شناسه خبر : 7419 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی جهان و اروپا در سال ۲۰۱۴

رشد جهان، سکون اروپا

کریستین لاگارد مدیرکل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد این نهاد مالی بین‌المللی پیش‌بینی‌های خود را درباره رشد اقتصادی جهان تا دو هفته دیگر افزایش خواهد داد.

کریستین لاگارد مدیرکل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد این نهاد مالی بین‌المللی پیش‌بینی‌های خود را درباره رشد اقتصادی جهان تا دو هفته دیگر افزایش خواهد داد. لاگارد در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد ما پیش‌بینی‌های خود را درباره رشد اقتصادی جهان افزایش خواهیم داد اما در این مرحله زود است که بخواهیم مطالب بیشتری در این‌باره بگوییم. صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود درباره وضعیت آتی رشد اقتصادی جهان که اکتبر گذشته منتشر شد، پیش‌بینی‌های خود را درباره رشد اقتصاد جهان کاهش داد و تاکید کرد رشد اقتصادی جهان با سرعت کمی پیش می‌رود. صندوق بین‌المللی پول در آن گزارش تصریح کرد انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2013 برابر سه درصد و در سال2014 حدود 6/3 درصد افزایش یابد. صندوق بین‌المللی پول در ماه نوامبر نیز اعلام کرد به‌رغم اینکه کشورهای نوظهور اقتصادی همچنان بخش عمده بار رشد اقتصادی جهان را به دوش می‌کشند، رشد اقتصادی این کشورها بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت کند شده است. کریستین لاگارد تصریح کرد سیاست جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا که میزان کمک‌ها و حمایت‌های مالی خود را از اقتصاد این کشور کم کرده و تزریق نقدینگی به چرخه مالی کشور را کاهش داده، موجب شده است جریان سرمایه به کشورهای نوظهور اقتصادی کاهش یابد آن هم در زمانی که منافع درازمدت در آمریکا و در برخی از دیگر کشورهای توسعه‌یافته افزایش یافته است.
همچنین در سال 2014 میلادی حوزه یورو شاهد رشد اقتصادی نخواهد بود. اقتصاد حوزه یورو در مجموع وضع راکدی دارد و در عین حال نگرانی‌ها در خصوص فروپاشی یورو نیز از بین رفته است. البته در سه یا چهار سال آینده مشخص نیست وضع یورو به چه صورت خواهد بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 2014 میلادی منطقه یورو اوضاع چندان مساعدی نخواهد داشت. منطقه یورو برای اقتصاد آمریکا یک نگرانی به شمار می‌رود، به ویژه زمانی که تحولات آن بر بازارهای مالی جهان تاثیر می‌گذارد. هر چند حوزه یورو وضع راکدی را در سال 2014 تجربه خواهد کرد اما تاثیر آن بر اوضاع اقتصادی دیگر مناطق جهان چندان چشمگیر نیست. شاید یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا که امید زیادی به خروج از چتر نجات مالی یورو دارد، کشور ایرلند باشد؛ چون نخستین بار از زمان بروز بحران مالی، ایرلند نه‌تنها به لحاظ صادرات محصولات شرکت‌های چند‌ملیتی‌اش رشد داشته، بلکه از منظر اقتصاد داخلی نیز پیشرفت‌هایی داشته است. در فرانسه نیز تولید و فروش محصولات صنعتی در سال 2013 با سرعتی بیش از اسپانیا کاهش یافته است و بنا‌ به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری در سال 2014 در این کشور بیش از گذشته افزایش خواهد یافت. ایتالیا هم در سال 2013 رشد اقتصادی صفر درصد را تجربه کرد. اوضاع بازار سرمایه نیز در این کشور ناامیدکننده است و به همین علت شرکت‌های بزرگ و کوچک ایتالیایی به سختی امکان دریافت اعتبارات و تسهیلات مالی را پیدا می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها