شناسه خبر : 43255 لینک کوتاه

کودک‌آزاری مدرن

آیا تزریق دوز یادآور کرونا مهم است؟

«حمیلا بخشی» روان‌شناس به خلأهای موجود در فرآیند و فرهنگ سلبریتی و نیز پیامدهای ذهنی و روانی آن اشاره کرده و تولید «شبه‌سلبریتی» از کودکان با اهدافی مانند درآمدزایی را یکی از آسیب‌های شایع ضعف فرهنگ‌سازی رسانه‌های رسمی در این حوزه می‌داند. به گزارش ایرنا او گفت: سلبریتی‌ها به دلیل توجه مردم، تاثیرگذاری بسیار زیاد و عمیقی بر جامعه دارند. پیامدهای تاثیرگذاری سلبریتی‌ها را می‌توان در دو بخش مثبت و منفی طبقه‌بندی کرد. سازوکار تاثیرگذاری سلبریتی‌ها بر جامعه را می‌توان با استفاده از نظریه «یادگیری اجتماعی» تحلیل کرد. در حوزه روان‌شناسی نظریه «یادگیری اجتماعی» با نام «آلبرت بندورا» ثبت شده است. بر اساس این نظریه، رفتار از طریق فرآیند یادگیری مشاهده‌ای از محیط فراگرفته می‌شود. همان‌گونه که گفته شد، باید پیامد حضور و رفتار سلبریتی‌های در جامعه حقیقی و مجازی را از زاویه خوب و بد نگریست؛ می‌توان از ظرفیت سلبریتی‌ها برای ترویج آموزه‌های اخلاقی مثبت و نهادینه‌سازی آن در میان مردم استفاده کرد. در حوزه اجتماعی بارها دیده‌ایم که سلبریتی‌ها در این راستا نقش‌آفرینی کرده و به الگو تبدیل شده‌اند. در بحث زلزله دیدیم که سلبریتی‌ها آمدند، کمک کردند و دیدیم که چقدر تاثیر مثبت و مهمی بر مردم و جامعه گذاشتند. چندی پیش مقاله‌ای در مورد تاثیرگذاری سلبریتی‌ها بر نسل جوان نوشتم. در آن مقاله به تابلوهای تبلیغاتی اشاره کردم که در سطح شهر و اتوبان‌ها نصب می‌شود و تصاویر شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشد که جوانان ما آنها را دوست دارند و به آنها اهمیت می‌دهند. به نظر من باید برای بهره‌گیری از ظرفیت تبلیغاتی و تاثیرگذاری سلبریتی‌ها تدبیری بیندیشیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. به عنوان نمونه نباید فلان هنرپیشه را با یک سیگار در دست نشان دهیم؛ چون این سلبریتی در جامعه محبوبیت دارد و در نتیجه، رفتار او بر منش نسل جوان تاثیر خواهد گذاشت و شکی در این نیست. ما در جامعه با پدیده ناهنجار دیگری نیز مواجهیم که من به دلیل حوزه کاری‌ام به آن توجهی ویژه دارم و آگاهی‌بخشی به جامعه در این زمینه را لازم می‌دانم. در سال‌های اخیر سلبریتی‌سازی از بچه‌ها در فضای مجازی شایع شده که پدیده‌ای بسیار آسیب‌زاست. اینکه والدین تلاش می‌کنند کودکان خود را از سنین پایین به سلبریتی تبدیل و از آنها برندسازی کنند، مصداق بارز کودک‌آزاری است. این کودک‌آزاری مدرن است که بچه‌ها را از سه یا چهارسالگی در فضای مجازی به نمایش گذاشته و از طریق آنها پول‌سازی کنیم.

لغو اعدام حمید قره‌حسنلو؟

فاطمه قره‌حسنلو، خواهر دکتر حمید قره‌حسنلو ضمن تایید خبر لغو اعدام برادرش گفت: خانواده چهارشنبه صبح از لغو حکم اعدام حمید مطلع شدند. فاطمه قره‌حسنلو خواهر حمید قره‌حسنلو در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ضمن تایید خبر آزادی برادرش گفت: «خانواده دکتر از لغو حکم اعدام حمید مطلع شدند. خوشبختانه پس از بررسی اسناد و مدارک مشخص شد که حکم‌محاربه برادرم درست نبوده است و این حکم لغو شد.» او در ادامه گفت: «در تلاش هستیم تا بی‌گناهی کامل حمید و همسرش ثابت شود. در حال حاضر حمید راهی زندان خواهد شد و خانواده احتمالاً از این پس خواهند توانست با او دیدار کنند.» او درباره احتمال آزادی حمید قره‌حسنلو با قرار وثیقه گفت: «در فاصله‌ای که تا دادگاه بعدی وجود دارد، احتمال آزادی موقت حمید با وثیقه وجود دارد. البته این موارد از احتمالات است و تا زمان تعیین وثیقه نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. اما ما امیدواریم که حمید با سپردن وثیقه تا زمان صدور حکم نهایی موقتاً آزاد شود.» گفتنی است ساعتی بعد از اعلام این خبر وکیل قره‌حسنلو اعلام کرد که دیوان عالی هنوز حکم اعدام موکلش را اعلام رسمی نکرده است.

صدور شناسه برای دانش‌آموزان اتباع فاقد شناسه

 وزیر آموزش و پرورش در حاشیه هیات دولت از صدور شناسنامه برای دانش‌آموزان اتباع خارجی در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش ایسنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش  در حاشیه هیات دولت از صدور شناسنامه برای دانش‌آموزان اتباع خارجی خبر داد و گفت: وزارت کشور اعلام کرده است که به زودی برای دانش‌آموزان اتباع خارجی شناسه صادر می‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه دانش‌آموزان اتباع باید شناسه داشته باشند و تمامی دانش‌آموزان اتباع خارجی دارای شناسه، در مدارس ثبت‌نام شده‌اند، گفت:  دانش‌آموزان اتباع که شناسه ندارند، به معنای این است که هویتشان مشخص نیست. وزیر آموزش و پرورش گفت: توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و اعاده مطالبات همکاران فرهنگی در صندوق ذخیره فرهنگیان، جزو مطالبات اصلی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 1402 بوده است.

مهرداد حق‌ازلی درباره آخرین وضیعت بروز کرونا در دنیا و ایران گفت: در قسمتی از کشورهای دنیا به‌ویژه در آسیای شرقی و چین شاهد افزایش قابل‌توجه بروز بیماری بوده‌ایم ولی تاکنون این افزایش منجر به افزایش گزارش بروز مرگ‌ومیر نشده است. به گزارش شبکه شرق، وی تاکید کرد: این موج از بیماری هنوز در قسمت‌های غربی که به سمت ایران است خود را بروز نداده و خوشبختانه ما نسبت به چند هفته و چند ماه گذشته تغییری در بروز موارد بیماری در کشور نداشته‌ایم، ولی این انتظار وجود دارد که طی چند هفته آتی موارد کرونای کشور ما هم‌ افزایشی شود. حق‌ازلی افزود: همچنان سویه غالب کرونا در ایران اومیکرون  BA4 و  BA5 است اما، در بُعد جهانی صبحت از کرونای  1BQ مطرح می‌شود که هنوز اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد اما طبق آخرین گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی که ظرف ۴۸ ساعت گذشته منتشر شده است به نظر می‌رسد 1BQ هم از نظر بیماری‌زایی خیلی تفاوتی با سویه اومیکرون ندارد. او با تاکید بر لزوم تشدید مراقبت‌های مرزی برای جلوگیری از ورود افراد بیمار به کشور، تصریح کرد: این موضوع با توجه به کاهش بار بیماری در کشور نسبت به گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ در حالی که باید پایانه‌های مرزی به‌ویژه در مورد کسانی که از آسیای جنوب شرقی وارد کشور می‌شوند به شکل دقیق رصد شود. وی افزود: در عین حال خود مردم هم میزان مراقبت، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را به شکل محسوسی کاهش داده‌اند که توصیه می‌شود مجدداً بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام ورزند. دبیر بورد داخلی کمیته علمی کرونا در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی از بروز موج هشتم کرونا بیان کرد: با توجه به واکسیناسیون صورت‌گرفته به نظر نمی‌رسد دیگر مانند گذشته موج‌های گسترده‌ای از کرونا را تجربه کنیم، اما افزایش بروز محدود بیماری ممکن است. افزایش بروز بالای بیماری در چین به علت تغییر ناگهانی سیاست‌های کنترلی بیماری است اما کشورهای دیگر احتمالاً با توجه به شواهد فعلی، پیکی مشابه چین را تجربه نمی‌کنند اما این نکته مهم است که بدانیم در مورد کرونا هیچ پیش‌بینی قطعی نخواهد بود. وی درباره تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا، تاکید کرد: در حال حاضر توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که اگر یک سال از آخرین تزریق واکسن افراد گذشته است حتماً برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند و خوشبختانه در کشور ما هم واکسن به میزان کافی وجود دارد.

کاهش ۷۱درصدی بارش‌های تهران

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با ارائه گزارشی از دما و بارش تهران طی آذرماه گفت: طی سه ماه آینده دمای هوا یک درجه بیش از حد نرمال و متوسط بارش‌ها نیز در بهترین شرایط در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. با توجه به فرآیند خشکسالی از سال گذشته، بارش‌های چند روز گذشته نیز برای جبران کم‌بارشی‌ها کمکی نکرده و خشکسالی همچنان ادامه و لزوم مصرف بهینه و صرفه‌جویی در آب وجود دارد. به گزارش ایسنا، مازیار غلامی،  مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران درباره میزان بارش‌های آذرماه اظهار کرد: تجزیه و تحلیل آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی آذرماه حدود 6 /13 میلی‌متر باران به‌صورت پهنه‌ای در استان تهران اتفاق افتاده است که نشان‌دهنده کاهش ۷۱درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت و سال قبل است، این موضوع در حالی است که اکثر استان‌های کشور تحت تاثیر کم‌بارشی قرار دارند به گونه‌ای که کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان آذر با کاهش ۴۰درصدی بارش روبه‌رو بوده است. وی ادامه داد: بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون نشان‌دهنده آن است که استان تهران هفتمین استان کشور بوده که بیشترین کاهش بارش را داشته است. همچنین از نظر توزیع مکانی نیز همانند ماه قبل بارش در همه شهرستان‌های استان در مقایسه با بلندمدت و سال قبل کاهش داشت و بیشترین کاهش بارش به ترتیب مربوط به شهرستان‌های شمیرانات، دماوند، فیروزکوه، ملارد، پردیس و تهران بوده است.

آتش‌سوزی در ناصرخسرو

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اعلام این خبر که یک مورد آتش‌سوزی در انباری در تهران روی داده است، گفت: ششم دی‌ماه یک مورد آتش‌سوزی در انبار کالا در خیابان ناصرخسرو کوچه مروی به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی تهران اطلاع داده شد؛ بلافاصله سه ایستگاه آتش‌نشانی نیروهای خود را به محل آتش‌سوزی اعزام کردند؛ در محل این حادثه مشاهده می‌شود که یک انبار یک طبقه به وسعت ۸۰ متر با سقف‌های قدیمی شیروانی‌شده و در حالی که حجم زیادی از کالاها اعم از لوازم خرازی، رنگ و مواد قابل اشتعال در انبار وجود داشت در حال سوختن است. ملکی با بیان اینکه یک زیرزمین ۳۰ تا ۴۰متری هم در این ملک وجود داشت؛ گفت: دسترسی بسیار سختی به این زیرزمین تعبیه شده بود و راه‌پله بسیار تنگ و باریکی داشت و زیرزمین هم پر از جنس بود. این مجموعه به‌طور کل شعله‌ور شده بود و با توجه به اینکه سقف هم قیراندود شده بود آتش به سرعت به همه‌جا سرایت کرد؛ دود بسیار غلیظی به آسمان متصاعد می‌شد به‌طوری که دود از فواصل دور هم قابل رویت بود. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی افزود: در مجاورت این انبار یک‌طبقه، یک بنای دوطبقه وجود داشت که آن هم تبدیل به انباری برای نگهداری اجناس عطر و ادوکلن شده بود که متاسفانه ادوکلن هم از اجناس قابل اشتعال است و این احتمال وجود داشت که آتش این‌بار به سرعت گسترش می‌یابد به همین منظور همکاران آتش‌نشان ما به‌رغم سختی دسترسی از چند طرف عملیات خود را آغاز کردند و با تلاش بسیار آتش را تحت کنترل خود درآوردند. ملکی با بیان اینکه در حال حاضر آتش خاموش شده و اوضاع تحت کنترل درآمده است؛ گفت: همکاران مشغول لکه‌گیری پایانی هستند و از گسترش آتش به اطراف هم جلوگیری شده است. 

♦♦♦

ایسنا: عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، اعلام کرد که عملیات احداث و تکمیل ۲۳ تقاطع غیرهم‌سطح در مناطق مختلف پایتخت طی مراسمی با حضور شهردار تهران آغاز شده است.

فارس: نشست تخصصی راهکارهای پیشگیری از مصرف دخانیات در دادستانی کل کشور برگزار شد و در این نشست به ضرورت توسعه کلینیک‌های ترک مواد مخدر تاکید شد.

ایلنا: رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت، سرهنگ هدایت بهرامی، از اجرای طرح سراسری بازدید از جایگاه‌های عرضه و تانکرهای حامل سوخت و کنترل تردد خودروهای عبوری اشاره کرد و گفت: در ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۵۲۵ میلیارد ریال کالای قاچاق کشف شد.

میزان: سیداحمد مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه در تشکیلات قضایی با اطاله دادرسی و نقض بسیاری از آرا در مرحله تجدیدنظر و دیوان عالی کشور مواجه هستیم، گفت: باید تدبیری اندیشید که احکام دادگاه‌ها در همان مراحل بدوی از اتقان قابل قبول برخوردار باشد.

ایرنا: حمیدرضا نجف‌پور مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از قطعی شدن مالکیت شرکت تامین مسکن فرهنگیان بر 5 /4 هکتار از زمین واقع در مشهد خبر داد و گفت: با این اقدام بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال از دارایی‌های موسسه استیفا شده و طبق برنامه، قرار است واحدهای مسکونی برای فرهنگیان در زمین مذکور احداث شود.

ایسنا: محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در مورد برخی ادعاها مبنی بر انتشار سوالات امتحانات نهایی، گفت: از نمرات دانش‌آموزان صیانت می‌کنیم اما سازوکار پیشگیرانه، رصد فضای مجازی با هدف جلوگیری از اقدامات مجرمانه است و باید مشخص شود که چه کسانی به سوالات دسترسی داشتند.

ایرنا: سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از معدن در حال بهره‌برداری منطقه رضی شهرستان رامیان استان گلستان، خبر واگذاری پنج هزار معدن دولتی از طریق مزایده به مردم را اعلام کرد که البته واکنش‌های زیادی به همراه داشت.

♦♦♦

پرونده باز دانشجوها

هم‌میهن نوشت: تعداد دانشجویان بازداشتی مشخص نیست. آمار دقیقی از آنها در دست نیست اما همچنان تعدادی از دانشجویان در بازداشت‌اند. برای گروهی از آنها دادگاه تشکیل و رای هم صادر شده است و عده‌ای هنوز تعیین‌تکلیف نشده‌اند. بر اساس اعلام وکلای این دانشجویان، اخلال در نظم و آسایش عمومی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، اتهاماتی است که به 90 درصد دانشجویان وارد شده است. از دانشگاه‌ها خبر می‌رسد که پس از آزادی، برای دانشجویان بازداشتی در کمیته انضباطی دانشگاه پرونده تشکیل می‌شود، آنها را یا ممنوع‌ از ورود و ممنوع از اسکان می‌کنند یا تعلیق یا تهدید به اخراج می‌شوند.

 

محیط زیست و توسعه

فرهیختگان نوشت: محمد درویش گفت: محیط‌زیست تضمین‌کننده توسعه است، نه در برابر توسعه! کشورهایی که اتفاقاً اقتصاد پایداری دارند و کمتر درگیر رکود اقتصادی می‌شوند، کشورهایی که مردم خلاق‌تر و شادتری دارند، از محیط ‌زیست بهتری برخوردار هستند. در اروپا ما بالاترین رشد اقتصادی را در کشوری مثل سوئد می‌بینیم که اتفاقاً 15 درصد به تعهدات خود در پیمان کیوتو و پاریس بیش از بقیه کشورها عمل کرده است. بنابراین عمل کردن به ملاحظات زیست‌محیطی نه‌تنها مانع رونق اقتصادی، رشد و توسعه نیست، بلکه تضمین‌کننده آنهاست.

 

درباره طرح اخبار کذب

شرق نوشت: کامبیز نوروزی، حقوقدان، در انتقاد طرح پیگیری اخبار کذب از سوی نمایندگان مجلس گفت: اولین‌بار نیست که نمایندگان مجلس برای مقابله با فضای مجازی پیشنهادهایی مطرح می‌کنند. در تمام این موارد طرح‌ها و پیشنهادهایشان نه با نظام حقوقی کشور و نه با واقعیت‌های شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منطبق نبوده است. در واقع پیشنهاددهندگان نظام حقوقی کشور و سازوکار شبکه‌های اجتماعی را نمی‌شناسند. ماده 698 قانون مجازات در ایران مربوط به نشر اکاذیب است. وقتی این ماده وجود دارد چه نیازی به قانونگذاری جدید است؟

 

آخرین وضعیت توله‌یوزها

اعتماد آنلاین نوشت: غلامرضا ابدالی درباره آخرین وضعیت توران و آذر، دو توله یوزی که ماه گذشته توسط یک چوپان در منطقه توران شناسایی شدند، اظهار داشت: هر هفته نماینده‌ای از سازمان حیات وحش به سمنان اعزام می‌شود تا وضعیت یوزها را کامل ارزیابی و به صورت مستقیم رصد کند. وی افزود: خوشبختانه هیچ مشکلی این دو یوز ندارند و اکنون خطری آنها را تهدید نمی‌کند. کمیته فنی درباره انتقال توله یوزها به تهران برگزار شد و تصمیم نهایی مبنی بر عدم جابه‌جایی توله‌ها به پارک پردیسان تهران بوده است. پیروز هم موضوع جابه‌جایی آن به توران فعلاً منتفی است.

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها