شناسه خبر : 46789 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هفت سوغات گرگان که هر مسافری باید خریداری کند

قطعا یکی از جذاب‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های هر سفر، تهیه سوغاتی برای دوستان و عزیزان است. این کار به‌نوعی بیانگر ارزش و احترامی است که برای آن‌ها قائلید.

هفت سوغات گرگان که هر مسافری باید خریداری کند

رپرتاژ آگهی: حتی یک سوغاتی کوچک نشان می‌دهد که در لحظات خوب و خوش‌تان، به یاد آن‌ها بوده‌اید. خوشبختانه هر یک از شهرهای کشور ما به لطف هنر دست مردمان سرزمین‌مان، سوغاتی‌های متعدد جذابی دارد که می‌توانید برای عزیزان‌تان تهیه کنید.

به‌عنوان مثال، شهر گرگان یکی از جذاب‌ترین شهرهای شمالی است که سوغاتی‌های متنوعی دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، لازم است علاوه‌بر تهیه بلیط قطار گرگان، با سوغاتی‌های این ناحیه نیز آشنا شوید. در این مقاله به معرفی هفت مورد از سوغاتی‌های گرگان خواهیم پرداخت.

با معروف‌ترین سوغاتی‌های گرگان آشنا شوید

شهرهای شمالی ایران علاوه‌بر طبیعت بکر و آب‌وهوایی فوق‌العاده، خوراکی‌های خوشمزه‌ای نیز دارند که هر مسافری را مجذوب خود می‌کنند. برخی از این خوراکی‌ها به سوغات شهر نیز تبدیل می‌شوند و می‌توانند انتخاب مناسبی برای خرید سوغاتی ارزان‌قیمت و در عین حال خوش‌طعم باشند. علاوه‌بر آن، هنر در میان مردم این نواحی ریشه‌ای عمیق و دیرینه دارد. به‌ همین خاطر، صنایع‌دستی نیز در این شهرها تولید می‌شود. شهر گرگان به‌عنوان مرکز استان گلستان، از این قاعده مستثنی نیست و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آن‌چه که در ادامه معرفی خواهد شد، تنها گوشه‌ای از سوغاتی‌های رنگارنگ و متنوع گرگان است.

حلوای اوماج

حلوا یک شیرینی خوش‌طعم و عامه‌پسند است که معمولا در تمام شهرهای ایران طبخ می‌شود. جالب است بدانید که این شیرینی محبوب برای نخستین بار، بیش از 3000 سال پیش تهیه شده بود. حلوای اوماج نیز نوع خاصی از حلواست که در چندین شهر از کشور ما به روش‌های مختلف آماده می‌شود. حلوای اوماج گرگان از آرد گندم، روغن، عسل، هل، گلاب و تزئیناتی مانند پودر پسته و بادام تهیه می‌شود. ازآنجاکه آماده‌سازی این حلوا کمی سخت و زمان‌بر است، اغلب در مراسم و اعیاد خاص طبخ می‌شد. درحال‌حاضر می‌توانید اوماج را از شیرینی‌فروشی‌های سطح شهر گرگان تهیه کنید.

نان پادرازی

اهالی شمال کشور مهارت خاصی در تهیه خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها با ساده‌ترین مواد دارند. به‌عنوان مثال نان پادرازی یک شیرینی خوش‌طعم و محبوب است که تنها با چند قلم ماده ساده تهیه می‌شود. این نان بافت لطیفی دارد و در بسیاری از شهرهای شمالی نیز طبخ می‌شود. جالب است بدانید در تهیه این نان خوشمزه از شکر استفاده نمی‌شود و به همین خاطر انتخاب مناسبی برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود. عطر گلاب و سیاهدانه ترکیب محشری را در نان پادرازی ایجاد می‌کنند.

سرغربیلی

حیف است با بلیط قطار گرگان به این شهر سفر کرده و یک فنجان چای با شیرینی سرغربیلی را امتحان نکنید. این شیرینی یکی از سوغاتی‌های گرگان است که مختص همین خطه بوده و در شهرهای دیگر شبیه به آن را پیدا نمی‌کنید. شیرینی سرغربیلی اگرچه گمنام مانده، اما یکی از خوش‌طعم‌ترین خوراکی‌های گرگان است. این شیرینی از نظر ظاهری شبیه به یک تخم مرغ کوچک است و برای طبخ، در روغن داغ سرخ می‌شود.

خاویار

اگر می‌خواهید یک سوغاتی لوکس و گران‌قیمت تهیه کنید، خاویار بهترین انتخاب است. دریای خزر معدن ماهی‌های متنوع است و خاویار نیز یکی از اصلی‌ترین تولیدات آن به حساب می‌آید. جالب است بدانید که بیش از 90 درصد از خاویار دنیا از دریای خزر تأمین می‌شود. از این رو می‌توانید بسته‌‌های خاویار را از مغازه‌های ساحلی خریداری کنید. البته ماهی نیز می‌تواند سوغات خوبی باشد. این گزینه نسبت به خاویار، اقتصادی‌تر هم هست.

قالی ترکمن

از سوغاتی‌های خوراکی که بگذریم، گرگان صنایع‌دستی فوق‌العاده‌ای نیز دارد که می‌توانند بهترین سوغاتی برای خوشحال کردن عزیزان‌تان باشند. این قالی‌ها نوع خاصی از قالی هستند که وزن سبکی داشته و نازک‌اند. در طراحی آن‌ها از طرح‌های هندسی و اسلیمی استفاده می‌شود و جالب اینکه هر طایفه ترکمن، طرح اختصاصی خود را دارد. این قالی‌ها در ابعاد مختلف بافته می‌شوند و اصالت ترکمن‌های ایران را به تصویر می‌کشند. قالی یکی از بهترین سوغاتی‌های این خطه محسوب می‌شود.

زیورآلات

این مورد را شاید بتوان جذاب‌ترین سوغات از این فهرست دانست. انواع زیورآلات می‌توانند انتخابی هوشمندانه و جذاب برای بانوان و آقایان باشند. در شهر گرگان انواعی از زیورآلات به‌شیوه سنتی با سنگ‌های قیمتی مانند عقیق ساخته می‌شوند و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند. درحال‌حاضر تنوع این زیورآلات بیشتر شده و انواع مختلفی از آن‌ها همسو با سلایق مختلف ساخته می‌شوند. مغازه‌های گوناگونی در شهر گرگان به فروش این محصولات مشغول‌اند که برخی از آن‌ها در بازارهای سنتی شهر وجود دارند.

جوراب‌بافی

از جمله هنرهای بومی و قدیمی نواحی شمالی کشور، هنر جوراب‌بافی است. ازآنجاکه اغلب مردم این ناحیه به مشاغلی نظیر کشاورزی و به‌خصوص شالی‌کاری مشغول بوده‌اند و بارش باران نیز بسیار زیاد بوده، داشتن چکمه و به‌دنبال آن جوراب مناسب، اهمیت زیادی داشته است. ازاین‌رو، هنر جوراب‌بافی در گرگان و سایر شهرهای شمالی پیشرفت کرده است. در مغازه‌های قدیمی این شهر، می‌توانید انواع گوناگونی از جوراب‌های بافته‌شده با کامواهای رنگارنگ را مشاهده کنید. این جوراب‌ها انتخاب مناسبی برای سوغاتی ارزان و درعین‌حال ارزشمند هستند. جوراب‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلف، متناسب با هر سن و جنسیتی بافته می‌شوند.

بلیط قطار و هواپیمای گرگان را از فلای تودی خریداری کنید

تهیه سوغاتی بخش کوتاهی از سفر است که می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. به‌غیر از این، شهر گرگان جاذبه‌های دیدنی متعددی نیز دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. برخی از این جاذبه‌ها اماکن باستانی و تاریخی هستند و برخی دیگر، جاذبه‌های طبیعی بوده و هدیه طبیعت به این ناحیه هستند. برای بهره‌مندی از تمام این موارد، کافیست بلیط قطار گرگان را از سایت فلای تودی یا اپلیکیشن آن تهیه کرده و سفرتان را آغاز کنید.

دلیل انتخاب فلای تودی برای خرید بلیط قطار یا هواپیما این است که این مجموعه کمترین هزینه را دریافت می‌کند و بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید ضمن تهیه بلیط، رزرو هتل‌های سراسر دنیا را نیز از طریق فلای تودی انجام دهید و حتی برای اخذ ویزای توریستی از طریق این مجموعه اقدام کنید. فلای تودی تنها همراهی است که در سفرها به آن نیاز خواهید داشت.