شناسه خبر : 12918 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از جناح‌بندی‌های اصولگرایان می‌گوید

تصویب برجام عامل همدلی اصولگرایان است نه افتراق

به نظر من مجلس دهم، مجلسی خواهد بود که با دولت همراهی بیشتری انجام می‌دهد. به عبارت دیگر میزان همراهی مجلس دهم نسبت به مجلس نهم به مراتب بیشتر است.

معصومه ستوده
در آستانه برگزاری هر انتخاباتی، دغدغه‌های جناح‌های سیاسی رنگ و بویی دیگر می‌گیرد. باز هم قصه طولانی اتحاد داخلی جناح‌های سیاسی، به تیتر نخست اخبار تبدیل می‌شود. جناحی از شورای مشورتی سخن گفته و جناح دیگری از مدل‌های ریاضی سخن می‌گوید که قرار است لیست‌های انتخاباتی را تعیین کند. با این حال تنها چند روز مانده به برگزاری انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری، چند نفر بنای ناسازگاری گذاشته و راه خود را از دیگران جدا می‌کنند و آن وقت شهر پر می‌شود از لیست‌هایی که با دیدن آن، هر شهروندی سرگیجه می‌گیرد. سید‌کمال سجادی دبیر کل جامعه اسلامی کارمندان و سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تنها چند ماه مانده تا برگزاری انتخابات مجلس دهم از امیدواری نسبت به تحقق وحدت میان اصولگرایان سخن می‌گوید. او در مصاحبه خود با «تجارت فردا» تصویب برجام و موضع‌گیری عده‌ای از افراد تندرو را عامل جدایی و افتراق ندانسته و آن را عامل همدلی برمی‌شمارد.
در هفته گذشته برجام، با حاشیه‌های فراوان به تصویب رسید. در همان روز مشخص شد که عده‌ای از تندروهای مجلس علیه فراکسیون رهروان ولایت موضع گرفته‌اند و این جبهه‌گیری تبلور متفاوتی داشت؛ از یک‌سو نماینده‌ای از این فراکسیون گریه کرد و از سوی دیگر نماینده دیگری صالحی را تهدید به اعدام و دفن زیر سیمان کرد. فکر می‌کنید تصویب برجام چه تاثیری بر روی جبهه اصولگرایان می‌گذارد؟ آیا امکان دارد که آرایش سیاسی اصولگرایان را تغییر بدهد؟
موضوع برجام موضوعی مربوط به کل نظام بوده و فراجناحی است، شما نمی‌توانید آن را منتسب به یک جناح خاص کنید. تصویب برجام، این فرصت را فراهم کرده که همه گروه‌های سیاسی به هم نزدیک شوند. برجام موضوعی نیست که عده‌ای بخواهند آن را به نفع خود مصادره کنند. هر چند در حال حاضر، همه گروه‌های سیاسی منتظر هستند تا عملکرد طرف مقابل مذاکره را مورد ارزیابی قرار بدهند.

یعنی بر این اعتقاد هستید که تمام گروه‌های اصولگرا از برجام حمایت می‌کنند؟ دلیل حمایت اصولگرایان از برجام چیست؟
قبل از تصویب برجام نظرات متفاوتی مطرح می‌شد، اما در حال حاضر دیگر همه در این مورد اتفاق نظر دارند. تصویب برجام به صورت مستقیم بر روی زندگی افراد تاثیر گذاشته و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها زندگی مردم تغییر خواهد کرد. با توجه به اینکه تصویب برجام به نفع کشور است تمام اصولگرایان از آن حمایت می‌کنند. به هر حال این موضوع به نفع کل نظام است. اصولگرایان از اینکه با تصویب برجام منافع زیادی عاید کشور می‌شود، خوشحال هستند. البته این امید وجود دارد که اهداف نظام در تصویب برجام به منصه ظهور برسد و تحقق هدف مذکور به این بستگی دارد که طرف مقابل یعنی کشورهای مذاکره‌کننده چقدر به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

سخنان شما درست است به هر حال برجام موضوعی ملی است و تمام گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب از آن حمایت می‌کنند. با این حال شما مشاهده کردید که در روز تصویب برجام، صحن مجلس به صحنه جدال میان اصولگرایان معتدل و تندرو تبدیل شده بود. با توجه به دلخوری‌ای که میان اصولگرایان به وجود آمد، آیا می‌توان این ارزیابی را داشت که تصویب برجام به نقطه افتراق اصولگرایان و نه همدلی اصولگرایان، تبدیل شود؟
نه، من چنین نظری ندارم. به هر حال در جریان رسیدگی به هر موضوع سیاسی عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق هستند. با این حال با وجود افتراق نمی‌توان این ارزیابی را داشت که تصویب برجام موجب می‌شود بسیاری از اصولگرایان از هم دور شوند. برخلاف این ایده، من اعتقاد دارم تصویب برجام موجب نزدیکی گروه‌های سیاسی در کشور می‌شود. به عبارت دیگر همدلی بیشتری میان گروه‌های سیاسی به وجود آمد.

فارغ از تصویب برجام اعتقاد دارید که این نزدیکی و قرابت گروه‌های اصولگرا در آستانه انتخابات مجلس هم ادامه می‌یابد. به عبارت دیگر این دو بخش از جناح اصولگرا حاضر خواهند شد در آستانه انتخابات اسفند ماه مجلس با هم گفت‌وگو کنند؟
بله، البته این عده افراد تندرو در اقلیت قرار دارند. در آستانه انتخابات همه گروه‌های اصولگرا ناچار به گفت‌وگو خواهند شد، در غیر این صورت امکان پیروزی آنها به حداقل می‌رسد، کما اینکه عدم وحدت در برهه‌هایی از زمان موجب شد تا اصولگرایان شکست بخورند.

در این مورد معیاری هم مشخص کردید تا طبق آن گفت‌وگو کنید و در کنار هم قرار بگیرید؟
بله، اصولگرایان بارها اعلام کردند اگر جبهه پایداری نخواهد از نظر جامعتین تمکین کند ناچار می‌شود راه خود را از سایر اصولگرایان که اصل کار خود را پیروی از جامعتین قرار داده‌اند، جدا کند.

به نظر شما انتخابات پیش‌روی مجلس می‌تواند به آوردگاهی تبدیل شود تا پایداری راه خود را جدا کند؟
من سخنگوی جبهه پایداری نیستم که بخواهم در مورد رویکرد اتخاذی آنها در انتخابات پیش‌روی مجلس صحبت کنم. اما بعید می‌دانم مخالفت‌های صورت‌گرفته با تصویب برجام به عاملی تبدیل شود تا پایداری راه خود را جدا کند. به هر حال اصولگرایان از تجربه انتخابات ریاست‌جمهوری درس گرفته‌اند. در انتخابات گذشته که به پیروزی آقای روحانی منجر شد اصولگرایان به دلیل حضور کاندیداهای متعدد نتوانستند موفق شوند. به همین دلیل قرار است این تجربه در انتخابات مجلس مورد توجه قرار بگیرد و این اشتباه بار دیگر تکرار نشود.

شما به نکته مهمی اشاره کردید. به هر حال در انتخابات ریاست‌جمهوری آیت‌الله مهدوی‌کنی هنوز در قید حیات بودند. با این حال کاندیداهای ریاست‌جمهوری به توصیه‌های ایشان توجه نکردند. از سوی دیگر انتخابات مجلس قرار است در اسفند ماه برگزار شود، اما اصولگرایان از فقدان ریش‌سفیدی آیت‌الله مهدوی کنی در درون تشکیلات خود رنج می‌برند. با توجه به این مشکل فکر می‌کنید اصولگرایان با این چالش چه کار می‌کنند و چه تدابیری را در نظر می‌گیرند؟
درست است که آیت‌الله مهدوی‌کنی رحلت کردند اما در جبهه اصولگرایی بزرگان دیگری وجود دارند. بزرگانی در جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین وجود دارند که می‌توانند به عامل وحدت تبدیل شوند همچنان که مقرر شده تا شورای هماهنگی اصولگرایان به میزبانی جامعه روحانیت مبارز با دعوت از موتلفه، پایداری و ایثارگران و شخصیت‌های حقیقی تشکیل شود. با اجرای این روند این امیدواری وجود دارد که اصولگرایان به وحدت برسند.

به نظر شما می‌توان امیدوار بود که در انتخابات پیش‌روی مجلس دود سفید از دودکش اصولگرایان بلند شود و دیگر این جبهه با ترافیک لیست‌ها روبه‌رو نشود و وحدت میان اصولگرایان محقق شود؟
بله، تمام تلاش صورت‌گرفته معطوف به این است که اصولگرایان به وحدت برسند. به عبارت دیگر تلاش گسترده‌ای صورت گرفته تا دود سفید از دودکش اصولگرایان به هوا بلند شود.

پیش‌بینی شما این است که چه مدلی برای وحدت اصولگرایان اجرایی می‌شود؟ به هر حال باید مدلی انتخاب شود که در نهایت به وحدت همه‌جانبه منجر شود و همچون گذشته مایه افتراق نشود؟
در نبود آیت‌الله مهدوی‌کنی و مرحوم عسگراولادی رایزنی گسترده‌ای صورت گرفته است تا ائتلاف گسترده‌ای به وجود بیاید. هدف ما این است که این ائتلاف به انسجام و همگرایی میان اصولگرایان بینجامد. در همین خصوص آقای باهنر برای تعیین مدل وحدت اصولگرایان، مذاکره گسترده‌ای را با جامعتین شروع کرده است. حاصل این شورای هماهنگی باید فهرستی با محوریت جامعتین باشد. روسای این دو مجموعه اصولگرایی یا نمایندگان آنها، نظرات و مواضع این دو جریان را منتقل کرده و مورد توجه مجموعه جریان اصولگرایی قرار می‌گیرد. در صورت بروز هرگونه اختلافی جامعتین تلاش می‌کند اختلاف را برطرف کند. تاکنون مدل‌هایی همچون 5+6 و 7+8 اجرایی شده است و باید اندکی صبر کرد تا مدل انتخاباتی اصولگرایان مشخص شود.

در این مدل مورد نظر، تمام گروه‌های اصولگرا حضور داشته و نظرات خود را ابراز می‌کنند؟
تمام تشکل‌های اصولگرایی جمع شده و تعداد زیادی دور هم جمع خواهند شد. از این تعداد که البته بخشی از آنها شخصیت حقیقی هستند تعدادی برای پیشبرد کارها انتخاب شده و در نهایت مدل مشخص می‌شود. در نهایت برای تصمیم‌گیری از آن مدل استفاده می‌شود. بهتر است اصولگرایان برای موفقیت بیشتر در انتخابات مجلس و جلوگیری از شکست، از محوریت جامعتین و شورای هماهنگی تبعیت کنند و از آنها حرف‌شنوی داشته باشند.

با توجه به درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی در حال حاضر قرار است آقای موحدی‌کرمانی نقش ایشان را ایفا کرده و وحدت میان اصولگرایان را محقق کنند؟
مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز بودند. بعد از فوت ایشان آقای موحدی‌کرمانی به دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز انتخاب شدند به عبارت دیگر آقای موحدی‌کرمانی در حال حاضر جانشین ایشان شده‌اند.

شورای هماهنگی در ارائه لیست تهران ملاحظاتی را مورد توجه قرار داده است. جامعتین تعدادی از افراد را پذیرفته و عده‌ای را رد می‌کند. بیان چنین بحث‌هایی در حال حاضر زود بوده و بهتر است که همان زمان در مورد آن بحثشود.
منظورم من بیشتر ایفای نقش ریش‌سفیدی در میان اصولگرایان برای نیل به وحدت حداکثری است؟
جامعه روحانیت مبارز در واقع گروه مرجعی است که نظراتشان مورد توجه قرار می‌گیرد. شما به این نکته توجه دارید که در جامعه‌شناسی سیاسی، گروه‌های مرجع، گروه‌هایی هستند که حرف‌های آنها به عنوان ملاک مورد توجه قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به جایگاه آقای موحدی‌کرمانی نظرات ایشان مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. این موضوع همواره باید مورد توجه قرار بگیرد که آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله یزدی دبیران کل جامعتین هستند و نظر آنها برای مجموعه اصولگرایی از اهمیت زیادی برخوردار است.

جبهه پیروان خط امام و رهبری به عنوان یک گروه فراگیر قرار است از لیست جامعتین حمایت کند؟
بله، ما در انتخابات پیش رو از فهرست مورد تایید جامعتین در تهران و استان‌ها حمایت می‌کنیم. به عبارت دیگر هر لیست دیگری که از سوی جامعتین مهر تایید نخورده باشد از نظر ما مردود بوده و حمایت نمی‌شود.

در صورت مخالفت افراد تندرو با اصولگرایان معتدل، ائتلاف چه فرجامی پیدا می‌کند؟
این افراد در اقلیت مجلس و اصولگرایان قرار دارند. غالب اصولگرایان از اعتدال حمایت کرده و از تندروی حمایت نمی‌کنند. ما کلاً تندروی را نمی‌پذیریم. ممکن است در مجلس چهره‌هایی باشند که به آنها تندرو اطلاق بشود ما به موضع‌گیری‌های شخصی افراد کاری نداریم ما روی احزاب و تشکل‌ها بحث داریم که اکثر آنها اعتدال، وحدت، انسجام و همگرایی میان اصولگرایان را می‌پسندند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر این موضوع به نتیجه‌ای مشخص برسد.

درست است که افراد تندرو در اقلیت هستند اما سر و صدا و تاثیر زیادی در مجلس دارند و استیضاح شکل داده و مرتب وزرا را به مجلس کشانده و از آنها سوال می‌کنند و کارت زرد می‌دهند.
من چنین ارزیابی‌ای را ندارم. به نظرم قاطبه اصولگرایان افرادی معتدل هستند. درست است که اعتدال شعار آقای روحانی است اما اصولگرایان افرادی هستند که خط‌مشی اعتدالی داشته و این رویکرد را به نفع کشور می‌دانند. به همین دلیل از رویکردهای تند و افراطی دوری کرده و این کار را به صلاح کشور می‌دانند. اعتقاد ما این است که کشور از تندروی آسیب زیادی دیده و وقت آن فرارسیده که رویکرد اعتدالی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و از سوی دیگر نظر شورای مشورتی و بزرگان اصولگرا ملاک رفتار شود.

با توجه به اینکه در روند تصویب برجام میان اصولگرایان دلخوری به وجود آمد بسیاری بر این باور هستند که پایداری‌ها از این مدل اصولگرایی تبعیت نمی‌کنند. شما در این مورد چه ارزیابی‌ای دارید؟
لازم است که بار دیگر به این نکته اشاره کنم که قضیه برجام یک تصمیم ملی بوده و همه موظف هستند آن را قبول کنند. بعد از تصویب برجام دیگر دلیلی وجود ندارد که عده‌ای آن را زیر سوال ببرند. امکان دارد که در این میان، عده‌ای نظر کارشناسی داشته باشند و حتی انتقادهایی را مطرح کنند. با این حال وجود انتقادها مانع از این نمی‌شود که این افراد در جریان انتخابات مجلس دهم با سایر گروه‌های اصولگرا و احزاب و شخصیت‌های حقوقی هماهنگ نباشند. در حال حاضر تکلیف برجام با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مشخص شده است. البته راه برگشتی برای ایران در صورت عدم عمل به تعهدات از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده، پیش‌بینی شده است. این نکته مورد تاکید آقای لاریجانی هم قرار گرفت که اگر طرف‌های مذاکره‌کننده تعهدات مندرج را اجرا نکنند، ایران چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد.

یعنی معتقدید به وحدت میان اصولگرایان خدشه‌ای وارد نمی‌شود؟
نه، به نظر من موضوع برجام مانعی برای وحدت اصولگرایان نیست. به هر حال جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان خط امام و رهبری و سایر گروه‌های سیاسی برای دستیابی به وحدت همه‌جانبه تلاش می‌کنند. این افراد در جریان رسیدگی و تصویب برجام نظرات کارشناسی خود را مطرح کردند که ایرادی هم ندارد.

سوالی که در این مرحله مطرح می‌شود این است که به هر حال طبق مدل ارائه‌شده وحدت، امکان دارد تعدادی از اعضای جبهه پایداری در لیست قرار بگیرند. آیا شما این نگرانی را ندارید که با توجه به جایگاه این افراد نزد مردم و اینکه مردم حساب این افراد تندرو را از سایر اصولگرایان جدا کرده‌اند این کار موجب شود تا آرای اصولگرایان ریزش کند. به نظر شما بهتر نیست این ملاحظات صورت بگیرد؟
پایداری‌ها را دیگر نمی‌توان پایداری‌های سابق دانست که از آقای احمدی‌نژاد تبعیت کرده یا با کارت او بازی کنند. حزب موتلفه با جبهه پایداری مذاکرات گسترده‌ای را انجام داده و دیدارهای متعددی داشتند. اعضای جبهه پایداری در نهایت قبول کردند که از اصول مورد قبول اصولگرایان تبعیت کنند و تن به وحدت بدهند. این نکته را مورد توجه قرار بدهید که وحدت 100‌درصدی در میان اصولگرایان امکان‌پذیر نیست، با وجود این تلاش می‌کنیم انسجام و همگرایی حداکثری شکل بگیرد.

منظورتان این است که پایداری‌ها محوریت جامعتین را پذیرفته‌اند و قرار شده است به آن گردن بنهند؟
بله، اصول مورد نظر را پذیرفته‌اند. به هر حال یکی از اصول، محوریت جامعتین بوده و قرار شده همه تشکل‌های اصولگرا و شخصیت‌های حقیقی از جمله آقای لاریجانی و آقای ولایتی برای ایجاد انسجام دعوت بشوند. به عبارت دیگر اصول شورای هماهنگی اصولگرایان، برای نیل به وحدت حداکثری پذیرفته شده است.

لیست تهران با توجه به حساسیت چگونه انتخاب می‌شود؟
شورای هماهنگی در ارائه لیست تهران ملاحظاتی را مورد توجه قرار داده است. جامعتین تعدادی از افراد را پذیرفته و عده‌ای را رد می‌کند. بیان چنین بحث‌هایی در حال حاضر زود بوده و بهتر است که همان زمان در مورد آن بحث شود و آن را به زمان دیگری موکول کرد.

میزان رای‌آوری کاندیدای مورد تایید جامعتین هم مورد توجه قرار می‌گیرد؟
بله، جبهه پیروان اصلح غیرمقبول را نمی‌پذیرد و در انتخابات قطعاً به دنبال صالح مقبول خواهیم بود. علائمی که از جبهه پایداری می‌آید این است که به دنبال همین هستند در هر صورت باید گفت‌وگوها ادامه یابد تا در نهایت مشخص شود که چه می‌شود.

به نظر شما با توجه به قرابت فکری اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان این احتمال وجود دارد که لیست فراگیری از اعتدالیون تشکیل شود تا مبادا افراد تندرو به قدرت برسند؟
این احتمال وجود دارد. به هر حال عرصه سیاست، عرصه‌ای است که نمی‌توان در مورد آن پیش‌بینی دقیقی انجام داد. آیا شما احتمال می‌دادید که ایران و آمریکا با این سابقه دشمنی کنار هم بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند. با این حال شما مشاهده کردید که ایران با آمریکا مذاکره کرد هرچند در حال حاضر همه دنیا منتظر هستند تا ببینند تا طرف مقابل چقدر به تعهدات خود عمل می‌کند. شاید شرایط به گونه‌ای پیش برود که چنین ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان شکل بگیرد. به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در مورد عرصه سیاست کشور انجام داد. این نکته را مورد توجه قرار بدهید که در صورت ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان؛ اصلاح‌طلبان باید یک تعریف جدی در مورد برخی واژه‌ها انجام دهند و در برخی از مواضع خود بازنگری کنند.

شما در سخنان خود به این نکته اشاره کردید که نمی‌توان در این مورد پیش‌بینی دقیقی انجام داد با این حال سوال من این است فکر می‌کنید ترکیب مجلس دهم به چه صورت است؟
به نظر من اکثریت مجلس دهم، در دستان جناح اصولگراست. در این مجلس نیز اصولگرایان می‌توانند بیشتر کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دهند.

یعنی بر این باورید که اصولگرایان برنده انتخابات می‌شوند. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان چه جایگاهی پیدا خواهند کرد؟
اکثریت مجلس در دستان جناح اصولگرا بوده و اصلاح‌طلبان در اقلیت هستند.

این اقلیت به نظر شما خنثی بوده یا می‌تواند جریان‌ساز باشد. به عبارت دیگر آیا این اقلیت می‌تواند به گونه‌ای عمل کند تا در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها جدی گرفته شود؟
به نظر من این اقلیت، اقلیت تاثیرگذاری است. به عبارت دیگر می‌توان اقلیت مجلس دهم را به مراتب تاثیرگذارتر از مجلس نهم دانست.

به نظر شما مجلس دهم با دولت تا چه حد همراه است. آیا میزان همراهی این مجلس از مجلس نهم بیشتر است یا کمتر. به هر حال مجلس نهم مجلسی است که به دلیل بالا بودن سوال از وزرا و استیضاح آنها با ترافیک حضور دولتمردان مواجه شده و این کار از سوی عده‌ای افراد تندرو هدایت و راهبری می‌شود؟
به نظر من مجلس دهم، مجلسی خواهد بود که با دولت همراهی بیشتری انجام می‌دهد. به عبارت دیگر میزان همراهی مجلس دهم نسبت به مجلس نهم به مراتب بیشتر است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها