شناسه خبر : 4548 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کتاب‌هایی که به‌زودی در بخش اقتصاد و مدیریت منتشر می‌شوند

نقشه راهی برای مدیران

است که تاکنون چند کتاب خود را برای انتشار به انتشارات دنیای اقتصاد سپرده است. کتاب‌های ترجمه‌شده از سوی او جملگی مدیریتی هستند.

فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک: تحلیل‌ها، گزینه‌ها، پروژه‌ها
نوشته: رودولف گرونیش و ریچارد کوهن ‌
ترجمه: محمدحسین بیرامی
محمدحسین بیرامی از جمله مترجمانی است که تاکنون چند کتاب خود را برای انتشار به انتشارات دنیای اقتصاد سپرده است. کتاب‌های ترجمه‌شده از سوی او جملگی مدیریتی هستند. آثار انتخابی آقای بیرامی برای ترجمه، بیشتر جنبه نظری دارند و برای آن دسته از مدیرانی مناسب هستند که روش کاری علمی و مبتنی ‌بر دستاوردهای روز علم مدیریت را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.
در پیشگفتار نویسندگان در مورد کتاب می‌خوانیم: «استراتژی یک شرکت تعریف‌کننده راه آینده آن در انجام کسب‌وکار است. برای سال‌های پیش رو جایگاه‌های بازار هدف و مزیت‌های رقابتی عرضه‌های شرکت و منابعی را که باید ساخته شوند تعیین می‌کند. تعیین استراتژی آینده وظیفه مهم و پیچیده‌ای است. این کتاب نشان خواهد داد که چگونه به آن نزدیک شویم. کتاب ماحصل بازنگری اساسی و تدوین مجدد کتاب «Process-based strategic planning» (ر.ک. گرونیش و کوهن، 2011، برنامه‌ریزی استراتژیک فرآیندمحور) است که در شش ویرایش منتشر شد، و همزمان به آلمانی و فرانسه نیز منتشر شده است‌... کتاب همچنین تجارب و اقدامات عملی فراوانی را در‌بر می‌گیرد. از این‌رو، نویسندگان خود را وام‌دار بسیاری از مدیرانی می‌دانند که اجازه به اشتراک‌گذاری کار استراتژیک خود را دادند.» این کتاب مشتمل بر هشت بخش و بیست و چهار فصل است. کتاب‌های دیگر محمدحسین بیرامی که تاکنون انتشارات دنیای اقتصاد آنها را منتشر کرده، «موانع رشد برند» در سال 94، «استراتژی بازاریابی» در سال 93 و «تفکر استراتژیک» هستند.

متغیر پنهان در سرمایه‌گذاری: تحلیل 15 اقتصاددان، فعال اقتصادی و فرهنگ‌پژوه درباره تاثیر رسانه بر سرمایه‌گذاری
نوشته: سیدابراهیم علیزاده
سیدابراهیم علیزاده، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ارتباطات از دانشگاه علامه‌طباطبایی است. او از جمله روزنامه‌نگاران جوان، حرفه‌ای و خوش‌ذوق کشورمان است که سابقه همکاری با گروه نشریات دنیای اقتصاد، به‌ویژه هفته‌نامه تجارت فردا و وب‌سایت اقتصادنیوز، را در کارنامه‌اش دارد. کتاب «متغیر پنهان سرمایه‌گذاری ...» حاصل گفت‌وگوی آقای علیزاده با 15 اقتصاددان، فعال اقتصادی و فرهنگ‌پژوه است تا از دل نظرهای مطرح‌شده در گفت‌وگوها بتواند به پاسخ سوال خود مبنی بر میزان تاثیر رسانه بر سرمایه‌گذاری دست یابد. در پیشگفتار مولف درباره کتاب می‌خوانیم: «...‌دوران کارشناسی‌ارشد رشته روزنامه‌نگاری‌... که آغاز شد، فرصت بیشتری برای مطالعه کتب اقتصادی داشتم ... بیشترین اثرپذیری [من] از کتاب‌های آن دوره، توسعه یعنی آزادی نوشته آمارتیا سن، راز سرمایه نوشته هرناندو دسوتو، چرخه افول اخلاق در اقتصاد نوشته محسن رنانی و اقتصاد چگونه کار می‌کند؟ نوشته راجر فارمر بود. در کنار آن مشورت با دکتر هادی خانیکی گرامی، از استادان ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر داود دانش‌جعفری، از استادان اقتصاد همین دانشگاه هم بود که همه اینها سرانجام من را به بررسی «تاثیر رسانه در سرمایه‌گذاری» رساندند: باید پایان‌نامه‌ای می‌نوشتم که در آن دیدگاه‌های هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره نقش رسانه‌ها در توسعه سرمایه‌گذاری بررسی شود. اما برای تدوین پرسشنامه از این فعالان اقتصادی، قرار شد با چند استاد و فعال اقتصادی مصاحبه تفصیلی داشته باشم. مصاحبه‌هایی که شاید در پایان کار پایان‌نامه‌ام ارزش آنها به اندازه یا حتی بیشتر از خود نتایج ارزیابی دیدگاه‌های هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به نظر رسید. همین موضوع انگیزه‌ای شد تا به کمک دوستان گرانقدر در انتشارات دنیای اقتصاد انتشار این مصاحبه‌ها را در قالب یک کتاب پیگیری کنم.»

راهنمای سرمایه‌گذاری
نوشته: چارلی آلیس و برت مالکیل
‌ترجمه: مهدی برکچیان و هومن کرمی
سیدمهدی برکچیان فارغ‌التحصیل دکترای اقتصاد از دانشگاه کمبریج است. او هم‌اینک عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است و در عین حال معاونت پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی (معروف به موسسه نیاوران) را نیز بر عهده دارد. هومن کرمی نیز دانشجوی دکترای اقتصاد پولی در دانشگاه سمنان است. او همچنین کارشناس ارشد پژوهشی در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی است. علت انتخاب کتاب از سوی مترجمان، توضیح اهمیت مساله‌ سرمایه‌گذاری به زبانی شیوا و روان است.
در پیشگفتار مترجمان در مورد کتاب می‌خوانیم: «شاید این ضرب‌المثل معروف انگلیسی‌ها را شنیده باشید که «پس‌انداز یک پنی یعنی به‌دست آوردن یک پنی دیگر»، و به قول ایرانی‌ها، «قطره‌قطره جمع گردد وانگهی دریا شود». برای پس‌انداز کردن لازم است یک برنامه‌ریزی خوب و اصولی در طول زندگی داشته باشیم و بتوانیم پس‌اندازهای خود را به شیوه‌ای صحیح سرمایه‌گذاری کنیم تا در مواقع ضروری بتوانیم با خیال آسوده نیاز مالی خویش را برطرف کنیم. چارلی آلیس و برت مالکیل، دو نفر از مشهورترین متخصصان دنیای سرمایه‌گذاری که کتاب‌های معروف و پرمخاطب «بردن بازی باخته» و «گام تصادفی تا سر وال‌استریت» را به بازار کتاب‌های مالی عرضه کرده بودند، اکنون با تالیف کتاب «اصول سرمایه‌گذاری»، راهنمایی عالی برای مدیریت تصمیمات مالی یک شخص یا خانواده (بودجه‌بندی مخارج، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی) فراهم کرده‌اند.»

کافه وصال: مدیریت نامتعارف بر پدیده‌های متعارف
نوشته: علی صادقی
این کتاب شرح تجربه‌ای است از مدیریت حدوداً سه‌ساله مدیری جوان بر شرکتی با حدود نیم قرن سابقه، که با زبانی داستانی مخاطب را گام‌به‌گام با خود همراه می‌کند. بسیاری از چالش‌های مدیریتی که یک شرکت بزرگ ممکن است با آنها مواجه شود و راهکار فائق آمدن بر آنها از زبان یک مدیر ایرانی به نگارش درآمده‌اند؛ اما نه به شیوه خسته‌کننده کتاب‌های درسی یا نظری، بلکه به شیوه‌ای داستانی و جذاب. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «معروف است ماهی قزل‌آلا خلاف جهت آب شنا می‌کند، او خلاف جریان رودخانه می‌پرد و پیش می‌رود. چرا چنین می‌کند؟ شاید افسانه باشد اما می‌گویند اگر غیر از این باشد، خون در رگ‌هایش یخ می‌زند. قزل‌آلا برای اینکه زنده بماند، باید نامتعارف باشد. در واقع او در برابر نقصی طبیعی رفتاری غیر‌طبیعی از خودش بروز می‌دهد. با این اوصاف می‌شود گفت قزل‌آلا در میان حیوانات بهترین نوع مدیریت را دارد. فرض کنید جناب قزل‌آلا بشود مدیر یکی از این شرکت‌های بحران‌زده، در این شرکت‌ها افرادی که بتوانند کاری ثمربخش انجام دهند، انگشت‌شمارند. منابع اغلب اشتباه تخصیص داده می‌شود و منفی‌باف‌ها حسابی روی جریان اصلی هدایت شرکت تاثیر می‌گذارند. در شرکت‌های بحران‌زده پدیده‌هایی مانند استراتژی‌های اشتباهی، فروش بی‌کیفیت، هدر رفتن سرمایه‌های انسانی، بحران نقدینگی، جلسات اشتباهی، توهم تعادل و اصل شدن حاشیه‌ها، پدیده‌هایی کم‌وبیش متعارف هستند و در چنین شرایطی آن که رفتاری نامتعارف دارد، پیشرو و موفق است.»

معرفت‌شناسی علم اقتصاد
نوشته: موسی غنی‌نژاد
ویرایش جدید کتاب معروف «معرفت‌شناسی علم اقتصاد» اثر دکتر غنی‌نژاد، برای انتشار به انتشارات دنیای اقتصاد سپرده شده است. در این ویرایش، مبحث روش‌شناسی از معرفت‌شناسی مجزا شده و کتاب جدید صرفاً بر موضوع معرفت‌شناسی تمرکز کرده است. در مقدمه نویسنده در مورد کتاب می‌خوانیم: «پژوهش در مبانی مفهومی علم، با ملاحظه رابطه میان ذهن شناسنده و موضوع شناخت، شاخه‌ای از معارف جدید است که اصطلاحاً به آن معرفت‌شناسی می‌گویند. علم جدید ثمره رویکرد تعقلی خاصی است که ریشه‌های آن به قرون وسطای متاخر در اروپا برمی‌گردد و در اصطلاح فلسفی به آن نومینالیسم گفته می‌شود. نومینالیسم همچنان که در گفتار نخست این کتاب توضیح داده خواهد شد، اساساً تفکری فرضیه‌ای است و در مقابل رویکرد ذات‌گرایانه قرار دارد که خصلت غالب اندیشه نظری کهن را تشکیل می‌دهد. شیوه تعقل نومینالیستی با تحلیل رابطه میان ذهن شناسنده و موضوع شناخت آغاز می‌شود، از این رو در اساس رویکردی معرفت‌شناختی است. علم اقتصاد همانند سایر علوم جدید، در بستر این تفکر نوین به وجود آمده است و اگر مجموعه به هم پیوسته دانش اقتصادی را در بیرون از این نوع اندیشه مورد بررسی قرار دهیم، بخش بزرگی از آن معنای خود را از دست می‌دهد. اما اگر توجه کنیم که اقتصاد در مقام علم اجتماعی، کردار انسان در روابط میان افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد و کردار انسان نهایتاً تابعی از شیوه تفکر اوست، پی خواهیم برد که رابطه میان تعقل نومینالیستی و علم اقتصاد رابطه‌ای چندلایه است که در نگاه اول به نظر نمی‌آید.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها