شناسه خبر : 2467 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صندوق بین‌المللی پول نسبت به وقوع بحران

دوباره بحران

دنیا نیاز به خط دفاعی قوی در برابر بحران احتمالی بازارهای نوظهور دارد و صندوق بین‌المللی پول، برای ارائه کمک‌های مالی به کشورهای جهان به منظور تشکیل دیوار مذکور، آمادگی دارد.

دنیا نیاز به خط دفاعی قوی در برابر بحران احتمالی بازارهای نوظهور دارد و صندوق بین‌المللی پول، برای ارائه کمک‌های مالی به کشورهای جهان به منظور تشکیل دیوار مذکور، آمادگی دارد. خانم لاگارد که در گردهمایی سالانه فدرال‌رزرو کانزاس‌سیتی در جکسون‌هیل سخن می‌گفت، همچنین افزود: «توجه بین‌المللی به نابسامانی‌های اقتصادی در کشورهای برزیل، اندونزی، هند و ... جلب شده و سیاستگذاران، لزوم اتخاذ سیاست‌های دفاع برای جلوگیری از سرایت بحران را درک کرده‌اند. ما به این خط دفاعی، نیاز داریم و تشکیل آن نشان‌دهنده همبستگی و هدف مشترک ماست و گویای آن است که کشورهای جهان در برابر یکدیگر و در برابر شرایط جهانی اقتصاد، احساس مسوولیت متقابل دارند. در مورد بخشی از این مسوولیت همگانی که متوجه صندوق بین‌المللی پول است، من اعلام می‌کنم صندوق آمادگی ارائه پشتیبانی فکری و مالی جهت اقدامات پیشگیرانه را دارد و ارائه این کمک‌ها را مسوولیت خود می‌داند.»
صندوق بین‌المللی پول، منابعی برای قرض‌دهی به کشورهایی که دچار مشکل شده و توانایی قرض گرفتن از بازارهای مالی را از دست داده‌اند در اختیار دارد و می‌تواند از آن در جهت جلوگیری از وقوع بحران مالی و اقتصادی در کشورهای درگیر استفاده کند. خانم لاگارد هرچند از هیچ کشور خاصی اسم نبرد و حتی تاکیدی بر نیاز به اقدامات سریع نداشت اما تاکید او بر منابع در اختیار صندوق، نشان می‌دهد این نهاد بحران در اقتصادهای نوظهور و حتی سرایت آن به سایر کشورها را محتمل می‌داند. اعلام چند ماه پیش فدرال‌رزرو ایالات متحده در مورد احتمال کاهش، یا توقف تدریجی خرید اوراق قرضه توسط این بانک، که در حال حاضر ماهانه 85 میلیارد دلار به بازار ایالات متحده وارد می‌کند، باعث افزایش نرخ بهره در بازارهای مالی ایالات متحده و در پی آن خروج سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور سراسر دنیا شد. از ماه می به بعد، روپیه هند، رئال برزیل، لیره ترکیه، راند آفریقای جنوبی و روپیه اندونزی به صورت دائم با کاهش ارزش روبه‌رو بوده‌اند، روندی که عکس‌العمل‌های مختلفی را از طرف بانک مرکزی و دولت‌های این کشورها به دنبال داشته است. در یکی از قاطع‌ترین این واکنش‌ها در ماه آگوست دولت برزیل اعلام کرد قصد تزریق 60 میلیارد دلار به بازارهای مالی این کشور را دارد. برنانکی، غایب بزرگ کنفرانس جکسون‌هیل بود و در غیاب او، بحران اقتصادهای نوظهور، بحث اصلی کنفرانس محسوب می‌شد. کارشناسان البته اعتقاد دارند میزان تاثیرپذیری اقتصادهای نوظهور از این بحران تا حد زیادی به ساختار آنها مربوط است و کشورهای دارای زیرساخت ضعیف (مانند هند) زیان بسیار بیشتری را متحمل خواهند شد. لاگارد همچنین شناور شدن نرخ ارز را مفید و البته مشروط به کشورهای درگیر پیشنهاد کرد. او تاکید داشت در شرایط حال حاضر نمی‌توان اجازه داد نرخ ارز در کشورها کاملاً شناور باشد و دولت‌ها باید از طریق مداخلات مالی در بازارها (و نه به شکل دستوری) نرخ ارز را در بازارهای مالی داخلی خود در حد معقولی حفظ کنند و البته همان‌طور که رئیس صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد، نباید فراموش کنیم دیگر هیچ کشوری در دنیا، یک جزیره نیست، هر بحرانی هرچند در دوردست یا حتی در قاره‌ای دیگر، به سرعت می‌تواند بخش‌های دیگر دنیا را نیز دچار مشکل کند، پس باید به این بحران به چشم یک مشکل همگانی نگاه کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها