شناسه خبر : 42878 لینک کوتاه

شهر سیاه

بدترین شهرها برای زندگی کجا هستند؟

 

علی درویشان / نویسنده نشریه 

در حالی که جهان مکانی زیبا برای زندگی است، ما فهرستی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی را داریم. خطرناک‌ترین شهرهای جهان بغداد، لاگوس، دمشق، فری تاون و کراچی هستند. اکونومیست گزارش می‌دهد که اگر شما به تنهایی در لاگوس زندگی می‌کردید، 42 درصد احتمال دارد در معرض خطر تجربه خشونت یا قتل قرار بگیرید. نه‌تنها در مورد خشونت، برخی از شهرها در زمینه فقر، بیکاری، آلودگی و جمعیت رکورد خود را می‌شکنند. بنابراین قبل از اینکه قصد داشته باشید به یک شهر جدید نقل‌مکان یا سفر کنید، مطمئن شوید که کجا نباید بروید!

دنیا مملو از مکان‌های زیبا برای زندگی و ماجراجویی است اما متاسفانه برخی شهرها به شدت وحشتناک‌اند. همه شهرهایی که در این یادداشت مورد بررسی قرار گرفته‌اند در مناطق یا کشورهای فقیر نیستند، بنابراین این فهرستی از «بدترین شهرهای جهان برای زندگی» نیست. تنها معیار برای گنجاندن در این فهرست این است که منابع و مطالعات، این شهرها را به ویژه به دلیل خطرناک بودن، گران بودن و غیردوستانه بودن برای مردم محلی و بازدیدکنندگان به‌عنوان ناآرام رتبه‌بندی کرده‌اند.

سلامت عمومی یک مکان را می‌توان بر اساس کیفیت هوای شهر، میزان جرم و جنایت و دسترسی به خدمات عمومی ارزیابی کرد. آلاینده‌ها، نرخ فقر و سطح بیکاری سه عامل اصلی برای بدترین شهرها برای زندگی هستند. شهر و ساکنان آن به شدت تحت تاثیر نرخ جرم و جنایت، سطح بالای جرم و جنایت علیه زنان به دلیل فحشا توسط خردسالان و مشکلات خانوادگی هستند.

شهرهایی که به این فهرست راه پیدا کرده‌اند نیز دارای میزان بالایی از آلودگی هستند. بدترین عامل نرخ رشد یا تراکم جمعیت است- به همین دلیل است که داکا، مکزیکوسیتی و شانگهای به عنوان برخی از پرجمعیت‌ترین مکان‌ها برای ساکنان آنجا رتبه‌بندی می‌شوند.

بندر هارکورت، نیجریه

برای شروع فهرست بدترین شهرهای جهان برای زندگی، به سمت نیجریه حرکت می‌کنیم. در حالی که نیجریه به آرامی در حال پیشرفت است، شهر بندری هارکورت عقب مانده است. این شهر یکی از آلوده‌ترین شهرهای آفریقا به حساب می‌آید که مناطق فقیرنشین زیادی دارد. زیرساخت وحشتناک و زندگی در آن خطرناک است، زیرا بخش زیادی از شهر با ضایعات فلزی ساخته شده است. آب برای آشامیدن ناسالم است و خاموشی‌های مکرر وجود دارد. اکثریت شهروندان بیکار هستند یا در ازای مبلغ ناچیزی مشغول انجام کارهای پست هستند. این شهر به کمک زیادی نیاز دارد تا برای ساکنانش قابل زندگی شود.

جاکارتا، اندونزی

جاکارتا پایتخت اندونزی و بزرگ‌ترین شهر آن است. این شهر یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی و یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های روی زمین است. در این شهر 10 میلیون نفر در کمتر از 665 کیلومترمربع زندگی می‌کنند.

جمعیت متراکم به معنای ترافیک زیاد، آلودگی هوا و آلودگی صوتی است. یکی از بدترین چیزها در مورد جاکارتا کیفیت هواست زیرا به دلیل ترافیک و کارخانه‌های شهرهای مجاور مانند باندونگ، عملاً هوای تازه‌ای برای تنفس وجود ندارد.

مکزیکوسیتی، مکزیک

این شهر علاوه بر اینکه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر مکزیک است، یکی دیگر از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است. این شهر یک هدف اولیه تروریستی است و اغلب توسط کارتل‌هایی که بیشتر کشور را کنترل می‌کنند مورد حمله قرار می‌گیرد. به دلیل ماشین‌ها و صنایع، آلودگی شهر یک مساله مهم است. البته تعداد زیادی درخت و پارک وجود دارد که به تامین اکسیژن برای ساکنانی که مجبور به تنفس روزانه در هوای کثیف هستند کمک می‌کنند.

ریودوژانیرو، برزیل

ریودوژانیرو بزرگ‌ترین شهر برزیل است. منطقه‌ای که در مرکز شهر قرار دارد، زیباترین قسمت شهر است، با سواحل، کوه‌ها و چشم‌اندازهای عالی. با این حال، آلودگی ناشی از صنایع و خودروهای مجاور احتمالاً برای ساکنان مناطق حاشیه‌ای مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

علاوه بر آلودگی، ریو به دلیل خشونت قابل توجه باندهای تبهکاری، به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های برزیل تبدیل شده است. تنها چیز بدتر از باندهای تبهکار، خشونت پلیس و دولت است، بنابراین جای تعجب نیست که ساکنان ریو سال‌هاست به دیگر شهرهای برزیل می‌گریزند.

62

کاتماندو، نپال

کاتماندو یک شهر باستانی است که در فهرست بدترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دارد. کاتماندو پایتخت نپال است و در پایه قله اورست قرار دارد. این شهر در کنار کوه اورست قرار دارد، که یعنی این شهر در یک منطقه زلزله‌خیز شدید قرار دارد و مستعد رانش زمین و سایر بلایای طبیعی است. علاوه بر این، یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های روی زمین ، با بیش از سه میلیون نفر در کمتر از 50 کیلومترمربع مساحت است. این آلودگی یکی از بدترین آلودگی‌های جهان است، تقریباً هیچ درختی در داخل شهر وجود ندارد که به جذب بیشتر آلودگی هوا که از سوزاندن زباله‌ها و سایر منابع ناشی می‌شود کمک کند. این آلودگی شامل مقدار زیادی پلاستیک سوزان است که در هر جهت با بوی دود و سوزش چشم قابل مشاهده است. کاتماندو قطعاً یکی از بدترین شهرهای دنیا برای زندگی است.

مانیل، فیلیپین

مانیل پایتخت فیلیپین است و بیش از 7 /1 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، اما با تراکم بیش از 10 هزار نفر در کیلومترمربع یکی از شلوغ‌ترین شهرهای روی زمین است.

مانیل، یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است. شهری بزرگ است که از آلودگی و ازدحام جمعیت رنج می‌برد زیرا در اطراف آن، بخشی از فقیرنشین‌ترین مناطق آسیا وجود دارد. این شهر یکی از بزرگ‌ترین منابع فساد در این منطقه است و ترافیک وحشتناکی دارد.

شانگهای، چین

شانگهای بزرگ‌ترین شهر چین است. علاوه بر این، یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های روی زمین است که بیش از 12 میلیون نفر در کمتر از 6500 کیلومترمربع زندگی می‌کنند. این شهر در پایه یک کوه قرار دارد، و دائماً توسط مه، گرد و غبار و آلودگی ناشی از صنعت و سایر منابع در مناطق اطراف، احاطه شده است. 

شانگهای علاوه بر آلودگی، مکانی پرهزینه برای زندگی است. بسیاری از کارگران به اندازه کافی پول برای تامین مسکن و غذا به دست می‌آورند، اما اغلب پول کافی برای هیچ چیز دیگری ندارند. جای تعجب نیست که چرا این شهر به عنوان یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی در نظر گرفته می‌شود.

مسکو، روسیه

مسکو پایتخت و بزرگ‌ترین شهر روسیه است و اکنون بخشی از فهرست بدترین شهرهای جهان برای زندگی است. علاوه بر این، یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های روی زمین است که در آن بیش از 18 میلیون نفر در کمتر از 2500 کیلومترمربع زندگی می‌کنند. 

شهر و مناطق اطراف آن نیز محل آلودگی هوای بسیار زیاد ناشی از صنایع و خودروها در جاده‌های شلوغ است. در این شهر سالانه بیش از 40 روز هوای ناسالم وجود دارد که در آنها مردم تشویق می‌شوند از خانه خارج نشوند.

لاگوس، نیجریه

لاگوس با بیش از 20 میلیون نفر در کمتر از پنج کیلومترمربع یکی از بزرگ‌ترین کلانشهرهای روی زمین در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از مردمی که در لاگوس زندگی می‌کنند، عملاً بدون دسترسی به آب آشامیدنی تمیز یا حمام، در فلاکت محض زندگی می‌کنند.

بدترین چیز لاگوس میزان انبوه آلودگی است. آبراه‌های شهر توسط زباله‌های سمی کارخانه‌ها و منابع دیگر در مناطق اطراف تخریب می‌شوند و اقدامات کمی برای پاکسازی این آلودگی‌ها انجام می‌شود. نرخ بالای جنایت و خشونت از دیگر عواملی است که لاگوس را به عنوان یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی معرفی می‌کند.

داکا، بنگلادش

داکا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است که بیش از 20 میلیون نفر در کمتر از 154 کیلومترمربع زندگی می‌کنند. این شهر یکی از متراکم‌ترین مکان‌های روی زمین است، که در آن بیش از 10 هزار نفر در هر کیلومترمربع زندگی می‌کنند. جمعیت و آلودگی، داکا را به یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی تبدیل کرده است. این شهر یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان به دلیل صنایع و ماشین‌های موجود در خیابان‌های شلوغ است. بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی یکی از دانشگاه‌های محلی، آلودگی به حدی شدید است که حداقل سه سال از عمر افرادی که در آنجا زندگی کنند، می‌کاهد. این آلودگی به حدی شدید است که اغلب مهی ایجاد می‌کند که جلوی نور خورشید را می‌گیرد و دید را به حدود سه کیلومتر محدود می‌کند.

نیو اورلئان، ایالات متحده

این شهر یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی و تنها شهری در آمریکاست که توسط سه فاجعه آسیب دیده است: طوفان‌های فاجعه‌بار، سیل، و نشت نفتی شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک. بر اساس مطالعه‌ای که توسط مجله وال‌استریت انجام شده است، نیو اورلئان بدترین شهر ایالات متحده برای زندگی است که سه فاجعه طبیعی در آن رخ داده است.

نیو اورلئان همچنین به عنوان مکانی که سالانه بیشترین جنایات در آن اتفاق می‌افتد در آمریکا مشهور است. اداره امنیت عمومی و اصلاحات ایالت لوئیزیانا گفته است که تعداد جنایات در سال گذشته با تشکیل 88 هزار پرونده جنایی به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده است. در حال حاضر، این دلیل اصلی برای این شهر آمریکایی است که بخشی از فهرست «بدترین شهرهای جهان برای زندگی» باشد. علاوه بر این، نیواورلئان گرفتار فقر است. این شهر یکی از فقیرترین شهرهای ایالات متحده است و مردم زیادی در آن برای گذران زندگی مجبور به تلاش مضاعف هستند.

دهلی، هند

دهلی‌نو، یکی از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان است، اما مراسم‌های مذهبی هندوها معمولاً وضعیت را بدتر هم می‌کند. در حالی که ماه گذشته آتش‌بازی دیوالی هوا را درنوردید و آسمان منطقه پایتخت هند را روشن کرد، کودکان این شهر برای تنفس بهتر، تلاش می‌کنند. کیفیت هوا به‌طور کلی در دهلی‌نو، آلوده‌ترین پایتخت جهان، ضعیف است، اما اغلب با جشن‌های سالانه دیوالی، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های هندو، این وضعیت بدتر می‌شود. مثلاً با ترکیدن ترقه‌های بیشتر و بیشتر، آبیناندان کودک چهارساله شروع به استفراغ و سرفه کرد. پدرش، ابیشک آناند، روزنامه‌نگار، گفت: «سلامتی او پس از باران‌های اکتبر بدتر شد زیرا کشاورزان به سوزاندن کلش روی آوردند، اما در شب دیوالی، وضعیت او از کنترل خارج شد.» به گفته کمیته کنترل آلودگی دهلی، یک نهاد نظارتی، در برخی از مناطق شهر، شاخص آلودگی هوا در دهلی از 800 واحد فراتر رفت. 20میلیون ساکن دهلی بیش از آنکه هوا تنفس کنند، دود تنفس می‌کنند.

کراچی، پاکستان

بر اساس گزارش‌های تحقیقاتی، تعجبی ندارد که کراچی به عنوان چهارمین شهر بزرگ آلوده جهان در زمینه آلودگی هوا شناخته شده است. IQAir، یک سازمان بین‌المللی نظارت بر کیفیت هوا، اعلام کرده است که کیفیت هوای کراچی به سطح خطرناک و ناسالم 193 افزایش یافته است و در ماه فوریه غلظت ذرات معلق (PM) در هوای این شهر تقریباً 11 برابر بالاتر از استاندارد تعیین‌شده ازسوی WHO ثبت شده است. چهار عامل اصلی در ایجاد آلودگی در کراچی وجود دارد: زهکشی و سیستم فاضلاب ضعیف، سوزاندن 13 هزار تن زباله در هفته، انتشار آلودگی وسایل نقلیه و انتشار و تخلیه زباله از واحدهای صنعتی. همه اینها باعث شده کراچی به یکی از کم‌زندگی‌ترین شهرهای جهان تبدیل شود. یکی دیگر از ادعاهای شگفت‌انگیز IQAir، وعده‌های دروغین مرکز و همچنین دولت سند برای بهبود سلامت عمومی، کیفیت هوا و محیط ‌زیست بود. حقیقت این است که تلاش اندکی از سوی مسوولان برای کاهش این مشکل انجام شده است.

سخن پایانی

این مقاله به ما بینش‌های بیشتری در مورد بدترین شهرهای جهان برای زندگی می‌دهد و می‌تواند به ما کمک کند تا زمانی که قصد نقل‌مکان در آینده را داریم تصمیم آگاهانه‌تری بگیریم. فقدان احساس قوی ایمنی، پاکیزگی و فرصت برای لذت بردن از یک سبک زندگی فعال در هر شهری وجود دارد. این عوامل همراه با نرخ بالای جرم و جنایت و اقتصاد رو به زوال نشان می‌دهد که این شهرها، بدترین شهرهای جهان برای زندگی هستند.