شناسه خبر : 18928 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

لغو تحریم‌های هسته‌ای با شاخص‌های اقتصادی ایران چه خواهد کرد؟

پایان انتظار

ظریف و موگرینی در این بیانیه اشاره کردند که «امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم.

پایان انتظار
میلیون‌ها بیننده تلویزیونی در نخستین ساعات بامداد یکشنبه گذشته در سراسر جهان پای رسانه‌های خود نشسته بودند تا از پنجره وین اعلام رسمی لغو تحریم‌های هسته‌ای را با گوش خود بشنوند و پیروزی دیپلماسی بر تنش و تحریم را نظاره‌گر باشند.
آن شب بیشتر فعالان اقتصادی داخلی و خارجی با مطمئن شدن از رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران چرتکه خود را آماده کرده و به فکر فرصت‌های موجود برای کسب و کار در ایران افتادند و راه‌های انجام فعالیت‌های اقتصادی در ایران پساتحریم را مورد بررسی قرار دادند.
در این شب تاریخی، محمدجواد ظریف به نمایندگی از دولت ایران و فدریکا موگرینی از سوی اتحادیه گروه 1+5 پشت تریبون قرار گرفتند و با قرائت متنی به دو زبان فارسی و انگلیسی به دنیا اعلام کردند ایران دیگر در تحریم‌های هسته‌ای قرار ندارد و کلیه تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای کشورمان لغو شده است.
ظریف و موگرینی در این بیانیه اشاره کردند که «امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا کرده است.»
این دو در ادامه بیانیه گفتند: «از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای ۱+۵، مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.»
بر اساس اعلام ظریف و موگرینی «تحریم‌های سازمان ملل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد. قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت که برجام را مورد تایید قرار داد، از این پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، تنها چارچوب حقوقی مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود، و کلیه مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۷)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) خاتمه می‌یابند.»
در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپایی تایید کرده است که چارچوب‌های قانونی لازم برای برداشتن تحریم‌های مالی و اقتصادی اتحادیه درباره برنامه هسته‌ای ایران اجرایی شد. ایالات متحده اعمال تحریم‌های مصوب مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را امروز متوقف می‌کند همچنین شامل لغو فرمان‌های اجرایی مربوطه و صدور مجوز برخی فعالیت‌ها، آن‌گونه که در برجام مشخص شده است، می‌باشد. اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین‌نامه‌های مربوطه در خصوص جزییات تحریم‌هایی که برداشته می شوند را صادر و از این طریق مشارکت بین‌المللی در پیشرفت اقتصادی ایران را تسهیل کردند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها