شناسه خبر : 45967 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هشدار! تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف اند در سامانه مودیان ثبت نام کنند

شفاف سازی مالیاتی یکی از چالش های مهم سازمان امور مالیاتی در این چند سال اخیر بوده است و که باعث کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و تحمیل فشار مالیاتی بر دیگر مودیان شده است. اما برای رفع این مشکل و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، سازمان امور مالیاتی سامانه مودیان را راه اندازی کرده است.

هشدار! تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موظف اند در سامانه مودیان ثبت نام کنند

رپرتاژ آگهی: شفاف سازی مالیاتی یکی از چالش های مهم سازمان امور مالیاتی در این چند سال اخیر بوده است و که باعث کاهش قابل توجه درآمدهای مالیاتی دولت و تحمیل فشار مالیاتی بر دیگر مودیان شده است. اما برای رفع این مشکل و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، سازمان امور مالیاتی سامانه مودیان را راه اندازی کرده است.

اما سامانه مودیان چیست؟ سامانه مودیان مالیاتی پل ارتباطی میان مودی و این سازمان است تا مودیان صورت حساب های الکترونیکی را به کمک نرم افزار سامانه مودیان ارسال کنند و هیچ جای تخلف و فرار مالیاتی وجود نداشته باشد. هر مودی در این سامانه کارپوشه مخصوص به خود را دارد که در آن تمامی فعالیت های مربوط به مالیات که شامل ارسال اظهارنامه مالیاتی، ارسال اطلاعات مالیاتی و همچنین دریافت اطلاعات و مستندات از سمت سازمان امور مالیاتی در آن امکان پذیر است.

عضویت در سامانه مودیان به علت نداشتن زیرساخت و عملکرد ضعیفی که داشت تا سال 1401 زمان برد ولی از شهریور 1401 تا دی ماه 1402 براساس 5 فراخوان مودیان گروه های شغلی مختلف موظف به عضویت در این سامانه شده اند.

چه کسانی موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

پس از تصویب قانون سامانه مودیان و اجباری شدن ارسال صورت حساب الکترونیکی خیلی از صاحبین مشاغل می خواهند بدانند که آیا مشمول این قانون هستند. اما چه کسانی باید در این سامانه ثبت نام کنند؟

براساس متن بند ج ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان:

«کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های 4 و 5 باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 12/03/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول این قانون هستند. در این قانون هرگاه از واژه مودی استفاده می‌شود، مراد اشخاص مشمول است؛ مگر خلاف آن تصریح شده باشد»

بنابراین تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به عضویت در سامانه مودیان هستند. در ادامه به لیستی از این افراد حقیقی و حقوقی اشاره خواهیم داشت که البته این لیست کلی است و تمامی افراد مشمول نام برده نشده است.

  • موسسه های غیرانتفاعی مانند موسسه های خیریه و بنیادها

  • شرکت های سهامی خاص و عام، شرکت های تجاری، شرکت های مسئولیت محدود و دیگر شرکت های حقوقی

  • اشخاص حقیقی که به عنوان مجری فعالیت‌های تجاری عمل می‌کنند؛ از جمله اشخاصی که مشاغل خود را به عنوان مشاغل خودکار، فروشگاه آنلاین، مشاغل خانگی و غیره اداره می‌کنند.

  • افراد حقیقی و حقوقی که درآمدی دریافت می‌کنند که باید مالیات پرداخت شود؛ از جمله درآمدهایی که از اجاره واحدهای مسکونی، درآمدهای حقوق و دستمزد، درآمدهایی که از فروش کالاها و خدمات کسب می‌کنند و غیره.

  • فعالان اقتصادی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند و حجم معاملات سالانه آن‌ها از مبلغ پیشنهادی هیات وزیران بیشتر باشد.

چه افرادی موظف به ثبت نام در سامانه مودیان نیستند؟

براساس تبصره ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی حقوقی، مودیانی که کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده ارائه می دهند و یا در سامانه مودیان امکان ثبت نام برای آنها وجود ندارد، موظف به ثبت نام در این سامانه نیستند.

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (81) قانون مالیات‌های مستقیم مانند فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل و پرورش طیور، صیادی و ماهیگیری، نوغان‌داری، احیای مراتع و جنگل‌ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخیلات.

  • اشخاص حقیقی موضوع ماده (142) قانون مالیات‌های مستقیم مانند کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه.

سامانه مودیان چیست

اگر در سامانه مودیان ثبت نام نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

براساس قانون تصویب شده، مودیانی که مشمول عضویت در این سامانه هستند، اگر اقدام به ثبت نام در سامانه مودیان نکنند، جریمه آنها پرداخت 10درصد میزان فروش از این طریق و یا 20 میلیون ریال می باشد (هر کدام که بیشتر باشد). همچنین از معافیت های مالیاتی، مشوق ها و نرخ صفر قانون مالیات های مستقیم محروم خواهند شد. همین طور اگر مودی ثبت نام در سامانه را انجام دهد و صورت حساب های مالیاتی را از این طریق ارسال نکند، جرائم ذکر شده شامل او می شود.

نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

پس از آنکه با الزام ثبت نام در این سامانه آشنا شدیم، به صورت مختصر به نحوه ثبت نام و ارسال صورتحساب خواهیم پرداخت. در ابتدا وارد سایت tp.tax.gov می شویم. اگر از قبل دارای کد اقتصادی باشیم، سازمان امور مالیاتی به صورت خودکار کارپوشه ایجاد کرده است و فقط لازم است وارد کارپوشه شویم.

برای ارسال صورتحساب نیاز به نرم افزار واسط سامانه مودیان داریم. این نرم افزار با اتصال به سامانه مودیان این امکان را به مودی می دهد تا به آسانی و به سرعت در کمتر از 3 دقیقه صورت حساب الکترونیکی خود را ارسال کند. نرم افزاری که محدودیت تعدادی در ارسال صورت حساب نداشته باشد و همچنین امکان استفاده آزمایشی به صورت رایگان قبل از خرید را داشته باشد. نرم افزار سامانه مودیان صنوبر تمامی این ویژگی های ذکر شده به علاوه ویژگی های بیشتری را دارد که ارسال صورت حساب برای حسابداران را آسان کرده است.

نرم افزار سامانه مودیان

الزام دیگر برای ارسال صورت حساب، داشتن امضای الکترونیکی است. برای ارسال و تایید صورتحساب از سمت سازمان امور مالیاتی، داشتن امضا الکترونیکی ضروری است. برای دریافت این گواهی امضا هم می توانید به سایت movadian مراجعه کنید و در قسمت منو سایت "دریافت گواهی امضا" را انتخاب کنید.همچنین دریافت شناسه یکتا مالیاتی و شناسه کالا و خدمت از دیگر موارد ضروری است که هر مودی برای ارسال صورتحساب در این سامانه باید داشته باشد