شناسه خبر : 45960 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تجربه تورم

کرونا چه اثری بر استفاده از اینترنت گذاشت؟

بدون تردید مهم‌ترین مشکل اقتصادی کشور ما تورم است، تورمی که پنج سال است در سطح بالای 45 درصد مانده و قدرت خرید خانوار و توان فعالیت بنگاه‌ها را بسیار کاهش داده است. رفاه جامعه ایرانی نزول کرده و فعلاً اقدام موثری در جهت کاهش نرخ تورم صورت نگرفته است. با این حال تورم مساله‌ای حل شده است که در دنیا تجربه‌های درس‌آموز زیادی از آن وجود دارد. نمونه شیلی در آمریکای لاتین یکی از این تجربه‌هاست که تورم بالا زمینه‌ساز بروز اعتراضات و سرنگونی دولتی شد که نیتش خدمت به مردم و افزایش دستمزدها و برقراری عدالت بود.

در دوران رهبری سالوادور آلنده در شیلی، بی‌بندوباری مالی دولت به ایجاد تورم منجر شد و دولت نیز برای کنترل تورم به‌جای بهبود سیاست‌های پولی به کنترل‌های شدید قیمت‌ها رو آورد که نتیجه بارز و مورد انتظارش کمبود کالاها و شکل‌گیری بازار سیاه بود که نارضایتی بزرگی در جامعه ایجاد کرد. این نارضایتی، حمایت از دولت مردمی را کاهش داد و راه را برای سرنگونی دولت در سپتامبر 1973 هموار کرد. تجربه تورمی شیلی برای ما بسیار آشنا و درس‌آموز است.

در پژوهشی دیگر، اقتصاددانان مدرسه اقتصادی لندن با بررسی داده‌های دوران کرونا مطالعه‌ای در مورد تفاوت استفاده زنان و مردان از اینترنت در دوره همه‌گیری انجام داده و به شکاف جنسیتی استفاده از اینترنت توجه کرده‌اند. یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که اگرچه استفاده زنان و مردان از اینترنت در دوران کرونا افزایش قابل‌توجهی داشته اما این میزان برای مردان بسیار بیشتر از زنان بوده است. یک دلیل احتمالی این رخداد افزایش مسوولیت زنان در امور خانه‌داری و نگهداری فرزندان بوده که در دوران تعطیلی کرونا بیشتر شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...