شناسه خبر : 41815 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کاربرد تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی

تجهیزات ایمنی جهت انجام فعالیت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی

 این تجهیزات همانطور که از نامشان مشخص است، جهت حفاظت از افراد کاربردهای فراوانی دارند. با استفاده ازانواع این ابزارآلات می توان خطرات احتمالی تهدیدکننده را به حداقل رساند.

به عبارتی، تولید و ارائه تجهیزات ایمنی موجب شده است تا افرادی که به مشاغل گوناگون اشتغال دارند، خود را از حوادث احتمالی در امان نگه دارند و خطرات وارد شده را به حداقل برسانند. در ادامه به بررسی کاربرد برخی از تجهیزات ایمنی مثل کفش ایمنی, لباس کار و عینک ایمنی می پردازیم.

تجهیزات ایمنی چیست؟

این تجهیزات مجموعه ای از وسایل ایمنی هستند که از جنس های گوناگونی برخوردار هستند. اصلی ترین کاربرد این تجهیزات، محافظت از افراد در مشاغل گوناگون است. لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات ایمنی در حین انجام کار ضروری است و تمامی کارکنان مستلزم به استفاده از این تجهیزات هستند.

در ابتدا لازم است بدانید که استفاده از تجهیزات ایمنی تنها محدود به محیط های شغلی نیست. استفاده از ابزار ایمنی علاوه بر محیط های کارگاهی و صنعتی، در منازل و محیط های عمومی نیز ضرورت دارد.

از نمونه تجهیزات ایمنی ضروری که در منازل مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به کپسول های آتش نشانی اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی فردی و کارگاهی شامل چه مواردی است؟

همانطور که پیش از این به این موضوع پرداخته شد، در برخی از شرایط کاری باید از تجهیزات ایمنی صنعتی، کارگاهی و فردی استفاده شود. این تجهیزات که در گستره وسیعی تولید و عرضه می شوند، باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.

 تجهیزات ایمنی فردی (Personal Protective Equipment) مجموعه ابزارآلاتی هستند  که در برابر خطرات احتمالی از افراد محافظت می کنند. تجهیزات فردی از جنس و مدل های گوناگونی برخوردار هستند و از قسمت های حساس بدن مانند سر، چشم، پاها و ... حفاظت می کنند.

از انواع تجهیزات ایمنی فردی می توان به کلاه ایمنی، عینک ایمنی، کفش ایمنی، دستکش ایمنی و ... اشاره کرد.

تجهیزات محافظت از پا: کفش ایمنی

کفش ایمنی یک ابزار ایمنی پرکاربرد است که در انواع مختلفی تولید و به بازار ارائه می شود. افراد با توجه به محیط شغلی و نوع فعالیت خود، باید نوع مناسب این محصول را انتخاب نمایند.  انواع کفش های ایمنی جهت محافظت از پا و ساق پا مورد استفاده کارکنان قرار می گیرند. این محصول در محیط های روغنی و اسیدی و مکان هایی که امکان برق گرفتگی وجود دارد، کاربرد زیادی دارد.

 به طور کلی، کفش های ایمنی در محیط های صنعتی و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. کارکنان مشاغلی همچون جوشکاری، آتش نشانی، برق کاری و ... از انواع این محصول استفاده می کنند. پلی اورتان، پی وی سی، تی پی یو، ترمو و رابر از انواع زیره های کفش ایمنی هستند. از مزایای استفاده از کفش های ایمنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از کفی عایق برق برخوردار هستند که از شوک و تخلیه الکتریکی جلوگیری می کند.

  • انواع باکیفیت این محصول از کفی استاندارد و نرم برخوردار هستند که از وارد شدن فشار بیش از حد به کمر جلوگیری می کند.

  • برخی از کفش های ایمنی ضدآب هستند و از نفوذ مایعات به داخل کفش جلوگیری می کنند.

  • کفش های ایمنی در برابر اشیای تیز، مواد شیمیایی و مواد مذاب، برخورد وسایل سنگین و ... از پای افراد محافظت می کنند.

کفش ایمنی

تجهیزات محافظت از بدن: لباس کار

لباس کار پوششی است که در موقعیت های شغلی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید، مشاغل گوناگونی وجود دارد که کارکنان آن ها باید از لباس متناسب با نوع فعالیت خود استفاده کنند. لباس های کار از انواع گوناگونی برخوردار هستند و گستره کاربرد وسیعی دارند.

به طور کلی، نوع شغل، موقعیت و جایگاه فرد در محیط کار و عوامل دیگر، انواع لباس های کار را از یکدیگر متمایز می کنند.  لباس کار دوتکه، لباس کار یکسره، لباس کار نقاشی، لباس کارگری، لباس کار لی و ... از انواع رایج این محصول به شمار می آیند.

لباس ایمنی

تجهیزات محافظت از چشم: عینک ایمنی

چشم از حساس ترین اعضای بدن انسان به شمار می آید. این عضو بدن در برابر مواد اسیدی، شیمیایی، مواد مذاب، بخارهای سمی، برخورد اشیای تیز و حوادث دیگر، دچار آسیب های جدی می شود. از این رو عینک ایمنی جهت انجام فعالیت های گوناگون در کارگاه ها، صنایع مختلف و حتی منازل مورد استفاده افراد قرار می گیرد. عینک جوشکاری، عینک برش کاری، عینک مخصوص لپ تاپ و ... از انواع این ابزار ایمنی کاربردی به شمار می آیند.

عینک ایمنی

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، تجهیزات ایمنی از گستره وسیعی برخوردار هستند. ما در این بخش به رایج ترین و کاربردی ترین انواع این تجهیزات پرداختیم.  کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، ماسک تنفسی، گوش گیر، کمربند ایمنی و ... از دیگر تجهیزات ایمنی کاربردی به شمار می آیند که هریک از کاربردهای ویژه ای برخوردار هستند.

جمع بندی

گاهی اوقات فراهم نمودن تجهیزات ایمنی فردی و صنعتی، هزینه های بالایی را دربر می گیرد. همچنین لازم به ذکر است که عدم تأمین این تجهیزات و بی توجهی به استفاده از آنها، خسارت های جبران ناپذیری را برای افراد به بار می آورد.

 کارکنان در هر محیط کاری، بسته به نوع فعالیت خود باید وظایفی را انجام دهند که سطح خاصی از نیازهای ایمنی را دربر می گیرد. بدین ترتیب تجهیزات ایمنی با استانداردهای گوناگون و با توجه به شرایط شغلی افراد، طراحی و تولید می شوند.

خرید تجهیزات ایمنی

جهت خرید تجهیزات ایمنی می توانید با مراجعه به سایت راندنو کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید و مشخصات فنی کالا را مشاهده نمایید. سپس قیمت کالا را در فروشگاه های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید و بصورت مستقیم با فروشنده مورد نظر ارتباط برقرار نمایید.