شناسه خبر : 29803 لینک کوتاه

حذف کنکور؛ شاید سه سال دیگر

دفاع عیسی کلانتری از انتقال آب خزر به سمنان

وزیر آموزش و پرورش مدتی است مدام از حذف کنکور سخن می‌گوید، اما این بار با کنکور خداحافظی کرده است. محمد بطحایی شامگاه 13 دی‌ماه در توئیتر شخصی خود نوشت: «ورود به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطراب‌های طاقت‌فرسا ندارد و صرفاً سوابق تحصیلی ملاک عمل است. از همراهی وزارت علوم برای این موفقیت متشکرم. خداحافظ کنکور.» خداحافظی وزیر اما آغاز بحث‌های بسیار و موضوعی تازه برای اضطراب‌های طاقت‌فرسای دانش‌آموزان بود. روزنامه «ایران» در گزارشی از بحث‌ها و اضطراب‌های پس از خداحافظی وزیر با کنکور نوشت: «همین توئیت موجب شد دانش‌آموزان به صفحه توئیتر سیدمحمد بطحایی حمله کنند، برخی دانش‌آموزان نوشتند که شر کنکور را از سر دانش‌آموزان کم کنید، برخی هم عنوان کردند که ما از وقتی وارد مدرسه شدیم برای این آزمون بزرگ درس خواندیم چطور حالا اعلام می‌کنید که می‌خواهید کنکور را حذف کنید؟ برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت گفتند که وزیر آموزش و پرورش شفاف اعلام کند که برای دانشگاه‌های مادر که رشته‌های خاص دارد چه برنامه‌ای دارند؟ مسوولان سازمان سنجش تاکید کرده‌اند که داوطلبان در رشته‌های پرطرفدار همچنان باید کنکور بدهند. حسین توکلی، معاون سازمان سنجش آموزش کشور، می‌گوید: اگر داوطلبی بخواهد در رشته‌های پرطرفدار قبول شود باید خیلی سخت درس بخواند. به گفته توکلی، داوطلبان معمولاً برای 13 رشته رقابت می‌کنند و هنوز صندلی خالی برای این رشته‌ها در دانشگاه‌های باکیفیت و مطرح کشور وجود ندارد.» معاون آموزشی وزیر علوم نیز اعلام کرد: قائل به این هستیم که کنکور به صورت متمرکز در همه سطوح حذف شود، اما این موضوع به صورت زودهنگام قابل تحقق نیست و شاید تا سه سال آینده به طول انجامد. مجتبی شریعتی‌نیاسر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تا امسال بیش از ۸۵ درصد داوطلبان بر مبنای سوابق تحصیلی به دانشگاه می‌روند. او افزود: ۲۵ اسفندماه سال جاری رشته محل‌هایی که کنکور آنها حذف می‌شود معرفی و در سال ۹۸ صرفاً درصد کمی از رشته محل‌های پرمتقاضی از طریق کنکور دانشجو خواهند گرفت. پیش‌بینی می‌شود با این تدبیر، ضمن کاهش درصد قابل قبولی از داوطلبان کنکور در سال آینده، فشار و بار روانی خانواده‌ها نیز کاهش پیدا کرده و زمینه لازم برای حذف کنکور از دیگر رشته‌ها در سال‌های بعد فراهم شود.

ماجرای عجیب کتک خوردن دختری در اینستاگرام

هفته گذشته فیلمی از ضرب و شتم یک دختر نوجوان در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. آن‌طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، گویا فردی با اغفال این دختر نوجوان وی را راضی به سفر به شهرستان سیرجان استان کرمان کرده و به قصد انتقام‌گیری مورد ضرب و شتم شدید قرار داده بود. محسن نیک‌ورز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سیرجان، درباره جزئیات این ماجرا گفته است: «به‌رغم رضایت دختر جوان (بزه‌دیده) اما متهم اصلی که فردی بنام «امیر ک.» است از جنبه عمومی جرم در زندان به سر می‌برد. خانم بزه‌دیده که جوانی متولد 1381 و اصالتاً سیرجانی و به همراه مادرش ساکن تهران است در اولین جلسه رسیدگی به پرونده نسبت به متهمان اعلام رضایت کرده است اما مادر این دختر جوان از هر دو متهم شکایت کرده و تاکنون رضایتی اعلام نکرده است. این پرونده از جنبه عمومی جرم به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد و دستگاه قضایی با عاملان این حادثه قاطعانه برخورد خواهد کرد. متاسفانه متهم اصلی پرونده با حیله و نیرنگ دختر بزه‌دیده را ترغیب می‌کند که به سیرجان سفر کند. دختر بزه‌دیده پس از سفر به سیرجان بدون اطلاع دادن به مادر خود به یک خانه باغ که از قبل توسط متهمان پرونده در منطقه‌ای خارج از شهر فراهم شده بود می‌رود که در ادامه متهمان ردیف اول و دوم با مراجعه به این مکان اقدام به آزار و اذیت دختر جوان می‌کنند و سپس متهم ردیف اول کلیپ ضبط‌شده را به قصد انتقام  در استوری  اینستاگرام خودش به اشتراک می‌گذارد. بلافاصله پس از بارگذاری این فیلم تکان‌دهنده در اینستاگرامِ عامل جرم در روز جمعه 14 دی‌ماه، موضوع از طریق کمیته رصد فضای مجازی دادسرای سیرجان رصد و در اندک زمانی دستور پیگیری و اقدام صادر شد. به‌رغم اینکه هنوز گزارش رسمی از این موضوع به دست دادسرای سیرجان نرسیده بود و شکایت شاکی نیز مطرح نبود، به لحاظ جنبه عمومی و احتمال تبعات منفی گسترده دستورات قضایی لازم برای شناسایی و دستگیری متهمان صادر شد. هنوز چند ساعت از بارگذاری فیلم نگذشته بود که با دستور قضایی متهم اصلی «امیر ک.» همراه با فردی به نام «محمد ی.» که اقدام به تصویربرداری کرده بود، در مخفیگاهشان توسط پلیس آگاهی سیرجان دستگیر شدند. وزیر ارتباطات نیز ضمن اظهار ناراحتی از این ماجرا گفت: واقعاً از شأن و منزلت ایرانی این قبیل کارها به دور است. اما موجب خوشحالی است که با انعکاس این زشتی، ناجا و دستگاه قضایی برخورد به موقعی داشتند. محمدجواد آذری‌جهرمی که از تصمیمات مربوط به فیلتر شبکه اجتماعی اینستاگرام که فعلاً اجرا نشده به ‌تندی انتقاد کرده بود، درباره برخورد پلیس و دستگاه قضایی با مسائل فضای مجازی گفت: اصل بر همین است که با توسعه فناوری‌ها، دستگاه‌های مسوول در برقراری امنیت نیز با به‌روزرسانی فناوری‌های خود سرعت عمل در برخورد با جرائم را افزایش دهند که بحمدالله توفیقات خوبی داشته‌اند.

کلانتری: طرفداران محیط زیست جوسازی می‌کنند

درحالی که بسیاری از کارشناسان از سخنانی که حسن روحانی در آخرین سفر خود به استان سمنان درباره انتقال آب دریای خزر به استان زادگاهش مطرح کرد، به‌شدت انتقاد می‌کنند و درباره تبعات زیست‌محیطی انتقال آب هشدار می‌دهند، هفته گذشته خبرگزاری ایلنا دفاعیات عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، از این تصمیم را منتشر کرد. کلانتری در گفت‌وگو با این خبرگزاری اظهار کرد: در حوضه شمال کشور یعنی استان‌های گیلان و مازندران کمتر از ۳۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود. یعنی ما در آنجا هنوز می‌توانیم از آب‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم... ما رعایت هیچ چیز را در گذشته نکردیم و ضوابط بین‌المللی و هیدرولوژی و علم آب‌شناسی را زیر پا گذاشتیم و هر جا که توانستیم سد زدیم و چاه حفر کردیم و آب را برای مصرف کشاورزی برداشتیم... معتقدم ما هم باید از آب سواحل استفاده کنیم، اما نه برای استفاده در بخش کشاورزی. انتقال آب از دریا به داخل سرزمین برای برطرف کردن نیاز آبی مصرف‌کنندگان صنعتی و آب شرب و بهداشت مردم در صورت نیاز و با رعایت ضوابط زیست‌محیطی از نظر من بلامانع است. متاسفانه طرفداران محیط‌زیست و مخالفان انتقال آب بدون بررسی و بسیار راحت در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی جوسازی می‌کنند.... جمهوری اسلامی و آقای رئیس‌جمهور به عنوان متولی دولت موظف است، نیاز آب شرب و صنعت کشور را به هر وسیله ممکن تامین کنند، البته راه‌های دیگری هم وجود دارد، اما در صورتی که در منطقه آب داشته باشیم، اگر آبی وجود داشته باشد، اولویت با همان است، اما در حال حاضر آبی وجود ندارد برخی از استان‌ها مانند یزد و سمنان آبی ندارند، حتی برای کشاورزی و آب‌های کشاورزی‌شان هم خشک شده است. مخالفان انتقال آب می‌خواهند به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت این مناطق آبی داده نشود و این جمعیت به تهران مهاجرت کنند. در حال حاضر نیز طرح‌هایی برای انتقال بیش از دو هزار کیلومتر آب از دریای عمان به خراسان رضوی و مشهد در دست بررسی است. انتقال و شیرین کردن آب از این طریق مترمکعبی ۷۰ هزار تومان تمام می‌شود و هیچ‌کس هم مخالفتی با این موضوع ندارد.

دفاع از انتقال آب

کلانتری در دفاع از انتقال آب دریای خزر به سمنان اظهار کرد: پروژه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان که آقای رئیس‌جمهور در این باره صحبت کردند، پروژه‌ای است که از دولت‌های قبل مطرح شده است. دولت موظف است آب شرب سالم را به مردم برساند و آب صنعت را نیز تامین کند. یک مترمکعب آب در کشاورزی متوسط ۵۰ سنت در سال تولیدات دارد، در حالی که یک مترمعکب آب در صنعت عقب‌مانده ما بیش از ۳۰ دلار تولیدات دارد. در شرایطی که آبی برای صنعت وجود نداشته باشد به ازای یک مترمکعب نبود آب ما ۳۰ دلار ضرر می‌کنیم. معتقدم برای کشاورزی نباید آبی را منتقل کنیم، اگر به اصفهان، یزد، سمنان، کرمان و مشهد آب منتقل می‌کنیم باید برای مصرف شرب و صنعت باشد.... دریای مازندران ۸۰ هزار میلیارد مترمکعب آب دارد؛ آبی که برای انتقال در نظر گرفته شده است در حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است یعنی یک‌هشتصد هزارم آب دریا. اینکه می‌گویند آب شور می‌شود، اشتباه است، چراکه مقدار شوری آن ۲ در ۱۰ هزار درصد است، یعنی در حدود صفر است، اما از این آب می‌توانیم آب شرب و صنعت را در استان سمنان تامین کنیم.

انتقاد رحمانیان از امنیتی شدن فضای تئاتر

محمد رحمانیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، که به خاطر یکی از نمایش‌هایش به دادسرا احضار شده و با قرار کفالت آزاد شده، از امنیتی شدن تئاتر انتقاد کرد. او در گفت‌وگو با ایسنا درباره ماجرای احضار خود با یادآوری مسائلی که دی‌ماه سال قبل در آخرین روزهای اجرای نمایش «ترانه‌های قدیمی پیکان جوانان» پیش آمده بود، گفت: آن زمان صحبت‌هایی مبنی بر مشکل داشتن نمایش مطرح شد، در حالی که کار چند بار بازبینی شده بود ولی از سوی مرکز هنرهای نمایشی در دوره مدیر قبلی اعلام شد که شاکی خصوصی دارم که آن هم یک نهاد نظامی است. هرچند در این باره چیزی به من ابلاغ نشده بود تا اینکه می‌خواستم برای فیلمی به خارج از کشور بروم که متوجه شدم امکان خروج از کشور را ندارم و وقتی پرس‌وجو کردم متوجه شدم به دلیل تک‌خوانی زن در نمایش دچار مشکل شده‌ام. آن موقع با همین توضیحات تفهیم اتهام و با قرار کفالت آزاد شدم اما بعد، چند بار که قصد داشتم کاری را شروع کنم اجازه‌ای داده نمی‌شد که همین اواخر نزد شهرام کرمی (مدیرکل فعلی هنرهای نمایشی) رفتم، ولی گفتند نمی‌توانم کاری روی صحنه ببرم. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه مطلع شدم بنا به احضاریه‌ای، باید خود را به دادسرا معرفی کنم و وقتی مراجعه کردم، پس از پاسخ به پرسش‌ها، در آخرین لحظات، علاوه بر جرم قبلی که تک‌خوانی زن بود، تبلیغ علیه نظام را هم برای نمایش «ترانه‌های قدیمی پیکان جوانان» به عنوان یک جرم دیگر اضافه کردند و این برای من بسیار عجیب بود؛ چون در زندگی‌ام هیچ وقت چنین کاری نکرده‌ام. کار من نمایشنامه‌نویسی است نه فعالیت سیاسی. رحمانیان درباره آزاد شدن خود نیز توضیح داد: قرار وثیقه صادر شد که با صحبت من به قرار کفالت تبدیل شد. در حال حاضر با دو قرار کفالت آزاد شدم البته کفالت جدید را آقای شهرام گیل‌آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر) گذاشته بود که چون خودش پرونده دارد کفالتش را نپذیرفتند و باید دوباره مراجعه و پیگیری کنم. این هنرمند همچنین اظهار کرد: به نظرم یک هجمه کلی بر مجموعه فرهنگ و هنر وجود دارد به ویژه تئاتر و نمی‌دانم از کجا و چرا شروع شده است. من سیاسی نیستم و نمی‌دانم این اتفاقات و ماجراها دلایل سیاسی دارد یا خیر، اما واقعیت این است که ما طبق مجوزهای اداره کل هنرهای نمایشی اجرا می‌کنیم و قرار نیست علاوه بر آن مجوزها، به‌جای دیگری پاسخگو باشیم. او گفت: می‌دانم شاید اداره کل هنرهای نمایشی و در واقع قوه مجریه چندان نتواند در کار قوه قضائیه دخالت کند اما لااقل می‌تواند اعتراض کند و در کنار هنرمندانش بایستد.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها