شناسه خبر : 45801 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اجرای دیوار برشی بتنی در 7 مرحله

دیوار برشی یک سیستم سازه‌ای است که اجرای آن می‌تواند مقاومت دیوار‌ها و به صورت کلی سازه را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد.

اجرای دیوار برشی بتنی در 7 مرحله

رپرتاژ آگهی: اجرای دیوار برشی بهترین راه برای مدیریت بار‌های جانبی مانند بار‌های ناشی از زلزله و طوفان است، چرا که این سیستم، بار‌ها را در طول بعد قائم صفحه خود دریافت می‌کند.

برای رفع بار‌ها به این شکل، سیستم‌های موثر دیگری نیز وجود دارد، اما در بین همه موارد، نه‌تنها دیوار برشی از همه بهتر عمل می‌کند، بلکه اجرای آن ساده‌تر، سریع‌تر و به‌صرفه‌تر است.

در صورتی‌که مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا انتهای ‌این نوشته همراه ما باشید تا به بررسی روش اجرای دیوار برشی در 7 مرحله بپردازیم.

دیوار برشی چیست؟

پیش از بررسی روش اجرای دیوار برشی بهتر است ابتدا تعریف این سیستم را بدانیم. دیوار برشی نوعی دیوار مهاری است که به منظور کنترل بار‌های جانبی اجرا می‌شود. این دیوار‌ها معمولا در قسمت خارجی ساختمان‌ها نصب می‌شوند، اما محدودیتی برای اجرای آن‌ها در داخل ساختمان نیز وجود ندارد. این سازه را می‌توان هم به فونداسیون و هم به ستون‌ها متصل کرد و انتخاب این موضوع به کوچک یا بزرگ بودن بار‌های جانبی وابسته است. دیوار برشی انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • دیوار برشی جفت

  • دیوار برشی فولادی 

  • دیوار برشی مونولیتیک

  • دیوار برشی مصالح بنایی

  • دیوار برشی تخت و کانالی

در دیوار برشی مانند المان‌های دیگر سازه بتنی، میلگرد به کار می‌رود؛ از این رو برای ساخت این سیستم لازم است قیمت آنلاین میلگرد را بررسی کنید.

اجرای دیوار برشی

اجرای دیوار برشی کار خیلی پیچیده‌ای نیست و تنها نیاز به بررسی یک‌سری جزئیات دارد. در ادامه این موارد را شرح می‌دهیم.

طراحی و مهندسی

اولین مرحله از اجرای دیوار برشی، طراحی آن طبق اصول مهندسی است. از آنجا که این سازه یک سازه مقاومتی است، توجه به جزئیات در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در مرحله اول باید طبق اصول مهندسی مربوطه، یک نقشه دقیق و با اعداد و ارقام مناسب طراحی کرد تا کل فرآیند‌های بعد از آن را بر اساس همین نقشه پیش ببریم.

اجرای دیوار برشی

حفره‌کنی

دومین مرحله اجرایی از ساخت دیوار برشی، حفره‌کنی است. برای ساخت دیوار برشی بتنی، یک حفره در زمین ایجاد می‌شود که ممکن است به عمق چند متری برسد. ابعاد و شکل حفره‌ها بستگی به نقشه و شرایط پروژه دارد و در این مرحله باید به جزئیات دقت زیادی کرد. این مرحله به کمک ماشین‌آلات حفره‌کنی انجام می‌شود و مهم‌ترین موضوع در مرحله مورد نظر نیز استفاده از ماشین‌آلات مناسب و دقیق است تا حفره‌ها با اندازه مناسب و به شکل سالم ایجاد شوند.

نصب قالب

بعد از ایجاد حفره‌ها نیاز است تا یک‌سری قالب‌ها را درون حفره‌ها قرار دهیم. این قالب‌ها با هدف ایجاد شکل اولیه دیوار اجرا می‌شوند و درصورتی‌که انحراف یا مشکلی داشته باشند، بدون شک در مراحل بعدی نیز دچار مشکل خواهید شد. قالب‌ها معمولا از چوب، پلاستیک یا ورقه‌های فلزی ساخته شده‌اند. در این مرحله مهم است که از قالب‌های سالم، باکیفیت و مقاوم استفاده کنید تا طی این فرآیند دچار شکستگی نشوند. 

آرماتوربندی

در این مرحله باید تسمه‌های بتنی و آرماتور‌هایی را به جهت افزایش مقاومت سازه درون دیوار قرار داد. این تسمه‌ها و آرماتور‌ها نقاط ضعف بتن از نظر ویژگی‌های مکانیکی را برطرف می‌کنند. بتن به‌تنهایی مقاومت کششی و خمشی پایینی دارد؛ از همین رو، آرماتور‌ها و تسمه‌هایی را برای جبران این مشکل درون بتن قرار می‌دهند.

در این مرحله، موضوع قابل توجه استفاده از میلگرد‌های باکیفیت است، چرا که میلگرد‌های نامناسب و بی‌کیفیت ویژگی‌های فنی مناسبی ندارند و نمی‌توانند به بهبود ویژگی‌های فنی بتن کمک کنند. از این رو توصیه می‌شود با بررسی قیمت انواع سایز برندهای معتبر میلگرد مانند قیمت میلگرد ۱۶ امروز، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید.

بتن ریزی

بتن‌ریزی یکی از بخش‌های حساس اجرای دیوار برشی است، چرا که بعد از اجرای این فرآیند امکان اصلاح مشکلات وجود نداشته و باید کل سازه را تخریب کنید. در این مرحله مخلوط بتن در دیوار برشی به کمک ماشین‌های پمپ بتن یا بوم پمپ به داخل قالب تزریق می‌شود. توجه داشته باشید که در مخلوط بتن باید نسبت‌ها را به خوبی رعایت کنید تا مخلوط بتن از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

تراکم و صافکاری

مرحله بعد از بتن‌ریزی، تراکم و صافکاری بتن است تا هرگونه ناهمواری و هوای بین بتن از بین برود. این کار با استفاده از تجهیزات مختلفی صورت می‌گیرد و نیاز است که اجرای آن را به نیروی متخصص بسپارید، چرا که اگر بتن به خوبی تحت صافکاری و تراکم قرار بگیرد، بدون شک عملکرد خوبی هم نخواهد داشت.

کیورینگ و فرآیند خشک کردن بتن

تا زمانی که بتن به خوبی خشک شود، باید تحت فرآیند خاصی که به آن کیورینگ گفته می‌شود، رطوبت را در سطح نرمال حفظ کرد. برای این امر لازم است بتن را در فواصل زمانی مشخص به خوبی آب پاشی کنید.

تست و بررسی سازه

بعد از اجرای دیوار برشی، مهندسین باید مراحل اجرای دیوار را تعیین کرده و از استانداردهای ساخت و ساز مطابق با پروژه اطمینان حاصل کنند.

اجرای دیوار برشی بتنی

خرید انواع مقاطع فولادی برای اجرای دیوار برشی

برای اجرای دیوار برشی به انواع مختلف مقاطع فولادی، مخصوصا میلگرد‌ها احتیاج دارید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عامل اصلی پایداری این دیوار‌ها استفاده از مصالح باکیفیت است و این موضوع برای میلگرد‌ها اهمیت بالایی دارد. برای خرید میلگرد‌های باکیفیت و مناسب می‌توانید از خدمات ویژه مجموعه بازرگانی آیرومارت استفاده کنید. 

در آیرومارت می‌توانید محصولات مد نظر خود را بدون واسطه، با قیمت رقابتی و مشاوره رایگان تهیه کنید. برای خرید و یا بررسی قیمت میلگرد اصفهان 14 یا هر نوع دیگری از این محصول، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس iromart مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

کلام آخر

سازه‌های مقاومتی، مهم‌ترین بخش‌های هر ساختمانی به شمار می‌روند و انواع مختلفی هم دارند. در این بین یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین سازه‌های مقاومتی در ساختمان‌ها، دیوار برشی است که اجرای آن نکات خاص خود را دارد. از این رو ما در این نوشته کوشیدیم تا اجرای دیوار برشی را با نکات کامل تشریح کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشد.