شناسه خبر : 19668 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جهانگیری: نظر مقام معظم رهبری، میدانداری بخش خصوصی در اقتصاد است

کارنامه هدفمندی یارانه‌ها در چهارماهه ۹۵

اگرچه شش نماینده مجلس به حسن روحانی تذکر داده‌اند که چرا «تقریباً اداره کشور را به معاون اول خود تفویض کرده‌اید و در جلساتی مهم همچون شورای پول و اعتبار، شورای اشتغال و... شرکت نمی‌کنید» اما به نظر می‌رسد نه حسن روحانی قصد تغییر سازوکار اداره جلسات اقتصادی دولت را دارد و نه اسحاق جهانگیری -که علاوه بر معاونت اول، به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت فعالیت می‌کند- از این حرف‌ها آزرده‌خاطر شده است. جهانگیری همچنان به‌طور جدی در این جلسات حاضر می‌شود و هدایت تیم اقتصادی را در اختیار دارد. هفته گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در سه جلسه از این سنخ شرکت کرد و در هر کدام از آنها هم در مورد جهت‌گیری کلی اقتصاد کشور و هم درباره زیر و بم فعالیت بخش مربوطه، دیدگاه‌های خود را با مسوولان در میان گذاشت. آن‌گونه که سایت خبری معاون اول گزارش داده، جهانگیری شنبه گذشته در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب که با حضور مسوولان وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به فضای پیش از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: «تا پیش از ابلاغ این سیاست‌ها برای حرکت بخش خصوصی در اقتصاد کشور تردید و محدودیت‌هایی وجود داشت اما پس از آنکه رهبر معظم انقلاب این سیاست‌ها را ابلاغ کردند، تاکید شد که بخش خصوصی می‌تواند در همه زمینه‌ها و حتی کارهای بزرگ ورود کند و کشتیرانی، هواپیمایی، بانک و بیمه داشته باشد و هیچ سقفی برای بخش خصوصی در هیچ رشته‌ای وجود ندارد. اکنون آنچه مورد نظر رهبر معظم انقلاب است این است که بخش خصوصی میداندار اصلی اقتصاد کشور باشد و از سرمایه‌های متعلق به ملت بازدهی بیشتر به وجود آید و موجب رونق و توسعه کشور شود.» وی همچنین با اشاره به برنامه دولت برای واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم مجموعه طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در سراسر کشور را با بودجه دولت اجرا کنیم، منابعی در حدود 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این یعنی طرح‌ها بر روی زمین باقی مانده و مردم نیز چشم‌انتظار خواهند ماند. بنابر‌این دولت آیین‌نامه‌ای در این خصوص به تصویب رسانده تا بخش خصوصی بتواند به آسانی در اجرای طرح‌های نیمه‌تمام مشارکت کند. دولت از واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی به دنبال درآمد نیست و آنچه در این میان مهم‌تر است اینکه دولت می‌خواهد این طرح‌ها اجرا شود و مردم از منافع آن بهره‌مند شوند.»

اراده جدی مبارزه با فساد در راس نظام
جهانگیری دوشنبه گذشته هم در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی حاضر شد و گفت: «در راس نظام اراده سیاسی جدی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و رسیدگی به پرونده‌های فساد از جمله پرونده بابک زنجانی وجود دارد و همه ارکان نظام و سران قوای سه‌گانه نیز برای به نتیجه رساندن این پرونده اهتمام ویژه داشته و مصمم هستند. بازگرداندن پول بیت‌المال در پرونده بابک زنجانی موضوعی پراهمیت است، اما علاوه بر اهمیت بازگشت این پول، موضوع مهم دیگر این است که باید ابعاد پنهان و دست‌های پشت پرده این پرونده روشن شود.» معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تا‌کنون سعی کرده است در جریان مبارزه با مفاسد اقتصادی هماهنگی‌های لازم را میان قوای سه‌گانه ایجاد کند و یکی از دغدغه‌های اصلی ستاد در چند سال اخیر مقابله جدی با فساد سیستمی و فراگیر بوده است که البته امر مبارزه با فساد به یک مطالبه و دغدغه عمومی در کشور تبدیل شده است.»
دیگر نشست اقتصادی سطح بالای دولت در هفته گذشته که به ریاست جهانگیری برگزار شد، جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که طی آن معاون اول رئیس‌جمهور به نقش این بخش در اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: «هیچ بخشی به اندازه حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی نمی‌تواند به اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور کمک کند.»

سیلوهای خالی پر شد
فارغ از نشست‌هایی که با حضور اسحاق جهانگیری در هفته گذشته برگزار شد، حسن روحانی هم در هفته گذشته چند نطق اقتصادی داشت. او نه تنها در یاسوج خبر رسیدن رشد اقتصادی کشور به 4 /4 درصد را اعلام کرد، بلکه از مسائل دیگری هم پرده برداشت. روزنامه «اعتماد» در گزارشی با تیتر «سیلوهای خالی با «گندم» پر شدند» نوشت: «رئیس‌جمهور در دومین روز از سی‌امین سفر استانی خود، با حضور در شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد، از مشکلاتی می‌گوید که مرداد ۹۲ در کشور وجود داشته است. مشکلاتی که با استقرار حسن روحانی در پاستور، یک به یک آشکار می‌شود و در نخستین مورد به ذخیره گندم کشور می‌رسد که تنها جوابگوی نیاز چند روز مردم ایران بود. «صبح روز ۲۷ مردادماه ۹۲ که شروع به کار کردم، برای ذخایر مواد غذایی استراتژیک وضعیت خوبی نداشتیم و در کشور برای ۱۸ روز حتی در برخی از استان‌ها تنها برای سه روز گندم وجود داشت اما از آن وضعیت عبور کردیم به‌طوری که ذخایر گندم ما در سال ۹۳ به ۶ تا ۹‌ماه رسید.» روحانی مشکلاتی را که در سال ۹۴ وجود داشت هم یادآور می‌شود که با تدبیر و امید دولتمردان توانست کشور را به خوبی اداره کند. او با اشاره به نتایج توافق هسته‌ای، امروز را روزی می‌داند که دیگران برای دوستی با ایران مسابقه می‌دهند. نتیجه‌ای که سبب می‌شود حسن روحانی برای تحقق کامل آن توصیه کند که «لحن خود را در نوشته‌ها و روزنامه‌ها آرام‌تر کنیم و روحیه نشاط و سرزندگی را در جامعه جاری‌سازیم.» رئیس‌جمهور به تعاملی که میان دستگاه‌های مختلف وجود دارد هم اشاره می‌کند. تعاملی که هرچند در همزمانی با مجلس نهم خیلی به چشم نمی‌آید، اما روحانی از آن به نیکی یاد می‌کند. او با تاکید بر اینکه با مجلس گذشته هم تعامل داشتیم، می‌گوید: «هر چند برای رای اعتماد وزرا چندین بار به مجلس رفتیم، اما این رفت و آمدها در ذات دموکراسی است». رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه امید من به این مجلس بسیار زیاد است، خاطرنشان می‌کند: بیشتر نمایندگان مجلس با شعار امید وارد شدند که امیدواریم همواره تعامل میان قوا و دستگاه‌ها حفظ شود.»

مسترکارت می‌آید یا نمی‌آید؟
هفته گذشته یک خبر حاشیه‌ساز هم داشت: خبر ارائه مسترکارت در ایران. آن‌گونه که ایسنا گزارش داد، «خبر ارائه مسترکارت از سوی شرکت پست طی روزهای گذشته حاشیه‌های متعددی به دنبال داشته و در تازه‌ترین اظهارات، سخنگوی این شرکت آمریکایی فعالیت در ایران را تکذیب کرده است.» بر اساس این گزارش، «طی روزهای گذشته مسوولان شرکت پست و وزیر ارتباطات ایران از ارائه مسترکارت به ایرانیان خبر داده و متذکر شدند: در راستای توسعه خدمات پستی، ثبت نام و صدور مسترکارت به ایرانیان از سوی شرکت پست فراهم شده است. بر این اساس اعلام شد که در راستای توسعه همکاری‌های دو‌جانبه به ویژه تعاملات مالی، شرکت پست در زمینه خدمات مستر کارت با شرکت ویژن کارت ایرانیان مشارکت می‌کند و متقاضیان پس از دریافت کارت از طریق وب‌سایت شرکت مذکور می‌توانند نسبت به شارژ کارت صادره اقدام کنند.» گزارش‌نویس «ایسنا» ادامه داد: «بنا بر اعلام رسمی، شرکت ویژن کارت ایرانیان مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح داخلی و بین‌المللی را کسب کرده و تنها شرکت داخلی مورد تایید از سوی مستر کارت جهانی است. حال اخبار مختلفی منتشر شده و در آنها به نقل از سخنگوی مسترکارت آمریکا تاکید شده است که مستر کارت هیچ‌گونه فعالیتی در ایران ندارد. سِز آیسِن، با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه فعالیتی در ایران نداریم، گفته تا زمانی که ایران همچنان در حلقه تحریم آمریکا باشد اجازه فعالیت در این کشور را نداریم. اما در پاسخ به اظهارات او، عضو هیات مدیره شرکت پست تاکید کرده است: پست از طریق شرکت واسط، این کارت‌ها را در دفاتر پستی به فروش می‌رساند. غلامرضا نجاری درخصوص اخبار منتشر‌شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه مسوولان مستر کارت فعالیت در ایران را تکذیب کرده‌اند نیز خاطرنشان کرد: سخنگوی مستر کارت امکان فعالیت این شرکت از طریق شرکت‌های واسط را تکذیب نکرده است.»

سن ناوگان ریلی نصف می‌شود
از دیگر اخبار مهم هفته گذشته می‌توان به خبر وزیر راه و شهرسازی درباره نوسازی ناوگان ریلی ایران ظرف دو سال آینده اشاره کرد. بر اساس گزارش روزنامه «شهروند»، «ناوگان ریلی ایران تا دو سال آینده جوان می‌شود و حداکثر سن قطارهای ایرانی به نصف می‌رسد. علاوه بر این سرعت و کیفیت قطارهای ایرانی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک می‌شود. این خبری است که عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح بزرگ‌ترین کترینگ خاورمیانه اعلام کرد.» به نوشته این روزنامه «وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی جوان‌سازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی اعلام کرد: در حال حاضر سن ناوگان ریلی ایران بسیار بالا‌ست، به‌طوری که تا سال گذشته حتی قطارهای با سن بیشتر از ۶۴ سال هم در این ناوگان در سیر و حرکت بودند. این در حالی است که مطابق برنامه‌ریزی انجام‌شده، از آذر‌ماه سال گذشته قطارهای بالای ۵۵ سال کنار گذاشته شدند و آذر‌ماه امسال قطارهای بالای ۴۵ سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی جمع می‌شوند. او ادامه داد: با اجرای این برنامه ظرف دو سال تمامی قطارهای با عمر بیشتر از ۳۵‌ سال از ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران حذف می‌شوند و قطارهای جوان‌تر جایگزین می‌شوند. آخوندی تاکید کرد: قطارهای جوان علاوه بر اینکه از شرکت‌های داخلی تامین می‌شوند، با انعقاد قراردادهای مختلف با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی، قطارهایی با فناوری نوین نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد.»

کارنامه هدفمندی در چهارماهه 95
انتشار کارنامه هدفمندی یارانه‌ها در چهار‌ماه ابتدایی سال نیز از دیگر گزارش‌های جالب توجه رسانه‌ها در هفته گذشته بود. بر اساس گزارشی که سایت خبری-تحلیلی «اقتصادنیوز» منتشر کرده، «سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از کسری بودجه چهار هزار میلیارد‌تومانی دولت در چهار‌ماهه ابتدایی سال جاری خبر داده است.»
گزارش یادشده بر مبنای اطلاعاتی است که جمعی از مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کرده‌اند و آمارهایشان نشان می‌دهد «دولت تاکنون تنها توانسته یارانه چهار میلیون نفر را حذف کند که از این تعداد هم یارانه 800 هزار نفر مجدداً برقرار شده است.» اهم آمارهای این گزارش‌ها را در جدول شماره 1 می‌توانید ببینید.

index:1|width:320|height:280|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها