شناسه خبر : 41788 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بیماری های مخصوص فصل گرما و راه های مقابله با آن

بیماری های مخصوص فصل گرما و راه های مقابله با آن

آفتاب و گرمای تابستان شرایط مناسبی برای رشد انواع میکروارگانیسم ها به وجود می آورد که به تنهایی چندین بیماری را ویژه این فصل به وجود می آورد.

همچنین برخی موارد مثل کاهش رعایت بهداشت فردی، قرارگیری در معرض گرمای بیش از حد، پرهیز از خوردن آب کافی و فاسد شدن غذا می تواند مشکلات دیگری را در فصل گرما به وجود بیاورد.

در ادامه با دکتر مهران بابای متخصص گوارش همراه شوید تا بیماری های مخصوص فصل گرما و راه های مقابله با آن را بررسی کنیم.

چرا بیماری های فصل گرما متفاوت است؟

اغلب ما شنیده ایم که باکتری و ویروس ها با افزایش گرما کاهش می یابند و یا قدرت خود را از دست می دهند. اما این مسئله در مورد تمام میکروب ها درست نیست و حتی برخی از آنها در فصول گرم سال رشد بیشتری دارند و تقویت می شوند.

بنابراین شاهد این هستیم که بیماری های مخصوص فصل گرما در این فصل شیوع بیشتری داشته اند. تغییرات آب و هوایی شدید امکان تکثیر برخی عوامل میکروبی را فراهم می کند و حتی برخی مواد غذایی تحت تاثیر این عوامل آلوده می شوند.

به گفته دکتر مهران بابایی همه ما باید در فصول گرم رعایت مسائل بهداشتی را در اولویت قرار دهیم و در مصرف مواد غذایی سالم بیشتر دقت کنیم. همچنین در صورتی که علائم بیماری های این فصل را مشاهده کردیم، به سرعت با پزشک متخصص ارتباط برقرار نماییم؛ چرا که برخی از این بیماری ها ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشند.

انواع بیماری های  شایع مخصوص فصل گرما کدامند؟

اغلب بیماری های مخصوص فصل گرما بیماری های داخلی و گوارشی هستند  که گاهاً ممکن است توسط بیماران جدی گرفته نشوند. اما باید توجه داشته باشید که این بیماری ها گاهی مرگبار خواهند بود و از کنترل خارج خواهند شد. علاوه بر این به گفته دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش، برخی افراد در مقابل این بیماری ها ضعیف ترند و باید جدی تر برای درمان اقدام کنند. شایع ترین بیماری های مخصوص فصل گرما شامل:

مسمومیت غذایی

در فصل گرما احتمال مسمومیت غذایی به دلیل مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به میکروارگانیسم های بیماری زا افزایش می یابد. مصرف غذاهای کنار جاده و خیابان ها، گوشت نیمه پخته و حتی نگهداری نادرست غذاها این مسمومیت را ایجاد می کند و علائمی مثل اسهال و استفراغ، تهوع و حتی بی هوش شدن را در پی دارد. اغلب اوقات با مصرف برخی داروها مسمومیت غذایی برطرف می شود اما گاهی نیز لازم است فرد در بیمارستان بستری شود.

اسهال

حتماً تاکنون شنیده اید که اسهال در فصل تابستان شیوع پیدا کرده است. از آنجایی که در فصول گرم افراد تمایل بیشتری برای گردش و خوردن غذاهای خیابانی و ناسالم دارند، امکان مسمومیت غذایی و اسهال زیاد است. علاوه بر این برخی باکتری ها در این فصل افزایش پیدا می کنند که به طور مستقیم عامل اسهال هستند. دکتر بابایی متخصص گوارش، توصیه می کند در مواجه با این بیماری مصرف آب و مواد مغذی را افزایش دهید تا دچار کمبود مایعات نشوید.

کمین وبا

وبا یکی از بیماری هایی است که هر از چند گاهی در فصول گرم شیوع پیدا می کند و باعث ایجاد اسهال آبکی و حتی مرگ می شود. این بیماری از طریق آب آلوده منتقل می شود و به گفته کارشناسان امسال نیز شاهد شیوع وبا هستیم. برای پیشگیری از این بیماری مصرف آب لوله کشی و ضدعفونی سبزیجات بسیار موثر است.

گرما زدگی زیر خورشید داغ تابستان

بخش زیادی از مراجعین دکتر مهران بابایی، افرادی هستند که به دلیل گرمازدگی با مشکلاتی مواجه شده اند. قرارگیری طولانی مدت در معرض هوای گرم و فعالیت بدنی شدید می تواند با کم آبی بدن و افزایش غلظت خون موجب اختلال در عملکرد اندام های مختلف بدن شود. علائم این بیماری شامل خشک شدن پوست، سردرد، افزایش ضربان قلب، تعریق، افت فشار، سرگیجه و حالت تهوع هستند. در صورتی که این علائم تشدید شوند، خطر کما نیز وجود دارد.

متخصصان توصیه می کنند در فصول گرم سال از لباس های خنک استفاده کنید و بیشتر آب بنوشید. همچنین اجتناب از فعالیت شدید زیر نور مستقیم خورشید و استفاده از برخی نوشیدنی های خنک کننده می تواند مفید باشد. در صورتی که بهبود علائم گرمازدگی را مشاهده نکردید، نوبت دهی آنلاین دکتر مهران بابایی را به شما توصیه می کنیم تا در سریع ترین زمان ممکن به خدمات درمانی باکیفیت دسترسی پیدا کنید.

زردی و عوارض آن

زردی یک بیماری شایع در فصل تابستان است که گاهی ممکن است نشان دهنده هپاتیت A نیز باشد. زردی ممکن است از طریق دهان منتقل شود و اگر به موقع درمان نشود عملکرد کبد و صفرا را مختلف سازد. از علائم آن می توان به زرد شدن پوست، غشای مخاطی و سفیدی چشم و همچنین ادرار تیره، خارش پوست و مدفوع روشن اشاره کرد. راه های پیشگیری از این بیماری رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حفظ وزن سالم و مدیریت مصرف کلسترول است.

یبوست

یبوست را می توان یکی از شایع ترین بیماری های فصل گرما دانست. مصرف آب ناکافی و غذاهای آماده و خالی از فیبر در این فصل به راحتی منجر به یبوست سخت می شود. برای پیشگیری از یبوست می توان علاوه بر افزایش مصرف آب، مصرف سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر را مد نظر قرار داد. همچنین برای درمان یبوست در برخی موارد لازم است انواعی از داروهای خاص را که دکتر مهران بابایی متخصص گوارش تجویز می کند را استفاده کنید.

در فصل گرما کدام بیماری ها نادیده گرفته می شوند؟

در قسمت قبل بیماری هایی را معرفی کردیم که در فصول گرم شیوع بیشتری داشتند و اغلب افراد با آنها آشنا هستند. در این بخش بیماری ها و عوارضی را معرفی می کنیم که آشنایی کمتری با آنها داریم و ممکن است گاهی به آنها توجه نکنیم.

عارضه چشم صورتی

در فصول گرم یک عفونت ویروسی رشد و شیوع پیدا می کند که باعث واکنش آلرژیک پوشش خارجی اطراف چشم و حتی التهاب چشم می شود. این عارضه منجر به قرمزی چشم به همراه خروج ترشحات خواهد شد. شستشوی کامل و مداوم دست و صورت می تواند تا حد زیادی از این عارضه پیشگیری کند. این بیماری ممکن است به طور غیر مستقیم روی دید فرد نیز تاثیر بگذارد. از آنجایی که این بیماری واگیر دار است، برای درمان آن مراجعه به پزشک ضروری است.

انتقال بیماری ها با نیش حشرات

حشرات در فصل تابستان به طور فزاینده ای افزایش می یابند و از لانه خود خارج می شوند؛ به طوری که در فضای بیرون از منزل و حتی داخل منزل بارها مورد تهاجم نیش حشرات قرار می گیریم. این حشرات ممکن است ناقل باکتری ها، ویروس ها و انگل هایی باشند که بیماری هایی را در انسان به وجود می آورد. برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها بهتر است لباس های روشن بپوشید و از ابزارها و مواد دافع حشرات استفاده کنید.

چند توصیه برای پیشگیری از بیماری های تابستان

دکتر مهران بابایی فوق تخصص گوارش توصیه می کنند در فصول گرم به خصوص تابستان، بیشتر مراقب بیماری ها باشید. رعایت اصول بهداشتی، مصرف آب و مایعات کافی، تغذیه سالم، شستشوی مواد غذایی، استفاده از سرویس های بهداشتی تمیز و استحمام مرتب تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های ناخوشایند جلوگیری می کند. همچنین بهتر است از لباس های نخی، آزاد و رنگ روشن استفاده کنید تا اثر خورشید را کم کنید.

اگر مجبورید ماشین خودتان را جلوی آفتاب پارک کنید، هرگز کودکتان را داخل ماشین تنها نگذارید. همچنین توصیه می شود از غذاهای خیابانی و آب های ناسالم تا حد توان استفاده نکنید. در صورت مواجه با هر کدام از بیماری های مذکور یا سایر بیماری های داخلی پیشنهاد می کنیم از طریق سیستم نوبت دهی آنلاین دکتر مهران بابایی، با بهترین متخصص گوارش و داخلی ارتباط برقرار نمایید.