شناسه خبر : 10169 لینک کوتاه

سرنوشت پرواز تهران - کاراکاس

کمتر از دو هفته به پایان سال ۱۳۸۵ مانده بود که «بهروز رئیسی» معاون بازرگانی شرکت هما، خبرنگاران را فراخواند تا جزییات نخستین پرواز تهران - دمشق - کاراکاس را که ۱۱ اسفندماه صورت گرفته بود با آنان در میان بگذارد.

کمتر از دو هفته به پایان سال 1385 مانده بود که «بهروز رئیسی» معاون بازرگانی شرکت هما، خبرنگاران را فراخواند تا جزییات نخستین پرواز تهران- دمشق- کاراکاس را که 11 اسفندماه صورت گرفته بود با آنان در میان بگذارد. تنها خط پروازی که به گفته رئیسی قرار بود، مسافران خاورمیانه و آمریکای لاتین را میان دو قاره جابه‌جا کند. خلبان این پرواز که در این نشست حضور داشت توضیح داد که «پیش از انقلاب پروازهای مستقیمی از تهران به نیویورک انجام می‌شد که کمتر از ۱۲ ساعت طول می‌کشید اما پرواز تهران- دمشق- کاراکاس با مسافت بیش از ۱۴ هزار کیلومتر در مجموع ۱۷ ساعت و نیم زمان برد که جزو رکوردهای تاریخی در صنعت هوانوردی دنیا محسوب می‌شود.» قیمت بلیت این پرواز در آن سال یک هزار و 200 دلار تعیین شده بود و به دلیل بعد مسافت، پرواز به کاراکاس با یک فروند بویینگ 747 اس پی انجام گرفت. حدود دو سال بعد، هواپیمایی ماهان نیز از صدور مجوز پرواز به ونزوئلا خبر داد و اعلام کرد سازمان هواپیمایی کشوری مجوز هفته‌ای دو پرواز به کاراکاس (ونزوئلا) را صادر کرده است. بر این اساس قرار بود، پروازهای تهران-کاراکاس روزهای شنبه و سه‌شنبه و پرواز برگشت روزهای یکشنبه و چهارشنبه و از تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه 1388 آغاز شود. البته پس از آن خبری مبنی بر اینکه هواپیمایی از سوی شرکت ماهان به کاراکاس راهی شده باشد، در دست نیست. اما در دی‌ماه سال 1388 یک فروند هواپیمای بویینگ مدل 400-747 با فرودگاه امام خمینی تهران را به مقصد فرودگاه بین‌المللی سیمون بولیوار کاراکاس در ونزوئلا ترک کرد. این هواپیما در پروازی مستقیم و بدون توقف به طول 14 ساعت و 50 دقیقه و طی مسافت 7470 مایل از آسمان کشورهای ایران، ترکیه، یونان، آلبانی، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، ترینیداد و توباگو عبور کرد و سرانجام در فرودگاه شهر کاراکاس به زمین نشست. علاوه بر شرکت هما که اقدام به جابه‌جایی مسافران میان دو کشور می‌کرد، شرکت هواپیمایی ونزوئلا با عنوان «کان ویا‌سا» نیز تعدادی از پروازهای خود را به ایران اختصاص داده بود. اما در 25 شهریور سال 1389 شبکه خبری فاکس‌نیوز مدعی شد که خط پروازی کاراکاس - تهران لغو شده است. این خبرگزاری خبر تعطیلی این خط پروازی را به نقل از مدیر پرواز‌های خارج شرکت «کان ویاسا» اعلام کرد و نقل قول او را منتشر کرد: «ما دیگر پروازی به تهران نداریم و نمی‌دانم که پروازها مجدداً از چه زمانی از سر گرفته خواهد شد. این پروازی بود که هر هفته سه‌شنبه از کاراکاس به تهران انجام می‌شد اما مدتی است که دیگر انجام نمی‌شود.»
فاکس‌نیوز همچنین ادعا می‌کند‌: خط پروازی تهران- دمشق به کاراکاس به‌رغم اینکه به ادعای مقامات سه کشور یک خط پروازی تجاری بود، اما خرید بلیت و انجام سفر بدون تایید مقامات دولتی سه کشور برای شهروندان عادی امکان‌پذیر نبوده است. مدیر این ایرلاین در حالی از تعطیلی این خط پروازی خبر داده بود که پیش از آن «هوگو چاوس» رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا اعلام کرده بود «با توجه به هزینه‌های زیاد برای تاسیس خط پروازی کاراکاس- دمشق- تهران هیچ‌گاه اجازه متوقف شدن آن را نخواهیم داد.» چاوس البته از تبلیغات منفی آمریکا و مخالفانش نسبت به این پرواز نیز سخن گفته بود: دولت آمریکا و برخی مخالفان دولت ونزوئلا در تبلیغات دروغین خود اعلام کردند با افتتاح این خط پروازی ونزوئلا، ایران و سوریه درصدد انتقال تروریست‌ها از خاورمیانه به آمریکای لاتین هستند. «حتی برخی مخالفان دولت ونزوئلا و دست‌نشانده‌های آمریکا در داخل یکی از هواپیماها مواد مخدر کار گذاشتند تا این خط پروازی را متهم و آن را در نهایت لغو کنند.» لغو این پرواز اگرچه در آن زمان از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد؛ اما ظاهراً ادعای خبرگزاری«فاکس‌نیوز» واقعیت داشته است؛ چرا که اکنون نه هواپیماهای «کان‌ ویاسا» به سوی ایران پرواز می‌کنند و نه هواپیماهای شرکت هما راهی کاراکاس می‌شوند. پرسنل نمایندگی‌های فروش شرکت هواپیمایی ایران (هما) در پاسخ به مشتریانی که خواهان سفر به ونزوئلا هستند می‌گویند پرواز مستقیمی از ایران به این کشور وجود ندارد. از این رو متقاضیان سفر به ونزوئلا ابتدا باید راهی کشورهای واسط اروپایی شوند. گفته می‌شود پرواز تهران- دمشق- کاراکاس به دلیل عدم توجیه اقتصادی، نبود مسافر و مشکلاتی که برای برقراری هماهنگی با کشور واسط وجود داشته لغو شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها