شناسه خبر : 6373 لینک کوتاه

به بهانه گزارش «نشنال جئوگرافیک» و معرفی ایران بهعنوان اولین مقصد جذاب گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶

مقصد پیشنهادی

موسسه معتبر «نشنال جئوگرافیک»، در گزارش جدید خود، فهرستی از مقاصد جذاب گردشگری جهان منتشر کرده که در این فهرست ایران در صدر قرار دارد.

مقصد پیشنهادی
محسن عارفی

موسسه معتبر «نشنال جئوگرافیک»، در گزارش جدید خود، فهرستی از مقاصد جذاب گردشگری جهان منتشر کرده که در این فهرست ایران در صدر قرار دارد. در شماره ژانویه-فوریه 2016 بخش پیشنهادهای سفر مجله نشنال جئوگرافیک، ایران و قزاقستان، از سوی کارشناسان به ‌عنوان دو مقصد اصلی سال آینده گردشگران معرفی شده‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا ایران در سال 2016 میلادی، واقعاً به مقصد اصلی گردشگران جهان بدل خواهد شد؟ آیا تصمیمات جدید کنگره آمریکا، مبنی بر اعمال محدودیت‌های سخت برای ورود بازدیدکنندگان خارجی به خاک ایالات‌متحده که به ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده‌اند، می‌تواند مانع استقبال گردشگران خارجی از مهد تمدن جهان شود؟ آنچه هم‌اکنون شاهد آن هستیم، سونامی ورود گردشگران خارجی به ایران، پس از حصول توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های غربی است. «مسعود سلطانی‌فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی ایران اعلام کرده با تسهیل شرایط صدور روادید، درهای این کشور به روی جهانگردان خارجی باز خواهد شد. همچنین، بهبود روابط ایران با کشورهای غربی، موج بزرگی از گردشگران مشتاق را به سمت سواحل و معماری خیره‌کننده اسلامی این کشور روانه خواهد کرد. سلطانی‌فر می‌گوید ایران آماده بازگشت دوباره جهانگردان به کشور است. دولت ایران همچنین از تصویب یک بسته سرمایه‌ای برای احداث 1300 پروژه و احیای دوباره صنعت توریسم خود خبر داده است. این کشور هم‌اکنون 19 بنای تاریخی و منطقه گردشگری دارد که به ثبت «یونسکو» رسیده‌اند. حتی، تا پیش از حصول توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، طی دو سال گذشته، شمار گردشگران خارجی ایران به طور میانگین هرساله 12 درصد رشد داشته است. در سال 2014 میلادی، ایران میزبان بیش از پنج میلیون جهانگرد بوده که این تعداد توریست برای این کشور هفت میلیارد و 500 میلیون دلار ارزآوری داشته‌اند. نیمی از این تعداد گردشگر، مسلمانان شیعه بوده‌اند و نیمی دیگر را جهانگردان اروپایی، آمریکای شمالی و آسیای شرقی تشکیل داده‌اند. سلطانی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته در دوران پساتحریم، صنعت گردشگری ایران، بیش از سایر بخش‌های این کشور رونق خواهد یافت. وی در ادامه افزود: صنعت گردشگری، بدون شک پیشرانه اصلی خارج کردن اقتصاد ایران از رکود خواهد بود. بخش گردشگری ایران، همچنین بازار رو به رشدی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود. سلطانی‌فر همچنین اعلام کرده مقامات ایران تلاش می‌کنند تا موانع موجود بر سر راه صدور ویزای گردشگری را رفع کنند و تسهیلاتی فراهم شود تا گردشگران 190 کشور جهان بتوانند در بدو ورود به فرودگاه روادید اخذ کنند. اعتبار این روادید نیز 30‌روزه بوده که امکان تمدید 15‌روزه این مدت نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

به گفته سلطانی‌فر، همچنین مقامات سازمان گردشگری ایران در حال فراهم کردن مقدمات صدور ویزای الکترونیک هستند که این امکان از ابتدای سال آینده عملیاتی خواهد شد. سلطانی‌فر افزود: در سال 2014 میلادی، 3400 گردشگر آمریکایی از ایران بازدید کرده‌اند که این رقم در مقایسه با سال 2013 میلادی، 1600 نفر افزایش یافته است. ایران همچنین قصد دارد تا سال 2015 میلادی، تعداد توریست‌های خود را به سالانه 20 میلیون نفر افزایش دهد که به این ترتیب، درآمد صنعت گردشگری این کشور به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، مهم‌ترین مانع ایران در این مسیر را می‌توان کمبود امکانات اقامتی نظیر هتل‌ها و مهمانسراها و همین‌طور امکانات محدود حمل و نقل در مقایسه با شمار گردشگران دانست. ایران در حال حاضر 1100 هتل و مهمانسرا دارد که از این تعداد 130 هتل 4 و 5 ستاره هستند. سلطانی‌فر می‌گوید: ایران باید طی 10 سال آینده تعداد هتل‌های 4 و 5 ستاره خود را از 130 به 400 افزایش دهد. وی افزود: بر همین اساس برای ساخت هتل‌های مدرن، از محل صندوق توسعه ملی، به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی منابع مالی با بهره پایین ارائه می‌کنیم. به گفته سلطانی‌فر، ایران همچنین به 400 فروند هواپیمای مسافربری جدید نیازمند است تا این کشور بتواند کمبودهایی را که تحریم‌های سه دهه گذشته در بخش حمل‌ونقل هوایی این کشور ایجاد کرده، رفع کند. از مجموع 250 فروند هواپیمای مسافربری در ایران، 100 فروند به دلیل نبود قطعات یدکی زمینگیر شده‌اند و 150 فروند باقیمانده نیز به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند که باید این ناوگان به‌روز شود اما این کار زمان می‌برد. در گزارش نشنال جئوگرافیک ابراز امیدواری شده تا با لغو تحریم‌های غرب علیه ایران و بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، سال آینده شاهد اوج‌گیری صنعت گردشگری ایران و موج گردشگران خارجی به این کشور باشیم. با راه‌اندازی تورهای جدید گردشگری به مقصد ایران، شاهد آینده درخشان صنعت گردشگری در این کشور باستانی خواهیم بود. در این فهرست شاهد حضور کشورهایی هستیم که از نظر فرهنگی، غذاهای محلی، فستیوال‌ها و جشن‌های آیینی و همین‌طور سواحل و مناظر بکر در جهان زبانزد خاص و عام هستند. نشنال جئوگرافیک به گردشگرانی که در فکر برنامه‌ریزی برای تعطیلات سال آینده خود هستند، توصیه می‌کند حتماً گوشه‌چشمی به این فهرست داشته باشند. بخش پیشنهادهای سفر این مجله به گردشگران توصیه می‌کند که سفر به این 16 مکان را فراموش نکنند. «پت ریدل»، سردبیر مجله نشنال‌جئوگرافیک می‌گوید: ما برای تهیه فهرست جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در سال آینده، کل جهان را زیرورو کرده‌ایم تا بتوانیم فهرست منتخبی از بهترین مکان‌های جذاب ازنظر فرهنگی، غذا، جشن‌های آیینی، سواحل بکر و بسیاری از جاذبه‌های دیگر پیدا کنیم. ریدل افزود: جذابیت برخی از این مکان‌ها بدیهی و اثبات‌شده است اما برخی از آنها همچنان شناخته‌شده نیستند اما باور ما این است که همه این نقاط باید در صدر فهرست افرادی باشد که سال آینده و حتی سال‌های بعد از آن قصد سفر و ماجراجویی دارند.



پیشنهاد یونسکو
مقاصد گردشگری ایران
سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد موسوم به «یونسکو» تا سال 2015 میلادی، 1031 مکان را از 163 کشور جهان به ثبت رسانده که در این بین 19 مکان مربوط به ایران هستند؛ «یونسکو» به تازگی و به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس خود، فهرستی از 19 منطقه ثبت شده ایران را در این سازمان منتشر کرده و به گردشگران پیشنهاد می‌کند از این مناطق باستانی، تاریخی و طبیعی بازدید کنند. قطعاً برای هر گردشگری، بازدید از این مکان‌های تاریخی و طبیعی می‌تواند بهانه خوبی برای سفر به تاریخ امپراتوری ایران باشد؛ در فهرست اعلامی یونسکو، مکان‌های زیر به چشم می‌خورد:

- قره کلیسا و کلیسای تادئوس‌مقدس
- ارگ بم
- بیستون
- چشم‌انداز فرهنگی میمند
- کاخ گلستان
- گنبد قابوس
- مسجد جامع اصفهان
- میدان نقش جهان
- پاسارگاد
- تخت جمشید
- شهر سوخته
- آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
- سیستم آبرسانی تاریخی شوشتر
- گنبد سلطانیه
- شهر تاریخی شوش
- بازار تاریخی تبریز
- تخت سلیمان
- چغازنبیل
- باغ‌های ایرانی(مانند باغ‌ارم شیراز و باغ شازده‌ ماهان)



1

ایران
راه‌اندازی تورهای جدید گردشگری و همین‌طور بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران در کنار لغو تحریم‌های غرب می‌تواند نویدبخش سال‌های درخشانی برای صنعت گردشگری باشد. آینده گردشگری طی سال‌های گذشته مبهم بود اما از زمان حصول توافق هسته‌ای در ماه جولای و به تبع آن لغو تحریم‌ها، صنعت توریسم ایران دوباره شکوفا خواهد شد.




2
کاستاریکا
پس از سال‌ها انتظار، انگلیسی‌ها شاهد راه‌اندازی پروازهای مستقیم به این کشور زیبا و ساحلی خواهند بود. در حال حاضر، دو ایرلاین انگلیسی به این کشور پروازهای مستقیم دارند. خطوط هوایی «تامسون» در ماه نوامبر پروازهای خود را از شهر «گتویک»، به مقصد «لیبریا» آغاز کرد ضمن اینکه خطوط هوایی «بریتیش ایرویز» نیز از 27 نوامبر با هفته‌ای دو پرواز از فرودگاه «گتویک»، به مقصد «سن‌‌خوزه»، خطوط هوایی خود را به این کشور فعال کرده است. جنگل‌های بارانی، مسیرهای طبیعی، آتشفشان‌های فعال و سواحل آفتابی این کشور بدان معناست که شمار گردشگران انگلیسی به مقصد کاستاریکا، سالانه 12 درصد افزایش خواهد یافت.



3
واشنگتن دی‌سی
حتی زمانی هم که ترامپ، بوش و کلینتون در حال جدل هستند، باز ماشین سیاسی ایالات متحده در واشنگتن به حرکت خود ادامه می‌دهد. کافی است در خیابان پنسیلوانیا قدم بزنید تا با سلایق سیاسی، لابیگری‌ها و فشارهایی که قلب تپنده سیاست‌های آمریکا را ایجاد می‌کند، آشنا شوید. با عبور از این خیابان، نمایی از کاخ سفید را نظاره می‌کنید که از پشت میله‌های آهنی به شما می‌نگرد. با وجود این فضای سیاسی، پایتخت ایالات متحده به میزان باورنکردنی آغوش خود را به روی گردشگران باز می‌کند.



4
ایرلند
ایرلند، در سال 2014 میلادی، با گشایش مسیر موسوم به «گذرگاه آتلانتیک وحشی»، به طول 2494 کیلومتر که طولانی‌ترین مسیر گردشگری ساحلی جهان محسوب می‌شود، بال‌های خود را برای تبدیل ‌شدن به عنوان مقصد گردشگری جهان گشود. این کشور حالا با تبدیل ‌شدن به یک منطقه گردشگری، دوباره به اصل خود یعنی شرق باستانی ایرلند بازمی‌گردد. شاید آب و هوای ایرلند خیلی هم پایدار نباشد اما این کشور بسیار تاریخی و دارای مناظر زیباست. همچنین، مردم این کشور، به‌خوبی با هنر مراوده آشنا هستند.



5
کوبا
باز شدن یخ روابط میان آمریکا و کوبا، شرایط بزرگ‌ترین جزیره حوزه دریای کارائیب را به کلی تغییر داده است. کوبا، ده‌ها سال بود که برای ورود گردشگران آمریکایی ممنوعیت‌های بسیاری را ایجاد کرده بود که حالا با ازسرگیری روابط سیاسی دو کشور، تقاضای گسترده‌ای را برای ورود گردشگران آمریکایی به کوبا ایجاد کرده است. خطوط هوایی «جت بلو»، در حال حاضر از نیویورک، به «این کپور» پروازهای مستقیم دارد ضمن اینکه خطوط هوایی «کارناوال» نیز قرار است از می 2016، پروازهای خود را به مقصد کوبا راه‌اندازی کند.



6
نپال
پس از وقوع زمین‌لرزه‌ها و سونامی ویرانگر در نپال، شمار گردشگران به مقصد این کشور، 85 درصد کاهش یافته اما این کشور دوباره برای کسب و کار و حتی گردشگری به مکان امنی تبدیل شده است. در این کشور یک وب‌سایت دولتی راه‌اندازی شده که به‌صورت لحظه‌ای، آمار به‌روزی را از نواحی آسیب دیده در زلزله ارائه می‌دهد. نپال کشوری است که از دیرباز تاکنون به گردشگری وابسته بوده و سال‌ها موجی از گردشگران به این کشور سرازیر شده و شانس لذت بردن از مناظر بکر آن را داشته‌اند.



7
شانگهای
آیا شما هم دوست دارید از بزرگ‌ترین قلعه پارک دیزنی دیدن کنید؟ نظرتان راجع به بازدید از هتلی برگرفته از کارتون «داستان اسباب‌بازی» چیست؟ دیزنی‌لند شانگهای که با هزینه‌ای بالغ بر 5 /5 میلیارد دلار احداث شده، بهار امسال افتتاح می‌شود. البته این دیزنی‌لند در واقع آخرین جذابیت گردشگری در شهری است که منبع نامتناهی برای جذب گردشگران به‌شمار می‌آید.



8
موزامبیک
موزامبیک که در خارج از مسیر اصلی گردشگری در آفریقا واقع شده، واقعاً ناشناخته باقی مانده است. علاوه بر این، با توجه به طرح‌های پایدار گردشگری دولت، گویا قرار است این کشور نیز وارد این مسیر شود. از آنجا که وزارت امور خارجه موزامبیک اوایل سال جاری، هشدارهای سفر به ایالت «سوفالا» را لغو کرده، به نظر می‌رسد وضعیت گردشگری در این کشور روز به روز بهتر شود. در این کشور، مناظر بسیاری، از صخره‌های مرجانی گرفته تا سواحل پوشیده از شن سفید، برای دیدن وجود دارد.




9
سنت وینسنت و گرنادینز
این بخش از حوزه شرقی دریای کارائیب، فقط به دلیل داشتن درختان نخل و سواحل بکر گردشگران را جذب خود نکرده است اما یکی از مسائل مهمی که گردشگران را از دیدن این مناظر بکر ناامید کرده، عدم دسترسی به پروازهای مستقیم به این جزیره زیباست. با این حال، این مجمع‌الجزایر آفتابی امسال شاهد افتتاح فرودگاه بین‌المللی «آرگیل» خواهد بود که احداث آن 240 میلیون دلار هزینه داشته است. این فرودگاه که امکان فرود و برخاستن هواپیماهای غول‌پیکر را دارد، به‌زودی پذیرای پروازهای مستقیمی از اروپا و آمریکا خواهد بود که به این ترتیب، ظرفیت گردشگری آن افزایش چشمگیری خواهد یافت.




10
بوسنی و هرزگوین
با گذشته دو دهه از جنگ بالکان و پس از پشت سر گذاشتن دوران سخت اقتصادی و سیاسی، به نظر می‌رسد دوران درخشش بالکان جنگ‌زده و شکست‌خورده دوباره آغاز شده است. «سارایوو»، که در تقاطع افسانه‌ای شرق و غرب قرار گرفته، یک استراحتگاه درخشان با شمار نسبتاً کمی جهانگرد است که تعداد محدود پروازهای مستقیم به این شهر، از عوامل اصلی استقبال اندک جهانگردان از این شهر زیبا و تاریخی محسوب می‌شود اما با گشایش هتل‌های جدید در بوسنی و هرزگوین، به نظر می‌رسد شرایط به زودی تغییر کرده و بر شمار جهانگردان به مقصد این کشور افزوده خواهد شد.



11
شهرستان سامرست در جنوب غربی انگلستان
سامرست، یکی از شهرستان‌های تشریفاتی و غیرشهری واقع در ناحیه جنوب غربی انگلستان است. این شهرستان از سمت جنوب و غرب به «دوون»، از سمت شمال به سرحد انگلستان و از سمت شرق به شهرستان‌های «گلاسترشایر»، «دوون» و «ویلتشایر» محدود شده است. جمعیت این شهر بالغ بر 910 هزار نفر و مساحت آن نیز ۴۱۷۱ کیلومترمربع است. بنابراین گزارش، سامرست با موجی از گشایش هتل‌های جدید روبه‌رو خواهد شد و این شهر را دوباره به مقصد اصلی عاشقان چشمه‌های آب‌معدنی و آب‌درمانی بدل خواهد کرد.



12
ریودوژانیرو
نخستین میزبان بازی‌های المپیک در آمریکای جنوبی در سال 2016 میلادی به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل خواهد شد. ریودوژانیرو حدفاصل پنجم تا 21 آگوست در بازی‌های المپیک و به دنبال آن حدفاصل هفتم تا 18 سپتامبر 2016 برای بازی‌های پارالمپیک، به تنهایی حدود 10 هزار ورزشکار را به ریودوژانیرو خواهد کشاند. این رویداد بزرگ ورزشی همچنین شمار زیادی از جهانگردان را که به بهانه بازدید از بازی‌های المپیک به ریو سفر می‌کنند، به این شهر توریستی هدایت می‌کند.



13
قزاقستان
«آلماتی»، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت فرهنگی قزاقستان در میان امواج تولد دوباره قرار دارد؛ این شهر به دنبال کسب هویت به عنوان یک شهر ورزشی است. آلماتی که در سال 2011 میلادی، میزبان بازی‌های زمستانی آسیا بود، در سال 2017 میلادی با صرف بودجه‌ای 950میلیون‌دلاری، میزبان یونیورسیداد زمستانی خواهد بود. قزاقستان همچنین طی برنامه مشترک لغو روادید با انگلیس، که تا پایان سال 2017 میلادی ادامه می‌یابد، پذیرای شمار زیادی از گردشگران انگلیسی خواهد بود.


14
آرژانتین
آرژانتین در تاریخ 9 جولای 2016، دویستمین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیرد. این رویداد بزرگ و تاریخی در «بوئنوس‌آیرس» و مرکز «سان میگل دوکومان»، واقع در شمال شرقی این کشور که این سند بزرگ ثبت شد، جشن گرفته می‌شود. این رویداد بزرگ و جشن‌های مرتبط با آن، گردشگران مشتاق را به سرزمین نقره می‌کشاند.



15
سن سباستین
شهر ساحلی «سن سباستین» در اسپانیا، به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2016 میلادی، پذیرای برنامه‌های فرهنگی متنوعی از جشنواره‌های فیلم گرفته تا مراسم خیمه‌شب‌بازی خواهد بود که قرار است این رویدادها در بزرگ‌ترین پارک این شهر برگزار شود. در حاشیه این مراسم همچنین جشنواره «ضد‌جنگ» روی عرشه کشتی بازسازی‌شده «سان خوان»، که در قرن 16 میلادی غرق شده، برگزار خواهد شد.





16
دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا
دیواره بزرگ مرجانی، به مجموعه عظیمی از صخره‌های مرجانی گفته می‌شود که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. «دیواره بزرگ مرجانی» بزرگ‌ترین مجموعه صخره‌های مرجانی در دنیا به شمار می‌رود. این مجموعه بزرگ، شامل بیش از سه هزار صخره و 900 جزیره مختلف است که به صورت نواری در دریای «کورال» در شرق ایالت «کوئینزلند» کشیده شده‌اند و در مجموع بیش از 300 هزار کیلومتر گستره و ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارند. «دیوید اتنبورو»، مستندساز و مجری اسطوره‌ای شبکه تلویزیونی «نیچر»، در سال 1957، برای نخستین بار از دیواره بزرگ مرجانی دیدن کرد. او به تازگی قرارداد جدیدی را برای ساخت یک مستند از این دیواره مرجانی منعقد کرده که ساخت آن یک سال به طول خواهد انجامید. در ساخت این مستند از لنزها و تکنیک‌های مخصوص فیلمبرداری استفاده می‌شود که محصول نهایی در سه قسمت یک‌ساعته پخش خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها