شناسه خبر : 9649 لینک کوتاه

اولین‌ها در زنجیره معدن

امروز حدود سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم می‌گذرد. دولتی که به واقع، بدون تدبیر و تجربه، نمی‌توانست از کوران اثرات برجای‌‌مانده سیستم مدیریتی قبلی، عبور کند. تنها در معدن و صنایع معدنی شرکت‌هایی که از ارزش ۲۱ هزار میلیارد‌تومانی برخوردار بودند، در قالب رد دیون و واگذاری عمدتاً غیرتخصصی، از بدنه ایمیدرو جدا شدند آن هم در شرایطی که هدایت حوزه معدنی و صنایع معدنی بر عهده این سازمان بود.

مهدی کرباسیان / رئیس هیات عامل ایمیدرو
امروز حدود سه سال و نیم از عمر دولت یازدهم می‌گذرد. دولتی که به واقع، بدون تدبیر و تجربه، نمی‌توانست از کوران اثرات برجای‌‌مانده سیستم مدیریتی قبلی، عبور کند. تنها در معدن و صنایع معدنی شرکت‌هایی که از ارزش 21 هزار میلیارد‌تومانی برخوردار بودند، در قالب رد دیون و واگذاری عمدتاً غیرتخصصی، از بدنه ایمیدرو جدا شدند آن هم در شرایطی که هدایت حوزه معدنی و صنایع معدنی بر عهده این سازمان بود. خوشبختانه بخش خصوصی کشورمان که همواره آماده مشارکت در توسعه اقتصادی است، خود را در کنار ایمیدرو قرار داد تا این مجموعه بتواند طرح‌هایی را که دارای حواشی فراوان بودند به حرکت وا دارد و برخی را نیز به بهره‌برداری برساند. نمونه عینی آن که به‌تازگی به ثمر نشسته، کارخانه آهن اسفنجی فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری است که -‌به عنوان نخستین طرح از فولادهای استانی- با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به مدار تولید پیوست. طرح‌های استانی فولاد با مشارکت بخش خصوصی و همچنین جذب 6 /1 میلیارد یورو فاینانس، فعال شدند، اکنون برخی در نوبت افتتاح هستند. در این روزها طرحی در بخش سنگ‌آهن راه‌اندازی شده که اتفاقی تاثیرگذار در بخش معدن محسوب می‌شود. طرح پرعیارسازی سنگ‌آهن هماتیتی معدن جلال‌آباد که از سوی بخش خصوصی و برای نخستین بار دانش آن در کشور خلق شده،‌ آغازی بر به کارگیری مواد معدنی است که تاکنون به عنوان باطله محسوب می‌شد. در این دوره یکی از برنامه‌هایی که در اولویت قرار داشت انجام فعالیت‌های اکتشافی در 250 هزار کیلومترمربع بود که به‌تازگی فاز شناسایی 100 درصد پهنه‌ها به اتمام رسیده و در برخی از آنها، مرحله پی‌جویی و اکتشافات عمومی نیز با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای همراه شده است. علاوه بر این تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها همچون جاده، خطوط ریلی، بنادر، آب و برق و گاز از برنامه‌ها یا به عبارتی از وظایف این نهاد سیاستگذار است. تصور ایجاد ظرفیت‌های 55 میلیون‌تنی فولاد، 5 /1 میلیون‌تنی آلومینیوم،‌ 440 هزار‌تنی مس و‌... بدون ایجاد و توسعه زیرساخت، امری محال است. در حدود سه سال گذشته ایمیدرو بیش از 30 طرح را در بخش‌های فولاد، آلومینیوم، طلا، زغال‌سنگ و‌... فعال یا راه‌اندازی کرد به طوری که در اردیبهشت سال گذشته با آغاز عملیات اجرایی آلومینیوم جنوب -‌به عنوان بزرگ‌ترین طرح تولید آلومینیوم در ایران- حرکتی نو در این صنعت آغاز شد و مقیاس پروژه‌های این بخش را بیش از دو برابر افزایش داد. در بخش فولاد نیز علاوه بر طرح‌های استانی،‌ انعقاد قرارداد خرید تجهیزات اصلی کارخانه الکترود گرافیتی که از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار است،‌ اتفاق بی‌سابقه‌ای در صنعت فولاد محسوب می‌شود. به این دلیل که طرح به تاریخ پیوسته الکترود گرافیتی از سکون خارج و نکته مهم‌تر اینکه، آخرین حلقه وابستگی در صنعت فولاد نیز به داخل کشور منتقل شد. همچنین به این فهرست باید آغاز عملیات اجرایی احداث دو کارخانه فرآوری تیتانیوم در کهنوج را اضافه کرد که با حضور شرکت‌های صاحب‌نام خارجی،‌ عملیاتی شده است. فعال شدن طرح توسعه معدن روی مهدی‌آباد که قرارداد سرمایه‌گذاری آن با کنسرسیومی از بخش خصوصی به یک میلیارد دلار می‌رسد نیز از اولین‌های بخش معدن به شمار می‌آید. شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی هم در ماه‌های اخیر صاحب کارخانه جدید زغال‌شویی شده که در انتظار حضور مقامات برای افتتاح است.
نکته‌ای که می‌توان به طور خلاصه به آن پرداخت این است که بخش معدن و صنایع معدنی در دولت یازدهم، شاهد به بار نشستن پروژه‌هایی بود که برای نخستین بار در کشور عملی شدند. در این میان تحرک در مناطق ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد و پارسیان و حضور سرمایه‌گذاران برای امور زیرساختی و تولیدی و خدماتی،‌ چشمگیر است و به‌زودی این مناطق پایتخت صنایع بزرگ فلزی و پتروشیمی خواهند شد. مجتمع سنگان نیز که برای ایجاد ظرفیت تولید 5 /17 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله سنگ‌آهن، آماده شده و هم‌اینک در آستانه افتتاح دو کارخانه پنج میلیون‌تنی گندله و یک کارخانه 5 /2 میلیون‌تنی کنسانتره سنگ‌آهن است،‌ از دیگر نمونه‌هایی است که با همت شرکت‌های خصوصی داخلی و مدیران و کارشناسان این سازمان، به ثمر نشسته است.
شاید نتوان تمامی عملکردی را که از شهریور سال 92 تا بهمن 95 به وقوع پیوسته بیان کرد هرچند نقصان‌هایی نیز در حوزه ارتباطات بانکی و شرایط بین‌المللی و... وجود داشته که به‌رغم تلاش تمامی مدیران این بخش‌ها،‌ برخی چالش‌ها برطرف نشده، اما موضوع این است که مردان دولت یازدهم و دستگاه دیپلماسی با دلگرمی مردمان این سرزمین و پشتیبانی مقام معظم رهبری،‌ یک‌صدا برای برون‌رفت از چالش‌ها، تلاش خود را به کار گرفته‌اند و اکنون خود را در مسیر توسعه می‌یابند. در این راستا؛ از 24 هزار میلیارد تومان طرحی که پیش روی این سازمان قرار داشت، 85 درصد با همکاری و مشارکت بخش خصوصی، جان گرفت و برخی به افتتاح رسیدند. و این نکته‌ای امیدوارکننده برای ادامه مسیر و انجام وظایف است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها