا و وخیم ‌شدن شرایط آبگرفتگی و سیلاب به ایسنا گفت: «براساس آخرین گزارش‌ها، ۲۷۱ میلی‌متر باران در آستارا باریده که در ۱۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است.» مدیرکل مدیریت بحران گیلان، پل دوم آستارا را نیز در معرض خطر تخریب دانست و تاکید کرد: «پل سیبلی تخریب ‌شده و اکنون احتمال تخریب پل منطقه سفیر امید وجود دارد، از این‌رو با همکاری شهرداری اقدام به مسدود کردن این پل کردیم.» او از خطر رانش جاده در برخی از روستاهای آستارا هم خبر داد: «همه دستگاه‌ها پای کار هستند و برای رفع مشکلات، اقدامات سریع انجام می‌شود.»

20 ساختمان پرخطر ایمن شد

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: «فرآیند خروج اسامی ساختمان‌های ناایمن از فهرست ۹۳ فقره پرونده در حال انجام است و بیش از ۲۰ ساختمان در ایام اخیر از این فهرست خارج شده‌اند.» به گزارش ایسنا، مهدی بابایی درباره وضعیت ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: «ظرف یک یا دو هفته آینده سازمان آتش‌نشانی اولین ارزیابی خود را از مناطق و نواحی در خصوص وضعیت ساختمان‌های ناایمن ارائه می‌دهد و این ارزیابی در بررسی عملکرد مدیران نواحی و مناطق مورد استناد قرار خواهد گرفت.» او با تاکید بر اینکه برآورد ما این است که بخش عمده‌ای از ۹۳ ساختمان ناایمن تا پایان امسال تعیین تکلیف شود، گفت: «با وجود این می‌طلبد که مناطق و نواحی، پرونده‌های این ساختمان‌ها را از قوه قضائیه پیگیری کنند؛ چراکه تنها ارسال پرونده به دستگاه قضایی کافی نیست و نمی‌توان با خیال راحت منتظر بود که مدعی‌العموم، متخلفان را پای کار بیاورد و از این‌رو باید مورد پیگیری ویژه قرار بگیرد.» 

بازنگری در طرح جامع اصفهان

معاون شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: «طرح جامع شهر اصفهان پس از ۳۳ سال با هدف رفع مشکلات مختلف شهری بازنگری می‌شود.» به گزارش مهر، محمد بنائیان درباره آخرین وضعیت طرح جامع شهر اصفهان گفت: «تهیه طرح جامع شهر اصفهان یکی از برنامه‌های اصلی و مهم معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی است که به زودی قرارداد آن منعقد می‌شود.» او تاکید کرد: «آخرین طرح جامع شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۶۹ است و حالا بیش از ۳۰ سال طول کشیده تا این طرح مجدد بازنگری شود.» او طرح جامع شهر اصفهان را یکی از مهم‌ترین امور معاونت شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان دانست.

تغییر سیاست‌های مهاجرتی؟

عبدالله مبینی، رئیس سازمان ملی مهاجرت در دیدار با «اشتفان پریزنر»، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفته است: «اگر حمایت‌های مالی بیشتر از سوی سازمان ملل در سال ۲۰۲۴ میلادی به ایران تخصیص نیابد و همچنان نگاه تبعیض‌آمیز و دوگانه جوامع بین‌المللی، در زمینه میزبانی از اتباع ادامه یابد، دنیا شاهد تغییر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال اتباع خارجی خواهد بود.» او با اشاره به اهمیت مدیریت روزآمد جمعیت پناهنده ساکن در کشور، از اجرای طرح هوشمندسازی مدیریت اتباع خارجی و ضرورت آن برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور میزبان پناهندگان عمدتاً افغانستانی خبر داد: «مصمم هستیم که سیستم پناهجویی در کشور را متناسب با ظرفیت‌های ملی و حمایت‌های بین‌المللی اصلاح کنیم و همان‌طور که می‌دانید حمایت‌های مالی دفاتر سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه فعال در حوزه پناهندگان و آوارگان در کشور، بسیار ناچیز است.»

ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرا

تعداد ۵۴ کاروانسرای ایران به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این کاروانسراها از دوره ساسانی تا پایان دوره قاجار را شامل می‌شوند. به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ در چهل‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که هم‌اینک در شهر ریاض عربستان در حال برگزاری است، پرونده ۵۶ کاروانسرای تاریخی ایران از ۲۶ استان بررسی شد که به‌دنبال گزارش مثبت نماینده ایکوموس (کنوانسیون میراث جهانی) درباره وضعیت مرمت، نگهداری و ارزش تاریخی این کاروانسراها و اظهارات نمایندگان برخی کشورها ازجمله عمان، نیجریه، هند، مالی، آفریقای جنوبی، یونان، زامبیا، قطر، نیجریه، اتیوپی، عربستان، بلغارستان و روسیه در موافقت این پرونده و پس از حذف دو کاروانسرای صفوی در آذربایجان شرقی و اصفهان و با انجام اصلاحاتی در بخش‌ها و بندهایی از آن، سرانجام درمجموع ۵۴ کاروانسرا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت جهانی شد. در این ‌میان نمایندگان برخی کشورها از جمله قطر، عربستان، بلژیک و ژاپن درباره حذف دو کاروانسرا از این پرونده و نداشتن مطابقت تاریخی این کاروانسراها، اظهارنظرهایی داشتند.

از هر پنج نسخه، یکی مربوط به بیماری‌های روان

در یک سال اخیر، اغلب داروخانه‌داران و داروسازانی که مسوولان فنی‌اند یا خودشان داروخانه دارند، متوجه تفاوت قابل‌توجه در میزان مراجعه برای تهیه داروهای اعصاب و روان شده‌اند. آنها می‌گویند هرچند این اطلاعاتشان مستند به پژوهش یا نظرسنجی و پرسشنامه جامعی نیست اما آن‌طور که بررسی‌هایشان نشان می‌دهد از حدود یک سال اخیر، میزان مراجعه جوانان برای خرید داروهای ضدافسردگی، ضد استرس و خواب‌آور بالا رفته است؛ اتفاقی که شاید تا پیش‌ از آن به ‌این ‌اندازه شاهدش نبوده‌اند.

وحید فاضلی، داروساز و مسوول فنی داروخانه 22 بهمن بیمارستان شهدای تجریش است. او بیش از 11 سال در داروخانه‌ها فعال بوده و تایید می‌کند که میزان مراجعه برای تهیه داروهای اعصاب و روان حداقل در دو سال اخیر بسیار بالا رفته است. او تاکید می‌کند این اطلاعات براساس مشاهدات میدانی‌اش است. فاضلی می‌گوید به‌طورکلی، اینکه مردم در گذشته مشکلات اعصاب و روانشان را پنهان می‌کردند یا دارو تهیه نمی‌کردند، دیگر دیده نمی‌شود؛ حالا آنها راحت‌تر برای گرفتن این داروها مراجعه می‌کنند و میزان مشاوره‌های روانشناسی‌شان هم بیشتر شده است. 

♦♦♦

مهر: احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفته است که ۵۰ درصد از تصادفات رانندگی در پایتخت به توجه نکردن به جلو از سوی رانندگان بازمی‌گردد. وی در این باره گفت: «در شهر تهران استفاده از تلفن همراه بیشتر به چشم می‌خورد، ولی در شهرهای کوچک عدم استفاده از کلاه ایمنی بیشتر به چشم می‌خورد.»

ایسنا: موید علویان، رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران گفت: «بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت واکسیناسیون هپاتیت «بی» قرار گرفته‌اند و کمترین شیوع منطقه را ازنظر هپاتیت «بی» و «سی» داریم.»

ایلنا: علیرضا فخاری، استاندار تهران با تاکید بر اینکه طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات در حال‌ حاضر اجرا می‌شود و تداوم خواهد داشت، گفت: «مدارس طبق برنامه گذشته با همین ساعت‌ها تنظیم می‌شوند.»

ایرنا: محمد اسماعیل ‌مطلق، رئیس دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی، شیوع چاقی، فشار خون و دیابت را در بزرگسالان ایرانی به‌ترتیب حدود ۲۵ درصد، ۳۲ درصد و ۱۴ درصد عنوان کرد و گفت: «روند این شاخص‌ها روبه افزایش است.»

مهر: مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از ساخت 20 هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: «از پروژه‌های شهرداری تهران تاکنون ۱۲ هزار واحد عملی شده است و هشت هزار واحد هم تا آخر سال اجرایی خواهد شد.»

ایسنا: علی تاجرنیا، استاد دانشگاه، دندانپزشک و رئیس هیات‌مدیره جامعه دندانپزشکی ایران گفته است: «قیمت خدمات دندانپزشکی در کشور ما گران است و برای دریافت این خدمات، یا مردم باید توانایی مالی مناسبی داشته باشند یا دولت باید کمک کند. الان اقتصاد مردم دچار چالش‌های جدی است و درمان‌های دندانپزشکی عملاً از سبد خدمات طبقه متوسط حذف شده است؛ مگر کسانی که بیمه تکمیلی مناسبی دارند یا در نهادهای دولتی شاغل‌اند و دولت، آنها را حمایت می‌کند.»

فارس: فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران گفته است که وقوع چنین شرایط فوق‌نرمالی در فاز ال‌نینو، خبر از وقوع بارش‌های سنگین و سیل‌آسا دارد و در صورت تحقق پیش‌بینی‌های فصلی، انتظار آن می‌رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش‌رو با وقایع جدی اقلیمی مواجه بوده و بارش‌های شدید و رودخانه‌های سیلابی را تجربه کنند.

♦♦♦

تایید حکم دو خبرنگار

شرق نوشت: حکم تجدیدنظر دو روزنامه‌نگار، نسیم سلطان‌بیگی و سعیده شفیعی تایید شده و آنها به چهار سال و یک ‌ماه و 17 روز زندان محکوم شدند. بنابر آنچه همسر سعیده شفیعی منتشر کرده است، خانم‌ها «شفیعی و سلطان‌بیگی به سه سال و شش ماه حبس تعزیری برای اتهام اجتماع و تبانی، هفت ماه و 16 روز برای اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده‌اند». همچنین نسیم سلطان‌بیگی گفت: «در حکم تجدیدنظر ما حکم سه سال و هفت ماه برای اتهام اجتماع و تبانی به سه سال و شش ماه تبدیل شده و 14 روز از حکم هشت‌ماهه برای اتهام تبلیغ علیه نظام کم کردند.»

 

تدریس بازنشسته‌ها در مدارس

هم‌میهن نوشت: رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد: «مجوز تدریس بازنشسته‌ها تا سقف ۲۴ ساعت در هفته اخذ شده است؛ با این کار تا حدودی کمبود معلم در برخی از نقاط کشور برای سال تحصیلی جدید جبران می‌شود.» وی ادامه داد: «استخدام طلاب در آموزش‌وپرورش مانند سایر داوطلبان ورود به آموزش‌وپرورش است و هیچ امتیاز خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است.» وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه سازماندهی مدارس به خوبی انجام شده گفت: «مدیران مدارس برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی در مدارس آموزش‌های لازم را دیده‌اند.»

 

ذخیره سه‌ماهه سرم

ایسنا نوشت: حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام پیش‌بینی‌های انجام‌شده درباره ایجاد ذخیره سه‌ماهه سرم تزریقی و آنتی‌بیوتیک در آستانه پاییز، گفت: «با توجه به تمهیدات اندیشیده‌شده نباید در زمینه تامین این اقلام در فصل سرما با مشکلی مواجه شویم. در مورد سرم نمکی ذخیره ایجاد کردیم؛ در مورد همه اقلام دارویی اگر با کمک سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ارز و نقدینگی لازم تامین شود، مشکل مربوط به ذخیره استراتژیک برطرف می‌شود و به این ترتیب در مورد اقلامی که ممکن است کمبود داشته باشند به یک ذخیره سه‌ماهه خواهیم رسید.

 

ثبت خانواده جدید پلنگ ایرانی

اعتماد نوشت: مهدی الله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی از ثبت خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره خبر داد و گفت: تصاویر این خانواده جدید که با بازیگوشی و آب‌تنی آنها همراه بود، با کمک دوربین‌های تله‌ای ثبت شد. در پی ساخت آبشخور جدید برای حیات‌وحش و مشاهده تغییرات رفتاری مادر این توله‌پلنگ در سال گذشته، پس از رصد این آبشخور، تصاویری زیبا از مادر و توله‌پلنگ حدوداً پنج‌ماهه که در حال آب‌تنی و بازیگوشی هستند، به ثبت رسید. براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، پلنگ ایرانی یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ به‌شمار می‌رود که بومی غرب آسیاست.