شناسه خبر : 38880 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آنچه که همه باید در مورد انحصار وراثت بدانند!

اگر به دنبال اطلاعاتی در رابطه با انحصار وراثت هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آنچه که همه باید در مورد انحصار وراثت بدانند!

تلاش کرده‌ایم مهم‌ترین موضوعات را در این زمینه برای شما عزیزان مطرح کنیم و به سؤالاتی که ممکن است در این زمینه داشته باشید، پاسخ کامل دهیم. در بسیاری از مواقع در مورد اموال به جا مانده از متوفی، شبهاتی ایجاد می‌شود و افرادی که با این مسئله درگیر می‌شوند، به دلیل نداشتن اطلاعات درست و کامل، ممکن است با مشکلات زیادی رو به رو شوند. ما در این مقاله ابتدا تعریف کاملی از انحصار وراثت را بیان می‌کنیم و پس از آن در رابطه با گواهی آن و مراحلی که لازم است جهت تقسیم اموال طی شود، صحبت می‌کنیم.

گروه ره جویان عدالت آماده‌ی پاسخ‌گویی به تمام سؤالات شما در این زمینه هستند.

تعریف دقیقی از انحصار وراثت

زمانی که فردی از دنیا می‌رود، لازم است در رابطه با تعیین ورثه متوفی، اقداماتی انجام شود. با تعیین ورثه متوفی، در واقع سهم الارث افراد تعیین شده و در نهایت ارث طبق قوانین بین وراث تقسیم می‌شود. به بیان دقیق‌تر به تعیین و تکلیف ماترک، انحصار وراثت گفته می‌شود.

در رابطه با فوت فرضی باید بگوییم که در این مورد، دادگاه طبق شرایط و قوانین خاصی، فرد غایب را فوت شده فرض می‌کند. همچنین در مورد فردی که مفقوالاثر شده است، باید بدانید که اموال وی تقسیم نمی‌شود و تنها زمانی تقسیم اموال او انجام می‌شود که فوت او ثابت شود و یا مدت زمانی که مطمئنا مشخص می‌شود فرد زنده نیست، طی شده باشد.

تقسیم ارث و اقدامات لازم جهت انجام آن

یکی از مهم‌ترین موارد در تقسیم ارث، در رابطه با افرادی است که ارث به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در این بخش از مقاله قصد داریم در این رابطه توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

افرادی که از شخص فوت شده ارث می‌برند، طبق ماده‌ی 861 قانون مدنی به دو دسته‌ تقسیم می‌شوند:

• دسته‌ی اول به افرادی گفته می‌شود که با فرد متوفی نسبت خونی دارند.

• دسته‌ی دوم نیز به افرادی گفته می‌شود که با یکدیگر رابطه‌ی سببی دارند، مثل زن و شوهر.

نکته مهم: لازم است بدانید فردی که در زمان فوت متوفی زنده است، از او ارث می‌برد.

در برخی از موارد، همه‌ی وراث جهت اقدامات لازم برای تقسیم ارث همکاری نمی‌کنند. در این زمان اولین راهکار، صحبت با این افراد است. در صورتی که مشکل به وجود آمده با مذاکره حل نشود، می‌توان از یک وکیل پایه یک دادگستری جهت حل اختلاف به وجود آمده کمک گرفت. چنان چه موضوع با کمک گرفتن از وکیل هم حل نشود، در نهایت بدون حضور وراثی که همکاری نمی‌کنند جلسه‌ای در دادگاه برگزار می‌شود و پس از بررسی‌های لازم، در صورتی که نیاز به حضور وراث دیگر نباشد، انحصار وراثت انجام می‌گردد.

آشنایی با مراحل انحصار وراثت

در بخش‌های قبلی مقاله در رابطه با تقسیم شدن ارث و همچنین افرادی که به آن‌ها ارث تعلق می‌گیرد، صحبت کردیم. در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل انحصار وراثت را توضیح دهیم.

پیش از آن که در رابطه با مراحل تقسیم ارث و گرفتن گواهی انحصار صحبت کنیم، لازم است بدانید که پیش از اقدام برای انجام این کار، باید چه مدارکی را تهیه کرده و به همراه داشته باشید.

تقسیم ارث

مدارکی که جهت درخواست گواهی به آن نیاز است، عبارت است از:

• کارت ملی و شناسنامه فرد متوفی

• گواهی فوت فرد متوفی

• کارت ملی به همراه کپی برابر اصل شناسنامه وراث

• رسید مالیات بر ارث

• در صورت موجود بودن، وصیت نامه‌ی رسمی فرد متوفی

• ارائه دادخواست انحصار وراثت

• کپی عقدنامه همسر فرد فوت شده

• استشهاد محضری

اگر در رابطه با مدارک لازم جهت گرفتن گواهی سؤالی دارید، می‌توانید از مشاورین گروه ره جویان عدالت کمک بگیرید.

اکنون که با مدارک لازم جهت گرفتن گواهی آشنا شده‌اید، در بخش بعدی مقاله مراحلی که برای گرفتن گواهی باید طی شود را بیان می‌کنیم.

مراحلی که باید برای گرفتن گواهی انحصار وراثت گذرانده شود

در بخش قبلی مقاله، در رابطه با مدارکی صحبت کردیم که باید برای گرفتن گواهی به همراه داشته باشید. در این بخش از مقاله در رابطه با مراحلی صحبت می‌کنیم که باید برای گرفتن گواهی، طی شود. این مراحل عبارت‌اند از:

• دریافت فرم انحصار وراثت از شورای اختلاف شهر فرد متوفی

• تأیید وراثت با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

• تعیین مالیات بر ارثت و مراجعه به اداره دارایی

• مراجعه به شورای حل اختلاف و ارائه مدارک لازم

این مدارک عبارت‌اند از: فرم تکمیل شده و امضا شده توسط همه شاهدان و وراث، کپی برابر اصل شناسنامه تمام وراث (لازم به ذکر است که در این مرحله ارائه اصل شناسنامه تمام ورثه الزامی است)، کپی برابر اصل عقدنامه فرد فوت شده، دادخواستی که جهت انحصار وراثت تنظیم شده است، گواهی فرد فوت شده و رسید مالیات بر ارث.

• طی شدن مراحل لازم در شورای حل اختلاف

• اعتراض دو گروه از افراد به تقسیم شدن ارث

• و در نهایت اقدام جهت تقسیم شدن ارث

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم در رابطه با انحصار وراثت، مهم‌ترین مطالب را خدمت شما عزیزان بیان کنیم. در ابتدا تعریف دقیقی از آن را ارائه دادیم و پس از آن در رابطه با افرادی که ارث به آن‌ها تعلق می‌گیرد، صحبت کردیم. پس از آن در مورد مراحلی صحبت کردیم که باید برای گرفتن گواهی طی شود.

انحصار وراثت

دانستید که برای انجام این کار به مدارکی نیاز دارید که در طول تمامی آن‌ها را خدمت شما عزیزان توضیح دادیم. ره جویان عدالت (https://rahjooyan.org/) متشکل از افرادی کارآمد در زمینه‌ی مسائل حقوقی است که می‌توانند به حل تمام مشکلات شما در این زمینه کمک کنند.