شناسه خبر : 40671 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

راهکارهای نصب فیوز مینیاتوری

پیش از آنکه نحوه‌ نصب فیوزهای مینیاتوری را شرح دهیم، شاید بهتر باشد ابتدا تعریف ساده ای از فیوز ارائه کنیم.

راهکارهای نصب فیوز مینیاتوری

 برای شناخت فیوز در واقع بخش انتهایی سیستم برق هر ساختمان است که جریان برق به آن ختم می‌ شود.

اما کارایی و کاربرد فیوزها چیست؟ فیوزها اصولا وظیفه تامین و کنترل جریان برق را دارند. به عبارت دیگر جریان برق از کنتور اصلی تا سر کابل ها به سمت فیوز و سپس داخل ساختمان هدایت می شود.

با این وصف فیوزها در واقع یک ایستگاه پیش از رسیدن جریان برق به داخل ساختمان هستند و در حکم مامور ایمنی برق عمل می‌کنند. نکته دیگر دراینباره، محل قرارگیری فیوزها است که باید توضیح داده شود.

به طور معمول فیوزها داخل یک‌ جعبه قرار دارند که جعبه فیوز نام دارد. جعبه فیوز در ابعاد و انواع گوناگونی ارائه می گردد. در ادامه مقاله اندکی هم درباره جعبه فیوزها سخن خواهیم گفت.

جعبه فیوز مینیاتوری چیست؟

تا همین چند سال گذشته هنوز فیوزهای فشنگی در بازار حرف اول را می‌ زدند. اما اکنون دیگر مدتی است جعبه فیوز مینیاتوری جایگزین این نوع فیوزها شده اند. امروزه از جعبه فیوزهای مینیاتوری بیشتر در ساختمان های مسکونی استفاده می شود. این نوع فیوزهای مینیاتوری در چهار مدل  A و B و C و D و بر اساس کارایی‌ و سرعت شان مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی در حال حاضر در برقکاری ساختمان ها از دو مدل B و C به ترتیب برای مصارف روشنایی و تامین برق پریز استفاده می گردد.

فرآیند نصب فیوز مینیاتوری

برای این که بتوانید یک فیوز مینیاتوری را به راحتی نصب کنید باید اطلاعاتی کافی حول این موضوع داشته باشید. عموما در هر خانه ای یک جعبه فیوز مینیاتوری وجود دارد. داخل این جعبه‌ ها که معمولا در آشپزخانه منازل نصب می شوند تعدادی فیوز وجود دارد. هر کدام از این فیوزها مخصوص قطع و وصل کردن برق قسمتی از خانه می باشند.

مثلا یک فیوز مخصوص به آشپزخانه و یک فیوز مخصوص به اتاق ها وجود دارد. نکته فنی دیگر دانستن آن برای نصاب فیوزها الزامی خواهد بود این است که سرخط سیم های هر فیوز معمولا از بالای کلید وارد شده و از پایین آن خارج می شود. عموما برای سالن  و آشپزخانه از فیوز ۱۶ آمپر مدل C استفاده می شود و برای روشنایی فیوز ۱۰ آمپر از مدل Bبهره می برند.

همچنین برای فیوز اصلی ساختمان که به فیوز محافظت جان نیز مشهور است از فیوز ۲۵ تا ۳۲ آمپری استفاده می شود. این توضیح در اینجا الزامی است که تعداد  میزان آمپر و مدل فیوزهای مینیاتوری بستگی به تعداد وسایل برقی خانه و متراژ آپارتمان دارد. از همین رو بهتر است پیش از اقدام به خرید و نصب جعبه فیوز مینیاتوری از کارشناسان امر راهنمایی بگیرید.

مرحله نهایی نصب فیوز؛ مرتب کردن سیم ها

در این مرحله به نحوه مرتب کردن سیم ها پیش از نصب فیوزها خواهیم پرداخت. برای این کار نیاز به یک اهم متر دارید تا به کمک آن و با لوپ کردن دو تا از سیم ها تشخیص بدهید هر سیمی از کجا آمده است. دانستن رنگ سیم ها و کارایی هر کدام نیز در این مرحله حیاتی است؛ رنگ قرمز نشانگر سیم فاز است و رنگ آبی نشانگر سیم نول.

سیم ارث هم به طور معمول زرد رنگ انتخاب می شود. کابل جریان اصلی برق که وارد فیوز می شود نیز از آنجا که کابلی کلفت تر است به سادگی قابل تشخیص است. اکنون پس از که این اطلاعات را در مورد سیمکشی به دست آوردید با انجام مراحل زیر می توانید کار نصب را را به اتمام برسانید:

یک. ابتدا سیمهای ارث را از هر سر خطی به یک ترمینال متصل کنید.

دو. سپس سیم های نول را که به رنگ آبی هستند در ترمینال دیگری نصب نمایید.

سه. در این مرحله سیمهای فاز را به صورت جداگانه به یک فیوز ببندید. توجه کنید ‌که قبل از این کار باید به کمک اهم متر تعیین کرده باشید هر کدام از این سیمها مربوط به کدام سر خط است.

چهار. حالا باید سیم مربوط به برق اصلی را به کمک شانه فیوز ببندید به فیوز ۲۵ یا ۳۲ آمپری. در نهایت نیز خروجی آن را به باقی ورودی ها متصل کنید.

پنج. در آخر نیز باید فیوزهای ۱۶ آمپری را به سرخط های پریز ببندید و فیوزهای ۱۰ آمپری را به سرخط های روشنایی. در این حالت با روشن و خاموش شدن فیوز، جریان برق قطع و وصل خواهد شد.

کلام پایانی

دیدیم ‌که نصب فیوز مینیاتوری به عنوان یک محافظ برقی کار چندان پیچیده ای نیست و به سادگی قابل نصب است. این روزها استفاده از فیوزهای مینیاتوری در خانه های مسکونی رایج شده است و این امر سبب می شود در صورت بروز هر گونه مشکل در جریان برق و سیمکشی ها کمترین آسیب ممکن به وسایل و ساکنین وارد آید.