شناسه خبر : 45031 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

همه چیز درباره مدیریت انبار کارخانه ها

هر کارخانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌است که هر یک از این قسمت ها باید کنترل شوند.

 انبار یکی از قسمت‌های مهم در ساختار هر کارخانه و شرکتی به شمار می‌آید. دلیل اهمیت انبار به محتویات آن برمی‎‌گردد؛ که همواره بخش بزرگی از سرمایه کارخانه در آن قرار دارد. آگاهی از وضعیت انبار کارخانه، در تصمیم گیری‌ها می‌تواند نقش موثری ایفا کند. با توجه به اهمیت بالای این بخش در هر کارخانه‌ای، در این مقاله قصد داریم شما را با مدیریت انبار کارخانه آشنا کنیم.

انبارداری چیست؟

انبارداری چیست؟

کارخانه با توجه به نوع تولید و خدمتی که ارائه می‌دهد؛ از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. در این بین، انبار قسمتی است که در بین همه کارخانه‌ها مشترک است و کاربرد مهمی هم دارد. انبار قسمتی از کارخانه به حساب می‌آید که بخش اعظمی از سرمایه در آن نگه داری می‌شود؛ این اقلام می‌تواند مواد اولیه تا محصولات تولید شده، باشد.

مدیریت انبار کارخانه به دلیل وجود حجم بالایی از سرمایه در آن اهمیت پیدا می‌کند و باید به طور مستمر موجودی انبار مورد کنترل قرار بگیرد. محل انبار در کارخانه باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. باید همزمان بتوان به سادگی به آن دسترسی داشت و در مدت زمان کوتاهی وسایل مورد نیاز را از آن تهیه کرد. امن و منظم بودن انبار نیز موضوع مهم دیگری در زمینه مدیریت انبار است تا بتوان به دقت ورود و خروج کالاها به انبار را بررسی کرد.

اهمیت وجود انبار

انبار بخش بزرگی از کارخانه را از نظر مساحتی اشغال می‌کند؛ هم‌چنین نیروی انسانی نسبتا زیادی برای این بخش نیاز است. با توجه به دلایل ذکر شده ممکن است برای برخی افراد وجود آن بیهوده به نظر برسد اما دلایل زیر اهمیت وجود انبار را نشان می‌دهد:

  • کاهش دفعات خرید مواد اولیه و فراهم شدن امکان خرید عمده

  • استفاده از تخفیف‌ها برای خرید عمده محصولات مورد نیاز

  • برنامه ریزی برای افزایش تولیدات و گسترش کسب و کار

  • در امان ماندن از آثار تغییرات ناگهانی قیمت در بازار

  • مراقبت و در امان نگه داشتن اقلام تولیدی

انبار داری و انبار گردانی

انبار داری و انبار گردانی

دو اصطلاح مهم که در بحث مدیریت انبار کارخانه زیاد به گوش می خورد انبارداری و انبار گردانی:

منظور از انبارداری دریافت و ورود کالا به انبار است. این کالا می‌تواند از بخش‌های مختلف مثل بخش تولید یا بسته بندی کارخانه باشد و یا از بیرون کارخانه کالایی وارد انبار شود. بعد از دریافت این اقلام، با توجه به اصول انبار داری و قوانین موجود در بخش مشخصی از انبار نگهداری می‌شوند.

اگر انبارداری در طی مدیریت انبار کارخانه، طبق اصول موجود صورت بگیرد؛ در این شرایط کنترل آن نیز آسان‌تر می‌شود. با این کار فرایند ورود و تحویل اقلام از انبار به سرعت انجام می‌گیرد. اصول انبار داری حتی نحوه نگهداری امن با توجه به نوع اقلام و کالاهای ورودی را نیز شامل می‌شود.

انبارگردانی بخشی از مدیریت انبار کارخانه است که در آن موجود انبار به دقت بررسی می‌شود. در پایان هر دوره مالی به طور معمول انبارگردانی انجام می‌شود و شمارش موجودی انبار به دقت صورت می‌گیرد. در این حین ارزش گذاری کالاهای موجودی انبار نیز می‌تواند انجام شود.

اهمیت وجود مدیریت انبار کارخانه

انبار بخشی مهم و عضوی جدانشدنی از هر نوع کارخانه‌ای است. وجود انبار نقش موثری در روند کاری دارد. با توجه به اقلام زیادی که در انبار وجود دارد بخش بزرگی از سرمایه را در بر می‌گیرد.

انبار صرفا حاوی کالاهای تولیدی و در مرحله فروش نیست. بخشی از محصولات اولیه تا موادی که در اواسط مراحل تولید هم در انبار نگه داری می‌شوند. همه این موارد نشان از اهمیت وجود مدیریت انبار کارخانه است. از مهم‌ترین اهدافی که با این اقدام می‌توان به آن‌ها دست یافت :

اهداف مدیریت انبار در کارخانه

•        کاهش هزینه‌های انبار و نگهداری کالاها

•        داشتن آماری دقیق از اقلام موجود در انبار

•        حفظ و نگهداری کالاها طبق اصول انبارداری مخصوص هر کالا

•        کاهش امکان آسیب رسیدن به اقلام موجود در انبار

•        ارائه خدمات با سرعت و کیفیت بالا

•        جلب رضایت مشتریان به دلیل کیفیت بالای کار انبارداری

•        استفاده بهینه از فضای موجود در انبار

•        مصرف درست و آگاهانه سرمایه در مسیر پیشرفت کاری

نرم افزار های مدیریت انبار

امروزه برای افزایش دقت در امور مربوط به انبارداری، نرم افزارهای مخصوص مدیریت انبار کارخانه طراحی شده‌است. دسترسی به اطلاعات مربوط به اقلام موجود در انبار از مهم‌ترین فاکتورها در کسب موفقیت کارخانه‌ها است. همانطور که اشاره شد عمل انبارگردانی و بررسی موجودی و ارزش گذاری انبار، معمولا در پایان هر دوره مالی انجام می‌شود. برای سرعت بخشیدن به این کار می‌توان از نرم افزار انبارداری استفاده کرد. در این نرم افزارها اطلاعات به صورت دقیق یادداشت می‌شوند و تغییرات ایجاد شده در موجودی انبار نیز به دقت یادداشت می‌شود. در چنین شرایطی محاسبات لازم بر روی کالاهای نیز به سادگی و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

وجود این نرم افزارها حتی باعث صرفه جویی در هزینه‌ها هم می‌شود. با استفاده از نرم افزارهای مختلف درصد خطا پایین‌تر می‌آید و اشتباهات احتمالی موجود در شمارش و یادداشت اعداد کم‌تر می‌شود. به دلیل بررسی های دقیق نرم افزارهای انبارداری و در فواصل زمانی کوتاه، به سادگی می توان از بروز مشکلات ناشی از نگهداری نامناسب محصولات در انبار و خسارات آن‌ها جلوگیری کرد. نرم افزار حسابداری صدگان یکی از گزینه‌های مناسب برای مدیریت کسب‌وکار است که دارای سیستم انبارداری نیز است. این سیستم انبارداری، مناسب کسب‌وکارهای گوناگون از جمله کارخانه‌های تولیدی و شرکت‌های بازرگانی است. امکانات منحصر به فرد نرم افزار صدگان آن را از بین دیگر نرم افزارهای موجود متمایز می کند.

این نرم افزار تنها موجودی را بررسی نمی‌کند؛ بلکه با استفاده از آن می‌توانید رسید و حواله‌های انبار را نیز ثبت کنید. نرم افزار انبارداری صدگان مدارک و اسناد را به طور کامل در حافظه خود ذخیره می‌کند؛ حتی می‌توان پس از گذشت مدت‌ها هم به آن ها مراجعه کرد.

مدیریت انبار کارخانه

سخن پایانی

کنترل هر یک از بخش‌های کارخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. انبار به دلیل این‌که محتوی حجم اعظمی از سرمایه کارخانه می‌باشد هم باید به طور پیوسته مورد بررسی قرار گیرد. برای سادگی این امر و افزایش سرعت آن می‌توان از نرم افزارهای مدیریت انبار کارخانه استفاده کرد. این نرم افزارها با امکانات متنوع خود، فرایند انبارداری و انبار گردانی را با کیفیت بالا و هزینه کم‌تر انجام می‌دهند.