شناسه خبر : 44739 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

معرفی 4 روش برای استعلام سند خودرو

سند خودرو نشان‌دهنده مالکیت قانونی خودرو است و پس از خرید یا فروش خودرو، لازم است تا نام مالک جدید آن تغییر کند.

معرفی 4 روش برای استعلام سند خودرو

برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و مشکلات قانونی پس از خرید و فروش خودرو، انتقال سند به نام مالک جدید، موضوعی حائز اهمیت است؛ به‌همین دلیل، پس از مراجعه به دفتر‌خانه و انجام مراحل قانونی، باید برای استعلام وضعیت سند خودرو نیز اقدام کرد.

به‌طور‌کلی، 4 روش برای استعلام سند خودرو وجود دارد و  ما در این مقاله هر 4 روش را به‌طور‌کامل توضیح داده‌ایم. اگر به‌تازگی ماشین خود را فروخته­اید و یا خودرویی جدید خریداری کرده‌اید، حتما این مطلب را مطالعه و در سریع‌ترین زمان ممکن، مالکیت سند خودرو را پیگیری کنید.

1- استعلام سند ماشین با کد ملی

کد‌ملی شناسه­ای شخصی و یکتا است که تمام خرید و فروش‌ها، مالیات‌های پرداختی و سابقه قضایی فرد روی آن ثبت می‌شود. استعلام سند ماشین با کد ملی اولین روشی است که به معرفی آن می‌پردازیم، در‌واقع با کد‌ملی فقط به‌صورت حضوری می‌توان پیگیری سند خودرو را انجام داد.

برای بررسی تعداد خودرو‌های ثبت‌شده روی کد‌ملی شما، باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. هر شخص می‌تواند با کد‌ملی فقط استعلام خودرو‌های ثبت‌شده به نام خود را انجام دهد. در‌صورتی‌که قصد پیگیری خودرو‌های ثبتی به‌نام شخص دیگری را داشته باشید، حتماً باید حکم قضایی به‌همراهتان باشد. این قانون حتی شامل اعضای درجه یک خانواده درجه نیز می‌شود.

استعلام سند خودرو با شماره پلاک

2- استعلام سند خودرو با شماره پلاک

استعلام سند خودرو با شماره پلاک، دومین روشی است که می‌توان برای استعلام سند خودرو از آن استفاده کرد و از طریق سامانه‌های خدمات خودرویی قابل استعلام است. منظور از سامانه‌های خدمات خودرویی، وبسایت‌های آنلاینی است که امکان انجام خدماتی مانند تمدید بیمه، پرداخت عوارض آزادراهی، خلافی خودرو و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو از طریق آنها امکان‌پذیر است. استعلام سند خودرو با شماره پلاک نیز در این سامانه‌ها امکان‌پذیر است، البته در کنار شماره پلاک، مشخصات دیگری مانند آدرس و کد‌ملی نیز نیاز خواهد بود.

3- استعلام سند خودرو از طریق اداره پست

تغییر سند مراحل مختلفی دارد؛ پس از ثبت درخواست و طی کردن مراحل مشخص، سند خودرو برای پست ارسال می‌شود. پس از این مرحله، سند توسط مامور پست به آدرس مالک جدید ارسال می­شود. در این مرحله می‌توان برای استعلام سند خودرو به سایت پست مراجعه کرد. کاربر از طریق بخش رهگیری مرسولات در وبسایت پست، می‌تواند مشخصات و کد پیگیری خود را وارد و زمان دریافت سند خودرو را پیگیری کند. البته منظور از سند خودرو، همان برگ سبز ماشین است و برای استعلام سند دفتر‌خانه‌ای(محضری) حتما باید به‌صورت حضوری به دفتر‌خانه­های رسمی مراجعه کرد. با‌این‌حال، در سایت پست می‌توان صرفاً رهگیری مرسولات را انجام داد.

4- استعلام سند خودرو در دفترخانه؛ روشی زمان‌بر و مطمئن

منظور از سند خودرو، همان برگ سبز است که توسط پلیس صادر می‌شود و مالک دیگر نیازی به سند خودرو دفترخانه‌ای نخواهد داشت. ولی در برخی از مواقع، افراد برای اطمینان بیشتر برای صدور سند دفتر‌خانه‌ای نیز اقدام می‌کنند. در‌این‌صورت، می‌توان نسبت به اصالت و وضعیت برگ سبز نیز مطمئن شد.

البته برای پیگیری و استعلام سند خودرو، نیازی به مراجعه حضوری نیست. برای این منظور می‌توان از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در بخش خدمات الکترونیک، گزینه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر رسمی را انتخاب کرد و سند و رمز تصدیق را وارد کرد. در‌صورتی‌که اطلاعات نمایش داده‌شده با مدارک شما مغایرت داشته باشد، حتما باید از طریق مراجع قانونی پیگیری لازم را انجام دهید.

برای استعلام سند خودروی در رهن چه مدارکی نیاز است؟

برای استعلام سند خودروی در رهن چه مدارکی نیاز است؟

خرید لیزینگی یا قسطی خودرو از سایپا یا ایران‌خودرو باعث می‌شود تا سند خودرو تا پرداخت کامل قسط‌ها، در رهن شرکت باقی بماند. در واقع بر روی برگ سبز، یک مهر با عنوان «سند در رهن» ثبت می‌شود و شما برای خرید یک خودرو قسطی و استعلام سند آن باید به سایت شرکت تولید‌کننده خودرو مراجعه کنید. اطلاعات مقدار قسط باقی‌مانده و مشخصات مالکیت خودرو در  سایت شرکت نمایش داده می‌شود. در‌صورتی‌که قسط خودرو تسویه شود، «فک رهن» صورت می‌گیرد و سند به‌نام مالک جدید صادر خواهد شد. البته تعویض پلاک و تغییر سند نیاز به مدارک زیر دارد:

  • اصل برگ مشخصات خودرو

  • اصل برگ سبز خودرو

  • احراز محل سکونت فروشنده

  • بیمه شخص ثالث معتبر

  • مدارک شناسایی

با مراجعه به مراکز بیمه تعویض پلاک، به‌صورت حضوری با وکالتی می‌توان سند را به‌طور‌کامل تغییر داد. سپس مرکز تعویض پلاک از طریق پست ملی ایران، سند را برای مالک جدید ارسال خواهد کرد.

انتخاب سریع‌ترین روش برای استعلام آنلاین سند خودرو

در این مقاله تمامی راه‌های استعلام سند خودرو بررسی شد. استعلام با کد‌ملی و پلاک خودرو صورت می‌گیرد و در حال حاضر روشی برای استعلام سند خودرو با شماره شاسی یا کد VIN وجود ندارد. رانندگانی که به‌صورت قسطی ماشین می‌خرند، حتما باید نسبت به تغییر مالکیت خودرو خریداری‌شده اقدام کنند.

صرف زمان، مهم‌ترین عامل بازدارنده استعلام سند خودرو از سوی رانندگان است؛ زیرا بسیاری از افراد به‌دلیل مشغله بالایی که طی ساعات کاری دارند، فرصت کافی را برای مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ نخواهند داشت. با‌این‌حال، استفاده از سامانه­های خدمات خودرویی آنلاین، دیگر محدودیتی از جهت زمان و مکان برای کاربر ایجاد نمی­کند.