شناسه خبر : 15037 لینک کوتاه

و همه چیز از یک وب‌سا‌یت شروع شد

آن وب‌سایت ابدی

پی‌یر مراد امیدیار یک کارآفرین ایرانی‌ - ‌آمریکایی است که در روز ۲۱ ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی در پاریس متولد شده است. او که به دلیل بنیانگذاری و ریاست سایت حراجی eBay در تمامی دنیا شهرت دارد یکی از شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های ثروتمند ایرانی است.

آن وب‌سایت ابدی

پی‌یر مراد امیدیار یک کارآفرین ایرانی‌-‌آمریکایی است که در روز 21 ژوئن سال 1967 میلادی در پاریس متولد شده است. او که به دلیل بنیانگذاری و ریاست سایت حراجی eBay در تمامی دنیا شهرت دارد یکی از شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین چهره‌های ثروتمند ایرانی است. ارزش دارایی او بالغ بر 7/8 میلیارد دلار برآورد شده است ولی زمانی او در فهرست میلیاردرهای دنیا قرار گرفت که تنها 31 سال داشت و همین مساله او را متمایز از دیگر ثروتمندان جهان کرد. ثروت 7/8 میلیارددلاری این کارآفرین ایرانی‌الاصل او را در جایگاه یکصد و بیست و سوم دنیا از نظر میزان ثروت قرار داده است. اگرچه در فهرست ثروتمندان آمریکایی در جایگاه چهل و دوم قرار گرفته است. در فهرست ثروتمندان ایرانی او بعد از بابک زنجانی در جایگاه دوم قرار دارد و در کشور فرانسه از او به عنوان پنجمین ثروتمند بزرگ فرانسه یاد می‌شود. او از سال 2010 میلادی تاکنون حضور بسیار پر‌رنگی در روزنامه‌نگاری آنلاین دارد و همین مساله بر شهرتش در جهان افزوده است. او در سال جاری اقدام به توسعه حوزه فعالیتش در حوزه رسانه‌ای کرد و با توجه به تجربیات گسترده‌ای که در زمینه فعالیت‌های آنلاین دارد، انتظار می‌رود موفقیت‌های اقتصادی زیادی به دست آورد.
این ثروتمند و کارآفرین ایرانی‌الاصل در پاریس متولد شده است. والدین او دو دانشجوی ایرانی بودند که برای ادامه تحصیل به فرانسه مهاجرت کرده بودند. مادر او دکترای رشته زبان‌شناسی از دانشگاه سوربن فرانسه را دارد و هم‌اکنون یکی از مشهور‌ترین استادان دانشگاه در این کشور اروپایی است و پدرش هم یک جراح شناخته‌شده ایرانی است که بعد از تکمیل تحصیلاتش در فرانسه به کار در همین کشور مشغول شد. اما چندی بعد به پدرش شغلی در یکی از بیمارستان‌های مطرح آمریکا پیشنهاد شد و به دنبال آن تمامی اعضای این خانواده به آمریکا مهاجرت کردند. در آن زمان پی‌یر جوان کمتر از شش سال سن داشت و در همین سال‌ها بود که با علم کامپیوتر و علوم وابسته به آن آشنا شد.
پی‌یر تمامی دوران تحصیلش را در ایالات متحده آمریکا گذراند. علاقه او به کامپیوتر و علوم وابسته به آن از مدرسه دوره ابتدایی‌اش که در واشنگتن واقع شده بود، شکل گرفت و پرورش این علاقه را هم از زمانی آغاز کرد که نهمین سال تحصیلش را در مقطع دبیرستان می‌گذراند. این علاقه سبب شد او رشته مهندسی کامپیوتر را برای ادامه تحصیل برگزیند و در سال 1988 میلادی با اخذ مدرک کارشناسی از دانشگاه تافس آمریکا فارغ‌التحصیل شد. سپس او همکاری با شرکت کلاریس را آغاز کرد که یکی از شرکت‌های زیر‌مجموعه شرکت اپل بود و در همین دوران در نوشتنMacDraw همکاری داشت. در سال 1991 میلادی او شرکتی با عنوان شرکت توسعه جوهر یا Ink develpement را راه‌اندازی کرد که به تدریج و بعد از رفع نواقص اولیه آن به یک شرکت بزرگ فعال در زمینه تجارت آنلاین و فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی تبدیل شد.
این فعالیت‌های حرفه‌ای او را به این فکر انداخت که باید گامی بلند در جهت توسعه استفاده از علوم نوین کامپیوتری بردارد. به همین دلیل در سال 1995 میلادی در حالی که کمتر از 28 سال سن داشت نوشتن کدهای کامپیوتری اصلی برای مسیرهای آنلاینی را که امکان معامله در بازارهای مجازی می‌دهد، آغاز کرد و بعد از آن یک طرح ساده از صفحه اینترنتی خود را ارائه داد. اما او در اینجا توقف کرد و با کار مداوم روی این ایده موفق شد در روز 4 سپتامبر سال 1995 میلادی مرکز حراجی مجازی eBay را راه‌اندازی کند و تحولی بزرگ در دنیا به وجود آورد. تحولی که برای همیشه در تاریخ ثبت می‌شود و باقی می‌ماند. البته نام کنونی این شرکت از نام echoebay گرفته شده است. قرار بود این نام برای شرکت انتخاب شود ولی از آنجا که شرکت‌های مجازی و غیر‌مجازی دیگری با این نام فعالیت می‌کردند پی‌یر امیدیار تصمیم گرفت با ایده گرفتن از آن نام، eBay را به عنوان نام پیشنهادی خود برای شرکتش برگزیند. نامی که با استقبال زیادی در میان فعالان صفحه‌ها و شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد.

Ebay و کارهای آینده امیدیار
اصلی‌ترین منبع درآمد پی‌یر امیدیار و عامل اصلی تبدیل شدن او به یکی از بزرگ‌ترین و جوان‌ترین ثروتمندان دنیا راه‌اندازی و مدیریت شرکت ئی‌بی بود. در ابتدا eBay روی سایتی قرار گرفت که امیدیار برای اطلاع دادن به کاربران اینترنت در مورد ویروس ebola طراحی کرده بود. اما فروش کالاهای مختلف از طریق این سایت سبب شد امیدیار به فکر اصلاح و توسعه نظریه‌اش بیفتد و eBay را گسترش دهد. عرضه انواع مختلف کالاها در این شبکه برای فروش و استقبال زیاد از آن سبب شد امیدیار درآمد کلانی به دست آورد. اگرچه در سال‌های اولیه به دلیل سهم اندکی که او برای تبلیغ در سایت و عرضه محصولات در سایتش به خریداران دریافت می‌کرد، تمایل فروشندگان برای وارد شدن به این فروشگاه مجازی بیشتر از دیگر سایت‌های رقیب شد. بالاخره شهرت بالای سایت و استقبال زیاد از خرید در فضای مجازی سبب شد درآمد امیدیار از راه‌اندازی این سایت بیشتر از حقوق ماهیانه‌اش در شرکت جنرال‌مجیک شود و 9 ماه بعد از آغاز به کار eBay بود که امیدیار تصمیم گرفت از کارش کناره‌گیری کند و تمام وقت و انرژی خود را در جهت توسعه این ایده و فروشگاه مجازی eBay صرف کند. تصمیم‌گیری که در ابتدا به دیده تردید نگریسته می‌شد ولی به تدریج مشخص شد که بهترین تصمیم زندگی او بوده است.
در مسیر توسعه این شبکه، پی‌یر امیدیار در سال 1996 میلادی اقدام به امضای یک توافقنامه با شرکت‌های هواپیمایی کرد که به موجب آن امکان فروش بلیت هواپیما به صورت آنلاین درeBay وجود داشته باشد. البته تا زمان امضای این توافقنامه بیشتر از 250هزار معامله در eBay انجام شده و میلیون‌ها دلار از فعالیت در این سایت نصیب بنیانگذارش شده بود. ولی وارد کردن فروش اینترنتی بلیت هواپیما به مجموعه فعالیت‌های این شرکت سبب شد ظرف کمتر از شش ماه تعداد معاملات انجام‌شده در eBay به بالغ بر800 هزار معامله در هر روز برسد. رقمی که می‌تواند برای هر فعال حوزه کامپیوتر و اینترنت به مثابه یک رویا باشد.
موفقیت‌های این شرکت سبب شد امیدیار از سال 1997 میلادی با جدیت بیشتری به تبلیغات بپردازد. در مارس سال 1998 میلادی مگ وایتمن به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد و تا ژانویه سال 2008 میلادی در این سمت باقی ماند. با آغاز به کار مگ وایتمن طرح عرضه سهام eBay به بازار مطرح شد و همین ایده و موفقیت سهام این شرکت در بازار بورس آمریکا موجب شد امیدیار و جفری اسکول که یکی دیگر از سهامداران بزرگ eBay است میلیاردها دلار درآمد کسب کنند و در فهرست میلیاردرهای دنیا قرار بگیرند. در جولای سال 2008 میلادی ارزش 178 میلیون سهم پی‌یر امیدیار برابر با 45/4 میلیارد دلار بود ولی طبق آمارهای جدید هم‌اکنون سهام او بالغ بر 7/8 میلیارد دلار ارزش دارد.
در سال 2010 میلادی امیدیار اقدام به راه‌اندازی یک سایت خبررسانی با عنوان honolulu Civil Beat کرد که این سایت اخبار‌ هاوایی و گزارش‌های مربوط به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی این منطقه را به اطلاع علاقه‌مندان می‌رسانید. عملکرد این سایت به ‌اندازه‌ای خوب بود که برای سه سال متوالی به عنوان برترین سایت خبررسانی در این منطقه معرفی شد. در سپتامبر سال 2013 میلادی این سایت با شرکت ‌هافینگتون پست که یکی از شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای است و هم‌اکنون روزنامه‌ای با این نام را منتشر می‌کند، شریک شد و وبلاگی با عنوان Hoffpost Hawaii را راه‌اندازی کرد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها