شناسه خبر : 3437 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روند حرکت نرخ ارز و سکه

سرازیری در بازار

بررسی تغییرات قیمت انواع ارز نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت جدید، در آخرین ماه بهار، قیمت دلار، یورو و پوند انگلیس مسیری کاهشی را در پیش گرفتند.

معین میرانی

بررسی تغییرات قیمت انواع ارز نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت جدید، در آخرین ماه بهار، قیمت دلار، یورو و پوند انگلیس مسیری کاهشی را در پیش گرفتند. متوسط قیمت تابستان این ارزها نسبت به بهار به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است. مقایسه متوسط قیمت پاییز با فصل گذشته نیز، علاوه بر کاهش قیمت، حرکت به سمت ثبات بیشتر و کاهش دامنه تغییرات را نشان می‌داد. قیمت انواع سکه نیز به واسطه عملکرد نامناسب طلای جهانی در سال میلادی گذشته، در پاییز امسال به نسبت قابل توجهی پایین آمد و دیدگاه‌های سرمایه‌گذاران داخلی با وجود تقویت طلای جهانی در سال جدید، هنوز اصلاح نشده است.

تغییر نرخ ارز در سالی که گذشت
بازار ارز داخل از شروع به کار دولت جدید و گسترش روابط خارجی ایران، روندی باثبات و نزولی را در پیش گرفت. این روند، بیشتر در خصوص دلار آمریکا مشاهده شده است و نرخ ارزهایی مانند یورو و پوند بر اساس نرخ‌های برابری جهانی تنظیم می‌شدند. توجه به نرخ‌های برابری، چه در خصوص نرخ رسمی و چه در خصوص نرخ بازاری ارز مشاهده می‌شود. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، متوسط قیمت دلار آمریکا در آذر ماهی که گذشت، نسبت به آذر‌ماه سال گذشته، به مقدار اندکی کاهش یافته بود. متوسط قیمت این ارز در ماه آذر نسبت به دوره مشابه سال قبل 5/0 درصد کم شده است. به‌علاوه قیمت دلار در این روزها با متوسط آذر‌ماه و مقادیر پیش از شروع دی‌ماه منطبق است. این امر به نشانه‌ای از ثبات بازار در این روزها تعبیر می‌شود. بازدهی این ارز به طور کلی طی سالی که گذشته منفی بوده و افرادی که سرمایه‌هاشان را به دلار تبدیل کرده بودند، طی ماه‌های اخیر قدری متضرر شدند. اما یورو و پوند در آخرین ماه پاییز سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. بخش قابل توجهی از این افزایش قیمت تحت تاثیر تقویت این ارزها در بازارهای جهانی رخ داده است. بر این اساس یورو، آذرماه امسال نسبت به آذر سال گذشته، 1/3 درصد و پوند انگلیس 8/0 درصد رشد داشت. در نتیجه به طور کلی بازدهی این ارزها، طی سالی که گذشت، مثبت بوده و در میان این دو میزان بازدهی یورو به مقدار قابل توجهی بیشتر بوده است.

بازدهی منفی دلار، یورو و پوند در پاییز امسال
اما نرخ دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس در طول پاییز امسال چه مسیری را طی کردند؟ قیمت دلار، در طول سه ماه پاییز کاهش یافته است. بر این اساس متوسط قیمت دلار در آذر‌ماه، کمتر از آبان‌ماه و در آبان‌ماه نیز کمتر از مهر‌ماه بوده است. این روند در خصوص یورو و پوند انگلیس نیز مشاهده می‌شود. بنابراین پاییز امسال نرخ مهم‌ترین ارزهای بازار تهران مسیری کاهشی و با دامنه کم تغییرات را طی کردند. دلار آمریکا در آذر‌ماه 1/2 درصد از ارزش خود نسبت به آبان را از دست داد، این رقم برای یورو 5/1 و برای پوند انگلیس 4/0 درصد بوده است. بر این اساس ضمن اینکه این سه ارز در پاییز امسال بازدهی منفی داشته‌اند، بازدهی دلار آمریکا از همه کمتر بوده، و کسانی که سرمایه‌هاشان را به دلار تبدیل کرده بودند، طی این سه ماه بیشترین ضرر را متحمل شدند.

روند نرخ ارز در سال جاری
شاخص دیگری که می‌تواند تصویری از حرکت نرخ ارز به دست دهد، متوسط قیمت ارز در 9 ماه نخست سال جاری است. بیشتر یا کمتر بودن نرخ ارز در این روزها، به نسبت متوسط قیمت 9 ماه نخست، می‌تواند نشان دهد که به طور کلی هر یک از ارزهای مورد بررسی، امسال مسیر کاهش قیمت را پیموده‌اند یا مسیر افزایش قیمت را. متوسط قیمت دلار، طی 9 ماه نخست سال جاری، حدود 3025 تومان بوده است. این ارز در بازار داخلی، این روزها زیر سطح دو هزار و 950 تومانی با دامنه کمی نوسان می‌کند. بر این اساس، اظهاراتی که در خصوص کاهش نرخ دلار از شروع به کار دولت جدید صورت گرفته، درست به نظر می‌آید. حال باید دید که متوسط قیمت یورو و پوند انگلیس طی 9 ماه نخست سال جاری نسبت به قیمت این روزهای این ارزها چه وضعیتی دارد. متوسط قیمت یورو در سال جاری حدود 3030 تومان و متوسط قیمت پوند طی سال جاری حدود 4820 تومان بوده است. بر این اساس قیمت یورو در حال حاضر روی متوسط 9 ماه اخیر قرار دارد، ولی پوند انگلیس مسیر کاهشی را پیموده است. در نتیجه یورو در صورتی که روی قیمت این روزهای خود بماند، سالی با‌ثبات را پشت‌سر گذاشته است. اما پوند با تثبیت قیمت خود روی ارقام کنونی امسال تقویت را ثبت کرده و دلار قدری تضعیف شده است.

بهار، تابستان، پاییز
اگر بخواهیم روند حرکت نرخ این ارزها در طول پاییز و متوسط قیمت پاییز نسبت به فصل‌های گذشته را بررسی کنیم باید به داده‌های دیگری متوسل شویم. متوسط قیمت دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس بازار داخلی، در بهار امسال، به ترتیب 3453 و 4642 و 5433 تومان بوده است. در آخرین ماه بهار و با روی کار آمدن دولت جدید، گسترش روابط اقتصادی و امید به لغو تحریم‌ها، بازار ارز روندی متفاوت را در پیش گرفت. گسترش خوش‌بینی‌ها باعث شد طی سه ماه، نرخ ارزهای یاد‌شده مسیر کاهشی را بپیمایند، در نتیجه متوسط قیمت دلار آمریکا در تابستان امسال به 3021 تومان، متوسط قیمت یورو به 4253 تومان و متوسط قیمت پوند انگلیس به 4957 تومان رسید، تا سه ارز مهم بازار داخل مسیر کاهش قیمتی را بپیمایند و ریال در مقابل این ارزها تقویت شود. در پاییز، ضمن کاهش بیشتر قیمت این ارزها و تقویت ریال شاهد تثبیت بیشتر قیمت‌ها و استقرار ثبات و اطمینان در بازار بودیم. متوسط قیمت دلار آمریکا در پاییز امسال سه هزار تومان بوده است. مشاهده می‌شود، دامنه کاهش قیمت‌ها در پاییز به نسبت فصل قبلی کاهش یافته، و قیمت‌ها ضمن اینکه کاهش پیدا کردند به سمت ثبات بیشتر نیز حرکت داشته‌اند. این امر در خصوص یورو و پوند انگلیس نیز مشاهده می‌شود. متوسط قیمت پاییز یورو 4047 و متوسط قیمت پوند انگلیس 4840 تومان بوده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد قیمت ارز در بازار داخلی با روی کار آمدن دولت جدید، مسیری کاهشی و رو به ثبات را در پیش گرفته است. البته به دلیل تغییر نرخ‌های برابری جهانی، برخی از ارزها در بازار داخلی به نسبت سال گذشته افزایش قیمت داشته‌اند، ولی معیار مناسب برای مطالعه حرکت نرخ ارز و ارزش ریال، روند حرکتی دلار بوده که به طور کلی مسیری به سمت کاهش و ثبات را پیموده است.

رکود در بازار سکه
چند هفته‌ای است که بازار سکه داخل با رکود مواجه است و سطح عرضه و تقاضا در آن به شدت پایین آمده است. دیدگاه سرمایه‌گذاران داخلی تحت تاثیر عملکرد ضعیف طلا در سال 2013 تخریب شده و روند صعودی طلای جهانی که همراه با شروع سال جدید میلادی آغاز شده بود، هنوز نتوانسته دیدگاه‌های داخلی را در خصوص این فلز زرد‌رنگ اصلاح کند. قیمت سکه طرح جدید و قدیم در این روزها روی هم منطبق شده‌اند و بازاری‌ها یکی از علل این امر را کاهش شدید عرضه و تقاضا در بازار سکه عنوان کرده‌اند. متوسط قیمت سکه طرح قدیم در آذر‌ماه گذشته حدود 867 هزار تومان و متوسط قیمت سکه طرح جدید تنها سه هزار تومان از آن بیشتر بوده است. روند قیمت انواع سکه طی ماه‌های اخیر نزولی بوده است. بر این اساس متوسط قیمت آذر‌ماه سکه‌های طرح جدید و قدیم نسبت به آبان حدود هشت درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 27 درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت سکه طی 9 ماه نخست سال جاری نیز بیش از یک میلیون تومان بوده است. بر این اساس قیمت سکه، در این روزها نسبت به متوسط سال جاری بیش از 120 هزار تومان افت کرده است. سرمایه‌گذاران بازار داخلی به روند طلای جهانی و تاثیر لغو ممنوعیت‌های واردات طلا نظر دارند، تا شاید بازار سکه در داخل کشور دوباره گرم شده و مورد توجه سرمایه‌گذاران داخلی قرار گیرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها