شناسه خبر : 9318 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه هفتاد و چهارمین سالروز تولد مایرون شولز

نوبلیست اثرگذار

دانش مالی توسط سیستم پیچیده‌ای از روابط قدرت در ساختارهای اقتصادی سیاسی در بازارهای جهانی، کنترل و ساختاربندی می‌شود.

سیدمحمدامین طباطبایی

دانش مالی توسط سیستم پیچیده‌ای از روابط قدرت در ساختارهای اقتصادی سیاسی در بازارهای جهانی، کنترل و ساختاربندی می‌شود. دانش مالی هم هنر است و هم علم. این فعالیت‌ها به شکل روزافزونی تمرکز شدید تکنیکی و موسساتی روی اندازه‌گیری و پوشش روابط ریسک-بازده‌ای را که روی ارزش سهامدار اثر می‌گذارد، پوشش می‌دهند. شبکه‌های تجارت‌های مالی وجود دارند تا امکان مذاکره، بازاریابی و داد و ستد در محصولات و سرویس‌های پیچیده مالی را برای خود و مشتریان‌شان فراهم سازند. عملکرد مالی کارایی و سودآوری سرمایه‌گذاری، ضمانت ادعای وام‌گیرندگان و احتمال اینکه ابزارهای مشتقه مالی چقدر می‌توانند سرمایه‌گذاران را در مقابل ریسک‌های بازار مصون بدارند، می‌سنجد.
اقتصاددانان و دانشمندان زیادی در این جرگه طی سه دهه اخیر خودنمایی کرده‌اند که در شماره‌های مختلف تجارت فردا به برخی از آنها پرداخته‌ایم. بزرگانی مثل یوجین فاما، جرج استیگلر و رابرت شیلر و‌... . در این شماره نیز به بهانه هفتاد و چهارمین سالروز تولد مایرون شولز، نوبلیست سال 1997 میلادی زندگی این اقتصاددان برجسته را که در زمینه علم فاینانس دستاوردهای مهمی دارد، بررسی کرده‌ایم. درواقع هزاران نفر معامله‌گر و سرمایه‌گذار هر روز از این فرمول استفاده می‌کردند تا در سراسر جهان ارزش سهامی را که می‌خواهند بخرند یا بفروشند ارزیابی کنند. رابرت مرتون و مایرون شولز با همکاری فیشر بلک توانستند فرمولی نوین را برای ارزیابی ارزش سهام و انتخاب آن، کشف کنند و همین مساله موجب شد مشترکاً برنده جایزه نوبل شوند. روش آنها راه را برای ارزیابی اقتصادی در بسیاری عرصه‌های دیگر هم هموار کرد و باعث ایجاد نوع جدیدی از ابزارهای مالی و تسهیل مدیریت ریسک در جامعه شد.
در ادامه این فصل، در یک پرونده مجزا به معرفی دانش مالی و مباحث و کاربردهای آن در زندگی شغلی و نیز رابطه تعمیق مالی با توسعه‌یافتگی کشورها پرداخته‌ایم. گفت‌وگو با یکی از جوانان شایسته ایرانی که در زمینه اقتصاد مالی در یکی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا مشغول است، پایان‌بخش پرونده پیش روی شماست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها