شناسه خبر : 8929 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مدیران هم باید آموزش‌های خاص فوتبال ببینند

بدون شک برگزاری دوره‌های آموزشی بر عملکرد مربیان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. اما تنها علم مربی برای تربیت بازیکن یا موفقیت در یک باشگاه کافی نیست.

محمد احسانی / رئیس کمیته آموزش فدراسیون فوتبال ایران

۱ - بدون شک برگزاری دوره‌های آموزشی بر عملکرد مربیان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. اما تنها علم مربی برای تربیت بازیکن یا موفقیت در یک باشگاه کافی نیست. اگر مشکلات سخت‌افزاری موجود در فوتبال حل شود می‌توان گفت که مربی آنچه را که در یک دوره آموزشی آموخته، به راحتی به بازیکنان انتقال می‌دهد.
۲- در کشورهای صاحب سبک در فوتبال جهان که آموزش فوتبال را به صورت حرفه‌ای پیگیری می‌کنند، کمیته‌های آموزش آنها کمپ اختصاصی مجهز به چند زمین فوتبال و فوتسال دارند که در نقاط خوش‌آب و هوای این کشورها تاسیس شده‌اند. ولی ما این امکانات را در اختیار نداریم. کمیته آموزش نیاز به یک کمپ مستقل دارد که در آن چندین زمین چمن، خوابگاه و امکانات اداری و... وجود داشته باشد. در حال حاضر ما از کمپ تیم‌های ملی استفاده می‌کنیم که به دلیل برنامه‌های متعدد تیم‌های ملی امکان برنامه‌ریزی دقیق را از ما می‌گیرد یا مجبور به اجرای برنامه‌ها با تداخل در سایر تیم‌های ملی هستیم و از این رو تعداد زمین‌های فوتبال در اختیار ما کم است، ضمن اینکه کمیته آموزش باید بودجه مستقل داشته باشد.
۳ - در حال حاضر مدرسان باتجربه و با سطح دانش بالایی در ایران حضور دارند که خوشبختانه اکثر آنها تحصیلات دانشگاهی دارند. ما ضمن تغییر در برخی از سرفصل‌ها، دوره‌های مختلف مربیگری از قبیل بدن‌سازی، تغذیه، دروازه‌بانی و روانشناسی را به صورت مجزا تدریس می‌کنیم. فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور اتوماتیک هر پنج سال یک بار سرفصل‌های آموزشی را تغییر می‌دهند و کمیته آموزش طبق استانداردهای فیفا و ‌ای‌اف‌اسی پیش می‌رود.
۴ - خوشبختانه امروزه تکنولوژی چنان پیشرفت کرده که هر مربی، توانایی دستیابی به منابع مورد نظر خود را دارد. وظیفه کمیته آموزش این است که به عنوان یک محرک به ترغیب انگیزه مربیان در راستای رشد و ارتقای سطح دانش آنها بپردازد. همچنین در حال حاضر ما برنامه‌های جدیدی را در نظر گرفته‌ایم و با AFC و FIFA هم وارد مذاکره شده‌ایم.
۵ - مهرماه امسال، کلاس مدیریت تشکیلات فوتبال را برگزار کردیم. این اولین دوره مدیریت در فوتبال بود که منجر به حرفه‌ای شدن مدیران و سرپرستان تیم‌ها خواهد شد. اگر این دوره‌ها را پشت سر هم برگزار کنیم تا دو سال آینده می‌توانیم این دوره را جزو الزامات مدیریت بدانیم. در آینده سعی داریم شرکت‌کنندگان این دوره را به یک کشور اروپایی ببریم و آنها را از نزدیک با مدیریت باشگاهداری آشنا کنیم. البته در یکی دو سال آینده این قصد را داریم که دوره مدیریت در فوتبال را به عنوان یکی از شاخص‌های تعیین مدیران باشگاه‌ها، هیات‌ها و سرپرستان تیم‌های ورزشی قرار دهیم، مثل دوره‌های مربیگری که به سازمان لیگ اعلام کردیم هیچ مربی بدون مدرک مربیگری نمی‌تواند روی نیمکت بنشیند. در آینده نیز می‌خواهیم این مدرک را برای مدیران ورزشی الزامی کنیم.
این را هم بگویم که در فوتبال اروپا افرادی مانند آبراموویچ و... مالکان اصلی باشگاه‌های بنام هستند ولی به عنوان مدیر نمی‌توانند باشگاه را مدیریت کنند. علم مالکیت با مدیریت فرق دارد. کمیته آموزش فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد تا آموزش لازم را برای مدیران باشگاه‌ها و تیم انجام دهد و مدرک کافی برای احراز این پست‌ها را داشته باشد. این دوره‌ها تاثیر زیادی در آینده فوتبال ایران خواهد داشت. ما در حال طی دوران گذار هستیم. باید علم فوتبال خودمان را به سطح بالایی برسانیم. خوشبختانه مربیان روبه‌جلو حرکت می‌کنند. فوتبال علمی از نظر نرم‌افزاری به عهده کمیته آموزش است ولی سخت‌افزاری در حیطه ما نیست. این دو مکمل همدیگر هستند. امیدوارم در آینده شاهد رشد فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی و همین‌طور بدن‌سازی باشیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها