شناسه خبر : 3672 لینک کوتاه

بریده روزنامه‌ها

اعتراض رانندگان شرکت واحد
نوشت: رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران روز یکشنبه در تجمعی اعتراض‌آمیز مقابل شهرداری تهران در خیابان بهشت به صف ایستادند تا انتقاد خود به وضعیت معیشتی‌شان را مطرح کنند. «دریافت تسهیلات بلاعوض مسکن اعضای تعاونی» در واقع مهم‌ترین خواسته‌ای بود که از زبان این کارگران شنیده می‌شد، اما برخورد ماموران با آنها ماجرای اعتراضشان را به صدر اخبار رسانه‌ها رساند تا حدی که به راهپیمایی دوم کارگران عصبانی در روز دوشنبه منجر شد. در این روز آنها یک مسیر 3 کیلومتری (از خیابان خیام به طرف خیابان سپه) را با چراغ‌های روشن انتخاب کردند. اعتراض روز دوشنبه آنان نه به تعاونی مسکن که به نوع رفتار با آنان در روز یکشنبه بود.
خاک هم آلوده است
در گزارشی به موضوع آلودگی خاک که اخیراً از سوی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران خبری درباره‌ آن اعلام شده، پرداخت و نوشت: آب کم و هوا هم اغلب آلوده است؛ دو عنصر مهم برای زندگی. همه درگیر این دو هستند و از خاک جامانده‌اند؛ خاک هم آلوده است. مساله‌ای که شاید به اندازه آلودگی آب و هوا ملموس نباشد اما اکنون بحرانی شده است. همزمان با روز جهانی خاک، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران توجه‌ها را به این موضوع جلب و یادآوری کرد که در روزگاری نه‌چندان دور، تهران از آب و هوایی پاک و سالم و از خاکی بسیار حاصلخیز برخوردار بود اما امروز تهران، نه‌تنها آب سالم و هوای پاک، بلکه از خاک حاصلخیز هم محروم است.
دوچرخ جوان‌کُش
نوشت: رانندگانش آن را بهترین وسیله نقلیه برای شهر پرترافیکی مثل تهران می‌دانند؛ دلیلش هم مشخص است؛ چون سوار آن که باشی، به‌راحتی می‌توان بیخیال همه قوانین شد. نتیجه‌اش هم می‌شود فرار از ترافیک و زودتر رسیدن به مقصد. اما این فقط یک روی سکه است؛ در روی دیگر سکه، فقط آمار دود است و مرگ؛ تولید ۲۶ تا ۳۰ درصد کل آلایندگی هوای تهران و اصلی‌ترین علت مرگ‌ومیر جوانان در کشور (به گفته وزیر بهداشت). براساس آمار، فقط در سال۸۹، پنج ‌هزار و ۹۷۷ نفر را به کشتن داده یا در سال ۹۳، عامل 3 /22 درصد کل کشته‌های تصادفات بود که برابر با سه‌ هزار و ۷۶۸ نفر است. آنچه گفته شد، همه درباره موتورسیکلت است.
مک‌دونالدی شدن آموزش عالی
به نقل از عباس کاظمی، استاد علوم اجتماعی، نوشت: «بی‌شک مفهوم دانشگاه تغییر کرده است. شکل‌بندی جدید در دانشگاه بخشی از این تغییر را دربرمی‌گیرد. با این تفاوت که باید هم معنای مثبت و هم معنای منفی آن را مدنظر داشت. معنای مثبت آن است که دانشگاه در دسترس مردم قرار گرفته و تنها در اختیار نخبگان نیست اما در دسترس قرار گرفتن دانشگاه، پیامدهای نامطلوبی هم داشته از جمله تقلیل دانشگاه به مزه و ذائقه که ایده مک‌دونالدی شدن آموزش عالی است که بر مبنای آن علم دستمایه روزمرگی قرار گرفته که یکی از پیامدهای آن را می‌توان در به ابتذال کشاندن پایان‌نامه و مقاله و کتاب‌های دانشگاهی دید.»











دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها