شناسه خبر : 45201 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهترین نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان چیست؟

نرم افزار سامانه مودیان و ارسال فاکتور توسط آن یکی از دغدغه های اصلی مالیاتی این روزها برای شرکت ها و فعالان اقتصادی است.

 صحبت بر سر کارپوشه مالیاتی، استفاده از سامانه ای که به اصطلاح " نرم افزار سامانه مودیان " خوانده میشود و ارسال و تایید صورت حساب الکترونیکی نقل محافل مالی امسال کشورمان است. چیزی که بعد از کلی جستجو کشف نشده باقی مانده این سوال است که بهترین نرم افزار سامانه مودیان کدام است؟

بهترین نرم افزار سامانه مودیان و ارسال فاکتور چیست؟

همان طور که می دانید ارسال صورت حساب ها و فاکتور های فروش برای تمامی مودیان از ابتدای سال 1402 اجباری شده است که البته با کش و قوس های فراوان الزام آن به شهریور ماه موکول شد! تمامی مودیان مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ملزم به صدور صورت حساب های با شناسه منحصر به فرد مالیاتی هستند.

یعنی کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی)، کلیه مشمولین نام برده در بند 96 قانون مالیات های مستقیم از قبیل دارندگان کارت بازرگانی، واحدهای دارای جواز تاسیس یا بهره برداری، کلیه شخصیت های حقوقی مانند فروشنده کالا یا خدمات و از این دست، مودیان موضوع تبصره ماده 2 قانون پایانه ها یعنی خرده ‌فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف ‌کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مودیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می ‌باشند.

استفاده از پایانه فروشگاهی برای مودیانی که مستقیماً با مصرف ‌کننده نهائی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛ اما مودیانی که گفته شد، موظفند کلیه فاکتورهای خود را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر می ‌کند، از طریق سامانه مودیان صادر کنند.

پس طبق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، ثبت معاملات نیازمند صدور صورتحسابی با شناسه منحصر به فرد مالیاتی است. برای این که از این سردرگمی خارج شویم، نخست باید بدانیم که صورتحساب الکترونیکی چیست؟

 صورتحساب الکترونیکی در واقع فاکتوری است که از طریق واسطه های نرم افزاری سامانه مودیان  صادر شده و  دارای کد مالیاتی منحصر به فرد بوده و اطلاعات مندرج در فاکتور، در شناسه یکتای حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می ‌شود. صورت حساب الکترونیکی ارسال شده در کارپوشه خریدار قابل رویت، تایید و یا رد توسط وی خواهد بود. پس صورتحساب الکترونیکی همان فاکتور فروش رسمی دارای مالیات بر ارزش افزوده است که در سامانه tp.tax.gov ثبت میشود.

اما سامانه مودیان مالیاتی یا کارپوشه مالیاتی در قالب مرجع نهایی مدیریت، صدور و استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی مودیان عمل می کند. در سامانه مؤدیان هر مؤدی دارای یک کارپوشه اختصاصی است که تبادل اطلاعات بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی صرفاً از طریق این کار پوشه انجام میگیرد. مؤدیان میتوانند در کار پوشه کلیه اطلاعات مالی و مالیاتی خود را مشاهده کنند و ضمن پیگیری فرآیندهای مالیاتی، پرونده درخواستهای خود را نیز از طریق این کار پوشه به سازمان ارائه کنند. در واقع کار پوشه به عنوان تنها درگاه ارتباطی مؤدی با سازمان امور مالیاتی کشور شناخته شده است.

اگر برای نخستین بار است که این مطالب به گوشتان میخورد، امیدوارم خسته نشده باشید. با شناخت دو رکن اصلی تحول در سامانه مالیاتی و ارائه اظهارنامه های فصلی، یعنی صورت حساب الکترونیکی و سامانه مودیان مالیاتی، تنها موضوع باقیمانده ارتباط این دو با هم است! بدین معنی که چگونه باید فاکتورهای الکترونیکی خود را در سامانه مودیان ثبت یا به آن ارسال کنیم؟ توجه داشته باشید که کارپوشه مالیاتی هر امکانی به جز صدور فاکتور را به شما خواهد داد؛ جیمیل را تصور کنید، حالا امکان ارسال ایمیل را از آن بگیرید. این در واقع واضح ترین تصویری است که می توان از ارتباط بین ارسال فاکتور الکترونیکی و سامانه مودیان مالیاتی به ذهن کشید.

حساب الکترونیکی

اینجاست که واسط ارسال صورت حساب الکترونیکی به سامانه مودیان یا همان طور که مصطلح شده است، نرم افزار سامانه مودیان برای هر مودی مالیاتی مورد نیاز است. متن صریح پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در مورد نحوه ارسال صورت حساب الکترونیکی بدین ترتیب است:

" مؤدیان میتوانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. "

بسیار خب بیاید موضوع بالا را بشکافیم تا همه درک یکسانی از آن داشته باشیم. در اسناد منتشر شده از سمت سازمان امور مالیاتی در ارتباط با تفهیم و پیاده سازی قانون پایانه ها و سامانه مودیان، امکان ارسال صورت حساب را هم برای خود مودی و هم برای شخص ثالثی به نام " شرکت های معتمد مالیاتی " در نظر میگیرد. طبق متن این اسناد، موضوع فعالیت های شرکت معتمد " صدور، جمع آوری، نگهداری وارسال صورتحساب الکترونیکی به سازمان امورمالیاتی ونظارت بر عملکرد مودیان " بیان شده است. شرکت های معتمد در سه دسته معرفی شده اند که مجموع همه آنها از تعداد انگشتان دو دست کمتر است.

پس سازمان امور مالیاتی اختیار را برعهده مودی نهاده، یا خودش صورتحساب هایش را به سامانه مودیان می فرستد یا شرکت معتمد آنها این کار را برایش می کند. به هر نحو میل، میل مودی است!

اگر واسطه ارسال صورت حساب به سامانه مودیان، یک نرم افزار آنلاین باشد، یعنی نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکی ما آن را " ناصا " خطاب میکنیم تا جمع و جورتر باشد. ناصا یک نرم افزار سامانه مودیان آنلاین است که  هدفش حذف پیچیدگی ارسال فاکتور به سامانه مودیان است.

زیاد هم از بحث دور نشویم، اگر تصمیمتان بر آن شده که خودتان فاکتورهایتان را به سامانه مودیان ارسال کنید ( منطقی ترین تصمیم!)، وقت آن است که معیارهای بهترین افزونه سامانه مودیان را بشناسیم. ما در مجموعه ناصا، بر معیارهای زیر باور داریم و تمام تلاشمان بر پایبند بودن بدان هاست.

نرم افزار سامانه مودیان

  1. نرم افزار سامانه مودیان باید کاربری ساده و آسانی داشته باشد. این نرم افزار قرار است صورت حساب های شما را ارسال کند، پس پیچیدگی های فرآیند به شما مربوط نیست. نرم افزاری را انتخاب کنید که همان اول متوجه همه چی بشوید.

  2. اینکه نرم افزار مالی شما یا شرکت شما چیست، یا اصلا نرم افزار مالی دارید یا نه، به هیچ عنوان نباید تاثیری در انتخاب نرم افزار سامانه مودیان شما داشته باشد. نرم افزار سامانه مودیان ناصا صورت حساب های شما را چه به صورت خروجی از یک نرم افزار مالی قدرتمند و چه به صورت فاکتوری ساده بدون در اختیار داشتن نرم افزار مالی به سامانه مودیان ارسال می کند.

  3. نرم افزار سامانه مودیان باید در حفظ امنیت و حریم خصوصی اطلاعات شما بی رقیب باشد. دقت کنید که چه نرم افزاری که خریداری می کنید نصبی باشد و چه تحت وب، در نهایت به صورت آنلاین به سامانه مودیان متصل شده و اطلاعات را ارسال کنید. پس دقت کنید که اگر نرم افزار سامانه مودیانی به صورت نصبی است، معنیش این نیست که امنیت اطلاعات شما را تامین می کند!! نه این گونه نیست. دقت کنید که نرم افزاری را تهیه کنید که بیش از آنچه لازم است از شما اطلاعات نخواهد.

  4. با توجه به تازگی فرآیند صورت حساب الکترونیکی، فرآیند اتصال و ارسال به سامانه مودیان با تغییرات و به روزرسانی های گسترده همراه است. از این رو بهترین نرم افزار سامانه مودیان آن نرم افزاری است که بیشترین سرعت را در به روز رسانی و همگام سازی داشته باشد. این تغییرات  در نرم افزار آنلاین سامانه مودیان ناصا، با سرعتی انجام میشود که تقریبا مودی آن را متوجه نمیشود. پس اگر نسخه نرم افزار شما به صورت نصب شدنی است، همگام سازی شما کمترین سرعت را دارد.

  5. واسطی را برای ارسال صورتحساب انتخاب کنید که شما را از نظر تعداد فاکتور و یا مبلغ آن محدود نکند.

  6. بهترین نرم افزار سامانه مودیان باید در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته و در پلتفرم های مختلف مانند تلفن همراه در دسترس شما باشد.

در  نهایت و برای جمع بندی باید گفت که برای تهیه یک نرم افزار، بهترین روش برای اطمینان از اینکه برای شما کارآمد خواهد بود یا نه، امتحان رایگان آن است. به همین دلیل نرم افزار ارسال فاکتور به سامانه مودیان ناصا امکان ثبت رایگان یک فاکتور را برای هر مودی بدون توجه به مبلغ یا نوع آن فراهم میسازد. از آنجایی که این نرم افزار برخط است، پس همین الان در کمتر از 2 دقیقه می توانید فاکتور رایگان خود را ارسال کنید و سپس در مورد آن قضاوت کنید.