شناسه خبر : 46692 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه عینک تأمین اجتماعی: نحوه ثبت نام و دریافت

یکی از خدمات جانبی پزشکی که توسط بیمه تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌گیرد، هزینه عینک است.

هزینه عینک تأمین اجتماعی: نحوه ثبت نام و دریافت

رپرتاژ آگهی: اما این هزینه دارای سقف است و از سوی بیمه تأمین اجتماعی تنها مبلغ مشخصی آن هم در فواصل زمانی معینی به بیمه گذاران پرداخت می‌شود.

 اگر شما هم می‌خواهید بدانید هزینه عینک تأمین اجتماعی چقدر است و نحوه ثبت نام و دریافت آن چگونه است؛ این مطلب برای شماست.

هزینه عینک تأمین اجتماعی چقدر است؟

وقتی افرادی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند بدانند که این شرکت برای خرید عینک بخشی از مبلغ را به آن ها پرداخت می‌کند با خیال راحت‌تری می‌توانند برای خرید عینک اقدام کنند. در سال گذشته هزینه عینک تأمین اجتماعی معادل ۲۰ تا ۲۵% هزینه خرید عینک بود.

یعنی اگر فردی عینکی را به مبلغ یک میلیون تومان انتخاب می‌کرد، می‌توانست مبلغی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان را از بیمه تأمین اجتماعی برای خرید عینک دریافت کند. این مبلغ ممکن است در سال ۱۴۰۳ تغییر کند. همچنین بیمه گذاران تنها در صورتی می‌توانند این مبلغ را دریافت کنند که پزشک معتمد متخصص چشم در بیمه تأمین اجتماعی، نسخه آن ها را تائید کند.

شرایط دریافت هزینه عینک تأمین اجتماعی

هزینه عینک تأمین اجتماعی برای عینک طبی ۲۰۰ هزار تومان برای شیشه تعیین شده است. بر اساس قانون بیمه، بایستی حداقل دو سال از تاریخ آخرین دریافت هزینه عینک بیمه گذار گذشته باشد تا بتواند این کمک هزینه را دریافت کند.

این مبلغ فقط برای شیشه عینک طبی پرداخت می‌شود. برای دریافت هزینه فریم عینک، بیمه‌گذاران فقط هر ۱۰ سال یک‌بار می‌توانند این هزینه را بگیرند. متأسفانه بیمه تأمین اجتماعی نسبت به سایر بیمه‌ها هزینه‌های کمتری را به بیمه گذاران پرداخت می‌کند. این هزینه‌ها نیز تنها تحت شرایط خاص و به صورت دوره‌ای به آن ها تعلق می‌گیرد. یعنی در صورتی که بیمه‌گذار خارج از موعد مقرر نیاز به تعویض عینک داشته باشد، نمی‌تواند هیچ هزینه‌ای از بیمه دریافت کند.

نحوه ثبت نام و دریافت هزینه عینک تأمین اجتماعی

برای دریافت هزینه عینک تأمین اجتماعی شما باید ابتدا مدارک لازم را آماده کنید و آن ها را به شرکت بیمه تحویل دهید. پزشک معتمد بیمه تأمین اجتماعی پس از تائید نسخه و مدارک متقاضی، دستور لازم برای تهیه عینک و پرداخت هزینه را صادر می‌کند. در حال حاضر علاوه بر روش حضوری که همه از آن استفاده می‌کنند، روش اینترنتی نیز برای دریافت هزینه عینک از طریق سایت بیمه تأمین اجتماعی قابل استفاده است. در ادامه ابتدا درباره مدارک مورد نیاز برای دریافت هزینه عینک صحبت می‌کنیم و سپس به مراحل ثبت نام در سایت سازمان تأمین اجتماعی می‌پردازیم تا اگر خودتان قصد دارید برای دریافت بیمه اقدام کنید با شرایط و مراحل آن آشنا باشید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت هزینه عینک تأمین اجتماعی

مدارک مورد نیاز برای دریافت هزینه عینک تأمین اجتماعی

در بخش پیش اشاره کردیم که مستندات و مدارک پزشکی متقاضی باید مورد تائید پزشک معتمد بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرد. در کنار مدارک پزشکی مدارک، مستندات دیگری هم هستند که ارائه آن ها ضروری است. این مدارک عبارت‌اند از:

توصیه نامه پزشک

ارائه یک توصیه نامه از جانب پزشک که نشان می‌دهد شما نیاز به عینک دارید، جزو مدارک ضروری است. گواهی تجویز پزشک باید دارای تاریخ تجویز، مشخصات بیمار، ضرورت درمانی برای دریافت پروتز و اروتز و تشخیص نوع بیماری باشد.

فاکتور خرید عینک

فاکتور خرید عینک باید حاوی مشخصات بیمار، مهر فروشنده معتبر، مشخصات کامل پروتز و اروتز باشد.

ارائه پروتز یا اروتز خریداری شده

مدارک تشخیصی و درمانی

نکته: فروشنده بایستی پروانه کسب از مراجع ذی صلاح داشته باشد.

نحوه ثبت نام برای دریافت هزینه عینک

در حال حاضر از طریق سایت سازمان تأمین اجتماعی متقاضیان و افراد تحت پوشش می‌توانند هزینه خرید عینک را به صورت غیر حضوری دریافت کنند. برای انجام این کار ثبت نام الکترونیکی در سایت تأمین اجتماعی مورد نیاز است. متقاضیان باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنند تا بتوانند هزینه پرداخت شده را دریافت نمایند.

1.    مراجعه به سایت سازمان تأمین اجتماعی

متقاضیان باید به سایت. Es.tamin.ir مراجعه نمایند و در سایت ثبت نام کنند.

2.    سپس وارد بخش بیمه شدگان شوند.

3.    در این مرحله باید گزینه درخواست پروتز اروتز را در قسمت حمایت های کوتاه مدت انتخاب نمایند.

4.    در مرحله بعد متقاضیان باید نام خود را به همراه گذرواژه وارد کنند تا بتواند به پرتال تأمین اجتماعی خود دسترسی پیدا نمایند.

5.    در نهایت نیز متقاضیان باید شعبه مورد نظر خود را انتخاب کنند و مدارک لازم برای دریافت هزینه عینک مانند نسخه پزشک و فاکتور را در سایت بارگذاری کنند.

نکته: برای دریافت حضوری هزینه عینک تأمین اجتماعی نیز متقاضیان باید تمام مدارک عنوان شده را به صورت حضوری به شرکت بیمه یا محل کار خود تحویل دهند تا پس از تائید مدارک، بتوانند هزینه عینک را دریافت کنند.

مدت بازپرداخت هزینه عینک تأمین اجتماعی

افرادی که برای دریافت هزینه عینک تأمین اجتماعی ثبت نام کرده‌اند، می‌خواهند بدانند که زمان بازگشت هزینه به چه صورت است و پس از گذشت چه مدتی می‌توانند از طرف شرکت بیمه هزینه پرداخت شده را پس بگیرند.

مدت زمان دریافت هزینه عینک با توجه به شرایط شعب مختلف شرکت بیمه تفاوت دارد. بنابراین هر کس باید زمان بازپرداخت را از شعبه مربوطه استعلام بگیرد. اما در اغلب شعب پس از تائید شدن مدارک و پذیرش مستندات ارائه شده توسط متقاضی، پزشک سازمان تأمین اجتماعی و شورای پزشکی دستور لازم برای بازپرداخت هزینه را صادر می‌کنند.

در سایت سازمان تأمین اجتماعی که متقاضیان برای ثبت نام هزینه عینک به آنجا مراجعه می‌کنند، امکان پیگیری مدت زمان هزینه عینک نیز وجود دارد. متقاضیان می‌توانند نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنند و پس از انتخاب بخش درخواست‌های ثبت شده، شرایط پرداخت را پیگیری کنند.

در حال حاضر قوانین جدید شرکت بیمه به این صورت است که هزینه‌های مربوط به پروتز و اروتز بیمه تأمین اجتماعی اگر زیر ۲۰۰ هزار تومان باشد، فقط صرف ارائه مدارک پرداخت می‌شود. اما اگر این هزینه مبلغی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان باشد، حتماً باید پزشک معتمد سازمان مدارک را تعیین کند و دستور لازم برای پرداخت هزینه از طرف شورای پزشکی بیمه تأمین اجتماعی صادر شود.

 هزینه عینک بیمه تأمین اجتماعی

کلام آخر

در صورتی که به تازگی عینک طبی خریداری کرده‌اید، اما نمی‌دانید هزینه عینک بیمه تأمین اجتماعی چقدر است و چطور می‌توانید این هزینه را از بیمه دریافت کنید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

ما در این نوشتار توضیح دادیم هزینه عینک تأمین اجتماعی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است و هر دو سال یک بار به بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد. متقاضیان می‌توانند از طریق دو روش الکترونیکی و حضوری نیز هزینه عینک خود را دریافت نمایند.