شناسه خبر : 44792 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کانتینر یخچالی چیست؟

جابه‌جایی مواد غذایی، برخی مواد شیمیایی و دارویی با کانتینر‌های معمولی غیر‌ممکن است.

کانتینر یخچالی چیست؟

 بسیاری از مواد و محصولات در برابر دما حساس بوده و ماهیتشان تغییر می‌کند. فاسد شدن محموله ضرر بسیار بالایی را به بازرگان وارد خواهد کرد. به همین دلیل یافتن راه‌حلی برای انتقال موادی که بر اثر گرما فاسد می‌شوند، در سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی و داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از موثر‌ترین روش‌های جابه‌جایی مواد حساس به دما، استفاده از کانتینر یخچالی است. در این مطلب به‌طور‌کامل سوال «کانتینر یخچالی چیست» را پاسخ داده و انواع آن را بررسی خواهیم کرد. 

کانتینر یخچالی یا RF refrigerator؛ وسیله‌ای مجهز به سیستم تبرید هوا

برای پاسخ به سوال «کانتینر یخچالی چیست» ابتدا باید معنی آن را بررسی کنیم. کانتینر سردخانه‌ای یا refrigerator container به شکل کانکس‌های مستطیلی هستند که در دو محدوده دمایی بالا و پایین صفر، محیط را خنک نگه می‌دارند. برای ثابت نگه داشتن دما در کانتینر یخچالی از سیستم سرمایشی استفاده می‌شود. 

کانتینر یخچالی با داشتن سیکل تبرید هوا، یک وسیله مناسب برای حمل بارهای حساس به دما مثل مواد دارویی و پزشکی است. این کانتینر‌ها نقش مهمی در حمل‌ونقل زمینی، هوایی و دریایی انواع مرسولات دارند. ارتباط از طریق دریا با بعضی از کشورها، ممکن است تا چندین روز طول بکشد. به همین دلیل انواع شرکت کشتیرانی امکان بهره‌مندی بازرگانان از خدمات حمل‌ونقل با کانتینر یخچالی برای صادرات و واردات مواد حساس به دما را ایجاد کرده‌اند.

بررسی مهم‌ترین ویژگی‌‌های کانتینر یخچالی برای انتخاب دقیق‌تر

تثبیت دما در نقطه‌ای زیر صفر، از مهم‌ترین ویژگی‌های کانتینر یخچالی محسوب می‌شود. تاجرانی که قصد حمل‌و‌نقل مواد غذایی، دارویی و شیمیایی را دارند، با اجاره کانتینر‌های یخچالی می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی بار خود را به مقصد برسانند. برای انتقال محموله حساس به دما در مسافت‌های طولانی مثل ارسال بار از انگلیس به ایران از کانتینر یخچالی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این کانتینر، سوال «انواع کانتینر یخچالی چیست» را در این بخش پاسخ داده‌ایم. 

ابعاد کانتینر یخچالی؛ 20 یا 40 فوت بهترین ظرفیت‌های کانتینر هستند

کانتینرها در ابعاد متفاوت ساخته می‌شود. برای استفاده بهینه از فضای کانتینر، ابعاد 20 یا 40 فوتی بهترین انتخاب هستند در هر دو ظرفیت گفته‌شده، دو متر انتهایی کانتینرهای یخچالی یکپارچه را سیستم سرمایشی اشغال کرده است.

ابعاد کانتینر یخچالی برای کلیه روش‌های جابه‌جایی بار، مانند حمل و نقل ریلی بین المللی، حمل‌ونقل دریایی و زمینی استفاده می‌شوند. برای انتخاب بهترین کانتینر با‌توجه‌به نوع بار خود، پیشنهاد می‌شود تا با کارشناسان شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی تماس بگیرید. 

عایق آب‌و‌هوایی؛ راهکار تثبیت دمای کانتینرهای یخچالی

پنل‌های ساندویچی رنگ‌آمیزی شده در دیوار و کف کانتینر سردخانه‌ای، مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده عایق آب‌وهوایی محسوب می‌شوند. دیواره کانتینر یخچالی از پلی اورتان و پلی استایرن با روکش آلومینیوم ساخته شده است. عایق پلی‌استایرن، ماندگاری بالایی داشته و تا ۳۰ سال عایق مناسبی برای کانتینر یخچالی به شمار می‌رود.

کانینتر سردخانه‌ای برای پایین نگه داشتن دما و تثبیت آن در دمایی نزدیک به صفر، از انرژی الکتریکی استفاده می‌کند؛ این انرژی معمولا از برق شهری (داخل بنادر) و برق تامین شده بر روی کشتی یا ژنراتور تامین می‌شود. سرد نگه داشتن محیط کانتینر بدون عایق آب‌و‌هوایی تقریبا امکان‌پذیر نخواهد بود. 

سیستم سرمایشی کانتینر یخچالی؛ راه‌حل حفظ دمای پایین کانتینر

هر کانتینر سردخانه‌ای از یک سیستم سرمایشی تشکیل شده است تا دمای داخل محیط را روی درجه ثابت نگه دارد. پنل‌های ساندویچی که در ساختار دیواره کانتینر استفاده می‌شود، به حفظ دمای آن کمک می‌کنند. به‌طورکلی، اگر سیستم سرمایش کانتینر به دلیل نقص فنی خاموش شود و زیر نور مستقیم آفتاب نیز قرار نگرفته باشد، سیستم سرمایشی 7 الی 8 ساعت، دمای داخل کانتینر را پایین نگه‌ می‌دارد. 

موتور تعبیه شده در کانتینرهای یخچالی برای سرد کردن هر 260 متر مکعب فضا مناسب است؛ در کانتینرهای بزرگ‌تر، باید از تعداد بیشتری موتور استفاده کنیم تا دمای استاندارد برای انتقال محموله‌های حساس ایجاد شود.  

جنس کف کانتینر یخچالی برای گردش بهتر هوا و جلوگیری از یخ‌زدگی

جنس کف کانتینر یخچالی برای گردش بهتر هوا و جلوگیری از یخ‌زدگی

در کانتینرهای یخچالی یک سیستم تهویه هوا در کف تعبیه شده تا از یخ‌زدگی مواد جلوگیری شود. ورود هوا به داخل کانتینر موجب ایجاد جریان ثابت و پایدار هوا شده تا دما پایین‌تر نرود و مواد یخ نزنند. این کفی را کف T شکل می‌نامند که از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. شیار‌های کفی T شکل کانتینر یخچالی به گردش هوای بهتر و افزایش راندمان سیستم سرمایشی کمک می‌کنند.

بسیاری از کالاهای فاسدشدنی از قبیل بعضی از میوه جات نیاز به میزان تهویه هوای مناسب در طول یک ساعت دارند، که صاحبین کالا در زمان هماهنگی با خط کشتیرانی و یا فورواردی جهت رزرو کانتینر یخچالی علاوه بر درجه برودت، میزان تهویه مورد نیاز که واحد آن متر مکعب بر ساعت CBM/H میباشد را نیز میبایست هماهنگ کنند. دیگر ویژگی کانتینرهای یخچالی کنترل رطوبت میباشد. بعضی از کالاها نیاز به میزان مشخصی رطوبت در طول سفر دارند که صاحبین کالا این مورد را نیز در زمان انجام رزرو کانتینر با فورواردری و یا خط کشتیرانی میبایست اطلاع رسانی نمایند، واحد رطوبت درصد میباشد.

هزینه حمل‌ونقل با کانتینر یخچالی

قیمت انتقال محموله با کانتینر سردخانه‌ای بیشتر از کانتینرهای معمولی است. تکنولوژی به‌کار رفته در کانتینرهای یخچالی، دلیل افزایش قیمت حمل‌ بار با این وسیله محسوب می‌شود. حال شاید از خود بپرسید سایر عوامل موثر در تعیین قیمت حمل با کانتینر یخچالی چیست؟ علاوه‌بر نوع ساخت کانتینر‌های یخچالی، نوع بار و مسافت مبدا از مقصد نیز بر هزینه حمل‌ونقل تاثیرگذار هستند. برای اینکه قیمت دقیق حمل با کانتینر یخچالی را برآورد کنید، حتما با یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر تماس بگیرید. 

حمل‌ونقل انواع مرسولات خطرناک و حساس به دما با کانتینر‌های مخصوص

حمل‌ونقل انواع مرسولات خطرناک و حساس به دما با کانتینر‌های مخصوص

در این مطلب توضیح کاملی در پاسخ سوال «کانتینر یخچالی چیست» به شما ارائه دادیم. مواد پزشکی یا غذایی که به‌شدت نسبت به تغییرات دما حساس هستند، به‌ وسیله کانتینر یخچالی ارسال می‌شوند. کانتینرهای معمولی موجب تخریب کالا شده که در‌نهایت بازرگان را با ضرر هنگفتی مواجه خواهد کرد. سایر مواد شیمیایی و خطرناک نیز باید با کانتینر و بسته‌بندی‌های مخصوص جابه‌جا شوند.

انتقال محموله‌‌های صنایع مختلف در شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا با ایمن‌ترین روش ممکن انجام می‌شود. شما می‌توانید با‌توجه‌به محتوای کالای خود و راهنمایی کارشناسان هانزا کلیه مراحل صادرات و واردات، از بسته‌بندی تا انتخاب کانتینر مناسب را با اطمینان خاطر انجام دهید. برای شروع فقط کافی است نام هانزا را جستجو کرده و وارد سایت شوید.