شناسه خبر : 3890 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه ها - ۳

عوامل نوسان قیمت ارز در وهله اول روانی است.

عامل روانی نوسان ارز
در یادداشتی به قلم سعید لیلاز نوشت: عوامل نوسان قیمت ارز در وهله اول روانی است. عامل روانی که مستقیماً برخاسته از نتایج غیر‌منتظره و خیره‌کننده انتخابات ۲۴ خرداد است خود به خود اثرات محدودی دارد یعنی هم محدود و هم زودگذر است که نمی‌تواند زیاد طول بکشد. ولی چون در شرایط خیلی ویژه‌ای قرار داریم ممکن است این عامل روانی این بار استثنائاً خیلی جدی‌تر عمل کند. اگر مقدار زیادی طلا و ارز که در خارج از ایران است به کشور سرازیر شود و ممکن است که تا حالا هم وارد بازار شده باشد، قادر خواهد بود قیمت ارز را تا مدت‌ها تحت تاثیر قرار دهد. اما لازم است که این عامل روانی به اقداماتی در حوزه عملیاتی وصل شود.

ارثیه دولت فعلی برای آینده
در یادداشتی به قلم سعید شیرکوند نوشت: تاریخ واگذاری دولت به آقای روحانی را باید ۲۲ خرداد در نظر بگیریم. در اصل دولت آقای احمدی‌نژاد در ۲۲ خرداد دولت را با دلار ۳۶۰۰‌تومانی به آقای روحانی تحویل داده است و نوسانات بازار، حاصل تدابیر دولت آقای احمدی‌نژاد نیست. بلکه پیامدهای برگزیدن رئیس‌جمهور جدید است. نتیجه انتخابات نویدبخش آرامش و ثبات در اقتصاد کشور تلقی شده و بازار نسبت به این انتخاب، نظر مساعد خود را ابراز کرده است. با توجه به شاخص‌ها و آمارها که نشان‌دهنده عملکرد دولت بوده، دولت جدید ناچار است به ساماندهی مجدد بخش‌های تولیدی، اقتصادی و صنعتی بپردازد که در چنین وضعیتی، ارثیه دولت برای آینده، دولت بعدی را با چالش‌های سختی روبه‌رو خواهد کرد.


در انتظار انفجاری دیگر
در گزارشی نوشت: بررسی روند جریان سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهد ایرانی‌ها از سرمایه‌گذاری در تولید و صنعت دل کنده‌اند و خلاف سیاست‌های اعلامی دولت ترجیح می‌دهند بازاری بیابند تا سودی کم‌زحمت را در کوتاه‌ترین مدت از آن خود کنند. نه سودهای بانکی برای این گروه از سرمایه‌گذاران کافی است و نه سودهای بخش تولید چرا که تورم چنان سبقتی از این سودهای معمول و معقول گرفته است که توقع ورود به این بازارها شاید بیهوده باشد. با کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، باید در انتظار انفجار بازاری دیگر بود. سرمایه‌های سرگردان در ایران هستند و جایی خارج از اینجا نرفته‌اند. اقتصاد همانی است که بود حتی اگر جو روانی جامعه تغییری مثبت را تجربه کرده باشد.

گذشت زمان برای عبور از شرایط فعلی
در یادداشتی به قلم حمید زمان‌زاده نوشت: عبور نرخ تورم از مرز ۳۰ درصد، کاهش شدید ارزش پول ملی و نوسانات شدید نرخ ارز، نرخ رشد اقتصادی نزدیک به صفر یا حتی منفی همه و همه بیانگر شرایط حاد اقتصادی است. نیاز به صبر و گذشت زمان برای عبور از این شرایط حاد اقتصادی و بازگرداندن آرامش، ثبات و رونق اقتصادی در دولت آینده قابل توجه است. حتی اگر ساختار اجرایی دولت به سرعت احیا شود و سیاست‌های صحیح اقتصادی که در دولت جدید از پیش طراحی و برنامه‌ریزی شده است، به محض آغاز فعالیت دولت آینده به سرعت و به صورت اصولی به مرحله اجرا درآید، پیامد این سیاست‌ها به مرور و طی یک فرآیند زمانی به بار خواهد نشست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها