شناسه خبر : 42308 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه زندگی کردن در آلمان چقدر است؟

آلمان به خاطر استانداردهای بالای زندگی، سیستم پیشرفته حمل و نقل، خدمات درمانی کارآمد و سیستم آموزشی برتر مشهور می‌باشد.

هزینه زندگی کردن در آلمان چقدر است؟

 همچنین آلمان از نظر کیفیت زندگی و رفاه در سایت OECD better life index در حد بالاتر از متوسط قرار دارد. با وجود این استانداردهای بالا، هزینه خرید در شهرهای بزرگ آلمان معمولا کمتر از دیگر شهر‌های بزرگ اروپایی می‌باشد. بنابراین هزینه زندگی در آلمان از شهرهایی مانند پاریس، لندن، رم، بروکسل و زوریخ کمتر است.

هزینه زندگی در آلمان معمولا به سبک زندگی و شهر مورد نظر و یا محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. در این مقاله، اطلاعات مربوط به هزینه زندگی در آلمان شامل هزینه متوسط سکونت، تحصیل، بیمه درمانی، حمل و نقل و موارد دیگر شرح داده می‌شوند.

در صورت تمایل به زندگی یا تحصیل به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان، توصیه می‌شود تمامی موارد مربوط به هزینه زندگی در آلمان را ارزیابی کنید. در این مقاله تمامی اطلاعات لازم در این ارتباط شرح داده می‌شوند.

هزینه و استانداردهای زندگی در آلمان

بر اساس اداره آمار فدرال، خانواده‌های آلمانی به طور متوسط 2704 یورو در ماه هزینه می‌کنند ‌و از این مقدار، 908 یورو به هزینه‌های مربوط به مسکن، مصرف انرژی و تعمیرات مربوط می‌شود . همچنین، بیشتر افراد در آلمان حدود 356 یورو برای خرید مواد غذایی، 351 یورو برای حمل و نقل و 284 یورو برای تفریح در ماه هزینه می‌کنند. در سال 2019، هفت شهر در آلمان در لیست 30 شهر برتر دنیا قرار گرفته و سه شهر در آلمان نیز در لیست 10 شهر برتر جهان قرار گرفتند: مونیخ، دوسلدورف و فرانکفورت. به علاوه، طبق آمار HSBC آلمان به عنوان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرین جهت زندگی محسوب می‌شود.

در آلمان افرادی که کمتر از 14109 یورو در سال درآمد کسب می‌کنند، از لحاظ فقر و وضعیت زندگی در وضعیت نامناسبی قرار دارند. این مطلب در مورد حدود 15 درصد از جمعیت صادق است و کسانی که تنها زندگی می‌کنند بیشتر در معرض فقر قرار دارند و احتمال کسب درآمد زیر خطر فقر در زنان، اندکی بیش از مردان می‌باشد. دیگر گروه‌هایی که کمتر از این مقدار درآمد کسب می‌کنند شامل والدین تک سرپرست (27 درصد)، افراد که اشتغال ندارند (74 درصد) و اشخاص با سطح پایین تحصیلات (25 درصد) می‌باشند.

هزینه زندگی در چه مناطقی از آلمان بیشتر می‌باشد؟

به طور کلی، منطقه جنوب آلمان گران‌ترین ناحیه برای زندگی در این کشور محسوب می‌شود. مونیخ و اشتوتگارت نیز دو شهر از بزرگ‌ترین شهرها آلمان هستند و گران‌ترین شهرها برای زندگی به شمار می‌روند. برای مثال، هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در اشتوتگارت به طور متوسط 43/846 یورو می‌باشد، در حالی که هزینه اجاره یک آپارتمان مشابه در یکی از شهرهای شمالی آلمان یعنی برمن، 560 یورو می‌باشد.

یعنی بر حسب درصد، اجاره یک آپارتمان در برمن به  میزان بیش از 30 درصد، ارزان‌تر از اشتوتگارت می‌باشد. هزینه زندگی در برلین در مقایسه با بیشتر شهرهای اروپایی یا برخی از بزرگترین شهرهای آلمان چندان گران نمی‌باشد. بیشترین هزینه در شهر برلین به اجاره محل سکونت مربوط می‌شود. هزینه اجاره یک آپارتمان کوچک یک‌خوابه در برلین به طور متوسط 795 یورو می‌باشد.

هزینه زندگی در دیگر شهرهای اطراف برلین به طور کلی کمتر از شهرهای جنوب آلمان می‌باشد. لایپزیگ یکی از ارزان‌ترین شهرها برای زندگی در آلمان محسوب می‌شود.

هزینه اجاره در لایپزیگ به میزان 40 درصد و در دوسلدورف به میزان 20 درصد کمتر از هزینه اجاره در اشتوتگارت است. در حالی که هزینه‌ها در اشتوتگارت و در بزرگترین شهر شمال آلمان یعنی هامبورگ مشابه یکدیگر هستند.

هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان

هزینه زندگی در برلین

برلین یکی از ارزان‌ترین شهرهای آلمان محسوب می‌شود. قیمت اجاره در قسمت‌های مختلف برلین بسیار متفاوت است ولی به طور کلی هزینه‌ها در قسمت غرب بسیاری بالاتر از شرق می‌باشد. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در برلین، 600 یورو می‌باشد. با توجه به محیط چند فرهنگی، یافتن غذاهای خیابانی ارزان مانند کباب و همچنین بازارهای غذاهای خیابانی در برلین آسان می‌باشد.

هزینه زندگی در مونیخ

هزینه زندگی در مونیخ بسیار بیشتر از برلین است. مونیخ دارای اقتصادی قوی می‌باشد و هزینه اجاره و دیگر هزینه‌های زندگی در این شهر نسبتا بالا است. امکان دارد یافتن یک آپارتمان یک خوابه با قیمت کمتر از 1000 یورو در این شهر دشوار باشد.

دانشجویانی که در مونیخ ساکن می‌شوند بایستی جهت کاهش هزینه‌ها در خوابگاه دانشجویی سکونت داشته باشند. توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر به این منظور اقدام شود چرا که تقاضا برای خوابگاه بسیار بالا می‌باشد.

هزینه زندگی در کلن

هزینه زندگی در این شهر به اندازه فرانکفورت یا مونیخ بالا نمی‌باشد، ولی همچنان هزینه‌ها در کلن از برلین بیشتر است و اجاره آپارتمان‌های یک خوابه در این شهر حدود 800 یورو به بالا می‌باشد. تعداد دانشجویان در کلن بسیار زیاد است. مانند برلین، تعداد زیادی رستوران با غذاهای بین‌المللی در کلن وجود دارند. اگرچه اجاره بها در کلن بالا می‌باشد، ولی هزینه صرف غذا در بیرون از منزل نسبتا ارزان است.

هزینه زندگی در هامبورگ

هزینه اجاره و هزینه زندگی در هامبورگ کمی بیشتر از برلین می‌باشد. اجاره یک آپارتمان یک خوابه معمولا حدود 900 یورو در ماه می‌باشد.  هامبورگ در بین دانشجویان و متخصصان جوان دارای محبوبیت زیادی است و مانند برلین تقاضا برای آپارتمان و مسکن زیاد می‌باشد.

هزینه زندگی در فرانکفورت

فرانکفورت پس از مونیخ، یکی از گران‎ترین شهرهای آلمان برای زندگی به شمار می‌رود. اجاره یک آپارتمان یک خوابه حدود 900 دلار در ماه می‌باشد. جهت کاهش هزینه‌ها افراد می‌توانند از مکان‌های ارزان‌تر جهت صرف غذا در بیرون از منزل استفاده کنند.

هزینه زندگی در کدام یک از شهرهای آلمان کمتر است؟

هزینه زندگی در برلین از دیگر شهرهای بزرگ آلمان کمتر است. برلین همچنین پایتخت و یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها در آلمان محسوب می‌شود. این شهر در بین افراد مهاجر از محبوبیت زیادی برخوردار است. هزینه زندگی در چند شهر در آلمان (لایپزیگ، بوخوم و کیل) از برلین کمتر می‌باشد. افراد می‌توانند با کمی جستجو، از آپارتمان‌های یک خوابه با هزینه اجاره حدود 500 یورو در ماه استفاده کنند.

جهت ارسال پول از ایران به آلمان از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

چند روش مختلف برای ارسال پول به آلمان وجود دارد. انتقال بانکی و انتقال الکترونیکی پول متداول‌ترین، ایمن‌ترین و قابل اطمینان‌ترین روش‌های ارسال پول به آلمان محسوب می‌شوند. البته در صورتی که سرعت ارسال پول برای شما اهمیت داشته باشد، بایستی توجه شود که معمولا در این روش‌ها، سرعت ارسال پایین می‌باشد. تعداد زیادی صرافی ایرانی در آلمان وجود دارند که می‌توانند ارزهای دیگر را به یورو تبدیل کنند.

آیا مهاجرت به آلمان به هزینه زیادی نیاز دارد؟

بله. مهاجرت به آلمان هزینه زیادی در بردارد و در مراحل اولیه مهاجرت به پرداخت هزینه زیادی به این منظور نیاز است. معمولا پیش از خروج از کشور بایستی برای رزرو اقامت موقت آلمان اقدام کنید و همچنین برای رزرو خانه، هتل یا Airbnb (وبسایت ویژه اجاره منزل برای اقامت کوتاه‌مدت) بایستی از روش پرداخت آنلاین یورو استفاده کنید. هزینه اقامت کوتاه‌مدت بسیار زیاد می‌باشد در نتیجه شما بایستی سریع یک خانه پیدا کرده و یا پیش از خروج از ایران به منظور اقدام کنید.

منبع: مقالات سایت یونی‌فی