شناسه خبر : 18716 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقویم اقتصادی به چه کار می‌آید؟

تئوری همه چیز

هر هفته ده‌ها تحول اقتصادی در سراسر دنیا رخ می‌دهد؛ افراد برجسته و تاثیرگذار سخنرانی می‌کنند، سیاست‌های تازه‌ای در یک کشور خاص وضع می‌شود و گزارش‌های تحقیقی مختلف به وسیله مراکز مطالعاتی اقتصادی و سازمان‌های جهانی تهیه می‌شود که تمامی آنها می‌تواند روی نرخ سود سرمایه‌گذاری‌ها یا احتمال زیان‌دهی آنها تاثیر داشته باشد.

مونا مشهدی‌رجبی
در دنیای تجارت، اطلاعات حرف اول را می‌زند. افرادی که به اطلاعات جامع‌تر و قابل‌اعتمادتری دسترسی دارند تصمیمات اقتصادی بهتری می‌گیرند و با سرعت بیشتری می‌توانند در شغل و حرفه خود پیشرفت کنند. اما ضرورت همگانی شدن بخش مهمی از اطلاعات زمانی بیشتر شد که دنیا به دهکده جهانی تبدیل شد و فعالیت‌های اقتصادی به یک منطقه و کشور محدود نماند.
هر هفته ده‌ها تحول اقتصادی در سراسر دنیا رخ می‌دهد؛ افراد برجسته و تاثیرگذار سخنرانی می‌کنند، سیاست‌های تازه‌ای در یک کشور خاص وضع می‌شود و گزارش‌های تحقیقی مختلف به وسیله مراکز مطالعاتی اقتصادی و سازمان‌های جهانی تهیه می‌شود که تمامی آنها می‌تواند روی نرخ سود سرمایه‌گذاری‌ها یا احتمال زیان‌دهی آنها تاثیر داشته باشد. در گذشته که اینترنت در دنیا استفاده همگانی نداشت و افرادی تمامی اطلاعات را به صورت نسخه‌های کاغذی دریافت می‌کردند، سرمایه‌گذاران بزرگ و صاحبان کسب‌وکارهای تاثیرگذار نسخه‌ای از مهم‌ترین نتایج مطالعات انجام‌شده به وسیله سازمان‌های جهانی را دریافت می‌کردند. این کار سبب می‌شد تا آنها اطلاعات کاملی داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌های بهتری انجام دهند ولی با ظهور اینترنت و همگانی شدن آن، تقویم‌های اقتصادی به صورت آنلاین تهیه شد و تمامی مردم حتی سرمایه‌گذاران خرد و افرادی که به‌تازگی قصد وارد شدن به عرصه فعالیت‌های اقتصادی را دارند هم می‌توانند این اطلاعات را داشته باشند و تصمیمات اقتصادی بهتری بگیرند.
تقویم‌های اقتصادی در واقع تقویم‌هایی است که تاریخ دقیق تمامی تحولات اقتصادی در هفته و ماه را نشان می‌دهد. به عنوان مثال در یک تقویم زمان سخنرانی جنت یلن رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در هر ماه و زمان جلسات فدرال‌رزرو که در آن در مورد سیاست‌های بانکی تصمیم‌گیری می‌شود به طور دقیق بیان شده است. زیرا این دو اتفاق روی روند حرکت بازارها تاثیر زیادی دارد و پیش‌بینی‌هایی که در مورد نتایج این تصمیم‌گیری‌ها و جلسات ارائه می‌شود هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیری آنها اهمیت زیادی داشته باشد. شاخص‌های مهم اقتصادی و تغییرات و روند تغییرات بازارهای مالی و سهام همگی در این تقویم‌ها ثبت می‌شود. اما مهم‌تر از توجه به تقویم‌های اقتصادی، توانایی تحلیل و تفسیر این تقویم‌ها و اطلاعات درج‌شده در آنهاست که این مهارت تنها در اختیار افرادی است که مطالعات اقتصادی کاملی انجام داده‌اند و هر روز اخبار اقتصادی را دنبال می‌کنند.
سرمایه‌گذاران بزرگ با توجه به حوادثی که در تقویم اقتصادی ثبت می‌شود، می‌توانند در مورد زمان تقریبی تحرکات و تحولات اقتصادی پیش‌بینی‌های قابل اتکایی ارائه دهند. مهم‌ترین اتفاقاتی که در تقویم اقتصادی ثبت می‌شود و بسیار مورد توجه فعالان بازارهای مالی و فعالان اقتصادی قرار دارد تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره بانکی، آمارهای مربوط به نرخ بیکاری و فرصت‌های شغلی ایجادشده در هر بازه زمانی، تغییر در نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص خرید مدیران است. اطلاعات موجود در تقویم‌های اقتصادی را می‌توان به سه دسته مهم تقسیم کرد که عبارتند از حوادث مربوط به راه‌اندازی و آغاز یک تحول، تحولات مرتبط با زمان پرداخت مالیات یا تغییرات سیستم مالیاتی و در نهایت تحولات مربوط به برنامه‌ریزی بودجه. هر یک از این عوامل می‌تواند روی تغییرات بازارها بسیار اثرگذار باشد و به همین دلیل است که مورد توجه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین تقویم‌های اقتصادی
اهمیت اطلاع داشتن در مورد تحولات اقتصادی برای تصمیم‌گیران این عرصه به اندازه‌ای است که اغلب خبر‌گزاری‌های معتبر اقتصادی و سایت‌های فعال در زمینه بازار سهام یا نرخ ارز چنین تقویمی دارند. از قابل استنادترین تقویم‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر در میان فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران با استقبال زیادی روبه‌رو شده می‌توان به تقویم اقتصادی بلومبرگ اشاره کرد. این خبرگزاری تقویم جامعی دارد که در هر روز مهم‌ترین تحولات را در خود جای داده است. این تقویم به صورت سالانه تهیه می‌شود و هر هفته اطلاعات جامعی در مورد تحولات اقتصادی که در هر یک از روزهای هفته اتفاق می‌افتد، در اختیار افراد قرار می‌گیرد. البته این تقویم در ابتدای هر هفته بازبینی می‌شود تا اگر تصمیمی ناگهانی اتخاذ شد و جلسه‌ای فوری و بدون برنامه از پیش برنامه‌ریزی‌شده برگزار شد، اطلاع‌رسانی شود.
از دیگر تقویم‌های اقتصادی بسیار مورد استناد می‌توان به تقویم اقتصادی FXSTREET اشاره کرد. در این تقویم اقتصادی علاوه بر اطلاعاتی در مورد مهم‌ترین تحولات، اطلاعاتی در مورد نرخ تورم و شاخص‌های قیمتی در ایالت‌های مختلف آمریکا و در ماه‌های مختلف هم موجود است. نرخ برابری ارز هم در هر ساعت در اختیار افراد قرار می‌گیرد و برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا بازارهای مالی را دارند یک تقویم بسیار کارآمد است. این تقویم در بازه‌های زمانی دوهفته‌ای تهیه شده و اطلاعات کاملی در مورد گزارش‌های قیمتی که در این دو هفته ارائه می‌شود، در تقویم وجود دارد. تقویم اقتصادی FX به دلیل ارائه نرخ برابری ارز برای افرادی که در عرصه تجارت بین‌المللی کار می‌کنند بسیار مهم و قابل استفاده است. البته این تقویم اقتصادی ارائه‌شده از سوی FX جزئیات بیشتری نسبت به تقویم‌های استاندارد دارد، ولی برای افراد فعال در بازارهای مالی به خصوص افرادی که تغییرات نرخ ارز در تصمیمات اقتصادی آنها تاثیرگذار است، کاربرد زیادی دارد.
از دیگر تقویم‌های اقتصادی معتبر می‌توان به تقویم ارائه‌شده به وسیله سایت مارکت واچ و تقویمی که وب‌سایت INVESTING.COM ارائه می‌دهد، اشاره کرد. تقویم اقتصادی مارکت واچ هر دو هفته یک‌بار بازبینی می‌شود و اطلاعات جدید و پیش‌بینی‌های مختلف در آن لحاظ می‌شود. سایت مارکت واچ که یکی از معتبرترین سایت‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی در مورد بازارهاست هم برای اطلاع پیدا کردن در مورد تحولات اقتصادی در یک هفته خاص منبع معتبری است.
در اغلب تقویم‌های اقتصادی اطلاعاتی در مورد مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای که خبرگزاری در آن واقع شده است، ارائه می‌شود. ولی بنگاه‌های اطلاع‌رسانی بزرگ از قبیل بلومبرگ تقویم اقتصادی منطقه اروپا و خاورمیانه و آسیا را به طور جداگانه ارائه می‌دهند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها