شناسه خبر : 43524 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نوروز کجا بریم؟

برای عید 1402 کجا برویم، بهترین مقاصد گردشگری کجاست و در سفرهای نوروزی به چه نکاتی توجه کنیم؟

نوروز کجا بریم؟

نوروز به دلیل سال نو، تعطیلات رسمی، بوی بهار، مناظر چشم نواز و خیالی راحت و آسوده از مشغله های روزمره، بهترین زمان برای سفر است. با نزدیک شدن به بهار، بسیاری از افراد در گوشه ای از ذهن خود به دنبال یک مقصد سفر مناسب هستند و به دنبال نام آشنا یا مقصد جدیدی برای استراحت و تفریح ​​در سال جدید هستند.

پیشنهاد ما به شما برای سفر در فصل بهار و ایام نوروز، انتخاب شهر یا کشوری است که تا به ‌حال به آن‌ سفر نکرده‌اید یا اگر سفر کرده‌اید، میدانید که هنوز جاهای دیدنی بسیاری برای بازدید در آن باقی‌مانده است. ما در این مقاله، به معرفی چند کشور و شهر مهم از میان تمام شهرهای زیبا و دیدنی دنیا، می‌پردازیم که این مناسبت را جشن میگیرند و مقاصد مناسبی برای سفر در نوروز هستند.

نوروز در روسیه

باتوجه به پراکندگی مسلمانان ساکن در نقاط مختلف روسیه، نوروز در این کشور به عنوان یک تعطیلات بهاری توسط تعدادی از گروه های قومی-زبانی و به طور گسترده توسط تاتارها، چچن ها، اینگوش ها، کاباردین ها، بالکارها، کاراچای ها، چرکس ها، لزگ ها، باشقیرها و اقوام مهاجر مانند ایرانی ها، قزاق ها، آذری ها، افغان ها، تاجیک ها، ازبک ها و ترک های ترکیه و سایر مردم جشن گرفته می شود.

بهار در این کشور متفاوت است، و ممکن است در این فصل هم آب شدن آهسته یخ‌ها را ببینید. دمای هوا در بهار روسیه نسبت به زمستان گرم تر  است ،اما هنوز به اندازه تابستان گرم و معتدل نیست، بهار می‌تواند از هزینه های اقامت و پرواز مناسب برای سفر به روسیه باشد. جشن بهاری در روسیه از 21 مارس شروع می شود و به مدت 13 روز ادامه می یابد. طبق باورهای رایج، هر چه جشن بهاری شادتر باشد، محصول آن سال بیشتر و بهتر خواهد بود. این جشن هر ساله با برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و برنامه های موسیقی زنده در شهرهای مختلف روسیه برگزار می شود.

​​​​​جشن ماسلنیتسا، یکی از مراسماتی است که همزمان با نوروز در روسیه برگزار می شود و پیام آمدن بهار و رفتن زمستان را می دهد. در این جشن مردم لباس های نو می پوشند و در طول مراسمی، مجسمه ای شبیه مترسک را که لباس زمستانی به تن دارد آتش می زنند. این مراسم با ایده ی رفتن زمستان سرد و فرا رسیدن بهار برگزار می شود.

نوروز در مسکو

نوروز در مسکو

مسکو نه تنها شگفت انگیز است، بلکه یک شهر توسعه یافته است .بازدید از شهر مسکو در اواخر مارس و آوریل برای کسانی که می خواهند از زیبایی های بهار لذت ببرند، فصل بسیار مناسبی است. مسکو یکی از قدیمی ترین شهرهای روسیه است و سرگرمی های بسیاری را برای گردشگرانش فراهم کرده است تا بتوانند بدون هیچ اتلاف وقتی از تعطیلات بهاری خود لذت ببرند. بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی در مسکو و جاذبه هایی مثال زدنی مانند میدان سرخ و مجموعه کرملین از جذابیت های سفر به مسکو است.

این شهر تعطیلات نوروزی را در مرکز نمایشگاه VDNKh جشن میگیرد. در برخی اوقات بیش از 40000 بازدیدکننده با یک غذای سنتی شرقی (ترجیحا پلو) پذیرایی می شوند. تصور کنید، سه تن برنج برای یک مراسم پخته شود!

هر سرآشپز دستور پخت خود را دارد و در این جشنواره می توان پلو را با گوشت بره یا غذاهای دریایی وگیاهی را امتحان کرد.

تعطیلات نوروزی

بیش از 20 قوم در این جشن ها و تعطیلات شرکت میکنند تا آداب و رسوم خود را در نوروز به بازدیدکنندگان نشان دهند، پوشش ها و رقص های محلی و مسابقاتی مانند انواع مختلف کشتی ملی در این مناسبت ها برگزار میشود.

کازان

کازان

به طور مثال در کازان، پایتخت تاتارستان، نوروز در پیست مسابقه شهر برگزار می شود. یک بازار قومی در مقیاس بزرگ، جاده ابریشم، و بسیاری از نقاط شهر در این ایام شاهد برگزاری مراسمات نوروزی هستند.

مهمانان می‌توانند لباس‌ها و سوغاتی‌های ملی شرقی را جستجو کنند و غذاهای ملی تاتارها، ازبک‌ها، ترکمن‌ها و بسیاری دیگر از قوم های کازان را امتحان کنند.

دربنت یا شهر دربند (نماد ایران باستان در روسیه)

 

شهر دربنت در جنوب کشور روسیه و در منطقه داجستان واقع شده است. شهر تاریخی و امپراتوری ایران قدیم در انتهای رودخانه سامور، رودخانه روباس و رودخانه سوخودول و در محدوده کوه های قفقاز قرار گرفته و باقی مانده ای از تاریخ ایران در روسیه است. شهر دربند به دست قباد اول ساسانی مجددا بنا شد و پسرش انوشیروان با احداث دیواری دفاعی آن را مستحکم کرد. شهر روزگاری به دست شروان شاهان اداره می شد اما  بعدها به دست شاه عباس صفوی افتاد و بار دیگر نادرشاه آن را از ترکان پس گرفتند و در سال 1796 میلادی قرارداد ترکمانچای آن را از ایران جدا ساخت و تحت مالکیت روس ها در آمد.پس از سالها هنوز هم برخی از ساکنین این شهر ایرانی تبار هستند و با آداب و رسوم ایرانی آشنایی دارند.

 شهر تاریخی دربنت آب و هوایی گرمی دارد و اهمیت این شهر تاریخی در موقعیت جغرافیایی خاص آن ریشه دارد. جشن ها در این شهر داغستانی در کنار مسجد برگزار می شود و از بازدیدکنندگان دعوت می شود تا در مسابقات سنتی شرکت کنند. آنها سینی تخم مرغ آب پز را در دست گرفته و با هم رقابت میکنند تا ببینند کدام تخم مرغ قوی ترین پوسته را دارد. در این قوم و و آداب و رسومش اگر در نوروز به شما پیشنهاد ازدواج داده شود، خوش شانسی محسوب می شود.                                           

برای سفر به روسیه در بهار باید لباس گرم و مناسب فصل سرما، چتر و چکمه به همراه داشته باشید، زیرا در این فصل نیز هوای روسیه سرد است. جشنواره های فرهنگی زیادی مانند جشنواره موسیقی، فستیوال ها ، برگزاری کلاس های باله در سطح شهر و تئاترهای معروف و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که در این بازه زمانی برگزار میگردد. معمولاً بین ماه های آوریل تا ژوئن روسیه شاهد گردشگران بسیاری است. تور روسیه و سفر به به شهرهای شگفت انگیزش میتواند از بهترین خاطرات سفرهای نوروزی باشد.

تایلند در نوروز

جزیره ی خوش‌ آب‌و‌هوا که در فصل بهار خبری از سرمای سخت و گرمای سوزان در آن نیست. بهار در تایلند از ماه های مارس و آوریل آغاز می شود و دمای هوا در این فصل بسیار معتدل است و گاهی تا حدود 25 درجه بالای صفر می رسد.

به همین دلیل بهار برای رفتن به سواحل آفتابی در تایلند بسیار مناسب است و یکی از تفریحات جذاب در این  فصل و تعطیلات نوروز محسوب می گردد.

نوروز در بانکوک

جشنواره نوروزی هر ساله در20 یا 21 مارس، در مرکز خرید Emquartier شهر بانکوک و در مراسمی دو روزه، با گرامیداشت جشن نوروز و سونگ کران و برای اینکه تبادل فرهنگی بین دو کشور را ترویج دهد برگزار می شود، نوروز شبیه به سونگ کران تایلندی است زیرا هر دو سال جدید را نشان می دهند، جایی که نو شدن، تجدید دیدار از سالمندان و طلب برکت محور اصلی جشنواره ها است.

بازدید از این جشنواره و مراسماتش برای عموم آزاد است، میتوانید از غذاهای ایرانی لذت ببرند و سوغاتی بخرید. این جشن‌های نوروزی شامل انواع آیین‌ها، بازی‌های سنتی، غذاهای خاص، نمایش‌ها و سایر رویدادهای فرهنگی است.

در کشور تایلند، مراسماتی ویژه تر و مختص به نوروز باستان ایرانیان در نظر گرفته نشده و در ایام نوروز تنها هتل های گردشگرپذیری که ایرانیان بسیاری در آن مستقر می شوند، برنامه هایی برای مهمانان خود تدارک میبینند و به صورت نمادین هفت سین نوروزی میچینند و این مناسب پارسی را گرامی میدارند.

اما این کشور نیز در آغاز فصل بهار جشن ها و مناسبت هایی دارد که اگر همراه با تور تایلند در این زمان آنجا باشید، میتوانید در آنها شرکت و از بهار تایلند لذت ببرید.

سونگ کران (جشن آب تایلند)

سونگ کران یا در واقع جشن آب تایلند یکی از جشنواره های معروف در این کشور است که در زبان تایلندی به معنای تغییر مکان و حرکت کردن است. علت نام گذاری آن حرکت خورشید در منطقه البرج می باشد. تاریخ برگزاری جشن آب پاشی تایلند 13 تا 15 آوریل است و این تاریخ‌ها در این کشور تعطیل رسمی اعلام شده است.

مردم تایلند جشن آب را مقدس می شمارند و معتقدند با پاشیدن آب روی هم تمام بد اقبالی ها از بین رفته و خوش یمنی به همراه دارد. در روزهای جشن آب شاد ترین و زیباترین لباس‌های خود را می‌پوشند، همه اعضای خانواده در کنار همدیگر جمع می شوند و با ریختن آب به روی دست و پای بزرگتران خانواده احترامشان را نسبت به آنها به نمایش می گذارند و در مقابل، از آنها طلب دعا برای خوشبختی می کنند و بعد از ظهر همان روز پس از شستن و ادای احترام به بودا، پیر و جوان به خیابان می روند و به روی هم آب و می پاشند.جشن آب در تایلند به مدت سه روز و در تمامی شهر های بزرگ تایلند نظیر پاتایا ، پوکت و بانکوک برگزار می گردد و در بعضی از شهر های تایلند تا یک هفته به طول می انجامد.

پیاده روی در سواحل تایلند در هوای بهاری و نوروز

ساحل پاتونگ طولانی‌ترین و یکی از دنج‌ترین ساحل‌های دنیا است که در پوکت واقع شده و معمولا در فصل بهار با ازدحام گردشگران روبروست. شب های این ساحل بسیار زیباست و گردشگران زیادی در طول سفر خود، راه ساحل پاتونگ را در پیش می‌گیرند و در این ساحل پیاده روی میکنند.

فروشنده‌های محلی نیز در این منطقه به فروش محصولات خود میپردازند.در هر گوشه از این ساحل مغازه‌هایی با ویترین‌های مجذوب کننده در انتظار گردشگران است.

ترکیه در نوروز

درکشور ترکیه نیز 19 مارس، روز اول بهار است و آغاز سال نو را برای مردم رقم می زند و ترکیه از جمله کشورهایی است که نوروز در آن جایگاه مهم و ویژه ای دارد. نوروز در بسیاری از کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی ینیگون (روز تازه،فصل تازه) است. برخی از کشورها از هزاران سال پیش این مناسبت را جشن می گیرند. اما نوروز در اصل جشنی ایرانی است.

 استانبول در نوروز

سفر به شهر استانبول در تعطیلات نوروز بسیار خاطره انگیز است، به دلیل شباهت های فرهنگی مردم ایران و ترکیه و آشنایی با علاقه مند بودن ایرانیان به سفر به استانبول در نورورز، این شهر در روزهای آغازین بهار و شروع سال نو ایرانی شاهد جشن ها، مراسمات سنتی و کنسرت هایی از خوانندگان ایرانی و خارجی سرشناس است.

جشنواره های نوروزی در اکثر شهرهای ترکیه برگزار می‌شوند؛ اما در شهرهای بزرگی مثل آنتالیا و استانبول، نوروز جذاب تر و دیدنی‌تر است. هتل‌ها، بسیاری از رستوان‌ها و مراکز گردشگری استانبول که پذیرای گردشگران ایرانی و فارسی زبان هستند نیز حال و هوای نوروز به خود می‌گیرند.

آب و هوای استانبول نیز در این ایام و در فصل بهار بسیار مناسب است و پیاده روی و خیابانگردی در شهر خالی از لطف نیست.

بهار از بهترین فصل ها برای خرید در استانبول است و تخفیف های ویژه نوروزی بسیاری در فروشگاه ها و مراکز خرید این شهر از شما استقبال میکنند. بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که تورهای ترکیه و سفر به استانبول در بهار از نظر هزینه های اقامت و پرواز نسبت به فصل زمستان و پاییز بالاتر است.

سفر به کشورهای دیگر در تعطیلات نوروز می تواند تجربه ای بینظیری از آشنایی با فرهنگ های مختلف درآغاز فصل بهار را رقم بزند. روسیه، تایلند، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر در فصل بهار و آغاز سال نو، پذیرای گردشگران ایرانی هستند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو تورهای نوروزی، از طریق تماس با شماره 02145128 با کارشناسان آرزوی سفر پارسیان ارتباط برقرار نمایید.