شناسه خبر : 20399 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روحانی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ و برنامه ششم توسعه را به مجلس برد

ایستگاه بعدی بهارستان

روحانی ۲۷ دی‌ماه لایحه بودجه را به بهارستانی‌ها سپرد تا در مدت باقیمانده سومین بودجه دولت یازدهم را بررسی کنند. بودجه‌ای که در آن منابع عمومی بودجه نسبت به سال قبل ۵ / ۲ درصد کاهش داشته و از ۲۷۴ هزار میلیارد تومان به ۲۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مرضیه محمودی
42 روز پس از موعد قانونی ارسال لایحه بودجه به مجلس و در صبح برجام رئیس‌جمهور روحانی لایحه بودجه سال 1395 را به مجلس برد. از دولتی که لایحه بودجه سال 1393 را تنها با دو روز و لایحه بودجه سال 1394 را با یک روز تاخیر به مجلس فرستاده بود، تاخیری 5 /1ماهه بعید بود. اما روحانی در هنگام حضور در مجلس برای تقدیم لایحه بودجه به دلیل تاخیر دولتش در تقدیم لایحه بودجه اشاره کرد و گفت «زمان ارائه لایحه با زمان اجرایی ‌شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد. به همین دلیل دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی، صلاح نمی‌دید لایحه بودجه را که بر اساس فرض رفع تحریم‌ها تدوین کرده بود پیش از عملی شدن رفع تحریم‌ها به مجلس تقدیم کند.»
حال تنها 61 روز مانده به اتمام سال 1394 دولت هم بررسی لایحه بودجه را بر عهده مجلس گذاشته و هم بررسی برنامه ششم توسعه را. آن هم در سال انتخابات مجلس. و همین نگرانی از بابت کمبود زمان برای بررسی این لوایح را بیشتر می‌کند. علی لاریجانی، رئیس مجلس از دولت خواسته بودجه دو‌دوازدهم را هم به مجلس بفرستد اما به نظر نمی‌رسد دولت زیر بار بودجه چند‌دوازدهم برود. روحانی هم در هنگام تقدیم لایحه بودجه در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس گفت: «اگرچه امسال مقداری کار شما سنگین‌تر از سال‌های دیگر است، سال انتخابات است و طبیعی است که شرایط خاصی در فضای مجلس حاکم باشد اما سابقه دارد که حتی در سال انتخابات و با تقدیم لایحه در بهمن‌ماه باز هم مجلس بودجه را در پایان اسفند به دولت تحویل داده. در انتخابات مجلس هشتم دقیقاً چنین شرایطی حاکم بود. از لحاظ روانی هم بودجه چنددوازدهم معنای خوبی ندارد ضمن اینکه به فعالیت عمرانی بهار سال آینده هم لطمه خواهد زد. در فرصتی که تا پایان اسفند پیش‌رو است ان‌شاءالله بتوانند این لوایح را به تصویب نهایی برسانند.» فردای ارسال لایحه بودجه به مجلس هم سخنگوی دولت تکلیف بودجه دودوازدهم را تعیین کرد و صراحتاً گفت: دولت بودجه چنددوازدهم به مجلس نمی‌فرستد.
روحانی 27 دی‌ماه لایحه بودجه را به بهارستانی‌ها سپرد تا در مدت باقیمانده سومین بودجه دولت یازدهم را بررسی کنند. بودجه‌ای که در آن منابع عمومی بودجه نسبت به سال قبل 5 /2 درصد کاهش داشته و از 274 هزار میلیارد تومان به 267 هزار میلیارد تومان رسیده است. در این لایحه بودجه طرح‌های عمرانی با 25 درصد افزایش از 47 به 59 هزار میلیارد تومان رسیده است. واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با 30 درصد افزایش از 56 به 73 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و تراز عملیاتی بودجه هم منفی 48 هزار میلیارد تومان شده است. به گفته روحانی وابستگی بودجه به نفت هم 25 درصد است.
برنامه ششم توسعه هم روز 27 دی‌ماه همراه لایحه بودجه و با تاخیر به بهارستان رفت. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور علت تاخیر این برنامه را تایید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانسته بود. سرانجام در حالی که نمایندگان مجلس پیشنهاد تمدید برنامه پنجم توسعه برای سال 1395 را به دولت داده بودند، متن برنامه ششم توسعه در 31 ماده تنظیم شد و به مجلس رفت تا راهبردهای کلان مدیریت اجرایی کشور را مشخص کند. «قطع وابستگی بودجه به نفت»، «تبدیل بدهی‌ها به اوراق بهادار با قیمت و سود شناور»، «کاهش 15‌درصدی حجم نظام اداری»، «اصلاح قیمت اقلام یارانه‌ای»، «ممنوعیت گسترش سطح زیر کشت و ارتقای وضعیت آب‌های زیرزمینی»، «مجوز واگذاری بخشی از خدمات دولتی به بخش خصوصی از سوی چند سازمان متولی»، «اجباری کردن پوشش بیمه سلامت همگانی»، «تشکیل نهادهای جدید مثل شرکت حمل ‌و نقل ریلی مسافری حومه‌ای، سازمان اورژانس ایران و شرکت مستقل دولتی مقابله با انحصار در زیرساخت ارتباطات» از مهم‌ترین برنامه‌های ارائه‌شده در برنامه ششم توسعه است. حال بهارستان مانده و دو لایحه و انتخابات پیش‌رو.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها