شناسه خبر : 7366 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معتادان خانه به خانه شناسایی می‌شوند

فروش پسر پنج‌ساله برای تهیه خانه

سرانجام هفته گذشته پایتخت‌نشینان نخستین باران پاییزی را تجربه کردند و اهالی تهران باور کردند که تابستان به پایان رسیده است. در نیمه مهرماه بخش عمده اخبار صفحات اجتماعی روزنامه‌ها به اخبار و حواشی آغاز سال تحصیلی جدید مرتبط بود.

حمیده حق‌پرست
سرانجام هفته گذشته پایتخت‌نشینان نخستین باران پاییزی را تجربه کردند و اهالی تهران باور کردند که تابستان به پایان رسیده است. در نیمه مهرماه بخش عمده اخبار صفحات اجتماعی روزنامه‌ها به اخبار و حواشی آغاز سال تحصیلی جدید مرتبط بود. از هزینه‌های تحصیل دانش‌آموزان گرفته تا شهریه‌های مدارس دولتی و غیرانتفاعی و از مشکلات کودکان شین‌آبادی که دو سال پیش به دلیل نبود وسایل گرمایشی استاندارد، دنیای کودکی آنها در آتش ندانم‌کاری مسوولان سوخت تا بحث کلاس‌های فرسوده. در هفته پیش در حوزه آموزش عالی نیز اخبار قابل تاملی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. به طور مثال مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به آغاز سال تحصیلی از کرسی‌های خالی دانشگاه‌ها در سال آتی خبر داد. به گزارش ایسنا او اعلام کرد: «... امسال حداقل 170 هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها موجود است.» او در بخش دیگری از اظهارات خود خبر داد: «... بیش از 58 درصد دانشجویان را دختران و 41 درصد آنها را پسران تشکیل می‌دهند که این امر نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌تری است. ضمن اینکه در حال حاضر 118 دانشگاه دولتی وجود دارد که 60 مورد آن در 80 سال عمر آموزش عالی تاسیس شد و 58 مورد هم در هشت سال اخیر که این اتفاق در جاهایی ضروری و مناسب بوده و در جاهایی نیز فقط از دانشگاه نامی مانده و خبری از کیفیت نیست...در حوزه موسسات غیرانتفاعی نیز هم اکنون دارای 350 مرکز غیرانتفاعی در کشور هستیم که تا سال 80 فقط 80 موسسه وجود داشت از این رو قاعدتاً باید به اثرات منفی و چالش‌های بی‌شمار ایجاد شده توجه کرده و راهکارهای مناسب در برنامه‌ریزی و اجرا دنبال شود.» خالی ماندن 170 هزار کرسی که با بودجه و امکانات این مردم راه‌اندازی شده است، می‌تواند مصداق به هدر دادن امکانات کشور به شمار آید. باید پرسید مسوول این خسارت بزرگ چه افرادی هستند و چگونه تاوان این خسارت را خواهند پرداخت.» از دیگر اخبار مهم هفته پیش انتشار خبر راه‌اندازی «پلیس افتخاری» بود. طبق گفته اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده ناجا این بخش از ناجا از نیمه مهرماه فعالیت خود را در این‌باره آغاز خواهند کرد. معاون نیروی انسانی ناجا نیز به این اشاره کرد که پلیس افتخاری از همه تجهیزات، امکانات و اختیارات سایر کارکنان نیروی انتظامی برخوردار هستند و اجازه بازداشت مجرمان را خواهند داشت. در هفته پیش پخش مجموعه معراجی‌ها از صدا و سیما اعتراض برخی چهره‌ها را به همراه داشت. محمدرضا تویسرکانی نماینده ولی‌فقیه در سازمان بسیج، در گفت‌وگو با سایت بسیج تصریح کرد: «الان شما به عنوان مثال همین سریال معراجی‌ها را که این شب‌ها از تلویزیون پخش می‌شود ببینید؛ به نظرم سریال کم‌محتوایی است. یعنی به قدری ما در این حوزه خوب عمل نکرده‌ایم که همین سریال هم گرفته است؛ در حالی که سوال من این است واقعاً این سریال چه پیامی دارد؟! غیر از اینکه گاهی اوقات به خاطر کمبود محتوا و پر کردن وقت مردم، با دست خودمان، خودمان را مسخره می‌کنیم؟!.. یک بچه ریشو را برمی‌دارند به نام بسیجی، یک آدم «منگولی» نشان می‌دهند که همیشه به دنبال پیچاندن و تک زدن است! بقیه بسیجی‌ها هم آدم‌هایی احساسی نشان داده می‌شوند که دائماً دنبال درگیری‌اند. هیچ‌کس هم نیست که اعتراض کند. این سریال از نظر محتوا سریال معیوبی است اما چه کنیم؟ کسی نیست که یک چیزی بگوید و اعتراض و انتقادی کند.»
در هفته پیش ماجرای اشتغال بانوان نیز به یکی از اخبار مهم رسانه‌ها بدل شد. به گزارش فارس شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با انتقاد از پیشنهادهایی که خواهان ممنوعیت استخدام دختران مجرد در هیات علمی دانشگاه‌ها هستند، تاکید کرد: «این موضوع تنها در حد یک پیشنهاد است و تا قانونی شدن، فرآیند طولانی در پیش دارد. معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برنامه‌ای را در خصوص قانون تسهیل ازدواج جوانان در دستور کار خود قرار داده که هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم تا موانع اجرای آن را مشخص و راهکارهای لازم برای اجرای آن را تعیین کنیم... هم‌اکنون دختران زیادی در جامعه ما هستند که هنوز ازدواج نکرده‌اند و از آنان تحت عنوان خودسرپرست یاد می‌شود...این موضوع نیازمند شناخت دقیق مساله است اما در پروژه خانواده سالم سعی کرده‌ایم نیازها و اقتضائات این گروه را در نظر بگیریم.»

پارازیت‌ها و دردسرهای جدید
ماجرای پارازیت نیز در هفته گذشته بار دیگر به یکی از سوژه‌های داغ مطبوعات بدل شد. به گزارش «تابناک»، به فاصله چند ماه از شکل‌گیری کمیته مشترک بررسی اثر پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان، در روزهای گذشته، سازمان حفاظت از محیط زیست، نخستین نتایج این کمیته را اعلام کرد و با توجه به آن، خواستار توقف روند تولید و ارسال پارازیت در کشور شد. سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی این سازمان با تاکید بر سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها، از مسوولان خواست تصمیم دیگری برای تهاجم فرهنگی بگیرند و افزود: «کمیته مشترک تاکنون جلسات خود را در سطح وزیر تشکیل داده و مصوباتی نیز داشته است که بنا بر این مصوبات قرار شد، مبحث مربوط به پارازیت‌ها و تاثیر آن بر انسان با جدیت پیگیری شود، زیرا احتمال بروز این بیماری به علت تاثیر پارازیت‌ها در انسان وجود دارد... پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت‌هاست و اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شأن و کیان کشور کاری شود، بهتر است راه‌های دیگری برای آن پیشنهاد شود.»
هنوز ساعاتی از ارائه این نتایج اولیه و درخواست سازمان محیط زیست برای توقف ارسال پارازیت‌ها نگذشته، در جایی دیگر، یکی دیگر از اشکالات ارسال پارازیت‌ها از زبان مسوولی دیگر بیان شد که چند ماه پیشتر، خطرآفرین بودن آن اثبات شده و سهم آن در جان باختن چند تن از هموطنان‌مان قابل چشم‌پوشی به نظر نمی‌رسد. احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران در بازدید از سازمان هواشناسی کل کشور، از زبان داود پرهیزکار، رئیس این سازمان سخنانی شنید که به نوعی، تاییدی دیگر در ضررآفرینی پارازیت‌های ارسالی بود و البته رد پررنگی از آن در حوادث توفان تهران می‌توان یافت. پرهیزکار با تاکید بر اینکه سازمان هواشناسی کشور از استانداردهای سازمان هواشناسی جهان (WMO) پیروی می‌کند، یک‌سوم تصاویر رادار تهران را ناخوانا خواند و در این باره گفت: متاسفانه یک‌سوم تصویر رادار تهران واقع در منطقه پرند ناخواناست که احتمالاً به دلیل وجود پارازیت، این گونه شده است؛ باید سازمان تنظیم مقررات رادیویی درباره چرایی این تصویر ناخوانا توضیح دهد.» باید منتظر ماند و دید تصمیم‌گیران کشور چه تدبیری در این خصوص خواهند داشت.

آگهی فروش پسر پنج‌ساله برای تهیه خانه
در حالی که برخی رسانه‌ها سرگرم بازی‌های بچه‌مایه‌دارهای پایتخت بودند، روزنامه شهروند مطلبی را منتشر کرد که دل هر انسانی را به درد می‌آورد. این روزنامه نوشت: «...ماجرا، قصه فروش کلیه نیست، روایت فروش یک بچه است، یک پسربچه پنج‌ساله که مادر و پدرش او را به فروش گذاشته‌اند، آگهی کرده‌اند و گوش به زنگ تلفن که چه کسی پسرشان، پسر پنج‌ساله‌شان را می‌خرد؟ شهروند در ادامه آورده بود «یک پسر پنج‌ساله به فروش می‌رسد» یک آگهی چندخطی روی دیوارهای شهر با یک شماره موبایل. شوخی نبود. پشت خط صدایی شکسته انگار که صدای پیرزنی سالخورده باشد...پدر و مادرش، یک زوج شهرستانی‌اند که پسرشان را برای فروش گذاشته‌اند. به این امید که از اجاره‌نشینی خلاص شوند و در مقابل، پسرشان به دست فرد نیکوکاری بیفتد و آینده روشنی داشته باشد. آگهی چندخطی، تکان‌دهنده است اما از آن تکان‌دهنده‌تر، واگذاری یک کودک پنج‌ساله در ازای یک خانه است، خانه‌ای در شهر. پسرشان را می‌فروشند چون پدر و مادرش، نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود و سه فرزندشان بر بیایند، در پرداخت کرایه ماهیانه منزلشان مانده‌اند و نمی‌خواهند هر شب شاهد شب‌بیداری‌ها و گرسنگی‌های فرزندان دل‌خسته‌شان باشند.» در ادامه این روزنامه مصاحبه‌ای با مادر فرزند در معرض فروش انجام داده است. مصاحبه‌ای که اشک را در چشمان بسیاری از مخاطبان می‌دواند و فاصله وحشتناک طبقاتی را بیشتر به رخ مخاطب می‌کشاند.

مراجعه خانه به خانه برای شناسایی معتادان
در هفته گذشته رسانه‌ها از طرح جدید برای آمارگیری از معتادان کشور خبر دادند. به گزارش اعتماد چهارمین پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در گروه سنی 15 تا 64 سال تا پایان امسال اجرا می‌شود. در حالی که تاکنون و طی 36 سال گذشته سه طرح شیوع‌شناسی (1379، 1386، 1390) برای بررسی وضعیت مصرف مخدرها و محرک‌ها در کشور انجام شده، فاصله سه‌ساله اجرای سومین طرح شیوع‌شناسی که در سال 90 انجام شد با پیمایش در دست اجرای سال جاری می‌تواند هشداری بر افزایش تعداد مصرف‌کنندگان، تنوع مواد و افزایش میزان آسیب‌رسانی مواد مصرفی معتادان کشور باشد. چنان‌که عبدالرضا رحمانی‌فضلی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم در ابتدای حضور خود در این سمت، در نشستی با خبرنگاران نسبت به ورود موج چهارم اعتیاد به دلیل عرضه مواد جدید در حوزه مخدرها و محرک‌ها هشدار داد. در عین حال، نتایج پیمایش جدید می‌تواند پاسخ‌های نگران‌کننده‌ای برای متولیان برنامه‌ریزی در حوزه مقابله با اعتیاد دربر داشته باشد. در حالی که ظرف سه سال گذشته، میزان خسارات ناشی از اعتیاد در کشور به 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافته، آمارهایی که از افزایش تعداد معتادان زن و کودک و مصرف‌کنندگان روانگردان‌ها به دست خواهد آمد می‌تواند تغییر الگوی جنسی و سنی اعتیاد را که طی سال‌های گذشته بارها از سوی مسوولان انجمن‌های غیردولتی کنترل و درمان اعتیاد مورد هشدار قرار گرفت، تایید کند. از سوی دیگر، در حالی که متولیان مقابله با اعتیاد بارها توضیح داده‌اند که مواد مخدر و محرکی که ظرف سال‌های گذشته با نام‌های جدید عرضه شده‌اند، ترکیبات مشابهی دارند که صرفاً توسط مافیای مواد مخدر و به جهت جلب مشتریان جدید، به نام‌های جدید ملقب می‌شوند، اثبات تغییر الگوی مصرف و ارزان شدن قیمت محرک‌ها و گرایش معتادان به مصرف همزمان محرک‌ها و مخدرها برای کاهش تاثیرات توهم‌زایی روانگردان‌ها که از دیگر نتایج این پیمایش خواهد بود، می‌تواند زمینه تصمیمات جدید برای مقابله با موج چهارم اعتیاد را فراهم کند. حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر روز گذشته در گفت‌وگو با روابط عمومی این نهاد وابسته به ریاست‌جمهوری توضیح داد این طرح با روش مراجعه خانه به خانه با نمونه کشوری حدود 60 هزار نفر انجام خواهد پذیرفت و بدون ذکر نام و نام خانوادگی، جایگاه اجتماعی و اقتصادی مصرف‌کنندگان، شیوع مصرف مواد در یک ماه تا یک سال گذشته و طول عمر، میانگین سن شیوع مصرف در گروه‌های سنی و جنسی مصرف‌کننده، انگیزه مصرف، نوع مواد و الگوی مصرف، وضعیت درمان و تعداد دفعات عود را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها