شناسه خبر : 18178 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکست مجلس در پیگیری گرانی

وعده برای کاهش هزینه بازگشایی ال‌سی

سه ماه مانده به پایان عمر دولت احمدی‌نژاد، صحن مجلس پر شده از طرح‌های چکش‌کاری نشده تا تهدید به تفحص‌هایی که محور اصلی‌شان «دلسوزی» برای مردم به خاطر گرانی‌های «دولتی» است.

سه ماه مانده به پایان عمر دولت احمدی‌نژاد، صحن مجلس پر شده از طرح‌های چکش‌کاری نشده تا تهدید به تفحص‌هایی که محور اصلی‌شان «دلسوزی» برای مردم به خاطر گرانی‌های «دولتی» است. از طرح یک‌فوریتی که پیشنهادکنندگانش مدعی بودند باید برگشت به طرح «تثبیت قیمت» مجلس هفتم زد تا جلسه غیر‌‌علنی و تصمیم‌گیری برای بازخواست از وزرای کابینه به خاطر گرانی و مشکلات مردم در تامین مواد غذایی تا دارو.
در همه این موارد علی لاریجانی محوریت دارد و به قول خودش از تنگ آمدن معیشت ملت «حالا» او و همکارانش به تنگ آمده‌اند. پشت سر هم کمیسیون‌های مجلس را موظف می‌کند تا وزرای کابینه اتوبوسی بیایند و توضیح دهند که چرا روغن گران شده؛ دارو در گمرک مانده یا به قول احمد توکلی چرا مردم دیگر نمی‌توانند اشکنه درست کنند. البته این رفتارشان از سوی برخی همکاران‌شان متهم است به سیاست پوپولیستی این بار از سوی مجلس نهم؛ مجلسی که اکثر نمایندگان مهم اقتصادی‌اش دوره قبل هم نماینده بودند و تصمیم‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را تایید کرده‌اند. همان تصمیم‌هایی که در بالا بردن تورم نقش داشته و حالا خودشان منتقد و معترض شده‌اند.
به همین دلیل مجلس هفته گذشته به دنبال اصرارهای احمد توکلی مبنی بر اینکه وضعیت گرانی و سکوت معنادار مجلس برای افکار عمومی، توجیه‌شدنی نیست، جلسه غیر‌علنی تشکیل داد تا ببیند سه ماه مانده به پایان عمر این دولت، چه می‌توان کرد؟ مهم‌ترین مساله هم ماندن داروها در گمرک و تخصیص ندادن ارز مرجع بود. از طرفی برای بررسی علل افزایش نرخ کالاهای اساسی رئیس کل بانک مرکزی، وزیران جهاد کشاورزی و صنایع و معادن به بهارستان آمدند، اما به روایت خود نمایندگان تیم اقتصادی دولت درصدد توجیه عملکرد خود برآمدند که توضیحات‌شان در مورد وضع اقتصادی موجود و قیمت کالاهای اساسی مردم از جمله گوشت، مرغ، برنج، روغن و مهم‌تر از همه دارو، بهارستانی‌ها را قانع نمی‌کند. به قول مجلسی‌ها، غضنفری وزیر صنعت که در گزارش خود فقط نمایندگان را توجیه کرده و بیان داشته که نگران نباشید قیمت‌ها از این بالاتر نخواهد رفت! :«قیمت مرغ این‌گونه است و قیمت برنج آن‌گونه؛ شما نگران نباشید قیمت است دیگر، بالا و پایین می‌شود اما بدانید که این قیمت بالاتر از این نخواهد رفت.» بهمنی رئیس بانک مرکزی هم که به صراحت خطاب به علی لاریجانی می‌گوید به دارو ارز مرجع بیش از آنچه داده‌ایم نمی‌دهیم و میزان کافی ارز به دارو اختصاص یافته است در جواب به اعتراض نمایندگانی مانند مصباحی‌مقدم و شهریاری می‌گوید لا یکلف‌الله نفسا الا وسعها! البته اصرار می‌کند که برای واردات کالاهای اساسی از جمله روغن و کنجاله ارز مرجع در اختیار واردکنندگان قرار داده؛ هر چند بازار انکار از سوی نمایندگان داغ بوده که اینها هم ارز مرجع نمی‌گیرند.
وزیر کشاورزی هم مدعی می‌شود که روغن مایع کیلویی 3700 و شکر 950‌تومانی، قند سه هزار تومان و روغن جامد 2800 تومان در بازار توزیع شده و این یعنی تورم «دولتی» نیست. هر چند این اظهارات خلیلیان باعث اعتراض نمایندگان شد زیرا قیمت واقعی این کالاها را در بازار بسیار بالاتر اعلام می‌کنند. وزیر کشاورزی مدعی می‌شود که از ابتدای امسال یک میلیون و 600 هزار تن روغن وارد کردیم که این واردات نسبت به سال گذشته
30 درصد افزایش داشته و بیش از این نمی‌توان با واردات، تولید داخلی را تضعیف کرد و منابع ارزی هم بیش از این به دولت اجازه واردات را نمی‌دهد. حرف‌هایی که اعتراض رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس را به دنبال می‌آورد و خطاب به وزیر کشاورزی می‌گوید «شما اختیار تصمیم‌گیری ندارید. سوء‌مدیریت‌ها و سستی‌ها در دولت به وفور مشاهده می‌شود اما به خاطر نزدیکی به انتخابات هم سوال از رئیس‌جمهور نیز نمی‌تواند مشکلی را حل کند.» لاریجانی همچنین در جلسه غیرعلنی بر کاهش هزینه بازگشایی ال‌سی بازرگانان تاکید کرده و به روایت نمایندگان چندین بار عنوان کرده تولید زمین‌گیر شده و بازرگانان هم به خاطر بسته شدن ال‌سی‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و باید هزینه بازگشایی ال‌سی بازرگانان کاهش یابد. هزینه بازگشایی ال‌سی که قبلاً به میزان 17درصد از صاحبان صنایع و بازرگانان به عنوان پول و ضمانت از بازرگانان و اقتصاد مولد گرفته می‌شد اکنون به 130درصد افزایش یافته است. در نهایت کابینه اقتصادی احمدی‌نژاد در برابر فشار نمایندگان «قول» می‌دهند که هزینه بازگشایی130‌درصدی ال‌سی، تقلیل محسوسی پیدا کند تا مشکلی برای این دسته از تجار و بازرگانان پیش نیاید. خواست بعدی مجلس این بوده که ارز مورد نیاز داروها و کالاهای اساسی را در اولویت قرار دهند و همچنین قیمت ارز را بر اساس قانون، نرخ شناور مدیریت شده قرار دهند و از این طریق به بازار ارز ثبات بدهند.
احمد توکلی هم در این نشست نسبت به توزیع کالاهای اساسی وارداتی توسط دولت از سوی دلالان به جای شرکت بازرگانی دولتی انتقاد می‌کند و از دولت می‌خواهد توزیع کالاهای اساسی را که با نرخ ارز مرجع وارد کشور می‌شوند به دلالان نسپارد. توزیع کالاهای اساسی با کارت هوشمند پیشنهادی بود که توکلی در این نشست به مسوولان دولتی ارائه می‌کند تا از این به بعد شاهد دلال‌بازی و رانت‌خواری برخی از این منابع نباشیم. اما مقاومت وزرا در برابر پیشنهادها و انتقادها، سبب می‌شود که لاریجانی ناامید از نتیجه این جلسه، یک روز بعد، به کمیسیون‌های اصلی مجلس دستور ‌دهد باز وزرا را به کمیسیون‌ها فرا بخوانند و همچنان پیگیر وضعیت اقتصادی مردم شوند، شاید در کمیسیون‌ها با حرف‌های تخصصی‌تر بتوان به راه‌حلی عینی‌تر رسید. تصمیمی که به قول برخی از نمایندگان یعنی شکست تلاش مجلس برای رسیدن به نتیجه.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید