شناسه خبر : 4082 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گردهمایی ۱۲۰۰ فعال اقتصادی با مقامات ارشد دولتی

ضیافت آزادی

کوچک‌تر شدن دولت، گسترش بخش خصوصی، تعیین استراتژی اقتصادی، هماهنگ بودن تمامی دستگاه‌ها و نهادها برای بهبود فضای کسب‌وکار‌، فراهم شدن شرایط رقابتی برای بنگاه‌ها و حمایت از بنگاه‌ها از جمله خواسته‌های محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران بود.

«اقتصاد ایران همانند جوان و انسان بی‌گناهی است که 12 سال در زندان، با غل و زنجیر نابحق و نابجا نگه داشته شده است.» این جمله توصیف حسن روحانی از اقتصاد ایران است که وی در گردهمایی با 1200 فعال اقتصادی مطرح کرد. سه‌شنبه 29 دی‌ماه تعدادی از مردان کابینه دولت به جمع بخش خصوصی کشور رفتند تا به نوعی اولین ضیافت مشترک با هم را برگزار کنند. در این ضیافت نمایندگان بخش خصوصی ضمن تشکر از دولت خواسته‌های خود را مطرح کردند و دولتمردان هم ضمن اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها فضایی از آینده اقتصاد ایران را ترسیم کردند.
کوچک‌تر شدن دولت، گسترش بخش خصوصی، تعیین استراتژی اقتصادی، هماهنگ بودن تمامی دستگاه‌ها و نهادها برای بهبود فضای کسب‌وکار‌، فراهم شدن شرایط رقابتی برای بنگاه‌ها و حمایت از بنگاه‌ها از جمله خواسته‌های محسن جلالپور، رئیس اتاق بازرگانی ایران بود. تشکیل شورای اقتصاد غیردولتی، افزایش استفاده از بخش‌های غیردولتی برای انجام امور، افزایش سهم تعاون از بازارهای سرمایه‌، بیمه و پول و دادن مجوز دو بانک تعاون و سه بیمه تعاون هم درخواست‌هایی بوده که بهمن عبداللهی،‌ رئیس اتاق تعاون ایران مطرح کرد. علاوه بر این دو، مردم‌محور و بنگاه‌محور شدن اقتصاد، اصلاح قوانین و مقررات اجتماعی، ساماندهی قاچاق، هماهنگی و حمایت همه‌جانبه سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای توسعه اقتصادی و خودداری از مطالبات غیرواقعی را هم علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران مطرح کرد. اما در کنار سخنان آنها، رئیس‌جمهور هم از وضعیت جدید اقتصاد ایران سخن گفت. وی وضعیت اقتصاد امروز ایران را که از بند تحریم خارج شده، این گونه شرح داد: «با تلاش‌هایی که تا امروز به انجام رسیده، زنجیرها گسسته و درهای این زندان گشوده شده است. کار سخت و دشواری از امروز آغاز شده است، چرا که ما از اقتصادی که 12 سال تحرک نداشته انتظار داریم در میدان رقابت حاضر شده و با آنهایی که هیچ‌وقت زندان و زنجیر ندیده‌اند، رقابت کند.»
روحانی با بیان اینکه مطمئناً اگر همه به وظیفه خودمان عمل کنیم، این زندان برای همیشه ویران شده و آن زنجیرها به چاهی عمیق افکنده شده و در دسترس نخواهد بود، اظهار امیدواری کرد اقتصاد ایران به زودی می‌تواند به صحنه رقابت بیاید و به عنوان یک اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جمع باشگاه‌ها و لیگ اقتصادهای نوظهور حضور یابد. روحانی در ادامه خواستار به صحنه آمدن همه مردم برای تحقق هدف مهمی چون توسعه شد و بیان کرد: «امروز تحریم‌ها رفته و تا رسیدن به توسعه مسیری طولانی در پیش داریم و باید برای ساختن و آبادانی ایران عزیز همه دست در دست هم دهیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند در این مسیر حرکت کند بلکه برای رسیدن به توسعه باید همه آحاد ملت به صحنه بیایند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها