شناسه خبر : 42272 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تفاوت ورق گرم و سرد

ورق به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی، در انواع بسیار متنوعی تولید می‌شود.

تفاوت ورق گرم و سرد

 اصلی‌ترین تفاوت بین انواع ورق‌های فولادی در جنس آلیاژ و شکل ظاهری آن‌هاست.

ورق‌های فولادی که در درجات بسیار بالا و در حدود 900 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بینند را به اصطلاح ورق گرم و آن‌هایی که در دمای حدود 300 تا 200 درجه سانتی‌گراد گرما می‌بینند با نام ورق سرد شناخته می‌شوند.

البته این تنها تفاوت ورق گرم و سرد نیست بلکه فرایند ساخت انواع ورق‌ها، کاربرد و قیمت‌ها آن‌ها نیز با هم فرق داد. 

ورق گرم چگونه ساخته می‌شود؟

برای خرید ورق آجدار، استیل و انواع دیگر، آشنایی با نحوه تولید اولویت اصلی نیست اما آگاهی از این مسئله به شما کمک می‌کند تا بهتر تصمیم بگیرید. گفتیم اصلی‌ترین تفاوت ورق گرم و سرد در نحوه ساخت و نورد آن‌هاست. فرایند ساخت ورق‌های گرم شامل مراحل زیر می‌شود:

مرحله پیش گرم: رساندن شمش‌های فولادی به دمای بین 400 تا 700 درجه سانتی‌گراد است. افزایش دما تا جایی ادامه می‌یابد که اکسیداسیون سطح فولاد از حدود استاندارد تجاوز نکند. به محصول به دست آمده از این فرایند تختال یا اسلب گفته می‌شود.

مرحله نورد: در این مرحله تختال‌ها با ترکیبات شیمیایی از پیش تولید شده ترکیب شده و به خطوط نورد هدایت می‌شود. در این مرحله، از روش ریخته‌گری پیوسته استفاده می‌شود تا ضخامت تختال به حد استاندارد برسد.

عملیات نهایی: ورق‌های گرم حاصل از این مرحله به صورت کویل پیچیده می‌شوند اما در صورتی که ضخامت ورق بالا باشد به صورت شیت برش داده می‌شوند. برای گرم شدن این ورق‌ها آن‌ها را در دمای اتاق رها می‌کنند تا به صورت نرمال به دمای طبیعی بازگردند.

فرایند تولید ورق سرد

شاید در ظاهر تفاوت ورق گرم و سرد بسیار زیاد باشد اما ورق سرد محصول ورق گرم است و در واقع این ورق‌های گرم هستند که طی ادامه فرایند تولید به ورق‌های سرد تبدیل می‌شوند. همان‌طور که گفتیم شمش‌های فولادی تا جایی حرارت داده می‌شوند که یک لایه اکسیداسیون روی سطح آن‌ها ایجاد شود. برای تولید ورق سرد نیاز به گذراندن مرحله پیش گرم تا دماهای خیلی بالا نیست و با حرارت‌دهی در دماهای کمتر و نورد، محصول نهایی به دست می‌آید. 

آنیل کردن از مراحل تولید ورق سرد است که طی آن ورق‌های تولید شده به دمای مورد نظر رسانده شده و به آهستگی خنک می‌شوند تا ماده مورد نرم و انعطاف‌پذیر شود. آنیلینگ استحکام ورق‌های سرد را افزایش داده و شکل‌پذیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

فرایند تولید ورق سرد

مقایسه ورق گرم و سرد از نظر تولید

با مطالعه قسمت‌های قبل متوجه شدیم که ورق سرد همان ورق گرم است که خواصی همچون شکل‌پذیری، ابعاد و انعطاف‌پذیری آن در فرایند آنیلینگ افزایش یافته است. ورق گرم از شمش فولادی ساخته می‌شود اما مواد اولیه ورق سرد؛ همان ورق‌های گرم هستند. در صورت تمایل به مشاهده قیمت فروش ورق روغنی و خرید انواع مقاطع فولادی اعم از ورق سرد و گرم می‌توانید از وب‌سایت iromart دیدن نمایید و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید.

مقایسه ورق سرد و گرم از نظر ظاهر

در فرایند پیش گرم، در سطح ورق یک لایه اکسیداسیون مشاهده می‌شود که سیاه رنگ است. از این رو به ورق گرم اصطلاحاً ورق سیاه نیز گفته می‌شود. این ورق نسبت به ورق سرد از ظاهر چندان براق و با کیفیتی برخوردار نیست و ضخامت آن بیشتر خواهد بود؛ اما ورق سرد ضخامت کمتری دارد، روغن‌کاری سطح باعث شده اکسیدها از بین رفته و سطحی صاف، براق و یکپارچه با ابعاد دقیق از ورق سرد داشته باشیم.

مقایسه ورق گرم و سرد از نظر ابعاد

از دیگر تفاوت ورق گرم و سرد باید به ابعاد این محصولات اشاره کنیم. ورق گرم به دلیل گذراندن پروسه ساخت خاص خود ابعاد چندان منظمی ندارد و ضخامت آن نسبت به ورق سرد بیشتر خواهد بود. اغلب به صورت رولی یا شیت در طول‌های متفاوت به فروش می‌رسد.

در مورد ورق سرد اما ضخامت بسیار کمتر است به شکلی که ورق سرد در ضخامت 0.25 میلی‌متر تا 2.5 میلی‌متر تولید می‌شوند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که پروسه ساخت ورق سرد ضخامت آن را تا میزان قابل توجهی می‌کاهد.

فرایند تولید ورق سرد

تفاوت از نظر مقاومت خمشی و کششی

مقاومت در برابر خمش و کشش از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فیزیکی یک ورق فولادی به شمار می‌رود. ورق‌های گرم به دلیل ضخامت بالا نسبت به خمش و کشش مقاومت بیشتری نشان می‌دهد اما ورق‌های سرد نازک‌ترند و هرچه ضخامت این محصول کمتر باشد در برابر خم شدن و فشار ناشی از کشیده شدن مقاومت کمتری نشان می‌دهند.

تفاوت ورق گرم و سرد از نظر کاربرد

ورق سیاه با توجه به ویژگی‌های ظاهری و همچنین خواص فیزیکی، بیشتر در صنایع سنگین کاربرد دارد. دلیل این امر مقاومت بالای این محصول در برابر عوامل محیطی، خمش و کشش آن است. از آنجایی که ورق گرم زیبایی ندارد به همین دلیل غالبا قیمت فروش ورق سیاه و ... توسط تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین، ساختمان سازان و ... استعلام می‌شود.  

اما ورق سرد ابعاد بسیار منظم و ضخامت کمتری دارد. از نظر ظاهر نیز سطحی براق و با کیفیت دارد و از این رو از ورق سرد معمولا زمانی مصرف می‌شود که زیبایی محصول به اندازه کیفیت آن اهمیت دارد. 

تفاوت قیمت ورق گرم و سرد

با اینکه در صنایع، قیمت محصولات حرف آخر را نمی‌زند و اغلب به فکر استفاده از محصول با کیفیت و با کارایی مناسب هستند؛ اما شرکت‌های مختلف تولیدکننده ورق‌های فولادی نسبت به قیمت‌گذاری محصولات خود قوانین خود را دارند. بنابراین در بررسی تفاوت ورق گرم و سرد، تفاوت قیمت نیز باید در نظر گرفته شود. به صورت کلی قیمت ورق گرم به نسبت ورق‌های سرد کمتر است. دلیل این امر پروسه ساده‌تر تولید ورق گرم است؛ اما در بین انواع ورق سرد اعم از ورق گالوانیزه، ورق آجدار، ورق روغنی و ... قیمت‌های متفاوتی را شاهد خواهید بود و این نیز بسته به کارخانه تولید شده و قیمت‌های رقابتی بازار تنظیم می‌شوند.

کلام آخر

همان‌طور که متوجه شدیم ورق سرد نسبت به ورق گرم، زیبایی بیشتر، ضخامت کمتر و ابعاد دقیق‌تری دارد. این در حالی است که مقاومت کششی و خمشی ورق گرم به دلیل ضخامتش، بیشتر است. در انتها باید اشاره کنیم که بازرگانی آیرومارت در فروشگاه اینترنتی خود قیمت انواع مقاطع فولادی و تأسیسات آهنی ساختمانی اعم از قیمت ورق آلیاژی، قیمت انواع تیرآهن و ... را به صورت آنلاین و به روز در اختیار شما قرار داده‌اند. برای ارتباط بیشتر با آیرومارت با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.