شناسه خبر : 12060 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هیات ایرانی در آلمان چه کرد؟

چرا به برلین رفتیم؟

فضایی که اکنون در میان شرکت‌های اروپایی به وجود آمده نشان‌دهنده رغبت زیاد آنان برای از سرگیری روابط خود با کشورمان است به طوری که آنان تلاش می‌کنند با توجه به حضور شرکت‌های مختلف از کشورهای گوناگون از قافله رقابت در بازار ایران عقب نمانند.

index:3|width:50|height:50|align:left مجتبی خسروتاج/قائم مقام وزیر صنعت در امور تجارت و معاون بازرگانی داخلی
فضای مثبتی که پس از مذاکرات هسته‌ای ژنو به وجود آمد باعث شد تا برخی از اروپایی‌ها درصدد احیای روابط تجاری خود با ایران باشند. از این رو چندی پیش به همراه وزیر صنعت و چند تن از معاونان و فعالان بخش خصوصی راهی آلمان شدیم تا در برلین، پایتخت این کشور زمینه‌های همکاری دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و ملاقات ثمر‌بخشی با ایرانیان مقیم این کشور داشته باشیم.
فضایی که اکنون در میان شرکت‌های اروپایی به وجود آمده نشان‌دهنده رغبت زیاد آنان برای از سرگیری روابط خود با کشورمان است به طوری که آنان تلاش می‌کنند با توجه به حضور شرکت‌های مختلف از کشورهای گوناگون از قافله رقابت در بازار ایران عقب نمانند.
آلمان‌ها نیز با درک این موضوع از طریق تشکل صنعتی «نموف» که یکی از باسابقه‌ترین تشکل‌های صنعتی در آلمان است و در جهت توسعه روابط با کشورهای خاورمیانه و آفریقا تلاش می‌کند، از هیات ایرانی دعوت به عمل آوردند تا در سمیناری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و زمینه‌های همکاری فنی و اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار دهند.با اینکه فرصت بسیار کم بود وزیر و هیات همراهش که از چند معاون وزیر و تعدادی از فعالان بخش خصوصی بودند، توانستند تصویر خوبی از آنچه در اقتصاد ایران می‌گذرد ارائه دهند و فعالان صنعتی آلمان را با قابلیت‌های اقتصادی و زمینه‌های سرمایه‌گذاری در ایران آشنا کنند.
وزیر صنعت در این سمینار، سخنرانی بسیار خوبی ارائه و تصویر جامعی از روابط دو کشور برای حاضران تشریح کرد. آقای نعمت‌زاده با اشاره به تحریم‌های صورت‌گرفته فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را برای فعالان عرصه تولید و تجارت آلمان تبیین کرد تا آنان بتوانند با طیب خاطر بهتری به فکر سرمایه‌گذاری در ایران باشند. حضور عالی‌ترین مقام صنعتی کشور در کنار بخش خصوصی برای مذاکره با کارآفرینان و صاحبان صنایع آلمان، اتفاقی است که در چند سال گذشته کمتر رخ داده و فرصت بسیار خوبی را برای توسعه صنعتی کشور فراهم آورده است. index:1|width:300|height:224|align:left

تشویق آلمان‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنایع ایران
بنده و آقایان کرباسیان رئیس ایمیدرو، افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن و همچنین ولی‌الله افخمی، رئیس سازمان توسعه تجارت معاونانی بودیم که وزیر را در این سفر همراهی کردیم. در ادامه این سمینار آقای کرباسیان به عنوان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور را برای آنان شرح داد. آقای پیوندی، معاون شرکت ملی پتروشیمی نیز که در این سفر حضور داشت، از طرح‌های ایران برای توسعه صنعت پتروشیمی گفت، آینده سرمایه‌گذاری در این صنعت را کالبد‌شکافی کرد و راه‌های توسعه همکاری آلمان‌ها در پتروشیمی را پیش روی حاضران قرار داد.
علاوه بر این مدیران عالی‌رتبه، رئیس بانک صنعت و معدن نیز نحوه حمایت این بانک از صنایع مختلف را تشریح کرد و از نقش این بانک در گشایش اعتبار اسنادی و تامین منابع مالی و همچنین چگونگی همکاری با بانک‌های آلمانی سخن گفت.
نکته‌ای که برای فعالان صنعتی آلمان نگران‌کننده بود، جایگزین شدن برخی شرکت‌های شرقی به جای اروپایی‌ها در دوره تحریم بود. برای هیات ایرانی باعث افتخار بود که در آن جمع بگوید با وجود تحریم‌های صورت گرفته حدود 95 میلیارد دلار با کشورهای مختلف دنیا مبادله تجاری صورت گرفته است که نشان می‌دهد بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی کشورمان در این دوره به‌رغم هزینه‌هایی که متحمل شده‌اند تسلیم تحریم‌ها نشده‌اند و توانسته‌اند بازارهای جدیدی را برای صادرات کالاهای خود بیابند و در تامین نیازهای وارداتی‌شان با مشکل زیادی مواجه نشوند.
در آن سمینار البته به شرکت‌های آلمانی گفتیم که محصولات آلمانی در ایران مورد توجه مشتریان است و بنگاه‌های آلمانی از لحاظ محصولاتی که تولید می‌کنند در درجه اول انتخاب ایرانیان قرار دارند و اگر به بازار ایران بازگردند می‌توانند بازار از دست‌رفته خود را احیا کنند.
برند آلمانی ده‌ها سال است که در ایران مقبولیت پیدا کرده و کارشناسان این کشور با تلاش زیادی توانسته‌اند محصولات ساخت این کشور را در ذهن ایرانیان به عنوان محصولی با‌کیفیت جا بیندازند اما با توجه به کمرنگ شدن حضور محصولات ساخت این کشور در دوره تحریم این نگرانی برای شرکت‌های آلمانی به وجود آمده که مبادا شرکت‌های دیگری جایگزین شرکت‌های آلمانی شوند. در بین اروپایی‌ها، فعالان صنعتی آلمان به محافظه‌کاری معروفند و مانند ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها حاضر نیستند ریسک بپذیرند به همین خاطر در جلسه پرسش و پاسخی هم که برگزار شد آلمان‌ها نسبت به آینده مذاکرات پرسش داشتند و می‌خواستند مطمئن شوند که مذاکرات تا چند درصد به توافق نهایی نزدیک می‌شود، آیا می‌توانند بدون نگرانی از این موضوع در ایران فعالیت خود را از سر گیرند یا خیر! البته آنان افسوس فرصتی را که تحریم‌ها از آنان گرفته بود، می‌خوردند. این را می‌شد در چهره فعالان صنعتی آلمان دید که چگونه حسرت جایگاه از دست رفته‌شان در بازار ایران را می‌خوردند و در تکاپوی احیای این بازار بودند. به آنان توصیه کردیم تا برای ثبات فعالیت‌هایشان در ایران بدون اینکه هراسی از تحریم‌های جدید داشته باشند، همان‌گونه که کمپین‌های ضد‌تحریم در ایران تشکیل شده در آلمان هم از سوی فعالان صنعتی این کمپین‌ها شکل بگیرد تا تحریم‌ها نتواند در این رابطه بین دو کشور تاثیر بگذارد و آنها بتوانند با خیال راحت‌تری به فعالیت در ایران بپردازند.

زمینه‌های همکاری ایران و آلمان
رابطه ایران و آلمان تکیه بر توسعه صنعت دارد. این کشور از نظر تولید ماشین‌آلات مکانیکی و تجهیز واحدهای پتروشیمی سرآمد بقیه کشورهاست. در صنایع شیمیایی روابط نزدیکی با آلمان‌ها وجود دارد که می‌تواند قابلیت توسعه داشته باشد. همچنین در صنعت ابزارسازی و کشاورزی نیز آلمان‌ها می‌توانند در کشورمان حضور یابند و با توجه به اینکه دارای پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها هستند به ارتقای این صنایع در کشورمان کمک کنند.استقبال آلمانی‌ها از این سمینار بسیار زیاد بود به طوری که در سالن محل برگزاری همایش جای سوزن انداختن نبود، همه مدعوین حضور یافته بودند تا بار دیگر راهی بازار ایران شوند و زمینه‌های جدید همکاری را شروع کنند. بنا داریم در وزارت صنعت این دست از سفرها را توسعه دهیم تا هم زمینه‌ای برای صادرات محصولات‌مان به بازارهای مختلف فراهم آوریم و هم اینکه از توان تکنولوژیک و سرمایه‌های طرف خارجی بتوانیم در توسعه صنعتی کشور استفاده کنیم. بخش دیگری از این سفر به بازدید از نمایشگاهی اختصاص یافت که صدراعظم سابق آلمان در آن حضور یافته بود. آقای نعمت‌زاده با نمایندگان شرکت‌های مختلف آلمانی به گفت‌و‌گو پرداختند و مذاکراتی نیز با وزیر اقتصاد ایالتی که آن نمایشگاه را برگزار کرده بود، انجام داد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها