شناسه خبر : 8766 لینک کوتاه

نیاز ۸۰ درصد خانوارها به دو شاغل و یک مسکن

تلگرام به سرنوشت وایبر دچار می‌شود؟

حمیده حق‌پرست
با ورود به ماه تابستان بحث‌ها درباره کمبود آب در رسانه‌ها ملموس‌تر شده و مخاطبان بیشتر آن را پیگیری می‌کنند. در هفته پیش نیز این چالش مهم دستمایه گزارش‌ها و خبرهای متفاوتی در رسانه‌های ایران شد. «ایسنا» در گزارشی دراین‌باره به مشکلات جنوب شرق کشور اشاره کرد و نوشت: «...با وجود دمای ۴۰ تا ۴۸ درجه در روستاهای اطراف شهرستان زابل -سیستان و بلوچستان- ساکنان بیش از ۲۰ روستای اطراف این شهرستان ضمن محرومیت از وسایل خنک‌کننده، سی و هشتمین روزهای بی‌آبی خود را در شرایطی که بادهای ۱۲۰‌روزه آلودگی هوا را تا ۲۶ برابر حد مجاز افزایش داده بود، تجربه کردند.
روستاهای اطراف تالاب هامون که در دو دهه گذشته میلیاردها مترمکعب آب در اطراف خود داشتند، حالا به اندازه آشامیدن هم آب ندارند. برخی از آنها اکنون برای تامین آب شرب به شهرهای زابل، ادیمی یا هیرمند می‌روند یا اینکه منتظر می‌مانند تا ساعاتی که آب با فشار کم در لوله‌ها جریان می‌یابد، از آن برداشت کنند... طبق اخبار بر اساس دستور فرماندار هیرمند قرار شد که آب و فاضلاب در یک برنامه زمان‌بندی‌شده جریان آب را بین ساعت‌های دو تا چهار بامداد، ۱۰ صبح تا ۱۶ بعدازظهر و ۲۰ تا ۲۱ برقرار کند که متاسفانه هرگز این اتفاق نیفتاد، اکنون هم تنها برخی از روستاها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ آب دارند... بر اساس اعلام مسوولان محلی، منبع تامین آب شرب شهرستان هیرمند، سدهای چاه نیمه در شهرستان زهک است، این سدها علاوه بر تامین آب شرب این شهرستان، وظیفه تامین آب شرب چهار شهرستان شمالی دیگر استان و زاهدان در فاصله ۲۴۰‌کیلومتری از این سد را بر عهده دارد. اما مشکل اساسی این منابع آب، وابستگی آنها به افغانستان است...»
هفته پیش پرویز فتاح رئیس جدید کمیته امداد میزبان نمایندگان رسانه‌ها بود. او در این جلسه برخی از معضلات امروز کشور و این نهاد خیریه را تشریح کرد و به برخی از ابهامات نیز پاسخ داد. او گفت: «من در مجلس و دولت گفتم که زنانه ‌شدن فقر در کشور حکایتی است بسیار مهم. باید به یک راه اساسی درباره زنانه ‌شدن فقر برسیم. راهکارهای موقت جواب نخواهد داد و پیچیده‌تر از آن است که با یک اظهارنظر ساده مرتفع شود.» او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «...اطمینان می‌دهم که نه در گذشته و نه امروز مجاز نبوده و نیستیم از صدقه و زکات مردم به سایر کشورها بدهیم. نظام ما از غزه، لبنان، سوریه و عراق حمایت می‌کند و نیازی نیست از صدقات مردم به آنها بدهد. فراخوان هم داده‌ایم که کارمندان دفاتر خارج از کشورمان که تعدادشان هم واقعاً زیاد نیست به کشور بازگردند.»
آمار و اطلاعاتی که درباره جمعیت کشور به ویژه جوانان این روزها منتشر می‌شود، هر دلسوزی را نگران می‌کند. «ایرنا» هفته پیش آمار جدید درباره ازدواج شهروندان ایرانی را روی خروجی خود قرار داد که به نظر بسیار قابل تامل است. به گزارش این خبرگزاری محمدتقی حسن‌زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه 31 درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند، گفت: 12 میلیون جوان در مرز عبور از سن مطلوب ازدواج و اشتغال هستند. یکی از مسائل نگران‌کننده جوانان کاهش نرخ ازدواج، افزایش سن ازدواج و آمار طلاق به دلیل فراهم نبودن شرایط تصمیم‌گیری برای ازدواج و انتخاب همسر است.
با همه این احوال نمی‌توانیم از برخی خبرهای خوب در هفته پیش نیز به‌سادگی گذر کنیم. در هفته پیش و در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور اعلام کرد ۹۷ درصد ایرانی‌ها پاک هستند. خدا را شکر که با وجود تولید مواد مخدر در خانه همسایگان‌مان تنها 3 درصد جمعیت گرفتار اعتیاد شده‌اند.

فیلترینگ تلگرام توسط دولت شایعه است
این روزها کاربران ایرانی تلگرام به شدت از کندی و قطعی‌های این شبکه اجتماعی تحت موبایل کلافه شده‌اند. برخی شایعات خبر از فیلترینگ این سرویس محبوب در ایران می‌دهد. با این حال محمود واعظی در پاسخ به اخبار در خصوص انسداد تلگرام از سوی دولت متنی را در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و نوشت: «دوستان سلام! متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی در خصوص محدودیت یا فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام توسط وزارت ارتباطات منعکس شده است. این مطالب صرفاً شایعه بوده و به هیچ‌وجه واقعیت ندارد. بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی نداریم و به کاربرد این شبکه‌ها در زندگی روزمره واقفیم و در طی این مدت همواره پیگیر تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز بوده‌ایم. در ضمن از کاربران عزیز تقاضا دارم تا حصول اطمینان نسبت به یک خبر، از انتشار و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی خودداری نمایند تا این‌گونه شایعات کمتر فضای نشر در جامعه داشته باشند.»
«تابناک» در گزارشی به این مساله پرداخته و می‌نویسد: «هرچند دولتمردان تاکید دارند برنامه‌ای برای محدود کردن نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه ندارند، شواهد حکایت از محدود کردن محبوب‌ترین نرم‌افزار ارتباطی این روزهای ایرانیان دارد. پس از آنکه نرم‌افزار ارتباطی «وی‌چت» در کشورمان فیلتر شد، کاربران ایرانی که طعم ارتباط رایگان به همراه امکانات بیشتر را چشیده بودند، به دیگر نرم‌افزارها کوچ کردند تا جایگزین مناسبی برای نرم‌افزار فیلتر‌شده چینی بیابند و در این رهگذر، روز به روز بر شمار کاربران ایرانی برخی نرم‌افزارها افزوده شد. بالاخره این «وایبر» بود که همای سعادت بر شانه‌اش نشست و توانست با جذب میلیونی ایرانیان، بخش بزرگی از کاربران خود را در دایره جغرافیایی کشورمان پر کند؛ اما وایبر هم مانند دیگر نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه قابل رصد‌کردن نبود و همین موجب شد برخی مسوولان رواج استفاده از آن را مشکل‌ساز عنوان کنند...»
این سایت در بخش دیگر گزارش خود نوشت: «شاید حضور گسترده ایرانیان موجب شده باشد که امثال وایبر از نفس انداخته شود و موجبات کند شدن این نرم‌افزار را فراهم آورد تا هموطنانمان مجبور شوند بار دیگر کوچ میلیونی دیگری به یک نرم‌افزار دیگر را رقم بزنند و کاری کنند که نرم‌افزار ارتباطی «تلگرام» به نامی شناخته در کشورمان تبدیل شود.... کندی این روزهای تلگرام در ایران چیزی نیست که کاربران چندمیلیونی و پرشمار آن در کشورمان متوجه‌اش نشده باشند... این در حالی است که این بار در اتفاقی جالب توجه، شرکت تولیدکننده پیام‌رسان تلگرام پا به میدان گذاشته و در پیامی که در اکانت رسمی این پیام‌رسان در توئیتر منتشر شد، نوشت: ترافیک تلگرام در ایران به وسیله ارائه‌دهندگان اینترنت محلی محدود شده است. در حال تلاش برای یافتن علت آن هستیم.»

پرونده معلم خاطی مدرسه پاکدشت به دادگاه رفت
آذر سال گذشته بود که «شهروند» خبری را منتشر کرد که بر اساس آن چهار دانش‌آموز در مدرسه‌ای در پاکدشت، تنبیه عجیب و غریبی را در مدرسه از سر گذرانده بودند که باعث واکنش‌های زیادی در این‌باره شد. ماجرا در هفته دوم آذر سال گذشته اتفاق افتاد. وقتی خانواده‌های این دانش‌آموزان این خبر تخلف را رسانه‌ای کردند آشکار شد آقای ر، معلم کلاس سوم دبستان وقتی متوجه شد «حمید»، «مرتضی»، «یاسین» و «محمدرضا»، تکالیف‌شان را انجام نداده و کتاب‌هایشان را با خود به کلاس نیاورده‌اند، مبصر کلاس، امیرحسین را مامور کرد تا آن چهار نفر را به سرویس بهداشتی مدرسه ببرد، بالای سر آنها بایستد و آنها را مجبور کند تا دست‌شان را داخل کاسه توالت ببرند.
بعد از انتشار این خبر بود که مسوولان آموزش و پرورش اعلام کردند این موضوع را قبول ندارند و بر اساس تحقیقی که از مدرسه انجام داده‌اند، «تنبیه» به صورت دیگری اتفاق افتاده است. حالا و بعد از گذشت هشت ماه از این ماجرا، این دادستانی پاکدشت است که خبری جدید در این‌باره به «شهروند» می‌دهد، «رحیم علیش‌پور»، دادستان پاکدشت در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید شخصاً دراین‌باره تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که آن روز، این معلم، چهار دانش‌آموز را وادار به کاری کرده است که در گزارش «شهروند» آمده بود: «این موضوع، مورد قبول هیچ‌کس نبوده و نیست. از نظر ما به‌عنوان مرجع قضایی و من که به‌عنوان دادستان پاکدشت، به قضیه وارد شدیم، این اتفاق افتاده است.
من ۱۳سال است که فعالیت قضایی می‌کنم و خوب است بدانید که در این ۱۳ سال، این تنها پرونده‌ای بود که شخصاً در آن حاضر شدم. من به مدرسه رفتم و شخصاً از بچه‌ها و والدین‌شان، مدیر و معاون مدرسه و نهایتاً از معلمی که مرتکب این کار شده بود، تحقیق کردم.» به گفته دادستان پاکدشت درحال حاضر پرونده این معلم در شعبه یک دادگاه پاکدشت تشکیل شده است.

نیاز ۸۰ درصد خانوارها به دو شاغل و یک مسکن
با استناد به آخرین گزارش «نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران» بانک مرکزی، هزینه متوسط خانوار شهری به 5 /28 میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ بالغ شد. در این میان سه دهک بالایی حدود ۶۰ درصد و سه دهک پایینی حدود ۱۰ درصد کل هزینه خانوار شهری را به خود اختصاص دادند. هزینه سالانه خانوار بالاترین دهک، ۸۷۷ میلیون ریال اعلام شده است. در دوره 1392-1386 هزینه متوسط خانوار شهری 14 /4 برابر افزایش یافته است. هزینه خانوار دهک پایینی 41 /4 برابر شده که به ترتیب ۱۱ و 6 درصد بیش از دو دهک بالا افزایش داشته است.
به‌طورکلی افزایش هزینه‌ها برای خانوارهای کم‌درآمد بیش از خانوارهای پردرآمد است. «اعتماد» در گزارشی به این پدیده پرداخته و می‌نویسد: طبق این آمار تامین شغل (ولو با حداقل دستمزدها) به‌تنهایی تا ۳۰ درصد جامعه را قادر به تامین هزینه‌ها می‌کند. اشتغال بانوان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا دیگر کار یک نفر به‌تنهایی تکافوی نیاز خانواده را نمی‌کند. با اشتغال دو نفر در خانواده، تا ۶۰ درصد جامعه هزینه خود را پوشش می‌دهند. تامین مسکن مناسب بسیار اساسی است. با تامین مسکن و یک شغل، معیشت نیمی از مردم کشور تامین می‌شود... با دو نفر شاغل و دارا بودن مسکن، تا ۸۰ درصد خانوارهای کشور، امکان تامین درآمد لازم جهت پرداخت هزینه‌های خود را خواهند داشت.

بهت نویسندگان و هنرمندان از افزایش شدید نرخ‌ها
نویسندگان و هنرمندانی که از «بیمه پدیدآورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان» استفاده می‌کنند، این ماه پس از دریافت برگ پرداخت حق بیمه و مشاهده افزایش شدید مبلغ تعیین‌شده برای پرداخت بهت‌زده شدند. به گزارش «عصر ایران» مسوولان شعب و کارگزاران بیمه تامین اجتماعی این افزایش را ناشی از قطع پرداخت سرانه درمان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان می‌کنند. بنابراین گزارش، نویسندگان و هنرمندان علاوه بر اینکه از ابتدای سال جدید مانند بقیه اصناف متحمل افزایش مبلغ حق بیمه شده‌اند، بر اساس قبض سه‌ماهه دوم سال 1394 باید بابت سرانه درمان هر نفر بیمه‌شده اعم از خود یا افراد تحت تکفل‌شان، مبالغی را پرداخت کنند.
به‌عنوان مثال نویسنده یا هنرمند متاهلی که دارای سه فرزند است، باید برای سه ماه تابستان نزدیک به 600 هزار تومان (دقیقاً 582 هزار تومان) حق بیمه بپردازد، یعنی در حدود ماهی 200 هزار تومان! «امید» آنکه «تدبیر» دولت هرچه سریع‌تر به جریان افتد و وزارت ارشاد به نویسندگان و هنرمندان اعلام کند که اگر قبض‌های بیمه جدید را نپرداخته‌اند، دست نگه دارند و برای اصلاح آن به شعب و کارگزاران بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنند و تضمین دهند که در صورت پرداخت نیز مبلغ مازاد پرداخت از قبض بعدی آنها کسر خواهد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها