شناسه خبر : 15130 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

واکنش بازارها به اختلاف کنگره و دولت آمریکا

بازار کار قربانی دعوای سیاسی

تعطیلی دولتی آمریکا به دنبال اختلافات ایجاد‌شده بین دولت و کنگره آمریکا در مورد بودجه جاری کشور سبب شد تا بازارهای مالی هم نسبت به آینده اقتصادی نامطمئن شوند.

مونا مشهدی رجبی
تعطیلی دولتی آمریکا به دنبال اختلافات ایجاد‌شده بین دولت و کنگره آمریکا در مورد بودجه جاری کشور سبب شد تا بازارهای مالی هم نسبت به آینده اقتصادی نامطمئن شوند. در نتیجه این مساله هفته اول ماه اکتبر را می‌توان هفته بی‌ثباتی در بازارهای مالی دنیا خواند. در این هفته بازارهای مالی اغلب کشورهای دنیا شاهد افت ارزش یا ثبات ارزش بودند و رشد قابل توجهی در هیچ یک از بازارها مشاهده نشد. اقتصاددانان اعلام کردند در صورتی که کنگره بودجه جاری دولت آمریکا را تصویب نکند و این تعطیلی دولتی و مرخصی اجباری بالغ بر 800 هزار کارمند دولتی ادامه پیدا کند نه‌تنها نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال جاری کاهش پیدا می‌کند بلکه فرصت‌های شغلی این کشور هم از بین می‌رود؛ فرصت‌هایی که هر یک با صرف هزاران دلار هزینه ایجاد شد و برای تداوم و حفظ آن تلاش زیادی شده بود.
اما بعد از تلاش‌های زیاد بالاخره توافق دولت و کنگره در مورد ردیف‌های بودجه انجام شد و انتظار می‌رود این بحران موقتی از بین برود. همین انتظار سبب شد تا در آغازین روز هفته دوم ماه اکتبر بازارهای مالی اروپا و آمریکا رشد را تجربه کنند. استوارت کینگ رئیس مرکز مطالعات بازارهای مالی می‌گوید: «رشد بازارهای مالی در این هفته نشان‌دهنده بازگشت فضای اعتماد به اقتصاد است. البته در اولین روز هفته نرخ رشد شاخص‌ها اندک بود ولی اگر این فضای اعتماد‌ساز تداوم پیدا کند و کنگره و دولت به نتیجه مثبت برسند می‌توان رشدی قابل ملاحظه را در بازار انتظار داشت.
در اروپا هم رشد اقتصادی کشور آلمان، کاهش نرخ تورم در این کشور و افرایش درآمد صادراتی این کشور اروپایی موجب شد تا بازارهای مالی اروپا رشد کند و خوش‌بینی در مورد آینده اقتصادی اروپا و انتشار اخباری در مورد خروج اقتصاد اروپا از رکودی که بالغ بر پنج سال در اقتصاد این منطقه رخنه کرده بود از دیگر عواملی بود که رشد شاخص‌ها را به همراه داشت. کارشناسان بازارهای مالی معتقدند اروپا در صورتی می‌تواند این فضای مثبت را همچنان تجربه کند که همچنان در مسیر رشد گام بر دارد. البته بازارهای اروپا هم در هفته گذشته به دلیل بحران‌های آمریکا رشد چندانی نداشت.» اما در آسیا وضعیت کاملاً متفاوت است. افت ارزش ین و بحرانی شدن فضای اقتصادی چین به دلیل تغییرات عمده در سیاست‌های اقتصادی سبب شد تا بازارهای مالی آسیا شاهد افت ارزش باشند. در آغازین روزهای هفته جاری شاخص نیکی 225 ژاپن بالغ بر 22/1درصد تنزل یافت که این افت ارزش بیشترین افت شاخص در روز اول هفته بود. مطالعات نشان می‌دهد این بزرگ‌ترین تغییر ایجاد‌شده در شاخص‌ها در آغازین روز هفته دوم ماه اکتبر بوده است. شاخص‌های بازارهای در حال توسعه هم در اولین روز هفته دوم ماه اکتبر با افت ارزش مواجه شدند ولی دلیل افت ارزش آنها تنزل قیمت مواد خام و فلزات در بازارهای جهانی بود. کارشناسان اقتصادی معتقدند افت شاخص‌های در حال توسعه هم تنها به دلیل شرایط اقتصادی آمریکا و تعطیلی دولتی در این کشور است. تعطیلی دولتی در آمریکا باعث می‌شود تا بخش بزرگی از پروژه‌های اقتصادی این کشور متوقف شود و تقاضا برای مواد خام و انواع فلزات کاهش پیدا کند. این مساله بازارهای فلزی را هم با شوک بزرگی مواجه کرد و باعث شد قیمت آنها در بازار کاهش یابد و شاخص‌های بازار مالی در این هفته افت ارزش را تجربه کند. خلاصه بازارهای مالی دنیا در این هفته تحت تاثیر شرایط اقتصادی آمریکا و تصمیم‌گیری کنگره در مورد بودجه‌های جاری کشور است و انتظار می‌رود تا زمانی که نتیجه مثبتی از مذاکرات کنگره و دولت مخابره نشود بازارهای مالی هم نتوانند رشدهای بزرگ را تجربه کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها