شناسه خبر : 45150 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تبرئه دو خبرنگار از همکاری با دولت‌های متخاصم

پیامک سهام عدالت کلاهبرداری است؟

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اشاره به اعلام آغاز دوره جدید ثبت‌نام سهام عدالت نسبت به فرصت‌طلبی جدید شیادان مجازی در خصوص ارسال پیامک ثبت‌نام و کلاهبرداری از متقاضیان هشدار داد. به گزارش مهر، داوود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت گفت: «افراد فرصت‌طلب با انتشار تبلیغاتی نظیر «ثبت‌نام سهام عدالت»، «دریافت سهام عدالت»، «افزایش سهام عدالت» و... از شهروندان سوءاستفاده و کلاهبرداری می‌کنند. او افزود: «این افراد معمولاً تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها و همچنین سایت‌های فاقد مجوز منتشر می‌کنند، در ادامه نیز یا کاربران را به صفحات فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی‌شان هدایت می‌کنند یا اطلاعات هویتی آنان را دریافت کرده و از آن سوءاستفاده می‌کنند.» او ادامه داد: «چه افرادی که ممکن است جزو جاماندگان این طرح باشند و چه افرادی که ممکن است به رقم آن اعتراض داشته باشند، لازم است حتماً اخبار و روش‌های پیگیری را از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند و به‌هیچ‌عنوان به تبلیغات بی‌نام و نشان فضای مجازی اعتماد نکنند.»

تشخیص چهره معتادان

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از آغاز فعالیت سامانه «غوام» به صورت سراسری در کشور خبر داد و گفت: «تا این لحظه اطلاعات ۲۴ هزار و ۶۳۶ معتاد متجاهر از طریق تشخیص چهره با این سامانه به ثبت رسیده است.» مجید قربانی به ایسنا توضیح داد: «سامانه غوام از ۲۱ تیرماه به‌صورت سراسری در کل کشور آغاز شد و تا این لحظه اطلاعات حدود ۲۵ هزار نفر از معتادان متجاهر در سامانه ثبت شده است که اغلب مربوط به استان‌های سراسر کشور است؛ این اطلاعات همچنان در حال جمع‌آوری است و به‌زودی ثبت چهره معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ تحت مدیریت دستگاه‌های همکار (سپاه، سازمان زندان‌ها، فراجا و شهرداری) نیز شروع خواهد شد.» او ادامه داد: «در این سامانه به جای اسکن عنبیه از تکنولوژی جدیدی تحت عنوان «تشخیص چهره» استفاده می‌شود. قاضی با دریافت نظر تیم غربالگری (شامل روانشناس، مددکار اجتماعی و پزشک) رای خود را در خصوص ارجاع معتادان متجاهر به مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ قانون صادر می‌کند و در نهایت افراد براساس این رای به مراکز ماده ۱۶ یا دیگر مراکز (نظیر مرکز ماده ۱۵ و...) جهت درمان ارجاع می‌شوند.»

معافیت برای ساکنان تعدادی از جزایر خلیج‌فارس

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی هرمزگان، از معافیت خدمت سربازی یکی از فرزندان خانواده‌های ساکن در برخی از جزایر مستقر در خلیج‌فارس خبر داد. حسن دستوری‌زاده گفت: «طبق اعلام معاونت نیروی انسانی فراجا و ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، خانواده‌هایی که از تاریخ تصویب ۱۵ مردادماه ۱۴۰۲ به مدت ۱۲ سال در جزیره‌های ابوموسی، تنب کوچک و بزرگ، فارسی، لارک، سیری، فارور کوچک و بزرگ، لاوان و هندورابی مستقر در خلیج‌فارس با تایید مراجع مربوط سکونت داشته باشند، می‌توانند از معافیت خدمت سربازی یکی از فرزندان پسر یا پدر خانواده بهره‌مند شوند.» او ادامه داد: «سکونت ۱۲ساله در جزیره باید به تایید مراجع دولتی مستقر در جزایر و پس از آن هیات بدوی سازمان وظیفه عمومی برسد و چنانچه در خانواده‌ای بیش از یک فرزند پسر دارای شرایط معافیت باشد، انتخاب یکی از فرزندان برای استفاده از معافیت خدمت سربازی، توسط پدر صورت می‌گیرد و در صورت فوت پدر، توسط سرپرست قانونی خانواده انتخاب و معرفی می‌شود.»

حذف بیشتر آسیب‌دیدگان اجتماعی

10 روز بعد از آنکه علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در حوزه آسیب‌های اجتماعی شد، مرکز جامع کاهش آسیب زنان در شوش تعطیل شد. شهردار تهران از اولین روزهایی که در خیابان بهشت مستقر شد، درباره پدیده‌ای که خودش از آن به‌عنوان آسیب اجتماعی یاد می‌کرد، وعده‌هایی داد. تاکید زاکانی بیش ‌از همه پدیده‌ها، روی جمعیت معتادان متجاهر بود. او برای کاهش این پدیده پیشنهاد ایجاد قرارگاه اجتماعی را داد. قرارگاهی که به ‌گفته مسوولان شهرداری، فضایی برای هم‌افزایی دستگاه‌های مسوول حوزه ایجاد می‌کرد. بررسی‌های «هم‌میهن» نشان می‌دهد که قرارگاه اجتماعی تاکنون ۳۷ جلسه و ۴۵۱ مصوبه داشته است؛ مصوبات این قرارگاه عمدتاً روی معتادان متجاهر تمرکز داشته است. غیر از معتادان متجاهر، کودکان کار هم موضوع دیگری است که شهرداری تهران درباره آن اظهارنظر کرده. اکنون مدیریت شهری ششم شهر تهران به نیمه‌راه رسیده است، اقداماتی که برای کاهش پدیده موسوم به آسیب اجتماعی صورت گرفته است، تا چه ‌اندازه مورد توجه پژوهشگران است؟ کارشناسان به سیاست‌های اتخاذشده شهرداری خوش‌بین نیستند. برخی آن را عقب‌گرد به گفتمان‌های قبلی در حوزه آسیب اجتماعی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند، شهرداری آن نهادی نیست که بتواند دستگاه‌ها را موظف به پاسخگویی کند.

ال‌نینو به سرعت در حال رشد است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هواشناسی کشور گفت: «براساس آخرین داده‌های مشاهداتی، ناهنجاری ال‌نینو به سرعت در حال رشد است و انتظار می‌رود یک رویداد قوی ال‌نینو ایجاد شود.» به گزارش مهر، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، گفت: «تحقیقات آماری نشان داده است که معمولاً با رویداد ال‌نینو بارش تجمعی پاییزی در ایران در شرایط نرمال و فراتر از نرمال است و برعکس در شرایط لانینا در غالب استان‌های کشور جمع بارش‌های پاییزی به کمتر از نرمال گرایش دارد.» رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هواشناسی کشور ادامه داد: «در سه سال اخیر تا انتهای سال ۱۴۰۱ شرایط لانینای متوسط در محدوده استوایی اقیانوس آرام حاکم بود که بارش‌های پاییزی کشور در این سه سال شدیداً کمتر از نرمال بود.» وظیفه گفت: «پاییز و زمستان آینده به احتمال قوی با رویداد ال‌نینوی متوسط مواجه می‌شویم که در صورت همراهی سایر عوامل موثر، انتظار می‌رود، بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان امسال، به‌خصوص در نیمه غربی به مقدار نرمال و بیشتر از نرمال برسد.»

بازار تهران جابه‌جا نمی‌شود

فرماندار تهران گفته است که احتمال انتقال بازار تهران وجود ندارد و قسمت‌هایی در بازار که ناایمن است، در حال ایمن‌سازی است. احمد قیومی، فرماندار تهران، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بازار تهران نیز یکی از نقاط ناایمن شهر تهران است آیا احتمال انتقال بازار تهران به نقطه دیگری از شهر وجود دارد؟ گفت: «خیر، بازار تهران قسمتی از قطب اقتصاد کشور است. بخش‌هایی که در بازار تهران ناایمن است در حال ایمن‌سازی است و موضوع خاصی در این زمینه وجود ندارد.» فرماندار تهران درباره بافت فرسوده در شهر تهران هم گفت: «ما در تهران یک بخش عظیمی با عنوان بافت فرسوده داریم. این ساختمان‌ها نیز شناسایی شده‌اند اما مالکیت این ساختمان‌ها بعضاً شخصی است. سازمان نوسازی شهر تهران با ارائه تمهیدات و تشویق‌هایی، نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار قرار داده است. اما روند نوسازی بافت فرسوده به‌رغم همه مشوق‌هایی که در این خصوص در نظر گرفته شده است به کندی پیش می‌رود.»

سه سال حبس تعلیقی

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با هم‌میهن از صدور حکم برائت برای اتهام همکاری با دول متخاصم درباره الناز محمدی و صدور حکم محکومیت سه سال حبس تعلیقی الناز محمدی و نگین باقری، خبرنگاران روزنامه‌های هم‌میهن و هفت صبح به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت خبر داد. او در این‌باره گفت: «پرونده موکل من خانم الناز محمدی با دو اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و همکاری با دول متخاصم خارجی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و دادگاه پس از رسیدگی به اتهامات ایشان، موکلم را به‌دلیل عدم احراز وقوع جرم و فقدان هرگونه دلیل و مدرک، از اتهام همکاری با دول متخاصم خارجی تبرئه کرد، اما موکلم و خانم نگین باقری را که خانم برهانپور و آقای کامفیروزی وکالتشان را بر عهده داشتند به ‌اتهام اجتماع و تبانی به سه سال حبس محکوم کرد که یک‌چهلم آن لازم‌الاجرا بوده و مابقی آن را به‌مدت پنج سال تعلیق کرد و مقرر داشت که متهمان در مدت پنج سال تعلیق اجرای مجازات حبس، اولاً باید با هماهنگی و نظارت ضابطین وزارت اطلاعات، هر فصل در یک دوره آموزشی اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری شرکت کنند و ثانیاً در این پنج سال ممنوع‌ازخروج بوده و ثالثاً ایشان را از فعالیت حرفه‌ای مرتبط با جرم ارتکابی و وسایل موثر در آن، همچنین از ارتباط و معاشرت با افرادی که در رسانه‌های خارجی اشتغال یا ارتباط دارند، منع کرد.»

انتقال پسماند به سراوان متوقف شد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: «هیچ پسماندی به سراوان منتقل نمی‌شود.» علی سلاجقه درباره آخرین وضعیت مرکز دفع پسماند سراوان به ایسنا گفت: «منطقه سراوان را در صدر مشکلات پسماند کشور در نظر گرفته‌ایم. به این منظور که اگر بتوانیم مشکل سراوان را حل کنیم، معضلات بقیه نقاط کشور نیز در زمینه پسماند حل می‌شود. از جمله اقدامات انجام‌شده برای سراوان این است که دیگر هیچ پسماندی به آن محدوده منتقل نمی‌شود و به مناطق دیگری می‌رود که البته این انتقال با تفکیک‌زباله همراه است.»

شناسایی ۲۰ مبتلا به تب دانگی

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت، گفته است که موارد مبتلا به تب دانگی که همگی ورودی به کشورند، تک‌گیر است؛ به شکلی که شاید بتوان گفت در یک سال اخیر کمتر از ۲۰ مورد مبتلا به تب دانگی وارد کشور شده و تحت نظر، بهبود یافته‌اند. احمد رئیسی با اشاره به اینکه خطر شیوع تب دانگی می‌تواند عامل تهدیدی برای کشور باشد، ادامه داد: «اما نکته مهم این است که نظام مراقبت بیماری واگیردار در کشور ما با قدرت عمل می‌کند و قبل از شناسایی بیماری، پشه عامل بیماری را پیدا کرده‌ایم؛ به‌عبارتی مبارزه ما با خود موجود انتقال‌دهنده بیماری است که به‌مراتب راحت‌تر از معالجه و درمان بیماران است.» 

♦♦♦

ایسنا: محمد خانچی، معاون استاندار خوزستان گفت: ۱۲ شهریورماه فردی در مرز عراق و ۵۰۰ متر مانده به گیت‌های مرزبانی ایران به‌صورت غیرقانونی وارد میدان مین در خاک عراق شده و در اثر انفجار مین فوت می‌شود.

ایرنا: مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه گفت: همزمان با بازگشت ساعات کار ادارات به حالت قبل، ساعت شروع خدمات‌رسانی مترو نیز از روز شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۲ تغییر می‌کند.

تسنیم: بنابر داده‌های به‌روزشده در «جدول جهانی ورلدامتر» که از تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی ثبت آمار رسمی کرونا را آغاز کرده است، تاکنون مجموع مبتلایان به این بیماری در دنیا به ۶۹۴ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۶۹ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۹۶ بیمار کووید نیز تایید شده است.

فارس: کوروس ربیعی، رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران شایعه ورود مارهای سمی به سواحل بابلسر را رد کرد.

تسنیم: عبدالرضا سیف،‌ رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران درباره تدریس سعید حدادیان گفت: ایشان در قالب مدرس مدعو و حق‌التدریس، درس مبانی ادب پایداری و تحلیل نظم پایداری را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارائه می‌کند.

ایسنا: جعفر جعفری جانشین دادستان طرقبه شاندیز گفت: مجموعه آبی و تفریحی «موج‌های خروشان» در این شهرستان مهروموم نشده است. وی افزود: این مجموعه تفریحی تجاری به مدت سه روز به حرمت مراسم اربعین حسینی توسط مدیران مجموعه تعطیل شده است.

مهر: میثم لطیفی،‌ رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ساعت کاری ادارات از هجدهم شهریورماه، به حالت قبل برمی‌گردد.

شرق‌آنلاین: روزنامه جام‌جم در مطلبی به کمبود جای پارک در تهران پرداخته است. به گزارش این روزنامه کمبود یک میلیون و ۵۰۰ هزار جای پارک در تهران احساس می‌شود و تهرانی‌ها برای پیدا کردن جای پارک در حالت عادی ۲۰ دقیقه و در اوج ترافیک ۴۰ دقیقه معطل می‌شوند.

ایرنا: سارا شاه‌آبادی، مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به شیوع هرساله بیماری آنفلوآنزا از اواخر شهریور گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تزریق واکسن آنفلوآنزا برای برخی گروه‌ها توصیه می‌شود.

♦♦♦

در خطر بودن آینده میلیون‌ها کودک

شرق نوشت: گای رایدر، دبیرکل سازمان بین‌المللی کار (ILO) گفته است که آینده میلیون‌ها کودک با افزایش ترک تحصیل و کار اجباری آنها در خطر است و مشکلات اقتصاد جهانی به «پسرفت» در زمینه بهبود کیفیت زندگی کودکان در مناطق مختلف دنیا منجر شده است. او که خواهان واکنش فوری بین‌المللی در این خصوص شده، تاکید می‌کند که برخی از کارهای اجباری که کودکان درگیر آن می‌شوند از بدترین شکل‌های کار کردن است. به گفته او، ترکیب پیامدهای شیوع کووید ۱۹ و افزایش تورم و هزینه‌های زندگی در پی آن، اوضاع را بدتر کرده است.

 

مقام جهانی برای استاد اخراجی

هم‌میهن نوشت: علی شریفی‌زارچی، استاد اخراجی دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان رئیس کمیته علمی المپیاد جهانی کامپیوتر انتخاب شد. وی دراین‌باره در توئیتی اعلام کرد: «امروز در رقابت با دو نامزد دیگر از ایتالیا و سوئیس با رای اکثریت 87 کشور حاضر برای یک دوره سه‌ساله به‌عنوان عضو کمیته علمی بین‌المللی المپیاد جهانی کامپیوتر انتخاب و سپس با رای اعضای کمیته، به‌عنوان رئیس کمیته انتخاب شدم. این کمیته بالاترین مرجع علمی المپیاد جهانی کامپیوتر است. تعداد اعضای منتخب کمیته علمی بین‌المللی سه نفر است که هر سال یک نفر با رای کشورهای شرکت‌کننده انتخاب می‌شود.»

 

دارو دیگر ارز ترجیحی ندارد

ایسنا نوشت: حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو از تصویب تسهیلات جدید ریالی برای حوزه دارو از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته خبر داد و گفت: در حوزه دارو ارز ترجیحی به معنی قبلی نداریم، در واقع ارز تالار اول که ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است، برای دارو و کالاهای اساسی تلقی شد، با این حال برای تجهیزات و کالاهای پزشکی همچنان ارز ۴۲۰۰تومانی وجود دارد. مشکلی که سال گذشته به وجود آمد تغییر در گروه‌های کالایی بود و با تصمیم سازمان توسعه تجارت تمام کالاهایی که مشمول تالار ارز نیمایی بودند، باطل شدند.

 

موتورسواران، بیشترین فوتی‌ها

اعتماد نوشت: سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه طی چهارماه ابتدایی امسال ۵۱ فقره تصادف فوتی فقط به موتورسواران اختصاص دارد، گفته است که نیمی از تصادفات فوتی به موتورسواران بازمی‌گردد. وی ادامه داد: آمارها حکایت از آن دارد که در چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، ۵۱ فقره از تصادفات فوتی که در شهر تهران در حال وقوع است، درواقع به موتورسیکلت‌سواران اختصاص پیدا می‌کند که آمار بالایی است. ما هم از این آمار و تعداد فوتی‌هایی که روی می‌دهد، متاثر هستیم، البته پلیس تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندد تا از راه‌های مختلف این آمار را کنترل کند.