شناسه خبر : 12207 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازگشت تمرکز بازار از توفان کارن به بن‌بست بودجه

هفته توفانی بازار نفت

روز سه‌شنبه هشتم اکتبر به دنبال از سر‌گیری تولید نفت در خلیج مکزیک که به علت توفان گرمسیری «کارن» متوقف شده بود، قیمت نفت کاهش یافت، اگرچه نفت برنت هنوز بالای ۱۰۹ دلار معامله می‌شد؛ از سوی دیگر، بحران بودجه ایالات متحده نیز همچنان سایه سنگین خود را بر روی چشم‌انداز تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان حفظ کرده بود.

هفته توفانی بازار نفت
مجتبی فرخ
روز سه‌شنبه هشتم اکتبر به دنبال از سر‌گیری تولید نفت در خلیج مکزیک که به علت توفان گرمسیری «کارن» متوقف شده بود، قیمت نفت کاهش یافت، اگرچه نفت برنت هنوز بالای 109 دلار معامله می‌شد؛ از سوی دیگر، بحران بودجه ایالات متحده نیز همچنان سایه سنگین خود را بر روی چشم‌انداز تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان حفظ کرده بود. بر اساس دفتر اقدامات امنیتی و محیطی آمریکا، در کنار افت ۴۸‌درصدی تولید گاز، تولید نفت روزانه حدود ۸۶۶ هزار بشکه در خلیج مکزیک متوقف شده بود. توفان کارن، شرکت‌های انرژی را برانگیخته بود تا نزدیک به دو‌سوم از تولید نفت خود را تا روز شنبه متوقف کنند. همزمان با کاهش شدت توفان در روز شنبه، پنجم اکتبر، تولید نفت نیز از اواخر پایان هفته از سر گرفته شده بود. قیمت نفت آمریکا پس از فروکش کردن این توفان و بازگشت کارکنان شرکت‌های نفتی به سکوهای نفت در این خلیج کاهش یافت. ویکتور چام تحلیلگر نفتی گفت: تهدید این توفان از بین رفته و در حال حاضر نیز تمرکز بازار به سمت بن‌بست دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بر سر بودجه برگشته است. به گفته چاکوب لو وزیر خزانه‌داری، آمریکا برای جلوگیری از رو به رو شدن با ریسک کسری بودجه بایستی تا ۱۷ اکتبر سقف بدهی خود را افزایش دهد. عدم تصویب بودجه توسط قانونگذاران آمریکایی و ادامه تعطیلی دولت آمریکا در هفته ابتدای اکتبر، نگرانی‌ها در خصوص عدم توافق بر سر افزایش سقف بدهی 7/16 تریلیون‌دلاری بدهی آمریکا را افزایش داده است. اقتصاددانان جی‌پی‌مورگان تخمین می‌زنند هر هفته تعطیلی، نرخ رشد سه‌ماهه تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را 12/0درصد کاهش خواهد داد. مایکل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازار در بازار سی‌ام‌سی در سیدنی گفت: «بازارهای انرژی به دقت وضعیت ایالات متحده را دنبال می‌کند. در حال حاضر ظرفیت‌ها اصلاً خوب نیست، و ما شاهد عدم تعهد در هر دو سو، یعنی عرضه و تقاضا، هستیم.» نظرسنجی شش تحلیلگر نشان می‌دهد موجودی نفت خام تجاری ایالات متحده در هفته منتهی به چهارم اکتبر، 4/1میلیون بشکه افزایش یافته است. در همین هفته، موجودی نفت این کشور تا
5/5 میلیون بشکه افزایش یافت. این در حالی است که این میزان توسط تحلیلگران3/2میلیون بشکه تخمین زده شده بود؛ علت این اختلاف افزایش فعالیت‌های تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها بوده است. این هفته انتظار می‌رفت اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، به‌رغم تعطیلی دولتی، داده‌های موجودی را در روز چهارشنبه منتشر کند. روز سه‌شنبه تضعیف قیمت دلار ایالات متحده یکی از عواملی بود که به تثبیت قیمت‌ها کمک کرد؛ نرخ دلار در برابر سبد ارزهای اصلی در روز سه‌شنبه به نزدیک پایین‌ترین سطح هشت ماه گذشته خود رسیده بود. تحلیلگران معتقدند فشارها بر روی افزایش قیمت نفت برنت می‌تواند کاهش پیدا کند، چون انتظار می‌رود عرضه نفت خام دریای شمال در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود در سال جاری برسد. افزایش تولید دریای شمال، جدا از بازگشت بخشی از خروجی لیبی، حاکی از کافی بودن عرضه در بازار نفت خام برنت است. نظرسنجی اچ‌اس‌بی روز سه‌شنبه نشان می‌داد، رشد صنعت خدمات چین در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل کند شده و خوش‌بینی‌ها نسبت به چشم‌انداز کسب و کار این کشور نیز تضعیف شده است. این بررسی حاکی از رکود در اقتصاد کشوری است که انتظار می‌رود در سال جاری از ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام جهان پیشی بگیرد. این بررسی در تقابل با شاخص رسمی مدیران خرید بخش خدمات چین است، که یک هفته قبل منتشر شد؛ این شاخص نشان می‌داد این بخش در مدت شش‌ماهه منتهی به سپتامبر همراه با افزایش تقاضا، با سریع‌ترین سرعت رشد کرده است. روز دوشنبه در خبری دیگر، دومین خط لوله مهم نفت کلمبیا، کانو لیمون - کاوناس، پس از انفجار سه بمب به طور موقت تعطیل شد. بسته شدن این خط لوله 780 کیلومتری، که روزانه هشت هزار بشکه نفت ارسال می‌کند، بلافاصله بر روی صادرات یا تولید نفت شرکت پترولیوم اکسیدنتال ایالات متحده (تولید‌کننده نفت) تاثیری نگذاشت، این شرکت نفت خام را به این خط لوله تزریق می‌کند.
index:1|width:550|height:109|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها